Po pravdě jsem čekal až někdo napíše kritiku jako první... Nechci tady být zas označován za pitomce co všem a všechno kritizuje
.
Jak už napsal mnitka přede mnou - vodovky nejsou pro vše ideální, navíc digitál je pro focení velký svinstvo, odhalí i to co normálně nevidíš... Kubrta moc vážně brát nemůžeš - nedělá mašiny, ale hlavně éra větších měřítek... Navíc právě v jeho případě platí že co vyhovuje jednomu s tím ten druhý může mít obrovský problémy (např. SIDOLUX laky...). V modelařině platí především najít cit pro "míru" a pro to co komu přesně vyhovuje a aby se výsledek co nejvíc blížil realitě.
Pokud jsi s výsledkem své sergejpatiny spokojen - OK, mě to ale také nepřijde moc povedený... S olejema nebo syntetikou bys dosáhl lepšího výsledku - ono rychlost někdy bývá na škodu - v tomto případě doba schnutí barev versus finální dojem... Bohužel vždycky platilo a platit bude že výsledek je přímo úměrný vynaloženému úsilí... Aby patina modelů mašinek k něčemu vypadala, není to záležitost na hodinu ale po pravdě na několik dní, včetně technologických přestávek! Urychlit se to dá použitím rychleschnoucích barev (Gunze) který ti pomůžou např při preshadingu dělaným airbrushem, použitím rychleji schnoucího ředidla olej barev (např white spirit od Newtone) a pak také dobrým rozplánováním celé práce - je rozdíl když musíš rychle "šmrdlat" celou mašinu abys stihl vše dodělat než ti to zavadne, nebo postupovat logicky nejdřív od sergejího tlumiče, přes useky střechy, čumáky, větráky a další... Model si prostě rozdělím na pomyslné části které vždy dělám postupně a zvlášt...
A pokud jde o vodovky - sám třeba už od roku 1996 patinuju figurky a menší věci také vodovkama (po mnoha pokusech už jen Vallejo - ne ale Vallejo Air - používám je i k natírání detailů pro jejich super kryvost), základem ale je dávat je na MATNY povrch, jinak ti to bude furt dělat ty hnusný mapy co máš na mašině. Pokud to dáváš na pololesk nebo lesk tak ti to bude furt blbě stékat - ale to si asi poznal sám. Další dost důležitý je dát do vody na ředění barvy trochu detergentu - stačí kapka Jaru - i to má vliv aby se ti tolik netvořily ty "mapy", i když na lesklém a polomat povrchu to pomůže jen trochu. Uchoštourama to nestírám, nechám to působit jako wash a filtr zároveň a barvy nanáším přes sebe postupně tak, jak chci aby výsledný efekt vypadal. Nakonec to ale stejně drajbrašuju olejovkou se syntetikou a přestříknu finál lakem proti otěru, jinak si pracnou patinu vodovkama brzo sám "sundáš"... A po pravdě, za ta léta (od r 84) kdy jsem začal s modelama na "vyšší" urovni, tak nevím o lepší kombinaci než airbrush preshadingu (ztmavení koutů, zesvětlení ploch), patina oleji (wash, filtry), drybrush (olej/syntetika), vodové barvy (jemné detaily, jemný filtr, odřeniny, stečeniny), pigmenty (prach, kouřové stopy). Práce na takovém modelu pak trvá 38 a více hodin...
ČSD 1970-1988 v HO, jinak kitařina (éra, tanky), zakázková patinace a stavba modelů