Sprahla

Stavba a přestavba lokomotiv všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., sco_27

Sprahla

Příspěvekod F. Placheta » stř 07 úno, 2007 9:17 pm

Rad bych poprosil zkusenejsi modelare o doporuceni ohledne sprahel v HO. Mam klasicke - ceckove nebo ockove nebo jak se tomu rika a vaham nad Kadee(na zaklade Houmrova elegantniho reseni s magnety pod kolejemi) nebo i jinymi. Zatim se vsak moc neorientuji. Neco malo jsem si precetl na Zababove, ale potreboval bych spis prakticke rady a zkusenosti.
Diky moc predem
Uživatelský avatar
F. Placheta
 
Příspěvky: 297
Registrován: ned 21 led, 2007 8:04 am
Bydliště: Brno

Re: Sprahla

Příspěvekod Zdenek Valter » stř 07 úno, 2007 9:49 pm

F. Placheta píše:Rad bych poprosil zkusenejsi modelare o doporuceni ohledne sprahel v HO. Mam klasicke - ceckove nebo ockove nebo jak se tomu rika a vaham nad Kadee(na zaklade Houmrova elegantniho reseni s magnety pod kolejemi) nebo i jinymi. Zatim se vsak moc neorientuji. Neco malo jsem si precetl na Zababove, ale potreboval bych spis prakticke rady a zkusenosti.
Diky moc predem


Tady se těžko radí. Osobně má ke Kadee také citový vztah. a považuji je za jedna z nejlepších spřáhel. Určitě bych je doporučil, ovšem i ta Kadee chtějí své.
Bohužel Kadee je specifické pro USA provoz vozů bez nárazníků :!: :!: :!: :!:
V našich končinách se ovšem vozy bez nárazníků neobejdou a tak je tu problém.

Další velmi významnou komplikací je kinematika krátkého spřáhla.
Bohužel evropští výrobci prodávají modely již výhradně s KKK. Ale největší zlo na nás páchají tím, že do šachty na voze s KKK dají spřáhlo NEM - tedy očko.

Osobně bych asi doporučil, používáš-li nové vozy použít právě spřáhlo pro KKK tedy buď ROCO či Fleischman.

Pro Kadee či NEM spřáhla není právě KKK vůbec vhodná. Pro použití spřáhel Kadee či NEM je vhodnější pouze výkyvný mechanizmus - stejný jako měly staré vozy PIKO. Proto třeba krátké dvounápravové vozy pro modulovku FREMO či Zababov KKK nepoužívají a dokonce spřáhlo NEM pevně k rámu fixují.
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2647
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Re: Sprahla

Příspěvekod F. Placheta » čtv 08 úno, 2007 8:22 am

Zdenek Valter píše:
F. Placheta píše:Rad bych poprosil zkusenejsi modelare o doporuceni ohledne sprahel v HO. Mam klasicke - ceckove nebo ockove nebo jak se tomu rika a vaham nad Kadee(na zaklade Houmrova elegantniho reseni s magnety pod kolejemi) nebo i jinymi. Zatim se vsak moc neorientuji. Neco malo jsem si precetl na Zababove, ale potreboval bych spis prakticke rady a zkusenosti.
Diky moc predem


Tady se těžko radí. Osobně má ke Kadee také citový vztah. a považuji je za jedna z nejlepších spřáhel. Určitě bych je doporučil, ovšem i ta Kadee chtějí své.
Bohužel Kadee je specifické pro USA provoz vozů bez nárazníků :!: :!: :!: :!:
V našich končinách se ovšem vozy bez nárazníků neobejdou a tak je tu problém.

Další velmi významnou komplikací je kinematika krátkého spřáhla.
Bohužel evropští výrobci prodávají modely již výhradně s KKK. Ale největší zlo na nás páchají tím, že do šachty na voze s KKK dají spřáhlo NEM - tedy očko.

Osobně bych asi doporučil, používáš-li nové vozy použít právě spřáhlo pro KKK tedy buď ROCO či Fleischman.

Pro Kadee či NEM spřáhla není právě KKK vůbec vhodná. Pro použití spřáhel Kadee či NEM je vhodnější pouze výkyvný mechanizmus - stejný jako měly staré vozy PIKO. Proto třeba krátké dvounápravové vozy pro modulovku FREMO či Zababov KKK nepoužívají a dokonce spřáhlo NEM pevně k rámu fixují.


A znamena to tedy, ze Kadee nelze vubec pouzit na KKK? Houmr to tam prece ma...Jinak vozy pouzivam jak nove, tak stare.
Uživatelský avatar
F. Placheta
 
Příspěvky: 297
Registrován: ned 21 led, 2007 8:04 am
Bydliště: Brno

Re: Sprahla

Příspěvekod Zdenek Valter » čtv 08 úno, 2007 9:43 am

F. Placheta píše:
Zdenek Valter píše:Pro Kadee či NEM spřáhla není právě KKK vůbec vhodná. Pro použití spřáhel Kadee či NEM je vhodnější pouze výkyvný mechanizmus - stejný jako měly staré vozy PIKO. Proto třeba krátké dvounápravové vozy pro modulovku FREMO či Zababov KKK nepoužívají a dokonce spřáhlo NEM pevně k rámu fixují.


A znamena to tedy, ze Kadee nelze vubec pouzit na KKK? Houmr to tam prece ma...Jinak vozy pouzivam jak nove, tak stare.


Netvrdím pochopitelně, že to nelze, jen že to není vhodné :!: :!: :!: :!:

Pro správnou funkci je potřeba upravit úchyt spřáhla - kinematiku nahradit jedním čepem to je to nejvhodnější pro Kadee či NEM a určitě pokud chceš jezdit těsně - odpružit nárazníky.

Vem to i obráceně, pokud bys přecházel na KK měl bys i na staré vozy dodat KKK.
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2647
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Příspěvekod Houmr » čtv 08 úno, 2007 12:31 pm

No já si myslím, že je to asi tak, Zababov je specifcké tím, že tam jsou provozovány dlouhé vlaky a na jiných poloměrech, než jaké máš doma. Já zase tak jízdu nárazník na nárazník mít nemusím, prostě se smířím s tím, že je tam malá mezera, to přežiju a jízda je tím pádem bez problémů. V tvém případě bych si objednal jedno balení Kadae č.18 pro KKK a zkusil to. No nevím jaké spřáhlo vypadá modelově, asi žádné mimo modelové šroubovky.
Uživatelský avatar
Houmr
 
Příspěvky: 1324
Registrován: sob 07 říj, 2006 5:44 pm
Bydliště: Bukovice

Příspěvekod Zdenek Valter » čtv 08 úno, 2007 2:09 pm

Houmr píše:No já si myslím, že je to asi tak, Zababov je specifcké tím, že tam jsou provozovány dlouhé vlaky a na jiných poloměrech, než jaké máš doma. Já zase tak jízdu nárazník na nárazník mít nemusím, prostě se smířím s tím, že je tam malá mezera, to přežiju a jízda je tím pádem bez problémů. V tvém případě bych si objednal jedno balení Kadae č.18 pro KKK a zkusil to. No nevím jaké spřáhlo vypadá modelově, asi žádné mimo modelové šroubovky.


No z evropských spřáhel u mne vedou Norové ve FREMO ti mají soupravy spřahovány strunovým spřáhlem [0,3 mm].
To co jsem psal by bylo pochopitelně "udělat to nejlepší pro dané typy spřáhel" ale pokud provozuješ soupravy do max. 10 vozů problém nemusíš ani poznat. Pokud někdo chce Kadee provozovat na evropských modelech je lepší než si objednávat spřáhla do šachty vzít si balení třeba 40 ks s domečkem na uchycení spřáhla.
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2647
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Příspěvekod F. Placheta » čtv 08 úno, 2007 4:36 pm

Diky vam obema, jinak taky nemusim mit naraznik na naraznik, spis aby to bylo funkcni, alespon trochu modelove a rozpojovace se daly elegantne skryt jako to je prave u Kadee.
F.P.
Uživatelský avatar
F. Placheta
 
Příspěvky: 297
Registrován: ned 21 led, 2007 8:04 am
Bydliště: Brno

Příspěvekod Zdenek Valter » čtv 08 úno, 2007 5:31 pm

F. Placheta píše:Diky vam obema, jinak taky nemusim mit naraznik na naraznik, spis aby to bylo funkcni, alespon trochu modelove a rozpojovace se daly elegantne skryt jako to je prave u Kadee.
F.P.


No to je právě obrovská přednost Kadee - rozpojovač je bezkontaktní, není vidět a vůz podobně jako u KK jen zvedneš nahoru chceš-li ho vyjmot ze soupravy - nemusíš vyháčkovávat či všelijak vykrucovat jako u NEM spřáhel.
A to co umí jen Kadee je předrozpojení - na odpojovači odpojíš vůz pak na něj znovu najedeš a odtlačíš ho na místo kde má stát, pak jenom odjedeš.
Finta je v tom, že se vůz na aktivním rozpojovači nespojí ale jenom opře.
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2647
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Příspěvekod Houmr » čtv 08 úno, 2007 5:57 pm

F. Placheta píše:Diky vam obema, jinak taky nemusim mit naraznik na naraznik, spis aby to bylo funkcni, alespon trochu modelove a rozpojovace se daly elegantne skryt jako to je prave u Kadee.
F.P.

Jo já právě taky oželím nárazník na nárazník a radši si užuju všech předností spřáhla Kadae. Posun to je moje a kolejiště mám na něm prakticky založené.
Uživatelský avatar
Houmr
 
Příspěvky: 1324
Registrován: sob 07 říj, 2006 5:44 pm
Bydliště: Bukovice

Příspěvekod Zdenek Valter » čtv 08 úno, 2007 6:01 pm

Houmr píše:
F. Placheta píše:Diky vam obema, jinak taky nemusim mit naraznik na naraznik, spis aby to bylo funkcni, alespon trochu modelove a rozpojovace se daly elegantne skryt jako to je prave u Kadee.
F.P.

Jo já právě taky oželím nárazník na nárazník a radši si užuju všech předností spřáhla Kadae. Posun to je moje a kolejiště mám na něm prakticky založené.


Netřeba oželet :wink: Zkus si udělat pár vozů s pružnými nárazníky [4 nebo 5], včetně nějakého hytláku. Já taky nemám předělány všechny své vozy pro modulovku.
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2647
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Příspěvekod TomBart » pát 09 úno, 2007 6:33 am

Zdenek Valter píše:
F. Placheta píše:Diky vam obema, jinak taky nemusim mit naraznik na naraznik, spis aby to bylo funkcni, alespon trochu modelove a rozpojovace se daly elegantne skryt jako to je prave u Kadee.
F.P.


No to je právě obrovská přednost Kadee - rozpojovač je bezkontaktní, není vidět a vůz podobně jako u KK jen zvedneš nahoru chceš-li ho vyjmot ze soupravy - nemusíš vyháčkovávat či všelijak vykrucovat jako u NEM spřáhel.
A to co umí jen Kadee je předrozpojení - na odpojovači odpojíš vůz pak na něj znovu najedeš a odtlačíš ho na místo kde má stát, pak jenom odjedeš.
Finta je v tom, že se vůz na aktivním rozpojovači nespojí ale jenom opře.


To předrozpojení umí i ROCO universal. Ted postupne předělávám všechny modely na tohle spřáhlo, protože naše drátky mě už neskutečně začali štvát. Ten universal jsem volil kvuli tomu, ze není tak dlouhý a i s drátkem se mi docela vejde pod pluh a nárazníky nejsou zas tak daleko od sebe a mohu nechat hadice u mašin. Průser je ale v tom, že ten universal se přestal dělat :cry:
TomBart
 
Příspěvky: 496
Registrován: čtv 21 pro, 2006 10:14 am
Bydliště: Chrudim

Příspěvekod F. Placheta » pát 09 úno, 2007 8:36 am

A kdyz to tedy smeruje k tomu Kadee :) , daji se sehnat za nejakou rozumnou cenu elektromagnety? Abych nemusel delat sice levny a jednoduchy, ale na stavbu docela narocny mechanismus(mam klasicky panel z preklizky) na rozpojovani jako ma Houmr?
Uživatelský avatar
F. Placheta
 
Příspěvky: 297
Registrován: ned 21 led, 2007 8:04 am
Bydliště: Brno

Příspěvekod Michal Šuhajda » pát 09 úno, 2007 4:58 pm

F. Placheta píše:A kdyz to tedy smeruje k tomu Kadee :) , daji se sehnat za nejakou rozumnou cenu elektromagnety? Abych nemusel delat sice levny a jednoduchy, ale na stavbu docela narocny mechanismus(mam klasicky panel z preklizky) na rozpojovani jako ma Houmr?
Co třeba cívky (s doplněným jádrem) z přestavníků výhybek, nebo z nějkých relátek?
Důležité je, že u M-M spřáhel musí být dva magnety opačným pólem (to je tak, že se přitahují) k sobě a jejich spoj by měl ležet v ose koleje. Originální elektroropojovače vyrábí i Kadee, ale jsou dost drahý. Na svém kolejišti počítám s hybridem, kdy v dopravních kolejích budu mít elektromagnety a v manipulačních kolejích budou pevné magnety. Rozpojovač funguje jen při "stlačených" spřáhlech (sunutí), takže při přejezdu by se vozy neměly rozpojovat ani nad pevným magnetem, ale občas dojde k nechtěnému rozpojení (např. při brzdění). Proto je vhodnější mít v dopravních kolejích možnost rozpojovač vypnout.
Naposledy upravil Michal Šuhajda dne pát 09 úno, 2007 5:04 pm, celkově upraveno 1
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2379
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Příspěvekod Houmr » pát 09 úno, 2007 5:03 pm

Z přestavníkových cívek bych to nedělal při delším čase se extrémně zahřívají. Spíš ta relátka. Možná by stačilo jedno. Na jednu stranu dát obyčejný magnet a z druhé strany elektromegnet z relé.
Uživatelský avatar
Houmr
 
Příspěvky: 1324
Registrován: sob 07 říj, 2006 5:44 pm
Bydliště: Bukovice

Příspěvekod Zdenek Valter » sob 10 úno, 2007 10:44 am

F. Placheta píše:A kdyz to tedy smeruje k tomu Kadee :) , daji se sehnat za nejakou rozumnou cenu elektromagnety? Abych nemusel delat sice levny a jednoduchy, ale na stavbu docela narocny mechanismus(mam klasicky panel z preklizky) na rozpojovani jako ma Houmr?


Na netu existují popisy toho elektromagnetu - je to jen namotaná jednoduchá cívka s jádrem ze šroubu, doplněná pólovými nástavci. Je dobré pólové nástavce dostat co nejblíže ke kolejím hlavně ve svislé ose nejlépe u paty koleje. Ideální je délka pólů co nejdelší. nejlépe 50 mm. Bohužel svoje poznámky k pokusům, jsem někam zašantročil. Takže až je najdu tak to někde zveřejním.
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2647
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Další

Zpět na Stavba lokomotiv

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 9 návštevníků