lajblt píše:...V DCC budeš taky dělat svoje vlastní zapojení a vyznáš se v něm jen ty sám....
Nepravda. Zapojení je standartizované a letmým pohledem najdu na cizím kolejišti dekoder pro příslušnou komponentu. (bude umístěn hned vedle
)
lajblt píše:...Ovládání vlaků přes DCC je jednoduché, na to opravdu stačí ty "dva dráty". Ale propojování dalších komponent na sběrnici, ladění chyb a další věci jsou triviální možná pro zdější DCC guruy, ale ne pro toho začátečníka... Většina z vás si potřebné komponenty staví sama a má o věci přehled. Ale co ten začátečník?
...
Nevím jak definovat začátečníka ale já jsem ještě před rokem či dvěma nepoznal pořádně odpor od žárovky
Leninovo "Učit se" platí jak v DCC, tak i v analogu.
lajblt píše:...Serva se dají použít i v analogu. Nebo ne? Pokud ano, zase nepotřebuju ten dekodér...
Použít se dají, ale zase potřebuješ dekoder, jen jiný. Servo potřebuje modulovaný signál! Nevím jestli někdo dělá servodekoder pro analog (asi ano), ale určitě lze udělat. Jeden takový nám kolega vyvinul pro ovládání mechanických návěstidel z důvodu kompatibility se standartem OstraMo. Z výstupu pro LEDky světelného návěstidla bere informaci do jaké polohy má nastavit servo. Servo pak může mít 3 pozice -> max vlevo - střední - max vpravo. Čili volno, stůj a volno s výstrahou. Cena tohoto zařízení je o kus dražší než u klasického servodekoderu. Respektive je podobná jen s tím rozdílem, že klasický obslouží 4 nebo 8 serv a tento je pouze pro jedno servo.
To "D"
Hezky jsi to rozepsal jen ten závěr je malinko mylný. Analog je možná pro začátečníka o trochu názornější, ale rozhodně né levnější, jak plyne z výše uvedené kalkulace. Ta zahrnuje i TCO, nebo jak ho nazýváš ty
ovládací pult s výstupem do Expressnetu / LoconetuÚseky budeš dělat jak v analogu, tak i v DCC, detektory obsazení taky. Jejich počet závisí od stupně požadované automatizace.
Rozdíl je tedy v tom, že pokud požaduji
- automatizaci nulovou
pak v plném DCC žádné úseky ani detekci obsazení nedělám! (typicky modulovka) Přesto mohu provozovat vlaků kolik chci
při analogovém ovládání příslušenství a DCC řízení lokomotiv je to totéž
na plně analogovém řízení se bez úseků neobejdu
- automatizaci maximální
úseky a detekci dělat musím, jen v analogu brzy narazím na limity jak z kolejiště dostat dostatek informací a jejich následné zpracování nějakou logikou. Tady nutně narazím na na potřebu nějaké elektroniky, jen nebude standartizovaná a budu si ji vyrábět individuálně. Nejpropracovanější analogový systém v naší zemi (možná i na celém světě) má na svém domácím kolejišti Radek Wimmer a zkus se ho zeptat, nakolik je automatizované, jak levné a jak jednoduché
Nehovořím o spotřebě. Ta jeho elektrárna žere kilowatty
No a nakonec je tady otázka budoucnosti.
Jakékoliv předělávky či rozšíření v analogu jsou noční můrou všech, kteří se do něčeho podobného pustili. Kdo má poctivě pořízenou dokumentaci své elektroinstalace na kolejišti?
PŘIHLASTE SE !V DCC je to jednoduché přidám dekoder, zapojím k němu 4 dráty (2 DCC a 2 napájení) každé servo propojím jedním káblíkem s dekoderem a jedu.
Navíc výše popsaný systém s ovládáním přes TCO má ještě jednu výhodu. Je ho možné paralelně provozovat s PC. PC pak může buď skrytě zajišťovat automatizaci a rozhodovací procesy, nebo sloužit i jako další ovládací pult. Potřebuješ k tomu jen GenLi a příslušný software. Systému je pak úplně jedno jestli povely dáváš přes ovladač (třeba Rokomaus), nebo pomocí TCO, případně myší přímo v počítači.
Klidně si v PC naprogramuj plně automatický provoz a pak mu do toho dělej zmatek tím, že si vezmeš ovládač a budeš se mu po kolejišti motat třeba s nějakým manipulákem, nebo posunem. Jediné čeho můžeš dosáhnout je, že nedodrží jízdní doby dle stanoveného grafikonu, čímž vlastně navodíš naprosto reálný stav jako u ČSD/ČD.
Závěr je z mého pohledu jednoznačný: Analog je překonaný a nikdo s tím nic nenadělá
H0 III-IV. Dokonalost je sen!