Stránka 1 z 1

Konstrukce - minikolejiště

PříspěvekNapsal: ned 02 úno, 2020 7:57 pm
od jihous
Když už jste u těch rad, poprosím taky o jednu. Dá se vrchní překližka nahradit sololitem, mám ho opravdu hodně. Spodní rám je zhotoven z dřevěných latí. Má někdo nějakou zkušenost?

Re: Hopeterovice - šoupaliště TT

PříspěvekNapsal: ned 02 úno, 2020 8:01 pm
od Rocky_MK
Já mám rám kolejiště 95x60 cm ze smrkových latí (obvod a kříž uprostřed), na tom sololit a nalepenou dvoucentimetrovou XPS desku. A není nejmenší problém, je to lehké a tuhé. Trochu to jde vidět zde.

Re: Hopeterovice - šoupaliště TT

PříspěvekNapsal: pon 03 úno, 2020 5:22 am
od hopeter
Pokud se týká tohoto minikolejiště tak je volba materiálů jasná a vyzkoušená. Příhradová konstrukce z překližky tl.8 mm. Podloží kolejí zase překližka tl.8 mm.
Sololit je na úrovni kartonu , musí se řádně zafixovat hustou sítí žeber a podpěr. Pod koleje jsem ho použil jen jednou a naposledy. Naštěstí na jeho výměnu za překližku došlo včas bez velkých škod. :wink:

EDIT moderátor : přesun / výtah z jiného vlákna konkrétního minikolejiště (hopeter)

Re: Konstrukce - minikolejiště

PříspěvekNapsal: pon 03 úno, 2020 11:59 am
od hopeter
Dík za přesun. Aby se neztratila myšlenka tak doplňuji odkaz na konkrétní minikolejiště http://diskuze.modely.biz/viewtopic.php?f=51&t=12401

Ještě si dovolím jednu konstrukční připomínku. I když je minikolejiště malý kus "nábytku" tak pozor na podcenění tuhosti a tím nežádoucí ošulení konstrukce. Přenášením a další manipulací by se kolejiště málo pevné v krutu časem zcela zdemolovalo. Prostě rám musí být bytelnější než u velkého napevno instalovaného kolejiště.

Re: Konstrukce - minikolejiště

PříspěvekNapsal: pon 03 úno, 2020 1:27 pm
od hank
Mně pro miniprojekty jako základ vyhovuje smrková spárovka tl. 18 mm, kterou u nás prodávají nařezanou v šířkách od 200 do 600 mm a délkách od 600 do 2500 mm; když některá délka nevyhovuje, na přání mi ji přímo ve skladě přiříznou. Je to běžně dostupný a kvalitní materiál pro výrobu nábytku a i když mě někteří z vás varovali před jejím prohýbáním, zatím v mých podmínkách drží. Pro jistotu ji zespoda vždy vyztužím několika laťkami obdélníkového průřezu, který je zrovna po ruce, lepenými napříč kolmo ke směru vláken dřeva přes celou šířku přířezu. Sololit používám podle nejlepších tradic mých modelářských učitelů 60. a 70. let :lol: na pláň spodku, a to na širé trati i ve stanicích. Souhlasím s tím, že dřevěné "stoličky" nařezané z latěk, na nichž pláň spodku sedí, je nutno střídavě orientovat napříč i podél, aby se sololit neprohýbal. Pod kolejivo pokládám jako základ štěrkového lože jednu nebo dvě vrstvy knihařské lepenky - podle plánované výšky lože a podle tloušťky lepenky, kterou mám zrovna po ruce, používám různé odřezky a odpady z knihařské dílny a pořád mám taky ještě doma zbytky vzorků z dob, kdy jsem tyto materiály prodával. Teprve na to pokládám kolejivo a pak štěrkuju. Hlásím, že k mému vlastnímu údivu mi v tom vydržely koleje bez hnutí i několik měsíců a v jednom případě dokonce dva roky nasucho bez lepení, jenom (v TT) přišroubované pomocí tilligovských příchytek a vrutů 1,4x8 nebo (v eNku) přibité přes pražce hřebíčky.