Stránka 4 z 4

Re: Styrodur v konstrukci kolejiště

PříspěvekNapsal: úte 29 kvě, 2018 5:43 pm
od HonzaM
pavel47 píše:A ještě bez urážky, Dan Buchtela a HonzaM, nevědí o čem píšou, pravděpodobně styrodur nikdy nepoužili a nebo jen jako doplňkový materiál.

Záleží na tom čemu říkáš “doplňkový materiál”. Styrodur používám už řadu pro vyváření reliéfu krajiny (hory, tunely), ale nikdy jako nosný materiál. Není dostatečně tvarově stabilní, dokáže se i zkroutit - v jednom případě jsem část odřízl, kvůli odnímatelnosti, po několika letech ale už ten odříznutý dokonale nesedí, přestože šlo o původně jeden kus. Záleží i na kvalitě použitého materiálu - není styrodur jako styrodur. V popsaném způsobu montáže je potřeba uvést délku použitých vrutů. Se styrodurem mám zkušenost dost dlouho, ale jako konstrukční materiál bych ho po zkušenostech nikdy nepoužil. Je ale na každém jak se rozhodne. Následky nese sám.

Re: Styrodur v konstrukci kolejiště

PříspěvekNapsal: úte 29 kvě, 2018 6:36 pm
od amirinda
no tak ono asi je jedna věc přestavník připevnit ke Styroduru a druhá ho odmontovat při případné opravě/výměně.

Re: Styrodur v konstrukci kolejiště

PříspěvekNapsal: úte 29 kvě, 2018 9:53 pm
od pavel47
Nechci se rozepisovat o stavbě kolejiště ze styroduru, konečně je to popsáno v několika článcích na webu „honzíkovi vláčky“ ale tvrdit že styrodur je tvarově nestabilní a že se kroutí je naprostá hloupost. Za svůj život jsem postavil několik kolejišť klasickou metodou, ale to poslední (určitě poslední, je mi 70let), se stavělo velice dobře a ani po asi deseti letech provozu se styrodur nehnul a žádný vrut nevypadl. Je to velice dobrý materiál na rozdíl od překližek, latí a prken, které opravdu pracují, jak vysychají. Ty se kroutí a zkracují a nezačněte mi tvrdit, že musíte mít vyschlé dřevo, takové se nekoupí. Mimochodem, použití dřeva na kolejišti značně zvyšuje hlučnost a podlepení kolejí korkem, jak je to v oblibě některých modelářů vůbec nepomáhá.
Nechci tady nabádat modeláře, aby stavěli jenom ze styroduru, to si musí každý rozhodnout sám, ale nelíbí se mi že, se o styroduru píše, jako o hmotě která je dobrá jenom na povrch kolejiště (tvoření krajiny, kopců, tunelů a mostů).
Mimochodem, pro „amirinda“, výměna přestavníku na styroduru je stejná jako na dřevě. Tady je vidět, že s tím styrodurem nemáte žádné zkušenosti.
No, už vás všechny nebudu obtěžovat svými názory. Pokud se chcete o mojí stavbě kolejiště ze styroduru něco dozvědět, navštivte webové stránky „honzíkovi vláčky“, myslím, že tam najdete dostatek odpovědí, ale pokud máte svojí pravdu, tak se jí držte a jak píše „HonzaM“, následky si neste sami. :)

Re: Styrodur v konstrukci kolejiště

PříspěvekNapsal: stř 30 kvě, 2018 4:00 pm
od ladiznet
styrodur je supr ... používáme ho na ztvárnění terénu. Je opracovatelný, zbrousitelný. Kombinujeme ho s montážní pěnou.

Na ukázku práce na traťovém modulu.

Obrázek

Re: Styrodur v konstrukci kolejiště

PříspěvekNapsal: čtv 19 črc, 2018 7:44 am
od Sandy
Musím si postesknout. Nic už není, jak bývalo. Když jsem v polovině devadesátých stavěl kolejiště, tak jsem k tvorbě krajiny používal polystyren neznámého původu (někde jsem vyštrachal jakési zbytky). Šel bezvadně tvarovat horkovzdušnou pistolí. A na povrchu se utvořila krásná hladká pevná "krusta".
Teď jsem se o totéž pokoušel na segmentech GeoLine, ale je to bída. Styropor je moc hustý, obyčejný vypadá jako prostřílený brokovnicí. Asi v rámci šetření napěněný "nadoraz". Takže došlo na tu odpornou techniku" řezání, broušení...
Taky jsem použil polyuretanovou pěnu, ale ta ve mně moc důvěry nevzbuzuje. Přijde mi moc zranitelná (i když se poctivě polepí papírem).

Re: Styrodur v konstrukci kolejiště

PříspěvekNapsal: čtv 19 črc, 2018 8:40 pm
od Mcx
No, já jsem nikdy doma nic nebrousil - ten nepořádek bych nechtěl uklízet :wink: ,proto metoda žeber ze styroduru (ale i polystyrenu, styrodur je lepší) jako řez terénem a výplní z tenkého obkladového polystyrenu + tmel ostafix. Způsob, který byl v minulosti doplněn ještě papírem - ten sloužil k výplni plochy, ale byl pro zbytečnou pracnost a čekání na zaschnutí, vypnutí vypuštěn a nahrazen obkladovým polystyrenem.
Dnešní metoda popsána zde:
http://ostramo.parostroj.net/moduly/domaci_moduly/obloukove_moduly.html
A tak šest obloukových modulů za 3 týdny odpolední práce i s krajinou je dle mne velmi slušná produktivita při vynikající kontrole tvarování krajiny v průběhu tvorby.
nebo zde:
http://ostramo.parostroj.net/moduly/navestni_most/navestni_most.html

Re: Styrodur v konstrukci kolejiště

PříspěvekNapsal: pát 20 črc, 2018 6:29 am
od Sandy
To MCX:
Jo, to znám. Tam jsem tak dvakrát týdně a prachsprostě opisuji bez udání zdroje....
I řezačku na polystyren mám. Jen jsem to zatím nezkusil. To co popisuji bylo ideální v tom, že se slepily desky polystyrenu, nožem se zhruba seřízl tvar terénu a pak se horkovzdušnou pistolí terén dotvaroval. Polystyren se "propadal" hezky v ploše. Ono ani lepidlo není co bývalo. Používal jsem výrobek, který nesl jednoduchý název " Styroporkleber" (výrobce si nepamatuji). Za dvě hodiny se slepenými díly dalo pohnout jen obtížně a za čtyřiadvacet hodin bylo hotovo.

Re: Styrodur v konstrukci kolejiště

PříspěvekNapsal: pát 20 črc, 2018 10:01 am
od Mcx
A já nemám řezačku polystyrenu dodnes, zatím jsem si vystačil s dobře nabroušeným velkým nožem. Ale důležitější než rychlost stavby je pro mne snadné tvarování terénu, mám ho stále pdo kontrolou - mírné zvlnění krajiny a do ni vetknuté umělé stavby trati - zářezy, náspy...

Re: Styrodur v konstrukci kolejiště

PříspěvekNapsal: pon 22 říj, 2018 7:00 pm
od daba12
Já dělám skoro celé kolejiště pomocí styroduru a trvalo mi celkem dlouho, než jsem našel lepidlo, které drží. Osvědčilo se lepidlo Pattex Fix https://www.obi.cz/lepidla/pattex-lepid ... /p/4435186 případně lepící pěna https://www.obi.cz/polyuretanove-peny-p ... /p/4159208, tam je ale složitější čištění.
Ale nakonec jsem zjistil, že klidně můžu používat normální tavící pistoli, i když jsem někde tady četl, že to nejde.