Kryté vozy

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Kryté vozy

Příspěvekod greenery » úte 28 led, 2014 10:52 am

Nevíte prosím někdo jaký je u krytých vozů 3-4 epochy rozdíl v provedení střechy hladká a střecha se švy? Z čeho co je, popř. kdy se která používala?
Zmínka je třeba zde http://www.parostroj.net/katalog/nv/cla ... _23sk.php3 , z toho mi vyplývá, že hladká střecha je novějšího provedení, ale jinak jsem nic nenašel.
greenery
 
Příspěvky: 1058
Registrován: úte 04 pro, 2007 10:12 pm

Re: Kryté vozy

Příspěvekod Polabský » úte 28 led, 2014 6:24 pm

Pokud se jedná o materiál povrchu střechy na prkené bednění, tak hladké střechy v historii byly z plachtoviny sycené fermeží s plnidlem, např plavená křída.Impregnace přímo na místě.
Později se objevuje klasická vyráběná impregnovaná plachtovina,při opravách někdy přetíraná.
Později se užívala průmyslově pogumovaná, v poslední době těžká plachtovina s plastem, jako na kamionech ale zpravidla silnější. Běžná životnost tak 12 - 15 let
Další možnost je plechová střecha, přichycená na palubky za přibité praporky,které se zapertlují do švu,
musí to mít dvojitý ohyb.
A je to teda honička to udělat, protože je to v ohybu.
U hodně moderních vozů to někdy může být předpjatý tenký plech, elektricky nabodovaný na kružiny oblouků.
Polabský
 
Příspěvky: 854
Registrován: ned 26 úno, 2012 7:45 pm

Re: Kryté vozy

Příspěvekod greenery » úte 28 led, 2014 6:43 pm

Díky za vysvětlení ... takže švy (falce?) byly u plechové krytiny? A použití plech / plachtovina bylo v historii souběžné, nebo jedno z provedení je starší?
greenery
 
Příspěvky: 1058
Registrován: úte 04 pro, 2007 10:12 pm

Re: Kryté vozy

Příspěvekod Polabský » úte 28 led, 2014 9:46 pm

[quote="greenery"]Díky za vysvětlení ... takže švy (falce?) byly u plechové krytiny? A použití plech / plachtovina bylo v historii souběžné, nebo jedno z provedení je starší?[/quo

Dohledám k tomu ještě nějaké údaje a napíšu.
Někdy se část vozů vyčlenila pro zvláštní účel, např. VVÚ a proběhly u nich různé úpravy,modernizace.
To je na velké bádání.
Polabský
 
Příspěvky: 854
Registrován: ned 26 úno, 2012 7:45 pm

Re: Kryté vozy

Příspěvekod radeksindy » úte 28 led, 2014 11:08 pm

Nevím ke které epoše a kterým vozům se vztahuje popisy kolegy Polabského, ale už od dob kkStB*) byla střecha krytých vozů běžné stavby z pozinkovaného plechu (obvykle je uváděn 0,65mm) spojovaného klempířským způsobem. To tvoří ten šev. Ještě vozy Ztr jí z výroby měly. Tedy ve III.epoše tento způsob dominoval, jiné střechy se dostaly na vozy při pozdějších rekonstrukcích.

*) Plech na střeše existoval už kolem roku 1880, ale v té době nebyl jediný a dominantní. U výroby kolem roku 1900 je to věc běžná.
radeksindy
 
Příspěvky: 2511
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Kryté vozy

Příspěvekod greenery » stř 29 led, 2014 11:10 am

díky za info ...ještě k datování, .... rozumím-li tomu dobře :) , plech se používá od počátků konstrukce krytých vozů - čily švy na střeše jsou pro druhou a třetí epochu běžné až typické. A co tedy hladké střechy? Napříč všemi epochami běžně (plachtovina) nebo je to spíš novodobé (plasty) od 4. epochy dále a hladké střechy nákladních vozů byly v historii spíš výjimkou?
greenery
 
Příspěvky: 1058
Registrován: úte 04 pro, 2007 10:12 pm

Re: Kryté vozy

Příspěvekod radeksindy » stř 29 led, 2014 2:33 pm

S konstrukčním vývojem od počátku by to bylo asi složitější, ale jde tady o kryté vozy ve III. a IV.epoše. To znamená, že nás nejvíce zajímá to co existovalo cca od roku 1900. V té době existovaly dva základní způsoby, plech nebo plachtovina. Plachtovina byla v té době dražší způsob, protože zajistit voděodolnost bylo náročnější. Plech se "jen" položil na šalování, ale zajistit nepropustnost plachtoviny dalo víc práce. Záleželo na typu vozu, ale spáry mezi šalovacími prkny se třeba kitovaly, natíralo se olejovou barvou, fermeží, atd. Bývají uváděny nátěry třeba s tímto sajrajtem http://cs.wikipedia.org/wiki/Litopon
Navrch se to sypalo pískem. Takže obyčejné vozy obvykle s plechem, zvláštní konstrukce více s plachtovinou - úplně typické jsou piváky, vozy na maso.
Plech je pak používán na všech konstrukcích běžných krytých vozů ČSD, včetně poválčených Zsr. Dokonce i za války u Ringhoffera vyrobené vozy Oppeln byly na rozdíl od německých pokryty plechem. Poválce přišly nové materiály a naopak se pokrývání nepromokavou plachtou stalo výhodnější.

Ale není to dogma, obzvláště válečné události s tím občs zamíchaly a opravy vozů se děly různě. Německá literatura zmiňuje opravy dehtovým papírem.
radeksindy
 
Příspěvky: 2511
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Kryté vozy

Příspěvekod Vladimír_B » stř 29 led, 2014 8:51 pm

Já bych přidal subjektivní pohled. Co jsem se zajímal o vozy z 1. epochy, tak vesměs všechny měly plátěnou střechu (osobní i Zetky) a plechovou se švy dostávaly až ve třicátých letech spolu s rekonstrukcí osvětlení atd... (os. vz.). Jestli měly např. vozy Zt vyráběné za 1. republiky už plechovou, tak na to bych se musel podívat do Světa železnice. Pro změnu vozy Zsr/Ztr dostávaly z výroby plechovou, která byla v pozdějších letech nahrazována potahem z umělé hmoty...
Třeba: http://www.vagony.cz/vozidla/ztr/ztr.html
>H0< Nejde? To slovo neznám. :-)
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 1224
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Kryté vozy

Příspěvekod Polabský » čtv 30 led, 2014 8:39 pm

Pro doplnění:
Dle citace kolegy ü , se přímo hotové pogumované plachty, polotovar,zřejmě poprvé objevují těsně po válce.
Jednalo se o dodávky hospodářské pomoci UNRRA.
Do té doby se jednalo o klasickou plachtovinu, teprve na místě napouštěnou barvou.
Plachty s plastem se objevují na konci šedesátých let,přibližně když se začaly vyrábět Avie 30.
Hezký den.
Polabský
 
Příspěvky: 854
Registrován: ned 26 úno, 2012 7:45 pm

Re: Kryté vozy

Příspěvekod radeksindy » čtv 30 led, 2014 10:08 pm

Co jsem se zajímal o vozy z 1. epochy, tak vesměs všechny měly plátěnou střechu (osobní i Zetky)

Rozlišování epoch zavedli výrobci modelové železnice , aby ve svých katalozích rozlišili modely zejména podle barevného provedení. A ani to moc nesouhlasí, lze to použít jen přibližně, jednotlivé jevy se překrývají klidně o půlku epochy. Prvních 90 let železnice se vešlo do jedné epochy, dalších 90 let bylo rozděleno do pěti epoch. Během prvních 90 let se konstrukce vozů změnila tak překotně, že jakýkoli generalizující výrok o vozech 1. epochy, musí být nutně nepravdivý :)

V půlce 70.let 19.století se pro pokrytí střechy používaly v zásadě tři skupiny materiálů. Plechy, papíry a tkaniny. Plech tehdy měděný, zinkový, ale už i ocelový, časem se prosadil pozinkovaný ocelový plech. Z tkanin se kromě plachtoviny používaly různé filcy. Poslední skupiny jsou "papírové" střechy třeba tzv. Steinpappe, tedy v podstatě papírmaš s křídou, a další podobné varianty. Sice už existoval dehtový papír, ale kvůli vzniku požáru se nepoužíval. Z těchto skupin materiálů se kolem roku 1900 udávají v podstatě jen dva. Plech a plachtovina, jejich využití jsem výše zmínil. Najít zavřený vůz běžné stavby s výrobou po roce 1890 s jinou než plechovou střechou dá dost práce 8)

Dle citace kolegy ü , se přímo hotové pogumované plachty, polotovar,zřejmě poprvé objevují těsně po válce.

Ano, souhlas.
radeksindy
 
Příspěvky: 2511
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm


Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků