Stránka 1 z 1

Publikace o nádražích na českých lokálkách

PříspěvekNapsal: ned 10 čer, 2007 6:27 pm
od Jan Kohout
Již nějaký čas se marně poohlížím po nějaké publikaci, která by se trochu podrobněji zabývala nádražími na českých lokálních tratích, příp. i jejich převodem do modelu, tedy např. jaké stavby byly součástí těchto nádraží (skladiště, malé remízy, nádražní WC, kůlny apod.), jaká byla typická architektura budov, rozmístění budov kolem kolejiště atd. Vím, že se hodně informací v tomto směru dá získat obcházením jednotlivých stanic a jejich fotodokumentací, ale přecejen - mnohé jsou již nájemníky lecjak upravované, původní barva fasády se již mnohdy nedá ani poznat, pomocné budovy již jsou v mnoha případech zbourány, nebo v takovém stavu, že již o svém původním vzhledu moc nepoví...Nevíte tedy někdo o něčem takovém? Předem díky

P.S. Publikace zabývající se obecně stavbou modelových kolejišť se této problematice věnují jen letmo...

Re: Publikace o nádražích na českých lokálkách

PříspěvekNapsal: sob 23 čer, 2007 7:10 pm
od Zdenek Valter
Jan Kohout píše:Již nějaký čas se marně poohlížím po nějaké publikaci, která by se trochu podrobněji zabývala nádražími na českých lokálních tratích, příp. i jejich převodem do modelu, tedy např. jaké stavby byly součástí těchto nádraží (skladiště, malé remízy, nádražní WC, kůlny apod.), jaká byla typická architektura budov, rozmístění budov kolem kolejiště atd. Vím, že se hodně informací v tomto směru dá získat obcházením jednotlivých stanic a jejich fotodokumentací, ale přecejen - mnohé jsou již nájemníky lecjak upravované, původní barva fasády se již mnohdy nedá ani poznat, pomocné budovy již jsou v mnoha případech zbourány, nebo v takovém stavu, že již o svém původním vzhledu moc nepoví...Nevíte tedy někdo o něčem takovém? Předem díky

P.S. Publikace zabývající se obecně stavbou modelových kolejišť se této problematice věnují jen letmo...


A co publikace o nádražních budovách = vyšly dva díly.
Myslím že se to jmenovalo Česká nádraží.

Re: Publikace o nádražích na českých lokálkách

PříspěvekNapsal: pon 25 čer, 2007 7:10 am
od Zippich
Jan Kohout píše:Již nějaký čas se marně poohlížím po nějaké publikaci, která by se trochu podrobněji zabývala nádražími na českých lokálních tratích, příp. i jejich převodem do modelu, tedy např. jaké stavby byly součástí těchto nádraží (skladiště, malé remízy, nádražní WC, kůlny apod.), jaká byla typická architektura budov, rozmístění budov kolem kolejiště atd.


Mrkni třeba sem: http://www.pragomodel.cz/liter.htm Najdeš tam mimo jiné publikace Česká nádraží. Ty se ale už tolik nezaměřují na doplňkové stavby. Sám stavím model podle zrušené trati z Lípy do Kamenice a velmi se mi osvědčila knížka Místní dráha Česká Lípa - Česká Kamenice, kde je zobrazeno uspořádání všech dopraven a v příloze jsou přetištěné původní výkresy všech staveb, které investor (BNB) na trati zřizoval. Včetně skladišť, výtopen, záchodů, nákladní váhy, atd. Tuhle knížku najdeš v odkazu také, stejně jako publikace o jiných drahách u nás. Pokud máš jasno, jakou trať a epochu modeluješ, tak věřím, že najdeš i odpovídající podpůrnou literaturu...

PříspěvekNapsal: pon 25 čer, 2007 9:51 am
od radeksindy
Česká nádraží I a II sice vyšla, ale pokud si pamatuji dobře, tak lokálkové stavby budou až v posledním šestém díle. Navíc se jedná jen o dopravní budovy, takže skladiště a další tam asi nebudou.

Hodně se dá najít v různých publikacích o místních drahách. Obstojné výkresy jsou ve zmíněné publikaci Česká Lípa - Česká Kamenice, nedávno vyšlá Dalovice - Merklín. Výkresy se také vyskytly v publikacích od SAXI (např. Lochovice - Zadní Třebáň ale i další). A pak už opravdu nezbývá nic jiného než chodit a fotit. S ostatními je to horší, ale třeba na knihy o lokálkách Čerčany - Kolín, Ledečko - Kácov, Kácov - Světlá a Kutná Hora - Zruč nedám dopustit. Srdeční záležitost :)

Dále jsou tu pochopitelně i výkresy V.Londina, dají se koupit v elektronické odobě.

PříspěvekNapsal: ned 09 lis, 2008 11:32 am
od jv66
Ano, máš pravdu, publikace, která by shrnovala architekturu nádraží lokálních tratí bohužel neexistuje. řešení je pátrat v publikacích, vydávaných k výročí jednotlivých tratí, zda tam není zmínka o budovách. Nebo sbírat kopie výkresů, co se kde objeví. Ale teď mě napadá - a co podklady od pana Londina? a, Zastávky a nákladiště b, Přjímací budovy a skladiště? Ty jsou přece k mání!
Další cesta k podkladům je - hurá do terénu, metr, tužku a foťák s sebou...
K dotazu, týkajícího se úprav staveb a originálního stavu lze shrnout to, co ze zkušenosti vím:
- většina barev fasád císařský okr
- bosáže a šambrány mohou být odlišnou barvou (většinou bílá)
- dřevěné prvky (okna, dveře, trámoví, ostění, záklopy) buď hnědá nebo zelená
- podezdívka dle místních poměrů buď řádkové zdivo (pískovec nebo žula)
- střešní krytina bobrovka (pozor, někdy dvojité kladení) nebo břidlice (pozor - je menší a tmavší, než eternit) kladená českým (45°) nebo německým (plošší úhel s radiusem) způsobem
- komíny cihlové, neomítané, často osmiboké s litinovými (!) nástavci s korunkou
- okna původně otvíravá ven (pozor, okno je zároveň s fasádou !) po rekonstrukcích kastlová, otvíravá dovnitř (cca 50 léta)

Co je původní se dá poznat podle
- podezdívky - přístavby "nenavazují"
- ozdobných konců trámů krovů - novější jsou bez ozdob
- tvaru krovu
- výškového umístění oken
- ozdobných sražení na nárožích - novější chybí

a tak... :)