od rexel » čtv 20 pro, 2012 7:18 pm
Nejčastější příčinou špatné činnosti přestavníku je špatný kontakt mezi pérovým svazkem a kontaktním polem na plošném spoji. Příčinou bývá nečistota, která se do přestavníku dostala přes otvory ve vrchním krytu např. prach (při štěrkování a zatravňování otvory vždy zalepím), také časem povolí tlak pérového svazku a ten nedoléhá na plošný spoj po celé dráze – jezdec nedojíždí do některé koncové polohy. To má také za důsledek opalování kontaktů a vypalování dráhy na plošném spoji. Odstranění závady – vyčistit kontaktní dráhu , kontakty na pér. svazku, případně je lehce napružit a zkontrolovat , jestli se jezdec s kontakty lehce přesunuje do obou krajních poloh (provádím na rozebraném přestavníku - pouze rukou-bez elektriky).
Ta pojistka mne dost potrápila, prvně jsem si ji vůbec nevšimnul, až při měření odporu cívek mne zarazilo, že mají pokaždé jinou hodnotu 2 – 4,5 Ohmu, nebo taky řádově MOhmy, to když přestavník začal stávkovat. Projev závady – přestavník po dvou až třech přestavení nedojede do koncové polohy a načas přestane reagovat. S časem se závada zhoršuje. Druhou závadou u této pojistky v jiném přestavníku byl studený spoj na její jedné straně. Pojistku jsem odpájel a znovu mikropájkou připájel. Závada se projevovala tak, že přestavník nedojížděl ani do jedné z koncových poloh.
Pokud bych si nebyl jist správnou činností pojistky, provizorně bych ji nahradil tenkým měděným drátkem – na sestaveném přestavníku se blbě zjišťuje, jestli vypnula pojistka nebo je špatný kontakt na pérovém svazku. Omlouvám se, že jsem se moc rozepsal, stručněji to nedovedu popsat.
TT, Ep. III.-V., Digital