od KaRei » sob 17 bře, 2012 7:38 pm
S pojezdem jsem si hrál většinu dne. Původně jsem podezříval z problému ojnice - například že by kolečka na problémových nápravách byla pootočena trošku jinak, a ostatní spřažená kola by v některých pozicích přes ojnici tlačila tyto kolečka ven. Několikrát jsem vytahoval a znovu vkládal celou soustavu kol, doufaje, že se třeba zuby lépe trefím do drážek šneka. Ojnice mi ale připadaly neustále volné, bez výrazného napětí v čepech. Přesto k vyskakování stále docházelo. Rozhodl jsem se tedy odpřáhnout ojnici, a zkusit kolečka samostatně. Stále jsem čekal, že po odpřažení ojnic, se lokomotiva rozjede, jenže ouha, problém se ukázal být v samotných kolečkách.
Vytáhl jsem všechny nápravy a po jedné jsem je zase začal vracet zpátky, přičemž každé přidání nápravy jsem zkoušel samostatně - tj. sejmout spodní kryt, vložit nápravu, napasovat na kontakty, zavřít, vyzkoušet, a pak znovu otevřít a přidat další nápravu.
Po osazení dvou středních náprav lokomotiva byla schopná stát už samostatně a spokojeně předla. Pohybovala se perfektně i při nízkých otáčkách. Žádná tuhost převodů, žádné zlověstné bzučení elektromotorku. Zbývaly poslední dvě nápravy, shodou okolností právě ty dvě, které byly předtím vpředu a poskakovaly. Jedna z nich zlobila s železnou pravidelností při každé otáčce kol, druhá na tom byla o něco lépe. Při jejich pasování jsem podvozek rozebral a znovu složil přibližně patnáctkrát. Nakonec jsem se rozhodl z toho nejneposlušnějšího dvojkolí sundat ozubené kolečko (na tom druhém jsem jej prozatím ještě nechal). Poháněné tak bude nepřímo přenesením momentu přes ojnice ze zbývajících dvojkolí. Při bližším zkoumání sejmutého ozubeného kola jsem kromě očekávaného otlačení na zubech, jak kolečko přeskakovalo přes šneka, našel i pár vychýlených zubů. Ozubené kolečko je plastové! To byla nejspíše příčina, proč se celé dvojkolí na šnekovi vůbec začalo příčit - vychýlené zuby nezapadly do drážky.
Poslední test bez ojnic proběhl vpořádku. Zbývalo už jen zpátky připevnit ojnice, což byla hračka. Nový test... a náprava poháněná jen přes ojnice občas zlobí. Volnost ojnice umožňuje nápravě být o něco pozadu, a pokud je ojnice v levé nebo pravé úvrati, otočí se náprava občas do opačného směru, než by měla. Po pár stupních otočení zablokuje celou ojnici. Zkusím tuto nepřímo poháněnou nápravu přehodit na jiné místo v soustavě (teď je úplně vepředu), aby byla někde uprostřed mezi dvěma přímo hnanými nápravami, které ojnici určí správný směr na obou stranách a nepřímo hnaná náprava pak snad bude lépe vedena.