Stavba služebního vozu s pošt.oddílem řady DF

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Stavba služebního vozu s pošt.oddílem řady DF

Příspěvekod Petr Berka » úte 14 úno, 2012 8:01 am

Hanku,
souhlasím, rozvor 4,2 se používal, ale zatím není doložen u DF, respektive u této skříně.
data, která jsem uváděl platí ke stavu v roce 1931. Ale o tlak. brzdě tam nebylo nic???
Osobně si myslím, že počet těchto krátkých DF, který přežil 2. sv. válku by se dal počítat na kusy. Jestli dojezdil se sací, nebo s tlakovou brzdou, to se už asi nedozvíme.

Nakonec platí to osvědčené - brát si za předlohy prověřenou skutečnost.

To ano, ale kdo to prověří? Občas je člověk rád za to málo, co má. A navíc je trochu problém s věrohodností...mám rozpracovaný 4n Ga - k němu 4 fotky, 2 výkresy a na výkrese 1:20 jsou špatně koty...
Takže občas člověk udělá něco podle zvyklostí nebo podobných vozů ze stejné doby a když je model na světě, šťouralové nám data doplní.
http://www.petr.berka.biz
Uživatelský avatar
Petr Berka
 
Příspěvky: 206
Registrován: pon 14 led, 2008 6:50 pm
Bydliště: Cvrčovice

Re: Stavba služebního vozu s pošt.oddílem řady DF

Příspěvekod Radek Strnad » úte 14 úno, 2012 11:47 am

Je jasné,že ideál by byl mít několik fotek konkrétního vozu třeba z několika období,ale pro takovéto vozy-stařešiny je to problém.A pamětníci jsou dávno v železničním nebi a tak se skoro není koho ptát.Jo,jak mě teď mrzí,že jsem coby středoškolák neprolézal důkladně skrytá zákoutí stanic,kam jsem se na praxi dostal.Tam byly poklady.Tady u toho vozu jsem vycházel z jedné foto a několika článků a výkresů ve starých Železničářích(1986/17,18,19,20),kde je několik poštovních vozů,žel samozřejmě DF chybí.Je tam jen zmínka,že existovaly.Ty,které tam jsou,jsou bohužel vše větší typy,něco s elektrikou,něco s plynem.Většina těch s dynamem má i světla označující poštovní vůz,předpokládám modrá.Ještě mě teď napadla myšlenka,že by to bylo noční označení vozu obsazeného osobami podle návěstních předpisů (žlutá s modrým pruhem),pokud se tenkrát už používalo??? Cosi nad schránkou mají vozy s olejovým osvětlením,ale to mi přijde jako nějaký zvonek ???Na druhou stranu podle fotky,kterou mi poslal kolega hank,bych soudil,že tam žádné světýlko není.Tak a teď je třeba si nějak vybrat.Uklidňuje mě,že leptík není nijak drahý a můžu si klidně postavit další,třeba zase přesnější.
KYKLOP68
Uživatelský avatar
Radek Strnad
 
Příspěvky: 1222
Registrován: čtv 21 led, 2010 5:44 pm
Bydliště: Kostelec n.Čern.lesy

Re: Stavba služebního vozu s pošt.oddílem řady DF

Příspěvekod Petr Berka » úte 14 úno, 2012 12:45 pm

Jedině je dělat v továrním provedení, to fotky ještě jsou :D Ale zas je problém s lokomotivami z epochy I.

Obrázek
Rozvor 4,4m, sací brzda...krása, když si člověk data přečte na rámu...

Obrázek
Výkres s rozvorem 3,8m, v půdorysu jsou zakreslena dvoje kamna, ale komíny už autor nenakreslil...
Zase je hezky vidět schema ruční brzdy a pouze vnější obrzdění náprav...
http://www.petr.berka.biz
Uživatelský avatar
Petr Berka
 
Příspěvky: 206
Registrován: pon 14 led, 2008 6:50 pm
Bydliště: Cvrčovice

Re: Stavba služebního vozu s pošt.oddílem řady DF

Příspěvekod hank » ned 19 úno, 2012 9:12 am

Musím přiznat, že jsem se teď projevil jak ten mnich, co měl mnoho knih a h...o věděl, co je v nich... :? :roll: :evil: Takže se omlouvám všem, že když jsem odříznutý od svých análů, tak si nic nepamatuju. (Přiznejte prosím mně dědkovi na tuto nedokonalost právo.)

Ale jeden vůz jsem přece našel, je to DF lehké stavby (později DFl) o rozvoru 4,2 m vyrobený v r. 1905 ve Studénce pro KFNB - místní dráhu Opava - Hradec nad Moravicí, po r. 1908 přečíslovaný u kkStB na DFl 47-400. Podle číslovacího plánu vozů ČSD by ten vůz DFl měl být někde v intervalu 6-9050 až 68.

Obrázek

(Když si to rozkliknete, dostanete celkem čitelnou kopii výkresu.)
Vidíte, že má dvě plošiny, sací brzdu a petrolejky.

Hradecká lokálka měla ještě BCl 18-450 - 1 a Cl 35-000 - 2, celkem tedy 6 vozů stejného provedení vozové skupiny Ic a vše o rozvoru 4,2 m a s délkou skříně 5,6 m. Bohužel k tomu ale nemám čísla ČSD, s výjimkou vozů Cl - dob ČSD se dožily dva, Cl 4-5920 a 21, po r. 1931 4-5800 a 01, byly vyřazeny až v letech 1956-7.

A když už tu byla zmínka o patřičných lokomotivách, tak konkrétně na této trati to byly ještě dlouho po r. 1918 u ČSD 310.139 a 40, předtím 197.42 a 43, ještě předtím u KFNB IX 956 a 7. První byla vyřazena 1936, druhá za války u DR (zřejmě v Rakousku) jako 98.7731.

Edit: Po zestátnění dráhy (1935) a částečné motorizaci osobní dopravy (M 120.4) sem byly v r. 1936 pro smíšené a nákladní vlaky přesunuty lokomotivy 422.0.

Kdyby někdo potřeboval, mohu poslat i výkresy zmíněných osobních vozů a lokomotiv.

zdraví
hank
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6667
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Stavba služebního vozu s pošt.oddílem řady DF

Příspěvekod lokocislo » ned 11 lis, 2012 3:54 pm

Hanku, zaujaly mě informce o vozech z trati Opava - Hradec. Jelikož se s kolegy z Opavského železničního klubu u uvedenou trať zajímáme, chtěl bych poprosit o zaslání výkresů i ostatních řad vozů (Bl, BCl), případně výkresů lokomotiv a případně dalších informací. Prosím ozvěte se nejlépe na e-mail lokocislo@seznam.cz. Děkuji předem za ochotu!
lokocislo
 
Příspěvky: 1
Registrován: ned 11 lis, 2012 3:42 pm

Re: Stavba služebního vozu s pošt.oddílem řady DF

Příspěvekod hank » pon 12 lis, 2012 7:39 pm

lokocislo: Máte ode mě e-mail.

zdraví
hank
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6667
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Předchozí

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků

cron