Návěstidlo

Zkušenosti, tipy, informace, návody a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Příspěvekod mawerick » sob 16 led, 2010 9:19 am

Jednosvětelná návěstidla neboli světelná návěstidla se stálou návěstí stůj se umisťují u kusých nebo koncových kolejí na nichž pravidelně zastavují vlaky osobní přepravy např. Praha Masarykovo n., Praha hl.n.

Ze Slavkova se některá návěstidla "vyzískala" a použila se jinde. Pokud bys trval na tom kde byla použita, tak Tě to Honzo můžu zjistit. 8)
TT - analog
r.v. 1975 LD Plzeň

[url]http://www.mzalarm.cz[/url]
Uživatelský avatar
mawerick
 
Příspěvky: 374
Registrován: čtv 15 bře, 2007 6:21 am
Bydliště: Dom. st. Plzeň

Příspěvekod Pavel Dryml » sob 16 led, 2010 11:41 am

mawerick píše:Jednosvětelná návěstidla neboli světelná návěstidla se stálou návěstí stůj se umisťují u kusých nebo koncových kolejí na nichž pravidelně zastavují vlaky osobní přepravy např. Praha Masarykovo n., Praha hl.n.

Ze Slavkova se některá návěstidla "vyzískala" a použila se jinde. Pokud bys trval na tom kde byla použita, tak Tě to Honzo můžu zjistit. 8)


Ono jde spíš o to, že vlaková cesta nemůže končit zarážedlem. Vlaková cesta může končit návěstí Stůj hlavního návěstídla, návěstí konec vlakové cesty nebo hlavní návěstidle je na opačné straně nebo přenosnou návěstí stůj nebo místo zastavení POKUD jsou upravena jako nepřenosná.
H0, DCC, V epocha, ale končím u vznniku Carga
Pavel Dryml
 
Příspěvky: 183
Registrován: úte 05 čer, 2007 12:13 pm

Příspěvekod matti » stř 20 led, 2010 9:31 pm

Byl by velký hřích, pro nedostatek místa nechat mezi vjezdovým návěstidlem a 1. výhybkou místo jenom na loko?
matti
 
Příspěvky: 20
Registrován: čtv 05 lis, 2009 6:10 pm

Příspěvekod kecu.p » čtv 21 led, 2010 5:36 am

Docela i ano. Pokud ve stanici chceš posunovat, tak 50m před vjezdovým návěstidlem máš označník, který určuje hranici kam až se dá posunovat směrem ze stanice. Označník může být dřevěný kolik bílé barvy s modrou špičkou a šedý ze zadu a nebo nahraženo seřaďovacím návěstidlem. Ale rozhodně jen na jednu mašinku je to špatně
H0 DCC + H0e analog
KŽM Sokolov

ČSD ep. 3 a 4
Uživatelský avatar
kecu.p
 
Příspěvky: 613
Registrován: pon 18 kvě, 2009 8:08 am

Příspěvekod mawerick » čtv 21 led, 2010 9:23 am

Pavel Dryml píše:Ono jde spíš o to, že vlaková cesta nemůže končit zarážedlem. Vlaková cesta může končit návěstí Stůj hlavního návěstídla, návěstí konec vlakové cesty nebo hlavní návěstidle je na opačné straně nebo přenosnou návěstí stůj nebo místo zastavení POKUD jsou upravena jako nepřenosná.


Máš pravdu ale místo k zastavení může být určeno i v ZDD:

předpis D2, čl. 516:
Není-li místo zastavení označeno nebo není-li určeno předpisy pro organizování
a provozování drážní dopravy, musí vlak zastavit ve stanici před hlavním
návěstidlem stojícím přímo u koleje s návěstí zakazující jízdu vlaku. Tam,
kde takové návěstidlo přímo u koleje není, musí zastavit nejdále před návěstí
Konec vlakové cesty nebo Hlavní návěstidlo je na opačné straně.
Expresním vlakům je možno určit místo zastavení i značkou, vysvětlenou pod
tabelárním jízdním řádem. Vlakům ostatních druhů je možno určit místo zastavení
v TTP nebo v tabulce 3 SJŘ vždy jednotně pro všechny vlaky příslušného
druhu.



Jinak to návěstidlo s trvalou světelnou návěstí Stůj se umisťují 15m před zarážedlem. Pochopitelně jen u kusých nebo koncových kolejí na nichž pravidelně zastavují vlaky osobní přepravy. Potom se ale vjezd os. vlaku nepovažuje za vjezd na kusou kolej.
TT - analog
r.v. 1975 LD Plzeň

[url]http://www.mzalarm.cz[/url]
Uživatelský avatar
mawerick
 
Příspěvky: 374
Registrován: čtv 15 bře, 2007 6:21 am
Bydliště: Dom. st. Plzeň

Příspěvekod mawerick » čtv 21 led, 2010 9:58 am

kecu.p píše:Docela i ano. Pokud ve stanici chceš posunovat, tak 50m před vjezdovým návěstidlem máš označník, který určuje hranici kam až se dá posunovat směrem ze stanice. Označník může být dřevěný kolik bílé barvy s modrou špičkou a šedý ze zadu a nebo nahraženo seřaďovacím návěstidlem. Ale rozhodně jen na jednu mašinku je to špatně


Honzíku, já bych neřekl, že je to špatně. Ale je to určitě málo. Pokud budeš matti chtít vyjet ze stanice s mašinkou a třeba s jedním voze tak to bude problém, protože za onen označní se nesmí posunovat. Jsou i vyjímky (posun za označník, PMD atd.) Ale nikdy není možné se u modelu držet striktně předpisů. Pokud to půjde tak dej tu vzdálenost mezi vjezd. náv. a první vjezd. výhybkou větší.
TT - analog
r.v. 1975 LD Plzeň

[url]http://www.mzalarm.cz[/url]
Uživatelský avatar
mawerick
 
Příspěvky: 374
Registrován: čtv 15 bře, 2007 6:21 am
Bydliště: Dom. st. Plzeň

Příspěvekod kecu.p » čtv 21 led, 2010 10:04 am

A nebo vjezdové návěstidlo považovat jako cestové a dát jej naopak blíže k výhybce. Cestové návěstidlo může být označeno stejně jako vjezdové (pruhy stejné šíře) ... bylo to ve Stanici Planá u M. Lázní a nebo jako návěstidlo platné jak pro vlaky tak pro posun (pruhy nestejné šíře).
H0 DCC + H0e analog
KŽM Sokolov

ČSD ep. 3 a 4
Uživatelský avatar
kecu.p
 
Příspěvky: 613
Registrován: pon 18 kvě, 2009 8:08 am

Příspěvekod matti » čtv 21 led, 2010 10:29 am

objetí soupravy se počítá mezi posun? 8)
matti
 
Příspěvky: 20
Registrován: čtv 05 lis, 2009 6:10 pm

Příspěvekod kecu.p » čtv 21 led, 2010 10:37 am

Ano, objetí stojící soupravy je posun. Jedeš na posun dovolen s hnacím vozidlem z jednoho konce stanice na druhý. A tudíž zde platí jistá pravidla.
H0 DCC + H0e analog
KŽM Sokolov

ČSD ep. 3 a 4
Uživatelský avatar
kecu.p
 
Příspěvky: 613
Registrován: pon 18 kvě, 2009 8:08 am

Příspěvekod mawerick » čtv 21 led, 2010 11:52 am

kecu.p píše:A nebo vjezdové návěstidlo považovat jako cestové a dát jej naopak blíže k výhybce. Cestové návěstidlo může být označeno stejně jako vjezdové (pruhy stejné šíře) ... bylo to ve Stanici Planá u M. Lázní a nebo jako návěstidlo platné jak pro vlaky tak pro posun (pruhy nestejné šíře).


Stejná situace je ve Staňkově (trať Plzeň - Domažlce). Ze Staňkova směrem na Domažlice jsou cestová náv. Lc (jako odjezdová) a odjezdové L1 je až na odbočce Vránov cca 2 km vzdálené. Opačně je vjezdové S před odbočkou Vránov a před Staňkoven je cestové Sc (jako vjezdové).

Poloha náv. Lc2: km 149,218 a náv. L1 km 150,930, mezi nima je ještě přejezd v km 150,615.
TT - analog
r.v. 1975 LD Plzeň

[url]http://www.mzalarm.cz[/url]
Uživatelský avatar
mawerick
 
Příspěvky: 374
Registrován: čtv 15 bře, 2007 6:21 am
Bydliště: Dom. st. Plzeň

Příspěvekod richardisko » stř 27 led, 2010 2:32 pm

Nevím, mě se osobně cestové na místě běžného vjezdového moc nelíbí. Je to docela nezvyklé.
Další věc je, jak daleko je(bude) sousední dopravna. Bude-li krytá světelnými nebo mechanickými návěstidly, a bude to dost blízko, tak odjezd ze stanice, o které je tu řeč, by plnil funkci předvěsti vjezdového do vedlejší dopravny.
Nevím, jak moc velký provoz/posun ve stanici Matti plánuje, ale mašina a vůz je tak i tak docela málo. V TT by ten prostor od výhybky ke kolíku měl být alespoň 30-40cm.
Uživatelský avatar
richardisko
 
Příspěvky: 61
Registrován: sob 05 pro, 2009 7:18 pm

Příspěvekod kecu.p » stř 27 led, 2010 6:01 pm

Tato situace kdy odjezdové návěstidlo v jedné stanici je současně předvěstí vjezdového návěstidla jiné stanice je i ve skutečnosti. Mezi stanicí Chodov a Nové Sedlo u Lokte je mezistaniční úsek, kde předvěstí vjezdových návěstidel jsou odjezdová návěstidla. Ve směru na K.Vary jsou to 3 traťové koleje a ve směru do Chebu jsou to také 3 traťové koleje. Toto je i na trati Plzeň - Cheb v úseku Marianské Lázně - Valy u Marianských Lázních. A nemusí se jednat o dvě stanice. Stačí odbočka a stanice. Například odbočka Sedlec a stanice Karlovy Vary. A jiné podobné spojitosti. Opravdu se toto může vyskytovat.
H0 DCC + H0e analog
KŽM Sokolov

ČSD ep. 3 a 4
Uživatelský avatar
kecu.p
 
Příspěvky: 613
Registrován: pon 18 kvě, 2009 8:08 am

Příspěvekod mawerick » čtv 28 led, 2010 7:09 am

richardisko: Takových "zvláštních" situací je mnoho. Myslím, že matti se s jakoukoliv variantou vejde do "normálu".

Jen pro zajímavost. Např. tady v Plzni máme snad nejkratší mezistaniční úsek. Dá-li se to tak říct. Vjezdová návěstidla do žst. Plzeň Jižní předm. (od Plzně hl.n.) a opačně vjezdová do Plzně hl.n. od (Jižního př.) jsou od sebe vzdálena cca 2 metry. Přičemž odjezdová náv. z "Jižního" jsou předvěstí vjezdových do "hlavního".

Při postavení vjezdového náv. na hlavní nádr., svítí na odjezdovém náv. na Jižním předm. návěst "opakování rychlosti 40km/h (výstrahy).

Opačně (z hlavního na Jižní) musí být nejdřív postaven vjezd na Jižní předm. aby bylo možno postavit odjezd z hlavního nádr..

Ale odjezdová náv. na hlavním nádr. nejsou předvěstí vjezdových náv. na Jižní předm..
TT - analog
r.v. 1975 LD Plzeň

[url]http://www.mzalarm.cz[/url]
Uživatelský avatar
mawerick
 
Příspěvky: 374
Registrován: čtv 15 bře, 2007 6:21 am
Bydliště: Dom. st. Plzeň

Příspěvekod kecu.p » čtv 28 led, 2010 7:54 am

mawerick píše:Opačně (z hlavního na Jižní) musí být nejdřív postaven vjezd na Jižní předm. aby bylo možno postavit odjezd z hlavního nádr..

Ale odjezdová náv. na hlavním nádr. nejsou předvěstí vjezdových náv. na Jižní předm..



Martine, to bych zase tak netvrdil. Z 4. nástupiště máš u kolejí směrem na Cheb cestové návěstidla, protože odjezdová návěstidla jsou u stavědla 5 - Radbůza. Odjezdové návěstidlo samozřejmě je předvěstí vjezdového návěstidla.


Jinak, nelze brát v tomto případě návěstidla jako hranici traťového úseku, kde vjezdové návěstidlo ve směru do Plzně hlavní nádraží je blíže ke stanici Plzeň jížní předměstí a opačně vjezdové do jížního je blíže k hlavnímu. samotná trať tu ani není, protože mají společné dělení kolejových obvodů - styk záhlaví stanic.


Dále, nikde není napsáno že nemůže postavit odjezd z hlavního dříve než postaví vjezd do jížního. Máš zde rychlostní soustavu a není tedy žádný problém. Není to nikde zablokováno.
H0 DCC + H0e analog
KŽM Sokolov

ČSD ep. 3 a 4
Uživatelský avatar
kecu.p
 
Příspěvky: 613
Registrován: pon 18 kvě, 2009 8:08 am

Příspěvekod mawerick » čtv 28 led, 2010 8:54 am

kecu.p píše:Martine, to bych zase tak netvrdil. Z 4. nástupiště máš u kolejí směrem na Cheb cestové návěstidla, protože odjezdová návěstidla jsou u stavědla 5 - Radbůza. Odjezdové návěstidlo samozřejmě je předvěstí vjezdového návěstidla.


Honzíku, tady se bavíme o cestových návěstidlech coby "odjezdových" ze stanice nikoliv cestových ve stanici. Těch je všude spousta. Jinak v Plzni nejsou cestová jen u 4. nástupiště ale na všech "krátkých" tj. kolej č. 1, 2, 4, 6, 8, 17, 19 těmi se dělí část stanice. Další (tebou zmiňovaná) u koleje č. 19 (Lc19z), 21 a 23, 25 a 27 dělí další část stanice. Přičemž odjezdová L17z, L19f a L23b jsou odjezdová ještě ve stanici.


kecu.p píše:Jinak, nelze brát v tomto případě návěstidla jako hranici traťového úseku, kde vjezdové návěstidlo ve směru do Plzně hlavní nádraží je blíže ke stanici Plzeň jížní předměstí a opačně vjezdové do jížního je blíže k hlavnímu. samotná trať tu ani není, protože mají společné dělení kolejových obvodů - styk záhlaví stanic.


To máš sice pravdu ale je možné mít soupravu z Jižního předm. na hlavní nádr. jako vlak z --- do nikoliv jako posun.

kecu.p píše:Dále, nikde není napsáno že nemůže postavit odjezd z hlavního dříve než postaví vjezd do jížního. Máš zde rychlostní soustavu a není tedy žádný problém. Není to nikde zablokováno.


K tomu tě řeknu jen jedno: Zajdi si na "Radbůzu". Tahle skutečnost byla a pořád je !!! Pozorně sleduj stavění VC např. ze 17. koleje. Uvidíš výměny, odjezdové L17z i vjezdové na Jižní předm.. Pokud bys postavil VC jen ke vjezdu na Jižní a vlak bude delší, nebudeš mít "hranice" (volné KO). A v lepším případě si zablokuješ celé zhlaví.

Jinak tohle bych probíral někde jinde. :D
TT - analog
r.v. 1975 LD Plzeň

[url]http://www.mzalarm.cz[/url]
Uživatelský avatar
mawerick
 
Příspěvky: 374
Registrován: čtv 15 bře, 2007 6:21 am
Bydliště: Dom. st. Plzeň

Předchozí

Zpět na Materiály ke stavbě modelů, kolejišť a diorámat

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků