od radeksindy » pon 21 led, 2013 4:20 pm
hank: K řadovému značení nákladních vozů od roku 1925 do 1949:
Takto to ovšem žádný předpis ani seznamy z roku 1927 a 1935 nedefinovaly. Ani Zdeněk Maruna to ve své monografii neuvádí. Má to původ už v řadovém značení kkStB. Takže velká a malá písmena nelze oddělit. Pak není potřeba nesmyslně definovat n jinak pro vozy oplenové a jinak pro vysokostěnné, nebo z toho vyleze u jako uhlí pro vysokostěnné vozy. Také malé t je tímto způsobem hodně divoce definované. U vysokostěnných je t někde 20t a více, někde 19t a 20t.
Definovány byly výhradně celé řady a to takto (1935):
Kryté vozy:
Z - ložná váha 15 t
Zc - ložná váha 15 t, parní topení
Zt - ložná váha 19 t
Zl - ložná váha menší než 15 t.
Zld - dlouhé, ložná váha menší než 15 t
Zdv - dlouhé, zvláště velkého ložného prostoru, ložná váha 15 t
ZZdv - dvojice sdružené, pro rychlou dopravu sběrného zboží, l. v. dvojice 20 t
Zd - dlouhé, ložná váha 15 t
Za - ložná váha 15 a 20 t
Zv - ložná váha 15 t
Zav - 4n, zvláště velkého ložného prostoru,.
Zb - 2n, 3n na zavazadla a rychlé zboží, s jednou plošinou asi čelnými dveřmi
Zs - s 1 plošinou a 2 čelnými dveřmi
Zss - s 1 neb 2 plošinami, 2 čelnými dveřmi a nástřeškem
Zsb - na zavazadla s 1 plošinou a s 2 čelnými dveřmi.
Zi - na mléko
Zo - na ovoce
Zu - na dřev. uhlí
Zh - na skot
Zim - přípojné vozy k mot. dresinám
Lm - na maso, chladicí vozy
M - na brav
Md - na brav, dlouhé, s větší ložnou plochou.
Mh - na drůbež
Plošinové vozy:
P - 2n a 3n
Pk - s klanicemi
Pa - 4n
Paz - 6,8 i více os. pro přepravu zvláště velkých a těžkých předmětů
Pd - dlouhé s klanicemi
Nízkostěnné vozy:
N - 2n
Nt - ložná váha více než 15 t
Nk - s klanicemi
Nř - na řepu, řízky
Nd - dlouhé, s klanicemi, pravidlem dřevěnými
Na - 4n
Vysokostěnné vozy s dveřmi přes celou výšku stěn:
Vl - ložná váha menší než 15 t, boční stěny sklopné
Vln - ložná váha menší než 15 t, boční stěny pevné
V - ložná váha 15 t, boční stěny sklopné.
Vn - os,, ložná váha 15 t, boční stěny pevné
Vlk - s klanicemi, ložná váha menší než 15 t.
Vk - s klanicemi, ložná váha 15 t, boční stěny sklopné
Vkn - s klanicemi, ložná váha 15 t, boční stěny pevné
Vd - dlouhé, s klanicemi, ložná váha 15 t, boční stěny sklopné.
Vdn - dlouhé, s klanicemi, ložná váha 15 t, boční stěny pevné
Vld - dlouhé, s klanicemi, ložná váha menší než 15 t .
Vtd - dlouhé, s klanicemi, ložná váha 19 a 20 t
Vu - ložná váha menší než 20 t.
Vut - ložná váha 20 t
Kryté vozy, pronajaté soukromníkům:
Lp - na pivo, chladicí vozy
Lm - na maso, chladicí vozy.
Lim - na mléko nebo maso, chladicí vozy
Zt - na přepravu vína
Vysokostěnné vozy s dveřmi nižšími než stěny (Uhláky):
Ul - ložná váha menší než 20 t
Uv - na koks, se zvýšenými stěnami.
Uz - na vápno, se střechou
U - ložná váha 20 t
Us - ložná váha 20 t, se zařízením pro samočinné vykládání.
Kotlové vozy:
R - na petrolej, olej, líh atd.
Rd - dlouhé, na petrolej, olej, líh atd.
Oplenové vozy:
O - ložná váha menší než 15 t.
Ol - ložná váha 15 t
Old - dlouhé, ložná váha menší než 15 t.
Od - dlouhé, ložná váha 15 t
Ot - os, ložná váha 20 t
Otd - dlouhé, ložná váha 20 t
Onl - se sklopnými nízkými stěnami a klanicemi, ložná váha menší než 15 t
Od - dlouhé, s klanicemi, ložná váha 15 t
Před tímto rokem existovaly i jiné řady zaniklé se zavedením tlakové brzdy. Teprve Němci sem přinesli oddělené významy velkých a malých písmen a tím došlo ke změně významu některých malých písmen (r). V roce 1949 došlo k velkým změnám, které moc logičnosti nepobrali.