Materiál pláně železničního spodku v TT

Zkušenosti, tipy, informace, návody a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Materiál pláně železničního spodku v TT

Příspěvekod hank » pát 25 črc, 2014 4:35 pm

Věčné (a nevděčné) téma - problém volby materiálu na výrobu toho, čemu se mezi modeláři říká spíš podkladní kolejové pásy nebo tak nějak podobně. Použil jsem přesný název ze železničního stavitelství a polopatě řečeno mám na mysli to, na co se klade štěrkové lože a další části železničního svršku. A mám na mysli klasický způsob stavby, nikoli vrstvení krajiny včetně žel. spodku z pěnového polystyrénu.

Takže:
překližka :?:
sololit :?:
lepenka :?: a k tomu doplňující otázka: lepenka vlnitá nebo plná :?:
nebo snad dokonce (netlučte mě ještě chvíli, prosím):
hobra :?:
hliníkový plech :?:
nebo něco úplně jiného :?: a co :?:

Ano, já vím, že se to už tu 1000x protřepávalo, ale nedá mi to a zkusím to ještě jinak.
Prosím všechny, kdo to budou číst, ať obětují 3 minuty ze svého vzácného času a napíšou sem bez přemýšlení a sáhodlouhého zdůvodňování jen

- 1 pádný argument pro jejich použití
a
- 1 pádný argument proti jejich použití

Nic víc, nic míň.

Ne že bych neměl názor, ale zajímají mě názory vaše.
Jo, a předem za ně děkuji.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6099
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Materiál pláně železničního spodku v TT

Příspěvekod MirekTT » pát 25 črc, 2014 5:37 pm

Máš na mysli materál, na který budeš pokládat koleje a pak je štěrkovat?
Třeba toto http://www.modulybrno.cz/guma
Upozornění! Toto je diskuzní fórum, a ne vševědopedie absolutních pravd!
www.ModulyBrno.cz
MirekTT
 
Příspěvky: 2573
Registrován: stř 03 pro, 2008 7:39 pm

Re: Materiál pláně železničního spodku v TT

Příspěvekod mizl » pát 25 črc, 2014 6:45 pm

TT, III. - IV., DCC -> LENZ, Mikrolayout, Rajče, Staré kolejiště
Uživatelský avatar
mizl
 
Příspěvky: 1726
Registrován: ned 19 čer, 2011 7:17 pm
Bydliště: Chomutice

Re: Materiál pláně železničního spodku v TT

Příspěvekod Lubomír » pát 25 črc, 2014 7:50 pm

Na pláň tělesa železničního spodku používám překližku. Je dostatečne pevná, aby zachovala dokonale rovnou plochu pro pokládku železničního svršku, ale také aby zpevnila rám kolejiště.
http://kubickaparabola.wz.cz/hevlin/stavba/P1020031.JPG
http://kubickaparabola.wz.cz/hevlin/stavba/P1020314.JPG
Lubomír
 
Příspěvky: 203
Registrován: ned 20 črc, 2008 5:45 pm

Re: Materiál pláně železničního spodku v TT

Příspěvekod hank » pát 25 črc, 2014 8:04 pm

Já to věděl, že nastane terminologický zmatek... Ano, jde o ten podklad, jak správně postřehl Lubomír.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6099
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Materiál pláně železničního spodku v TT

Příspěvekod jafobe » sob 26 črc, 2014 8:04 am

s ohledem na terén který chceš na kolejišti tvořit (pokud se něco nezměnilo), bych se asi trochu inspiroval od modulů, takže asi obdoba toho co zmínil Lubomír
neboli nějaký základní dřěvěnný rám či rošt, možná by se dal i udělat i z překližky třeba už trochu v profilu upravený pro budoucí terén (ale z dřevěnného masivu mi přijde že by byl lehčí), na něm z překližky plochy které budou pod podložím kolejí (podle tvého posledního návrhu asi tři větší plochy, jedna pod viditelnýn nádražím druhá od nádraží dozadu k mostu a třetí od mostu ke skratému nádraží, bylo by to jednodušší i pro řezání protože na stačí nenší kus překližky a nebude tolik nevyužitého odpadu), pod stanicí by se plocha dala řešit zároveň i s budovami které budou zhruba v rovině kolejí, tak aby byl odspodu dobrý přístup k případným přestavníkům (třeba i těm mechanickým, ty by navíc přidělané k překližce pevně spojené s rámem měli dobrou oporu) a rozvodům kabeláže a přitom to bylo dostatečně pevné a moc to nenabralo na váze pokud by plocha zhruba 1,20x2,00 metry byla v celku (aby se to případně dalo i nějak rozumně stěhovat)
dávat na základní rám celou jednolitou plochu z čehokoliv a teprve nad tím budovat plochu pro koleje v relativně členitém terénu mi přijde zbytečně komplikované i s ohledem na budoucí přístup hlavně k ovládání výhybek (i u mechanického může časem dojít k uvolnění nějakého táhla či lanka) a elektrice
vlastní terén mimo plochu kolejí bych tvořil asi kombinací polystyrenu (členitější terén) a překližkového či papírového skeletu (rovnější plochy třeba kolem nádraží pod vesnicí, či větší nosné plochy pod člěnitějším terénem)
tak nějak bych to alespoň řešil já

PS: možná by nebylo od věci řešit věci kolem stavby (byť zatím ne reálně prováděné) už ve vláknu svého kolejiště které sis založil, i když není jasná jeho definitivní podoba a řešit vše na jednom místě, než každý kousek jinde, byť ve vláknech s tematikou jíž se to které řešení týká ... mít to prostě vše pohromadě, jak to řeší víc lidí, ale třeba by ve vláknu svého kolejiště stačilo mít odkazy na tato jiná vlákna ... i to může být inspirací pro další když uvidí co vše se kolem jednoho kolejiště řeší
Uživatelský avatar
jafobe
 
Příspěvky: 695
Registrován: úte 12 dub, 2011 8:01 pm


Zpět na Materiály ke stavbě modelů, kolejišť a diorámat

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků