Návěstidla

Zkušenosti, tipy, informace, návody a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Návěstidla

Příspěvekod Hesny » pon 16 úno, 2009 12:50 pm

Ahoj ahoj ahoj,
tak se stavbou svého kolejiště, jsem se dostal k návěstlidlům a k bodu, kterého jsem se celou dobu obával.

Mohl by mě někdo odkázat na nějaké webovky či jinou literaturu, kde se řeší typy návěstidel???
Vím že jsou světelná a mechanická a tím moje zkušenosti a znalosti končí.
Jde mi hlavně oto kdy se používají 2 diodová světla, kdy tří atd. a kde by byly schémátka zapojení pro DCC.

Popřípadě pokud by byl někdo ochotný mi pomoc s rozmístěním návěstidel včetně určení druhu, tak bych mu byl fakt vděčný. Doopravdy v téhle problamatice mám velké mezery.
http://hesny.rajce.idnes.cz/Upraveny_navrh_1
Na téhle adrese je nejpřesnější verze kolejiště.

Díky moc
Hesny
 
Příspěvky: 7
Registrován: ned 07 pro, 2008 9:18 pm

Re: Návěstidla

Příspěvekod ondras » pon 16 úno, 2009 1:37 pm

Hesny píše:Mohl by mě někdo odkázat na nějaké webovky či jinou literaturu, kde se řeší typy návěstidel???


Koukni na předpis D1 :)
http://www.volny.cz/mikulda/d1/
H0 , DCC , III. a IV. ep. , ČSD , Segmentovka
1:8 - SDŽ, o.s. 310.017 a 275.021
Uživatelský avatar
ondras
 
Příspěvky: 735
Registrován: ned 15 čer, 2008 1:03 pm
Bydliště: Ostrava

Příspěvekod Nomed » pon 16 úno, 2009 2:30 pm

A nebo zkus sehnat a podívat se do knížky od pana Zusky "Modely železnice v terénu". Je to v ní přehledně vysvětleno a ořezáno pro potřeby modeláře. Je to velmi názorné. Koupil jsem ji před měsícem náhodou v antikvariátu.
Nomed
 
Příspěvky: 40
Registrován: úte 06 led, 2009 1:01 pm
Bydliště: Hradec Králové

Příspěvekod JBr » pon 16 úno, 2009 2:54 pm

Co se obsazeni navestidly tyce, tak je dulezite si rict treba i to, jakou epochu modelujeme.

Jedno z moznych osazeni navestidly je treba tohle:

Obrázek

U odbocne stanice pocitam s tim, ze trat ovalu mizi v tunelech, takze jsou vjezdova navestidla nekde "za kopcem." Prvni kolej v odbocne stanici ma navestidla jen pro primy smer, protoze z ni nejde odjet na druhou trat. Vzhledem k tomu, jak kratky usek trate je mezi spodnim nadrazim a koncovym nadrazim lokalky, je odjezdove navestidlo smerem na lokalku petisvetelne a plni i funkci predvesti vjezdoveho navestidla koncove stanicky.

Horni stanice nema na vjezdu zelenou, protoze je koncova a vjizdet se muze jen na vystrahu nebo 40+vystrahu. Odjezdove je skupinove petisvetelne, protoze je zase predvesti vjezdoveho navestidla spodni stanice.
TT/D V/VI.
Uživatelský avatar
JBr
 
Příspěvky: 1265
Registrován: čtv 20 zář, 2007 7:25 pm
Bydliště: Hostivice a obcas Chotebor

Příspěvekod Hesny » pon 16 úno, 2009 3:17 pm

Díky moc za poznatky, přesně tyto informace jsem potřeboval.

Jen se vrátím k plánku JBr, jestli to dobře chápu tak odstavné koleje nemají žádnou signalizaci?!

Jinak epochu mám nastavenou tak nějak na rozhraní IV a V.

Ještě jednou díky moc
Hesny
 
Příspěvky: 7
Registrován: ned 07 pro, 2008 9:18 pm

Příspěvekod JBr » pon 16 úno, 2009 3:31 pm

Hesny píše:Jen se vrátím k plánku JBr, jestli to dobře chápu tak odstavné koleje nemají žádnou signalizaci?!


Muzou a nemusi. V realu zalezi na mistnich podminkach, pouzivanem zabezpecovacim zarizeni a tak. Chodi sem lidi od fochu, takze ti to snad uvedou jeste lip na pravou miru :)
TT/D V/VI.
Uživatelský avatar
JBr
 
Příspěvky: 1265
Registrován: čtv 20 zář, 2007 7:25 pm
Bydliště: Hostivice a obcas Chotebor

Příspěvekod milan ferdián » pon 16 úno, 2009 6:39 pm

JBr píše:Co se obsazeni navestidly tyce, tak je dulezite si rict treba i to, jakou epochu modelujeme.

Jedno z moznych osazeni navestidly je treba tohle:

Obrázek

U odbocne stanice pocitam s tim, ze trat ovalu mizi v tunelech, takze jsou vjezdova navestidla nekde "za kopcem." Prvni kolej v odbocne stanici ma navestidla jen pro primy smer, protoze z ni nejde odjet na druhou trat. Vzhledem k tomu, jak kratky usek trate je mezi spodnim nadrazim a koncovym nadrazim lokalky, je odjezdove navestidlo smerem na lokalku petisvetelne a plni i funkci predvesti vjezdoveho navestidla koncove stanicky.


Horni stanice nema na vjezdu zelenou, protoze je koncova a vjizdet se muze jen na vystrahu nebo 40+vystrahu. Odjezdove je skupinove petisvetelne, protoze je zase predvesti vjezdoveho navestidla spodni stanice.



A co seřaďovací návěstidla :?: :wink:
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Příspěvekod JBr » pon 16 úno, 2009 6:58 pm

milan ferdián píše:A co seřaďovací návěstidla :?: :wink:


Jak jsem psal v odpovedi vyse, muzou a nemusi byt. I v realu jsou stanice, ktere maji odjezdova navestidla u kazde dopravni koleje, ale neni v nich zadne seradovaci navestidlo - treba Blatna, Ivanovice na Hane... Na tomhle planku mi to prijde zbytecne, jedine, ze by pres kolejiste stanice v nejakem miste vedl prejezd, jako je to treba v Chrudimi.
TT/D V/VI.
Uživatelský avatar
JBr
 
Příspěvky: 1265
Registrován: čtv 20 zář, 2007 7:25 pm
Bydliště: Hostivice a obcas Chotebor

Pripomienka

Příspěvekod JanoH0e » pon 16 úno, 2009 7:53 pm

Otázka, nie je "horná stanica" vlečka ? Aj keby nie, lichobežníková tabuľka úplne stačí.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1411
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Příspěvekod TTmili » pon 16 úno, 2009 9:24 pm

Já bych tady rád načerpal něco novýho tak se zeptám. Na každým náčrtku návěstidel co je tady, a i na každým návěstidle dělaným tuším panem Němečkem je bílý světlo. A děsně mi vrtá hlavou proč? V okruhu cca 50km od Jihlavy a možná víc znám snad každou stanici nebo sem tam aspoň jednou byl a nikdy sem nikde neviděl (kromě vjezdových návěstidel a seřazovacích) bílou. Klasický uspořádání aspoň tady na Vysočině je u tří- žlutá, červená, zelená u čtyř- žlutá, červená, zelená, žlutá a u pěti žlutá, červená, zelená, bílá, žlutá a někdy bývá pod jakýmkoli podvěšena další návěst s číslem (nebo světelnými body). Význam a vše co se týká těch návěstidel vím jen mi vrtá hlavou proč sem ve skutečným provozu nikdy neviděl právě tyhle návěstidla nakreslený na plánku.
TT
DIGITÁL
Epocha: IV
Snažíme se dokonale napodobit skutečnou nedokonalost, má to význam?
Uživatelský avatar
TTmili
 
Příspěvky: 1688
Registrován: čtv 17 črc, 2008 9:48 am
Bydliště: Jihlava

Příspěvekod JBr » pon 16 úno, 2009 9:57 pm

Nechce se mi verit, ze bysme na Vysocine meli takovehle unikaty :)

Treba jen v samotne Jihlave mas vsechno klasicka navestidla i s bilym svetlem (cestaky i odjezdova), to same Havlickuv Brod, Trebic, ... Ta bila je tam kvuli privolavaci navesti nebo posunu.

Trojsvetelne zelena cervena zluta (shora) jsou jen odjezdova navestidla skupinova, napr. v Chotebori, Rozsochatci.
TT/D V/VI.
Uživatelský avatar
JBr
 
Příspěvky: 1265
Registrován: čtv 20 zář, 2007 7:25 pm
Bydliště: Hostivice a obcas Chotebor

Příspěvekod maayaa » pon 16 úno, 2009 10:22 pm

No na odjezdech být bílá nemusí,posun ''udělá'' signalista praporkem a přivolávačku terčem nebo lucernou.Na vjezdech je většinou všude.
Jinak seřaďovačky na tom plánku nejsou potřeba,ještě by se dalo doplnit,že tam bude návěst ''konec vlakové cesty''na vrchním nádraží.A na takovémhle kolejišti jsou možná přivolávačky na odjezdu zbytečné.Možná bych i v té koncové stanici vypustil rychlostní soustavu,protože tam se stejně asi nebude jezdit víc jak 40km/h takže by na vjezdu byly (shora)žlutá,červená,bílá a na odjezdu jen zelená,červená
maayaa
 
Příspěvky: 372
Registrován: stř 20 úno, 2008 7:15 pm
Bydliště: Litoměřice

Re: Návěstidla

Příspěvekod Myšpulín » úte 17 úno, 2009 7:11 am

Hesny píše: ... Jde mi hlavně o to kdy se používají 2 diodová světla, kdy tří atd.

Takto to právě nelze říci. Nejprve je nutné rozhodnout, jaká návěstní soustava bude použita (např. rychlostní úplná, zjednodušená ...), zda budou návěstidla tvořit předvěst těch následujících apod. Pak se nadefinují na jednotlivých návěstidlech možné návěsti a podle nich se zjistí, jaké barvy budou potřeba no a z toho se nakonec určí, kolik má které návěstidlo světel a jakých. Je dáno, v jakém pořadí jsou světla na návěstidle, takže průnikem těchto dvou podmínek dostanu rozmístění požadovaných světel.
Je to řečeno značně zjednodušeně. Odborníci se již chytají za hlavu, ale těm, kteří o tom nic neví, to snad na úvod pomůže. Takže teď se jen prokousat tou požadovanou návěstní soustavou .... :lol:
H0, III až IV, ČSD, nemodelář
Myšpulín
 
Příspěvky: 1506
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Příspěvekod TTmili » úte 17 úno, 2009 1:09 pm

JBr píše:Nechce se mi verit, ze bysme na Vysocine meli takovehle unikaty :)

Treba jen v samotne Jihlave mas vsechno klasicka navestidla i s bilym svetlem (cestaky i odjezdova), to same Havlickuv Brod, Trebic, ... Ta bila je tam kvuli privolavaci navesti nebo posunu.

Trojsvetelne zelena cervena zluta (shora) jsou jen odjezdova navestidla skupinova, napr. v Chotebori, Rozsochatci.


No v zásadě to je tak že bílá je na většině vjezdových návěstidel. Ale co se týče Jihlavy tak je jen na jednom ale to se dá taky hodnotit jako vjezdový protože odděluje jednu část stanice od druhý. A z druhý strany jsou normální čtyž barevný. Co se týče HB tak tam sem si taky nevšiml víc jak dvou s bílým a Třebíč tam není snad žádný. Každopádně nevím stanice sice znám ale jen tak jako zběžně a dlouho sem jinde než na nádraží v Jihlavě nebyl takže se možná něco změnilo. Každopádně dobře to de poznat na jakýmkoli sovětským typu návěstidla protože tam jsou barvy pevně daný, zatímco a ážeďácká skládačka může být poskládaná ja chce.
TT
DIGITÁL
Epocha: IV
Snažíme se dokonale napodobit skutečnou nedokonalost, má to význam?
Uživatelský avatar
TTmili
 
Příspěvky: 1688
Registrován: čtv 17 črc, 2008 9:48 am
Bydliště: Jihlava

Příspěvekod JBr » úte 17 úno, 2009 5:08 pm

Porovnej oficialni nakres vladislavskeho zhlavi v Trebici z prvniho linku s fotkou z druheho linku. Abysme to tu zbytecne neplevelili, tak pokracovani pripadne v SZ :)

http://vlacky.brozek.org/forum/trebic.png

http://www.k-report.net/discus/nahledy/249367.jpg
TT/D V/VI.
Uživatelský avatar
JBr
 
Příspěvky: 1265
Registrován: čtv 20 zář, 2007 7:25 pm
Bydliště: Hostivice a obcas Chotebor

Další

Zpět na Materiály ke stavbě modelů, kolejišť a diorámat

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 20 návštevníků