MODELOVÁ VELIKOST

Absolutní začátky s modelovou železnicí. Dotazy na úplně základní věci.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

MODELOVÁ VELIKOST

Příspěvekod milan ferdián » čtv 15 bře, 2012 12:59 pm

Pro kterou se rozhodnout ? Zde můžou začátečníci diskutovat o tom,kterou modelovou velikost dle svých možnosti si chtějí zvolit.Já sám jsem začínal prvními krůčky s modelovou velikost H0/1:87.Zde se modelář snaží ve skromných prostorech realizovat megaplány,tak jak je to u mládí.Nesměl chybět rychlík,co na tom,že se do stanice nevešel.Léta šla,kolem roku 1990 seznamování s TT/1:120,ale ta z tehdejších důvodů při pohledu na jejich kolejivo nepřirostla k srdci.Snaha o seberealizaci pokračovala dál.N-ko vážněji,tehdejší segmentové kolejiště na spadnutí,jen již začít stavět.Veškeré podmínky připravené,no jo přišel internet a moduly.První otrkávání se sekcí N-scale.Ale i zde přes veškerou snahu mých již dnes skvělých kolegů a kamarádů přicházejí neustále potíže.Nejdříve finanční,to máme všichni dnes stále :mrgreen: ,nedořešení přepravy svých vlastních modulů (nemám papíry),tím odkládaní staveb modulu,že co s tím doma.Koukat na ně :?: Tak aspoň odbočka Odry s pomocí kluků,ale ta již výše zmíněných důvodu,skončila v lepších rukou (každý modul musí projít před setkáním přípravou,nemluvě o běžné údržbě).Dnes jsem bohužel mimo hru.

Zde můžu poradit těm začátečníkům po těch všech zkušenostech,jestli nemáte možnost přepravy svých modulů,lepší zvolte své domácí kolejiště,byť mrňavé,ale stále po ruce.Ti co nemají přepravní problémy a mají chuť se setkávat se stejně postiženými lidmi,běžte stavět moduly.Stačí nejdříve traťový modul,potom třeba zastávku a kdo si troufne na víc,tak i stanici.Když už se rozhodnete stavět stanici,tak rozhodně dle reálu s rozumnou redukci celkové délky,i kvůli přepravě.A jak toto povídaní souvisí s modelovou velikosti.Hodně.

Tak co začátečníci,osmělíte se nebo budete sedět za bukem :wink: :?:Ale pamatujte,lepší je vlastní iniciatíva,než čekat,že zde dostanete vše,včetně informací na zlatém podnosu.Na to rovnou zapomeňte :wink: .
milan ferdián
 
Příspěvky: 11810
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: MODELOVÁ VELIKOST

Příspěvekod Adam TT » čtv 22 bře, 2012 9:49 pm

mašinky jsem si osahal u H0. Když už se tak nějak pomalu blíží čas stavby kolejiště ( snad ), tak jsem vycítil, že je nejvyšší čas přejít na TT :) Zatím se bavím tím, že rýsuju plánky. A je vidět, že jsem aspoň trošičku zmoudřel, plánky jsou rok roku menší :D Přemýšlel jsem i o Nku, prostorově super, ale z vozidly a taky s detaily na nich by byl asi problém. Nyní jsem skončil u Tvého plánku Horní Ledečko, překreslené na rozměry 140*110. a mírně jsem jej zredukoval.
Adam Buchal TT - ČD/ČSD - kolejiště v plánu
Adam TT
 
Příspěvky: 62
Registrován: pon 24 říj, 2011 6:10 pm
Bydliště: Hodonín

Re: MODELOVÁ VELIKOST

Příspěvekod chameleon » sob 24 bře, 2012 10:48 pm

Pár let jsem nakupoval TT a snažil se něco postavit - s každým nezdarem jsem zmenšil plán a nyní jsem na dobré cestě také s Milanovým Ledečkem. Snad už to dopadne. Kdybych ale teď začínal odznova, tak bych šel rozhodně do N-ka či Z-ka. Čím menší a jednodušší kolejiště je, tím stojí méně času a peněz, rychle se dokončí a nepřekáží a třeba se i dá v budoucnu lépe prodat. Větší kolejiště vidím leda tak na důchod, na něj je potřeba hodně času a zkušeností.
Uživatelský avatar
chameleon
 
Příspěvky: 983
Registrován: sob 31 kvě, 2008 2:02 pm

Re: MODELOVÁ VELIKOST

Příspěvekod carodej » ned 25 bře, 2012 10:18 am

Po letech stavění, vedení kroužku a očumování na ruzných akcích dozrál čas na změnu a pouštím se do modulu. V kroužku s děckama sice na velikosti TT (i když se smíšenými pocity) ... :? ... to ještě zvládnou i ti méně zruční a bohužel taky nemužu změnit strojní park a taky některá z děcek mají nakoupeny TT sety.

Ale sám pro sebe jsem se už rozhodl ... jednoznačně pro N-kové moduly (nebo modulově segmentované kolejiště). Jednak se s moduly dá lépe pracovat než s nějakým velkým fixovaným celkem, a i když možná je N-ková velikost modelově pracnější a trochu méně detailní než TT nebo H0, tak na malém prostoru se dá realizovat o hodně provozně realističtější celek než větších měřítkách, kde jsou na to potřebné tělocvičny. Taky z přepravního hlediska je to praktičtější.
Když v poslední době pozoruju na akcích venku, jak se spousta lidí přesouvá z větších měřítek ke N-ku, tak myslím už uzrál čas vyhodit(prodat) staré zásoby a dát se novou cestou ... :D :D :D
TT (z analogu už digitál... ) a šilhání po N ... +malé automodely ...
Uživatelský avatar
carodej
 
Příspěvky: 202
Registrován: ned 10 dub, 2011 3:34 pm
Bydliště: Dolný Kubín

Re: MODELOVÁ VELIKOST

Příspěvekod Tomáš » sob 25 srp, 2012 1:41 pm

Milane kdybys nebydlel tak daleko,tak bych ti bez váhání dělal "panskýho kočí".

Já osobně už asi od roku 1985 vlastním a fandím TT. 8) Moje první kroky s TT byly ale započaty až v roce 1991.To jsem se rozhodl postavit své první skromné kolejiště.Do té doby jsem byl pouze sběratel produktů BTTB ( co kdo mi přivezl z NDR).Přesně to bylo kolejiště dle plánků BTTB.Nic zvláštního 4 výhybky.Tehdy jsem měl radost,že to vůbec jezdí. :lol: Vozový park se začal rozrůstat.První dvě lokomotivy BTTB jsem si nechal z nostalgie dodnes. (Hektor Nohab).Pak jsem si k původnímu kolejišti postavil dle plánků další a propojil mezi sebou. :twisted: Tuším,že motiv byl "jedno kolejiště pro tatínka druhé pro syna." Já obstarával oba. :mrgreen: Bylo to z toho oranžového katalogu plánků BTTB.Ty jsem si prohlížel furt dokola.Vše fungovalo celkem obstojně.Jenže v roce 1997 přišla povodeň a bylo po zábavě.Pamatuji si to naprosto přesně.Vrátil jsem se na konci července z tábora a celý sklep (kolejiště jsem měl v komoře) plaval.Vlhkost však udělala své.Koleje byly totálně obalené rzí. :evil: Mé tehdejší informace o kolejivu byly mizerné a tak nastalo čištění pomocí smirku.Tím jsem tomu zasadil poslední hřebík do rakve. :oops: Vše šlo do "kontyšu" Zůstaly jen vagony (v suchu pokoje) pár lokomotiv.Nikdy už jsem se nenadechl si znovu něco postavit.(Finance jsem tekdy nevydělal)Pak jsem střídavě sbíral a kutil.(Snažil jsem se naučit slepovat plastikové stavebnice). Podotýkám,že jsem neměl možnost se někde něčemu přiučit a ani mě nikdo nevedl pouze jako samouk.Podle toho to taky vypadalo (dodnes) :lol: :lol: ..Znovu jsem se nadechl až po osamostatnění.2001..od té doby se střídavě pokouším o různé projekty a pokusy.Ničeho nelituji.Všechno má svůj smysl i když to tak na první pohled nevypadá.Střídavě se situace lepší i horší.Po 2008 (narodilo se mi první dítě) to vypadalo,že železnici je na delší dobu odzvoněno.Ale není. :!: :!: Opět se valím dál.Nyní 2012 opět nepříjemnost většího charakteru,ale věřím,že i tu jako obvykle překonám a vykročím směle do další pětiletky.Prapor TT držím stále hrdě vzhůru a určitě bych neměnil. :D Za ty roky mi nějak přirostlo toto měřítko k srdci.Říká se zlatá střední cesta a něco na tom bude.Takže moje rada na závěr,ničeho se nebojte a nelitujte.Vše má svoje pozitivum.Někdy menší a jednodušší projekt udělá tolik radosti,že se nedá ani spát.
A KDO SI HRAJE NEZLOBÍ :idea:
"TT" - NYNÍ UŽ DCC - IV 1985-1995 (pád ČSD)
Uživatelský avatar
Tomáš
 
Příspěvky: 3152
Registrován: pon 02 črc, 2007 8:36 pm
Bydliště: Brno - Bosonohy

Re: MODELOVÁ VELIKOST

Příspěvekod IvanK » ned 23 zář, 2012 7:55 pm

ahoj,já jsem rozhodnutý pro HO.prostor sice nemám největší,ale zhruba po dvouletém zkoumání ruzných stránek jsem zjistil že i na rozměru 2x1,4x1metru se dá v tomto měřítku vytvořit docela pěkné kolejiště.zvlášt když to člověk prozkoumá pozorně a zjistí co a jak se dá oddělit třeba lesem nebo kulisou.podle fotek některé kolejiště vypadají větší než jsou,stačí to šikovně poladit :D no a pak asi dost záleží jak moc velkej detailista člověk je a na co se chce zaměřit,mě tento prostor na koncovou staničku a kousek volné tratě stačit bude,jen zatím nevím jaké kolejivo,zatím zjištuji jaké je na tento malý prostor nejvhodnější.jinak,začínal jsem s tt
IvanK
 
Příspěvky: 74
Registrován: pát 24 zář, 2010 9:44 am
Bydliště: Drásov

Re: MODELOVÁ VELIKOST

Příspěvekod Jiri Dvoracek » ned 23 zář, 2012 8:38 pm

Ahoj, takze i ja prispeju svoji troskou do mlyna. Uplne prvni kontakt jsem mel s velikosti HO. Dostal jsem jednou k Vanocum set se sergejem, kolejivem a par vagonky. Ale na muj vkus mi to prislo moc velke a taky me s tim doma nikde nechteli poustet. A jezdeni po koberci nebylo to, co jsem si vzdycky pral. Jelikoz jsem od malicka postizeny zeleznici, protoze mamka pracovala na draze jako pruvodci a tak jsem vetsinu volneho casu jezdil s ni a delal doprovod a cvakal listky, tak jsem chtel mit vlacky za kazdou cenu i doma. Diky tomu, ze jsem mel vlastni pokoj v panelaku, tak jsem si chtel postavit kolejiste, ktere by se sklapelo ke zdi. V dobe mych zacatku tesne po revoluci ale nebyl takovy pristup k informacim jako dnes, takze na nejake slozite kolejiste nebyl cas. Pak bohuzel prisel presun na univerzitu a tam uz na nejake vlacky nebylo dokonce ani pomysleni. Po dokonceni studii jsem zacal pracovat v bahne velkomesta a dokonce jsem i jeden cas premyslel o stavbe modulu a ucasti na ruznych setkanich se stejne postizenymi lidmi. Nastesti po zdrave uvaze jsem dospel k zaveru, ze moje modelarske zkusenosti a um nejsou na tak vysoke urovni, abych to nemohl ostatnim kazit :D :D S odstupem casu jsem zakotvil na jedne odlehle farme ve Velke Britanii, kde mam vsechno, co k tomuto uzasnemu konicku potrebuju. Cas, prostor a konecne i nejake penize :D :D Pouze ta manualni zrucnost se patrne dostavi pozdeji. Jeste dnes lituju toho, ze mi rodice zatrhli jit na zeleznicni uciliste do Jimramova a ukoncili moji touhu stat se jednou strojvedoucim. To bych byl v modelareni asi uz o par urovni vyse :D Takze pro mne uz existuje jenom velikost TT, ackoliv zrovna tahle zlata stredni cesta neni tady na ostrovech zrovna moc popularni :D :D Ale kde existuje vule, jsou i prostredky a zpusoby :lol: :lol:
TT - digital, CD, ZSR a OBB, epocha V a VI, Digitrax a JMRI
Jiri Dvoracek
 
Příspěvky: 1165
Registrován: ned 03 čer, 2012 12:20 pm
Bydliště: Valašské Meziříčí, CZ

Re: MODELOVÁ VELIKOST

Příspěvekod Jaroslav54 » pát 30 lis, 2012 2:32 pm

Nechci zakládát nové téma, tak se ptám tady. Pořizuji nějaké domečky v TT od Auhagenu a protože některé zajímavé stavby má ve velikosti H0/T, potřebuji vědět, zda je možno takto označené pohledově kombinovat s domečky velikosti TT. Hlavně asi, zda nepraští hned do očí např. velikost oken atd. Možná to chce postavit a vyzkoušet, ale nechci zbytečně vyhazovat peníze. Děkuji.
Jaroslav54
 
Příspěvky: 11
Registrován: ned 28 říj, 2012 10:27 am

Re: MODELOVÁ VELIKOST

Příspěvekod milan ferdián » pát 30 lis, 2012 3:46 pm

Jaroslav54 píše:Nechci zakládát nové téma, tak se ptám tady. Pořizuji nějaké domečky v TT od Auhagenu a protože některé zajímavé stavby má ve velikosti H0/T, potřebuji vědět, zda je možno takto označené pohledově kombinovat s domečky velikosti TT. Hlavně asi, zda nepraští hned do očí např. velikost oken atd. Možná to chce postavit a vyzkoušet, ale nechci zbytečně vyhazovat peníze. Děkuji.


Z pohledu optického,stavby HO/TT dopředu a TT dozadu do pozadí nebo ke kulise.Nestavět vedle sebe,pokud možno.To hned praští do očí.
milan ferdián
 
Příspěvky: 11810
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: MODELOVÁ VELIKOST

Příspěvekod alexander » sob 01 pro, 2012 1:46 pm

Pridám tiež svoju trošku do mlyna názorov.
H0 a malý priestor je priam ideálna kombinácia. Prečo? Nuž preto, lebo nás to od samého počiatku núti upustiť od megalomanských predstáv, ktoré sa aj tak vo valnej väčšine nedočkajú realizácie. Keď prídu na rad financie a čas, tak mnoho veľkých prijektov zapadá prachom.
A ďalší dôvod? Nuž na hánulku sa dá pozerať, lebo je vidieť! A je to aj o zmysluplnej modelárine, keďže tu hovoríme o železnici modelovej. O tétečku by sa dalo povedeť skoro to isté, ale predsa len je to už trochu malé. Enko je už primalé a je to o priveľkých kompromisoch. Nuž a zetko? So všetkou úctou, ale to už nie je modelová železnica ale hračkovláčik.
alexander
 
Příspěvky: 394
Registrován: pon 25 úno, 2008 7:47 pm

Re: MODELOVÁ VELIKOST

Příspěvekod juroH0 » sob 01 pro, 2012 9:29 pm

Nesúhlasím s tým, že Z je len hračkový vláčik. Pred týmito pánmi mám veľkú úctu...
http://litomysky.cz/z/lokocsvduch.htm

http://litomysky.cz/z/lokocsdm1204kor.htm
H0(e), DCC, epocha II-III
7", 1:4
Uživatelský avatar
juroH0
 
Příspěvky: 900
Registrován: stř 11 dub, 2007 12:59 pm
Bydliště: Slovensko

Re: MODELOVÁ VELIKOST

Příspěvekod carodej » ned 02 pro, 2012 6:24 am

juroH0 píše:Nesúhlasím s tým, že Z je len hračkový vláčik. ....


Máš pravdu, je potřeba se podívat tady http://www.trainini.de/Lokomotiven_Wagen.html, kde je v archivu volně dostupný TRAININI magazín, nebo tady http://www.youtube.com/watch?v=CP75ldFTQzo&feature=related ... hlavně od takové 1-ní a 3-tí minuty a myslím, že se budou divit.
Tak jako dneska některé N_kové modely a mají lepší detaily a vzhled než výrobky profesionálních TT-firem , tak se Z-ko postupem času a technologií pomalu dostává na úroveň, kdy se už o něm nedá hovořit jako o hračce ... :)

Bohužel, zatím je výrobcu a dovozcu málo ... ale to bylo kdysi v N_ku taky.
TT (z analogu už digitál... ) a šilhání po N ... +malé automodely ...
Uživatelský avatar
carodej
 
Příspěvky: 202
Registrován: ned 10 dub, 2011 3:34 pm
Bydliště: Dolný Kubín

Re: MODELOVÁ VELIKOST

Příspěvekod alexander » ned 02 pro, 2012 11:46 am

Je to vec názoru. Na mašinke zmenšenej 87 krát vidím detaily voľným okom. Na tej istej mašinke zmenšenej 220 krát technológia síce môže umožniť znázorniť tie isté detaily, ale budem potrebovať lupu. A pozerať na vláčik lupou, aby som sa pokochal.... No neviem, mňa to neoslovuje. Ale nejde tu iba o mašinky a vagóny, ale aj o vytvorenie krajiny, pretože bez nej sa nedá hovoriť o modelovej železnici. Nie sme všetci takí šikovní a zruční ako ten rus, ktorý z makového zrnka vyrezal traktor aj s vlečkou..Treba sa na to pozrieť aj z tohto pohľadu. Čo a v akej mierke dokážem zvládnuť aspoň trochu zmysluplne sám. Nie všetko sa dá kúpiť. A modelárina ani nie je o tom nakúpiť, naplácať na kus dosky a povedať, že mám modelové koľajisko.
Komu sa páči toto a vyhovuje mu to, tak zvolí Nko:
http://www.honzikovyvlacky.cz/2012/11/2 ... e-valende/

Kto chce kúsok zmenšenej reality pôjde asi iným smerom....
alexander
 
Příspěvky: 394
Registrován: pon 25 úno, 2008 7:47 pm

Re: MODELOVÁ VELIKOST

Příspěvekod Morris Zapp » ned 02 pro, 2012 12:36 pm

alexander píše: A modelárina ani nie je o tom nakúpiť, naplácať na kus dosky a povedať, že mám modelové koľajisko.


Přesně tak.

Ale i "opravdová modelařina" má různé, abych tak řekl "klinické příznaky" :wink:
Někdo modeluje vozidla, někdo modeluje kus krajiny s tratí, někdo modeluje provoz na nějaké celé dráze. Zatímco pro toho prvního je výhoda měřítko co největší (nulka i výš!), ten třetí zase potřebuje velké zmenšení, které mu není na škodu, protože nějaké detaily na vozidlech ho stejně nezajímají.
Takže před volbou měřítka bychom se měli zamyslet, co vlastně chceme modelovat, jestli jsme vozidláři, nebo krajinkáři, nebo provozáři.

Ale stejně nakonec většina z nás zůstává u toho, co kdysi dostala od rodičů pod stromeček :lol:
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 836
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: MODELOVÁ VELIKOST

Příspěvekod carodej » ned 02 pro, 2012 2:14 pm

alexander píše:Je to vec názoru. Na mašinke zmenšenej 87 krát vidím detaily voľným okom. Na tej istej mašinke zmenšenej 220 krát technológia síce môže umožniť znázorniť tie isté detaily, ale budem potrebovať lupu.


... Hmm ... částečně mužeš mít pravdu. Ale každý má na to jiný pohled. Mne například neuspokojuje pohled na 1:87 detailní stroj stojící na místě a počítání nýtu na něm, když na jeho provoz potřebuju sokolovnu a abych viděl kolejiště vcelku musím sedět na ochozu a používat divadelní dalekohled ... :D . Modelování terénu se dá zvládnout i v měřítku 1:220. Myslím že vzhledem ke skutečnosti, je rozměrově v porovnání s realitou i "značně realističtějši" než v H0. I v N_ku je už problem s nutností krácení stanic aby se vešli na rozumný rozměr. To že M152 má v H0 cca 16 cm a v Z-ku jenom 6,5 cm mne až tolik netrápí ... jako spíše to, že na tak jednoduchou stanici jako Kraľovany bych v H0 potřeboval 17m kolejiště (při krácení bych se vešel možná na 8m) :) . V tom Z-ku mi na to bude stačit 6m (respektive 3m) ... a to už je trochu jiné kafe. Do té sokolovny se mi pak vejde provozně trochu reálnější modulovka, protože i s N-kem to už začíná být problem se tam vecpat.
Samozřejmě v současnosti je to zatím asi utopie, ... ale před pár lety byla taky utopie modulovka v N-ku ... tak se nechme překvapit .. :)

Jinak to na cos odkazoval -
alexander píše: Komu sa páči toto a vyhovuje mu to, tak zvolí Nko:
http://www.honzikovyvlacky.cz/2012/11/2 ... e-valende/
... je v N-ku udělaná vlakodromová hračka ... která má bohužel hodně daleko do reality.
TT (z analogu už digitál... ) a šilhání po N ... +malé automodely ...
Uživatelský avatar
carodej
 
Příspěvky: 202
Registrován: ned 10 dub, 2011 3:34 pm
Bydliště: Dolný Kubín

Další

Zpět na Začátečnické dotazy

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků