S konstrukčním vývojem od počátku by to bylo asi složitější, ale jde tady o kryté vozy ve III. a IV.epoše. To znamená, že nás nejvíce zajímá to co existovalo cca od roku 1900. V té době existovaly dva základní způsoby, plech nebo plachtovina. Plachtovina byla v té době dražší způsob, protože zajistit voděodolnost bylo náročnější. Plech se "jen" položil na šalování, ale zajistit nepropustnost plachtoviny dalo víc práce. Záleželo na typu vozu, ale spáry mezi šalovacími prkny se třeba kitovaly, natíralo se olejovou barvou, fermeží, atd. Bývají uváděny nátěry třeba s tímto sajrajtem
http://cs.wikipedia.org/wiki/LitoponNavrch se to sypalo pískem. Takže obyčejné vozy obvykle s plechem, zvláštní konstrukce více s plachtovinou - úplně typické jsou piváky, vozy na maso.
Plech je pak používán na všech konstrukcích běžných krytých vozů ČSD, včetně poválčených Zsr. Dokonce i za války u Ringhoffera vyrobené vozy Oppeln byly na rozdíl od německých pokryty plechem. Poválce přišly nové materiály a naopak se pokrývání nepromokavou plachtou stalo výhodnější.
Ale není to dogma, obzvláště válečné události s tím občs zamíchaly a opravy vozů se děly různě. Německá literatura zmiňuje opravy dehtovým papírem.