Moduly Brno

Vše co souvisí s moduly.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký

Re: Moduly Brno

Příspěvekod T 478 3022 » stř 29 kvě, 2013 5:58 pm

Ahoj.
Takže se pokusím,ke všemu vyjádřit aby v tom bylo trochu jasno.
Nejsem začátečník,a vím do čeho lezu.Vaše stránky samozřejmě znám a bedlivě vás sleduji už od vašeho začátku.Tudíž nepočitám,že budou ty Ž. během nějaké krátké doby hotové.Ona je taky otázka,jestli je vubec nějaké kolejiště,někdy hotové,že? 8)
A ted to moduliště.
Scénář je patrně stejný nebo hodně podobný jako u většiny lidí tady.
1-BTTB,Piko.....
2-vojna.....já byl bachmač....kdo ví u čeho jsem byl? :D
3-ženy,pivo,big beat....
4-první klíšte a zároven stavba kolejiště.
A protože je na cestě druhé klíště,tak se tady dělá dětský pokoj a já jsem byl odkloněn do toho prostoru 3-6-3-6.Tam si prej mužu třeba obohacovat uran.Ale jelikož,tam taky potřebuji prostor ješte pro jiné aktivity,tak budu stavět,pouze podel třech stěn to je těch 3-6-3metru na délku a nějakych 40-50cm na šiřku.Tak by přece byla blbost už to rovnou neudělat podle vašich norem.
Tzn. cca metrové moduly,vaše normovaná čela atd....
Ale ted momentalně jde o ty Ždánice-jestli budou 1:1 nebo jestli to třeba v nějakém poměru zmenšujete probereme u vas.A na tu případnou vlečku je myslím času až moc.
Snad to dáva alespon trochu hlavu a patu.
T 478 3022
 
Příspěvky: 164
Registrován: sob 10 lis, 2012 5:07 pm

Re: Moduly Brno

Příspěvekod Luděk » stř 29 kvě, 2013 6:13 pm

Pokud máš prostorové možnosti tak stanici délkově neredukuj. Na soumodulí stanice můžeš mít spojovací čela jaké chceš, pouze poslední čelo směrem na širou trať musí být normované.
Uživatelský avatar
Luděk
 
Příspěvky: 209
Registrován: pát 09 pro, 2011 5:29 pm
Bydliště: Brno

Re: Moduly Brno

Příspěvekod MirekTT » stř 29 kvě, 2013 7:32 pm

T 478 3022 píše:.....probereme u vas...

Budeme se na tvoji návštěvu těšit :wink:
Upozornění! Toto je diskuzní fórum, a ne vševědopedie absolutních pravd!
www.ModulyBrno.cz
MirekTT
 
Příspěvky: 2584
Registrován: stř 03 pro, 2008 7:39 pm

Re: Moduly Brno

Příspěvekod TomBart » stř 29 kvě, 2013 7:50 pm

T 478 3022 píše:Ahoj.
Takže se pokusím,ke všemu vyjádřit aby v tom bylo trochu jasno.
Nejsem začátečník,a vím do čeho lezu.Vaše stránky samozřejmě znám a bedlivě vás sleduji už od vašeho začátku.Tudíž nepočitám,že budou ty Ž. během ....
.......Ale ted momentalně jde o ty Ždánice-jestli budou 1:1 nebo jestli to třeba v nějakém poměru zmenšujete probereme u vas.A na tu případnou vlečku je myslím času až moc.
Snad to dáva alespon trochu hlavu a patu.


Rozhodně to nebylo myšleno zle. Ale stavění modulů mi připadá, že je tak trochu "v módě" a je stašně moc "in". Někdo tu vyjmenoval několik výhod a nevýhody žádné. Možná by bylo dobré si přiznat trochu objektivní pohled na srovnání kolejiště a modulů. To ale asi v jiném vlákně a pochybuji, že by to mělo nějaký smysl. Do dneška si vybavuju jedno pěkné kolejiště z nějakého min 30 let starého eisehnbahnu, kde kolejiště bylo stavěno jako segmentové podél stěn a začínalo se na jednom konci v úrovni NULA a končilo na druhé straně v úrovni o mnoho výše a to tak, že trať vedla z jedné strany na druhou a to minimálně třikrát. Pochopitelně mě v té době hlavně uchvátili ty barevné nákresy. Proč třeba neudělat něco podobného doma a s možností napojení na moduly. Doma si zajezdím a v případě setkání s kolegy se provoz jen zpestří. Přeci jen vidím pro mne asi dvě nejzásadnější negativa na modulu. 1) více svázané ruce při tvorbě krajiny než třeba na nepřeplácaném kolejišti. Chybí tomu hloubka a podle mne "zetová" souřadnice a za 2) absence provozu vlakových souprav na malém prostoru. Je to ale věc názoru. Víc to asi nemá cenu rozpatlávat a dodatečně se omlouvám, že jsem opět rozvířil debatu kolejiště versus moduly. Jen bych byl rád, kdyby autor v poklidu zvážil pro a proti, na což dodatečně ve svém následujícím příspěvku upozornil.
TomBart
 
Příspěvky: 526
Registrován: čtv 21 pro, 2006 10:14 am
Bydliště: Chrudim

Re: Moduly Brno

Příspěvekod Tomas_C. » stř 29 kvě, 2013 7:53 pm

No výborně, to vypadá na dalšího člena. Prosím zaregistrujte se na stránkách coby návštěvník ať víme s kým máme tu čest. Podrobnosti dokomunikujem pres maily.
TT, V-VI epocha,CZ-DE příhraničí,
http://model-railway.webnode.cz
www.ModulyBrno.cz
Uživatelský avatar
Tomas_C.
 
Příspěvky: 444
Registrován: stř 10 úno, 2010 1:05 am
Bydliště: Brno

Re: Moduly Brno

Příspěvekod Mcx » čtv 30 kvě, 2013 5:21 am

moduly jsou in.....

.. to bude optický klam, moduláři se potřebují více združovat a proto jsou více vidět...

TomBart píše:Přeci jen vidím pro mne asi dvě nejzásadnější negativa na modulu. 1) více svázané ruce při tvorbě krajiny než třeba na nepřeplácaném kolejišti. Chybí tomu hloubka a podle mne "zetová" souřadnice a za 2) absence provozu vlakových souprav na malém prostoru


...měl jsem "deskové kolejiště" měl jsem "segmentové kolejiště" no a skončil jsem u modulů, po odrostu dětí jsem to měl doma pouze jako testovací dráhu pro vozidla a část modulů tak doma složí dodnes, u modulů nejsem krajinářsky svázán vůbec, hloubka je dána stejně u modulů i deskového - lidským potenciálem - kam při stavbě dosáhnu, zetová souřadnice je u modulů neomezena v rámci jednoho modulu (jeden modul je to co má na konci standard a jinak může být z x dílů) případně dalších, většinou klubových dohod - viz Slovácko. Ovšem při reálných stoupáních, ne horské dráze to na modulech nemá příliš efekt. To na deskovém musím zůstat u "horské dráhy", holt ty metry chybí.... a jedině, kdo touží po hustotě kolejí na m2, pak nemá deskové kolejiště konkurenci.
Ale celé to není o žádném soupeření, modelářství má tisíce podob a všechny jsou správné, pokud činí tvůrci potěšení !!!
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2740
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Moduly Brno

Příspěvekod Lubomír » čtv 30 kvě, 2013 8:36 am

Tombart:
Ano, s tím co jsi napsal já souhlasím.
Stručně.
Nevýhody modulovky:
- nemožnost výškového vedení tratě
- nemožnost ztvárnění přechodnice a vzestupnice
- nemožnost krajinově se vyjádřit na 40 cm
Nevýhody kolejiště:
- znásilnění směrových parametrů oblouků, když zkrátka není prostor
- časová i finanční náročnost
- snadnost sklouznutí k vlakodromismu a popření zásad trasování železnice v krajině

Z obou jsem si vzal něco. Hevlín dělám segmentovku s tím, že jsem udělal normový přechod. Kolegové to tolerují a berou mě do party, přestože nejsem pravý zastánce modulovky. Časem Hevlín nechám doma, kde budu pokračovat ve svém domácím projektu a na sraz budu chodit s 6ti "čistě normovanými" moduly odb. Čejč.
Lubomír
 
Příspěvky: 203
Registrován: ned 20 črc, 2008 5:45 pm

Re: Moduly Brno

Příspěvekod Mcx » čtv 30 kvě, 2013 9:39 am

Segmentovka s jedním normovaným čelem a standardní výškou na tomto rozhraní je dle terminologie modulů - jeden modul složený z x dílů s jedním rozhraním xy. Modul může být cokoliv jakkoliv dlouhé, jakkoliv široké alespoň s jedním normovaným čelem.
Zúžit si pojem modul na obdélník 40x... je nepochopení modulů.
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2740
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Moduly Brno

Příspěvekod MirekTT » čtv 30 kvě, 2013 9:55 am

Mcx píše:...Zúžit si pojem modul na obdélník 40x... je nepochopení modulů.

Tož, to je taky pravda. Ale ne úplná. Samozřejmě může modul/soumodulí mít jakékoliv rozměry, pouze se musí dodržet normy na rozhraní. Ale k těm 40-ti cm šířky bych řekl tolik, že i na setkání a přepravu, i na manipulaci při výrobě a zelenění, je to pro téčko velmi výhodný rozměr. Je na každém, do čeho půjde.

Škoda téhle zajímavé debaty zde unás, kde asi zanikne. Rozvaha, zdali moduly a jaké, může v budoucnu zaujmout víc lidí. Jestli by se to nemělo přesunout někam na viditelnější místo a tam klidně pokračovat v debatě nad výhodami modulů, segmentovky i pevných kolejišť.
Upozornění! Toto je diskuzní fórum, a ne vševědopedie absolutních pravd!
www.ModulyBrno.cz
MirekTT
 
Příspěvky: 2584
Registrován: stř 03 pro, 2008 7:39 pm

Re: Moduly Brno

Příspěvekod Mcx » čtv 30 kvě, 2013 9:58 am

Lubomír píše:Nevýhody modulovky:
- nemožnost výškového vedení tratě
- nemožnost ztvárnění přechodnice a vzestupnice
- nemožnost krajinově se vyjádřit na 40 cm
Nevýhody kolejiště:
- znásilnění směrových parametrů oblouků, když zkrátka není prostor
- časová i finanční náročnost
- snadnost sklouznutí k vlakodromismu a popření zásad trasování železnice v krajině

Můj názor:
Moduly:
- výškové vedení modulovky je možné, včetně vzestupnice, ale náročné na výrobu a rozsah - křížení tratí, stoupání, klesání....
- přechodnice - pouze v rámci jednoho modulu - tedy abych byl pochopen třeba 180 stupňů oblouk libovolného poloměru složený z x dílů na koncích doplněný krátkým přímým úsekem - ale obecně není použitelné
- šířka - to je jasné - jak kdo chce pro daný svůj projekt
- větší finanční náročnost i časová (ne když mám jeden modul, ale na shodný projekt) :lol:
- možnost plně využít vlastností vozdel - dlouhé traťové úseky
- možnost postupně se začlenit a těžit ze společenství modulářů v celé Evropě
Kolejiště:
- výhodou je kompaktnost a zahuštěnost tratí, vozidel (pokud to nevadí autorovi)
- menší finanční náročnost na shodný rozsah projektu
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2740
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Moduly Brno

Příspěvekod Mcx » čtv 30 kvě, 2013 10:13 am

Jasně s rozměrem narůstá rychle náročnost stavby a cena, včetně ceny přepravy. Prostě postavit nádraží o 6 staničních kolejích v modulech je náročnější než na pevném kolejišti jak časově tak finančně.
Ale jak Lipovou tak odbočku Morava bych na pevném kolejišti nepostavil - to by nešlo.
K šířce modulů - všechny koleje musí být dostupné k rozvěšování vozidel a to jde u výšky 130 cm (H0) do vzdálenosti cca 70 cm od okraje modulu (no nakonec na deskovém stejně), Lipová má u depa šířku 95 cm, ale je předpokládaná obsluha z obou stran, samozřejmě stavebně jsou to dva díly vedle sebe, to jinak nejde.
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2740
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Moduly Brno

Příspěvekod cer.t » čtv 30 kvě, 2013 10:51 am

Ad Lubomír "Hevlín dělám segmentovku s tím, že jsem udělal normový přechod."

Tak tedy nechápu, jak je myšlený rozdíl mezi modulem skládajícím z více dílů a mezi segmentovkou s normovaným rozhraním. Pokud upustí člověk od dalších nároků, které jsou některými na moduly kladeny, např. délka staničních kolejí, poloměry oblouku, použité výhybky apod., tak se jedná o stejnou věc pojmenovanou dvěma termíny.

Jinak osobně vidím ať už v segmentech nebo modulech, ostatně ať už si tento řez krajinou nazve každý člověk dle svého mínění, tu výhodu, že se člověk nemusí omezovat okolní krajinou, protože je to pouhý řez krajinou. Tedy není problém ztvárnit jakýkoliv motiv. Často se však stává, že se moduly staví jednodílné a vzhledem k často používanému rovinatému rozhraní (osobně ho nemám rád) skončí modul jako trať v Polabské nížině. Tam je opravdu šířka modulu negativně ovlivňujícím faktorem, protože při pohledu na vlak se vzhledem k úhlu pohledu stojící osoby krajina zcvrkne na úzký pás zeleně. Proto svažitý terén skloněný k osobě jdoucí kolem modulu je mnohem vhodnější.

Tedy to co vytýka TomBart, že chybí osa z, je dáno pouze tím, že se staví moduly jako placky, ale to je zapříčíněno samotnými modeláři, to může modelář "dokázat" i na deskovém kolejišti. Pravda je ta, že při deskovém kolejišti je šířka krajiny metr a více, což dodává pohledu hloubku, avšak zase za cenu více kolejí na tomto jednom metru krajiny, což není to pravé ořechové. Takže vše má své mínusy a záleží na osobních preferencích, pouze moduly o šíři 1 metru by byly to pravé... :P
cer.t
 
Příspěvky: 301
Registrován: stř 13 úno, 2008 10:17 pm

Re: Moduly Brno

Příspěvekod milan ferdián » čtv 30 kvě, 2013 11:04 am

cer.t píše: Často se však stává, že se moduly staví jednodílné a vzhledem k často používanému rovinatému rozhraní (osobně ho nemám rád) skončí modul jako trať v Polabské nížině. Tam je opravdu šířka modulu negativně ovlivňujícím faktorem, protože při pohledu na vlak se vzhledem k úhlu pohledu stojící osoby krajina zcvrkne na úzký pás zeleně. Proto svažitý terén skloněný k osobě jdoucí kolem modulu je mnohem vhodnější.


Z mého pohledu s tebou souhlasím,protože aspoň ten svah daleko více dává větší hloubku širé trati v krajině.Máme i výjimky , například přístav Holešky,které mají sice též rozhraní rovina a jsou ze dvou dílů,ale vtipně je zde využitá hloubka daného prostoru.
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12136
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Moduly Brno

Příspěvekod vvitty » čtv 30 kvě, 2013 11:17 am

cer.t píše:Tak tedy nechápu, jak je myšlený rozdíl mezi modulem skládajícím z více dílů a mezi segmentovkou s normovaným rozhraním. Pokud upustí člověk od dalších nároků, které jsou některými na moduly kladeny, např. délka staničních kolejí, poloměry oblouku, použité výhybky apod., tak se jedná o stejnou věc pojmenovanou dvěma termíny.


V podstate ano, v podstate vetsina nadrazi jsou segmentovky s normovanym rozhrannim, protoze normovana cela jsou logicky jen na koncich...

Modul ma mit normou definovane rozhranni na vsech (nebo aspon jednom) konci, muze byt vicedilny a respektuje prislusne pozadavky na elektroinstalaci, prujezdnost, ....

Segmentovka - obvykle chapano jako vicedilna skladacka bez nejakeho respektu k normovanym prechodum apod, v okamziku kdy zacne respektovat normy se stava modulem :D
Stavebnice, díly, nářadí pro modeláře, - [url]https://www.pojezdy.eu/eshop[/url]
vvitty
 
Příspěvky: 2776
Registrován: pát 28 pro, 2007 7:11 pm
Bydliště: Praha

Re: Moduly Brno

Příspěvekod milan ferdián » čtv 30 kvě, 2013 11:25 am

Vždyť popis a pojem "SEGMENTOVKA" a "MODUL" jsou popsány ve II.díle. :wink:
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12136
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

PředchozíDalší

Zpět na Moduly

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník