Stránka 1 z 6

Pájení kolejnic

PříspěvekNapsal: čtv 01 bře, 2007 4:13 pm
od PetrL
Už několikrát jsem se setkal s tvrzením modelářů, že k pájení kolejnic je nezbytná pájecí kapalina na nikl s následnou neutralizací omytím. Já používám výhradně trubičkový cín a žádné jiné prostředky. Spoje jsou naprosto dokonalé a nikdy jsem necítil potřebu technologii měnit. Proto otevírám toto téma k výměně názorů a zkušeností.
Největším problémem se mi jeví neutralizace. Ta asi nikdy nebude dokonalá. Odstranění kapaliny z prostoru mezi kolejnicí a pražci považuji téměř za nemožné. Ještě bych se tak nebál spojů kolejnic, ale spoje s měděnými vodiči mě dost děsí. Nevím do jaké míry je kapalina agresivní, ale obávám se, že po pár letech by koroze mohla v místě spoje tak narušit vodič, že by prostě odpadl. Proto jsem rovnou zkoušel kvalitní pájku s vyšším obsahem cínu, neagresivním tavidelm a žádný problém nenastal. Buď to tedy způsobuje rozdíl v materiálu kolejnic různých výrobců, nebo složení pájky a použití vhodné páječky popř. všechno dohromady.
Já používám kolejnice od p. Litomyského, značkovou trubičkovou pájku Pro´s Kit prům. 1mm s ozn. vysoká přilnavost, nekorozivní. K pájení mám pájecí stanici nastavenou na 315° C. Pájené místo před pájením nijak nečistím, cín se dokonale rozlije. Podmínkou je, že cín se na hrot páječky nenabírá, ale musí se roztavit přímo na kolejnici. Domnívám se, že zabráněním přepalování cínu a kvalitní pájkou se lze agresivním tavidlům zcela vyhnout.

PříspěvekNapsal: čtv 01 bře, 2007 6:58 pm
od dan
já používám pájecí kapalinu na nikl taktéž kvalitní cín a obyč pájku 40W čištění provádím lihem štětcem takhle pájím již asi 10 let a nikdy jsem neměl žádný problém že by něco nevydrželo a to letuji i accu packy do RC letadel které musí snést velké vybrace od spalovacího motoru

PříspěvekNapsal: pát 02 bře, 2007 3:18 pm
od Houmr
Taky používám pájecí kapalinu na Nikl a konzultoval jsem to i s více elektrikáři, právě z obavy z toho, že by mi časem někde mohl vodič odpadnout. Ale všichni mi tvrdí, že to nehrozí. Že kapalina, není natolik agresivní, aby pájený spoj povolil.

PříspěvekNapsal: sob 03 bře, 2007 2:01 pm
od F. Placheta
Ja jsem ted zkusil pajeci pastu s rozemletym cinem(a buhvi cim jeste) a jsem nadsen! Obe plochy co se budou spojovat staci potrit tenkou vrstvou teto pasty, prilozit, zahrat pajkou a spoj drzi tak, ze se mi to nepodarilo roztrhnout ani kdyz jsem tahal obema rukama opravdu vsi silou. A navic je to vzhledem k minimu pasty a tim i cinu i esteticky temer dokonale. Zkratka zadna agresivni kapalina, zadne neutralizovani, jen cisty a opravdu pevny spoj. A i kdyz ta pixle stoji asi petistovku, tak to stoji za to.

PříspěvekNapsal: sob 03 bře, 2007 2:14 pm
od dan
Ale ta pasta to je taky chemie podobná pájecím kapalinám, i třeba obyčejná kalafuna by se měla po letování omýt.

PříspěvekNapsal: ned 04 bře, 2007 6:40 am
od Houmr
Franto, a kde jsi onu pastu koupil a co je to za značku?

PříspěvekNapsal: ned 04 bře, 2007 11:45 am
od dan
mají to v ges electronic i gm electronic mají tam spoustu pájecích kapalin, past, cínů, atd

PříspěvekNapsal: ned 04 bře, 2007 8:24 pm
od F. Placheta
Houmr píše:Franto, a kde jsi onu pastu koupil a co je to za značku?

Ja ji dostal na zkousku od hodneho kolegy, protoze jsem premyslel jakou nejefektivnejsi metodu pouzit. Takze bohuzel nevim znacku, ale prodava se bud v elektru(GM Electronic) nebo v potrebach pro instalatery atd., ja osobne ji videl za prave onych zminovanych cca 500,- Kc v Hornbachu. A rozhodne uz vim, ze si ji i za tyto penize koupim. Jen jak psal Dan, nevim jaky dlouhodoby ucinek ma tato pasta na kolejivo, tak snad jedine jeste toto nejak prodiskutovat...

PříspěvekNapsal: čtv 08 bře, 2007 11:47 am
od PetrL
Když už mluvíte o pastách - znáte někdo Degufit 3000? V technickém listu je sice o tavidle psáno, že je korozivní (spoj se omývá vodou), ale to asi platí o každé pastě. Tento výrobek jsem viděl ve 100gr balení za 339,-Kč.

PříspěvekNapsal: sob 10 bře, 2007 3:18 pm
od F. Placheta
Ja jsem ted koupil(v Hornbachu) pajeci pastu od vyrobce Rothenberger, jmenuje se Rosol 3 a 100g baleni stalo 249,-. V navodu se pise, ze po pouziti se ma dane misto otrit vlhkym hadrikem, tak snad to nejak zvlast agresivni nebude.

PříspěvekNapsal: stř 14 bře, 2007 7:05 pm
od Dusan
Měl sem pár flexikolejí(HO) od PECA, takový ty tužší, kolejnice jsou v barvě jakoby tmavé oceli. Použil jsem je ve skryté části. Zarazilo mne to, že klasicky na to nejde nic připájet, což sem nepředpokládal. Nemáte s tím někdo nějakou zkušenost. Předem dík. P.S. Pájecí kapaliny(neutrální i na nikl) to nebere, jen tu neutrální, ale to se to pájené místo musí odřít opravdu až na kov a to se mi moc nechce. :cry:

PříspěvekNapsal: pát 06 dub, 2007 9:17 am
od jares
Nikde jsem nenašel nějaký ucelený přehled toho, co by všechno měl modelář mít za výbavu (nářadí, materiály), případně kde co koupit. Pokud o něčem takovém víte, dejte mi vědět.

PříspěvekNapsal: pát 06 dub, 2007 9:32 am
od Zdenek Valter
jares píše:Nikde jsem nenašel nějaký ucelený přehled toho, co by všechno měl modelář mít za výbavu (nářadí, materiály), případně kde co koupit. Pokud o něčem takovém víte, dejte mi vědět.


To pochopitelně něnní jednoduché říci co všechno modelář potřebuje.
Zkus Zababa Wiki. Pokud si myslíš že tam něco chybí, jako, že určitě, tak to tam můžeš doplnit.

http://www.zababov.cz/wiki/index.php

PříspěvekNapsal: pát 06 dub, 2007 9:36 am
od PetrL
Dusan píše:Měl sem pár flexikolejí(HO) od PECA, takový ty tužší, kolejnice jsou v barvě jakoby tmavé oceli. Zarazilo mne to, že klasicky na to nejde nic připájet. Pájecí kapaliny(neutrální i na nikl) to nebere, jen tu neutrální, ale to se to pájené místo musí odřít opravdu až na kov a to se mi moc nechce.

Kolejnice mají povrchovou úpravu, nejspíš mořením. Tady asi nepomůže fakt nic jiného, než mechanické odstranění této vrstvy. Vzhledem k profilu kolejnic bych to řešil pomocí minivrtačky s tenkým rozbrušovacím kotoučkem.

PříspěvekNapsal: pát 06 dub, 2007 10:13 am
od Zdenek Valter
PetrL píše:
Dusan píše:Měl sem pár flexikolejí(HO) od PECA, takový ty tužší, kolejnice jsou v barvě jakoby tmavé oceli. Zarazilo mne to, že klasicky na to nejde nic připájet. Pájecí kapaliny(neutrální i na nikl) to nebere, jen tu neutrální, ale to se to pájené místo musí odřít opravdu až na kov a to se mi moc nechce.

Kolejnice mají povrchovou úpravu, nejspíš mořením. Tady asi nepomůže fakt nic jiného, než mechanické odstranění této vrstvy. Vzhledem k profilu kolejnic bych to řešil pomocí minivrtačky s tenkým rozbrušovacím kotoučkem.


Nevím, ale já pájím jen přívody ke kolejnicím a to zespodu k patě. Tam si myslím, že to zbroušení povrchu vůbec nevadí.
Jak jsme již psal pájet k sobě kolejnice nepovažuji za vhodné. Je osvědčený způsob - na každou kolejnici přivézt vodič a ten pak spojit pod, či vedle ve svorkovnici.

Obrázek

Zde link na celý článek:
http://www.zababov.cz/wiki/index.php/Ko ... Dvod%C5%AF