Původní text nahrazen tímto výstižnějśím dokumentem:
http://www.ti.com/lit/an/snoa170b/snoa170b.pdfTedy dokument popisuje 2 princioy PWM regulace s H můstkem:
1) Locked Antiphase Control
2) Sign-Magnitude Control
Na obrázku “A” je princip, který umožňuje řízení otáčení motorků oběma směry. Z obrázku “B” je zřejmé, že lze řídit pouze jeden směr a změna směru musí být provedena dodatečně. Proto se častěji používá metoda “A”, pokud je třeba řídit oba směry, kterou okomentuji níže (konstrukce na tomto principu byla uveřejněna mimo jiné v Amatérském radiu)
Za zmínku jeśtě stojí tvar proudu motorkem – viz 1d, 2d, 3d.
Nyní komentář k obrázku “A” (základ převzat z výše uvedeného zdroje + moje animace). Je zřejmé např. z obrázku 1c, že dochází ke změně směru napětí (polarity) a sice 2x za dobu 1 periody. Změnu směru právě umožňuje uvedené můstkové zapojení aniž by bylo třeba bipolárního zdroje (symetrického zdroje) např. +/-10V (ať se to lépe počítá). Jako zdroj je použit stejnosměrný zdroj např. Vs=+10V.
V následujícím textu chápat znaménko “=” jako “odpovídá”.
Ad 1c) střída je 50% = 0 střední hodnota = 0V stejnosměrných (dále jen DC) = motorek stojí (loko stojí) = rozdíl ploch A+ a A- je nula. Jedná se o střídavé napětí bez stejnosměrné složky.
Obrázky 4a, 4b, 4c zobrazují jednotlivé fáze průběhu proudu motorkem. Je zřejmé, že proud ve fázi “BC” (transistory B a C otevřeny) je opačný než ve fázi “AD” (tranzistory A a D otevřeny)
Ad 2c) střída je 25% = střední hodnota -5V = -5V stejnosměrných = motorek se točí jedním směrem (loko jede vzad) = rozdíl ploch je nenulový, A- je větší. Jedná se o střídavé napětí se zápornou střední hodnotou.
Ad 3c) střída je 75% = střední hodnota +5V = +5V stejnosměrných = motorek se točí opačným směrem (loko jede vpřed) = rozdíl ploch je nenulový, A+ je větší. Jedná se o střídavé napětí s kladnou střední hodnotou.
Snad se mně to podařilo vysvětlit a neudělat tam chybu.
schema/obázky viz výše uvedená obrazová přiloha pdf