Je to trochu problém. Ale začneme terminologií.
Všeobecně je výhodné, provádíme-li detekci obsazení (DO) na jediné kolejnici, dejme tomu K.
1. Napájení - zde myšleno pouze to, zda se určité úseky kolejí napájí přímo signálem K nebo přes DO.
2. Detekce obsazení - úsek není napájen přímo z K, ale až přes DO. Pokud se s dalším využitím DO nepočítá, stačí napájet kolejnici K přes dvě antiparalelně zapojené diody. Je to výhodné, protože při přechodu loko mezi detekovaným (rozuměj přes DO napájeným) a přímo napájeným (K) úsekem totiž dochází k nežádoucím přechodovým jevům, které snižují přesnost zastavení.
3. Indikace obsazení - Na úsek je připojen DO, který pak přes enkodér, jinak kodér zpětného hlášení (KZH) hlásí na určité adrese do centrály obsazení úseku. Ten "hlásič" v TrainControlleru (TC) se jmenuje kontakt indikátor (zkráceně Indikátor) a je to ten černý/červený puntík. Běžně se používá na kolejový úsek, je přiřazen do bloku a slouží na základní identifikaci pohybu vlaku/loko v TC. Takto by měly být vlastně ošetřeny všechny úseky mezi libovolnými dvěma výhybkami na kolejišti v TC.
"Ošetříme-li" tedy takto všechny tyto úseky (klidně po kouskách, postupně), zůstanou vlastně jen všechny výhybky. Ty buď napájíme z K přes ty dvě diody (z důvodu, popsaného výše) nebo tam můžeme dát rovnou i DO. Pak dostaneme v TC Indikátor zhlaví.
4. Indikace obsazení zhlaví - DO připojený na výhybky či celé zhlaví je pak v TC stejný Indikátor, puntík, jako ten, co je použit v bloku. A tady ho lze využít více způsoby.
4.1. Základem je Indikace obsazení zhlaví. Indikátor se v TC přiřadí k výhybce (nebo více výhybkám) na záložce Indicators. Pak je možno použít, spolu s detekovanými vozidly (se sběrem proudu), komplexní zabezpečení provozu a všechny výhody tohoto řešení. V záložce Pravidla/Rules je pak nastaveno Podle Obsazení/By Occupancy, z čehož plynou další mnohé výhody, především rychlejší uvolňování cest.
4.2. Indikátor zhlaví se však v TC může použít i jiným způsobem, k výhybkám přiřazen být vůbec nemusí, takže pak také neblokuje cesty, které tudy vedou. Je na každém, aby si vybral způsob provozu, který mu vyhovuje. Je to pochopitelně závislé třeba na tom, zda jsou vozidla se sběrem proudu či ne a na dalších argumentech. Indikátory zhlaví se často používají např. při shazování návěstí, pokynu k nějakým dalším akcím a pod.
A co se týče "rozdělení" zhlaví? Nejlepší by samozřejmě bylo, indikovat každou výhybku zvlášť. Pak totiž i při plném nasazení nebude blokováno nic, přes co vlak nejede. Při složitějším zhlaví je ovšem, z hlediska financí i pracnosti, lepší indikovat zhlaví celé najednou nebo rozdělené třeba na dvě, tři části (např. dvoukolejka a depo). Ono takové jednotlivě detekované zhlaví o 10ti výhybkách, začne lézt do peněz, a to ne kvůli DO, ale kvůli vstupům KZH.
Popisovaná problematika není závislá na hardwaru. TC je jedno, zda je zpětné hlášení Roco, Lenz nebo Digitrax. Lze to snadno i kombinovat.
Snad vám to pomůže v informovanosti a doufám, že jsem takhle narychlo něco nenapsal špatně, či něco důležitého nezapomněl. Jenom mi tak napadá, proč vlastně nepřijedete na seminář, tam byste se toto vše dozvěděli. Na 19.7.2014 je pořád pár míst volných.