Stránka 1 z 1

ÚČINNĚ TLUMÍCÍ KOLEJOVÉ PODLOŽÍ

PříspěvekNapsal: úte 17 zář, 2019 8:05 pm
od kamis
Přemýšlím, jaký materiál, tloušťku, složení a připevnění tlumící vrstvy pod koleje zvolit a to s ohledem, že chystám stavbu segmentového kolejiště se zvukovými mašinami (H0 + H0e) a chtěl bych co nejúčinněji ztlumit balastní hluk.
Lehčí, přenosné segmenty, o kt. uvažuji, mají vzhledem ke své subtilnosti tu nevýhodu, že rezonují a přenášejí hluk. O to je pro mne důležitější tlumení.
Na podkladovou překližku s tloušťkou podle potřeby (obvykle 6-8mm) by měla přijít tlumící vrstva, aby nerezonovala.

Setkal jsem se se dvěma vhodnými tlumícími materiály:
- korek
- samolepící PE páska pod sádrokaronové konstrukce

Tloušťka tlumící vrstvy:
- korek se prodává v rolích v tloušťkách od 2mm výše (až do cca 8mm), role v šířce 0,5m a 1m, příp i více
- PE páska má tloušťku 3mm a prodává se v šířkách 25 a 30mm a širší, je samolepící

Tlumící účinek ovlivňuje také způsob připevnění, nejčastěji požívané je disperzní lepidlo, které však vzhledem k charakteru lepidla přenáší hluk do překližkové desky.
Setkal jsem se s názorem, že údajně vhodnějším lepidlem je Chemoprén na bázi kaučuku, které by nemělo tolik přenášet hluk. Další možností, se kt. jsem se setkal, je připevnit korek sponkovačkou, kdy má bodově připevněný korek podstatně vyšší tlumící účinek.
Další možností je dvojitá vrstva, která utlumí přenos hluku, tj. například plošná pokládka korku (např. 3mm) a na něj další (např. 3mm) vrstva v šířce pražců ať už korek nebo PE páska (šířka kolejí H0 je 30mm).

Setkal jsem se také s tipem nalepit tlumící vrstvu (korek) i na spodek desky.

JAKÉ JSOU VAŠE ZKUŠENOSTI?
CO DOPORUČUJETE?

Re: ÚČINNĚ TLUMÍCÍ KOLEJOVÉ PODLOŽÍ

PříspěvekNapsal: stř 18 zář, 2019 4:50 am
od vinklarekcz
Utlumit směrem dolů - v tom problém nevidím, ale je nutno domyslet aby pražce nepřenášely hluk do-boku - do "krajiny". V principu by měla být mezera do boku s okolním terenem min. 1mm. I když tohle asi nikdo neřešil ....

A jedna aktuální paralela z 2. koridoru - SŽDC chce v jisté vesnici vystavět protihlukové stěny vysoké jen 1m. Celkem chápu - hluk na vlaku dělají vlastně jen podvozky (styk s kolejnicemi).

Re: ÚČINNĚ TLUMÍCÍ KOLEJOVÉ PODLOŽÍ

PříspěvekNapsal: stř 18 zář, 2019 11:35 am
od jirie123

Re: ÚČINNĚ TLUMÍCÍ KOLEJOVÉ PODLOŽÍ

PříspěvekNapsal: stř 23 říj, 2019 8:16 am
od Michal Šuhajda
vinklarekcz píše:Utlumit směrem dolů - v tom problém nevidím, ale je nutno domyslet aby pražce nepřenášely hluk do-boku - do "krajiny". V principu by měla být mezera do boku s okolním terenem min. 1mm. I když tohle asi nikdo neřešil ....

A jedna aktuální paralela z 2. koridoru - SŽDC chce v jisté vesnici vystavět protihlukové stěny vysoké jen 1m. Celkem chápu - hluk na vlaku dělají vlastně jen podvozky (styk s kolejnicemi).

Nízké protihlukové stěny jsou produktem firmy Brens.
Pokud vím, zatím byly pouze testovány na trati ze Smíchova do Hlubočep (v Praze), ale je dobře, že se SŽDC rozhoupalo k regulérní instalaci. Osobně před okny preferuju trať než výhled do betonu.

Re: ÚČINNĚ TLUMÍCÍ KOLEJOVÉ PODLOŽÍ

PříspěvekNapsal: stř 23 říj, 2019 12:29 pm
od jipol57
Michal Šuhajda píše:Nízké protihlukové stěny jsou produktem firmy Brens.
Pokud vím, zatím byly pouze testovány na trati ze Smíchova do Hlubočep (v Praze), ale je dobře, že se SŽDC rozhoupalo k regulérní instalaci. Osobně před okny preferuju trať než výhled do betonu.

Je to taky v Tetčicích na Brněnsku. Ale nevím od jaké firmy.

Re: ÚČINNĚ TLUMÍCÍ KOLEJOVÉ PODLOŽÍ

PříspěvekNapsal: ned 12 led, 2020 4:59 pm
od daba12
Já jsem teď v SN použil jako tlumení tohle
https://www.obi.cz/koupelnove-koberce-a ... /p/5152509
Musím říct, že to tlumí dobře, jenom nevím, zda to bude použitelné i na viditelné úseky.

Re: ÚČINNĚ TLUMÍCÍ KOLEJOVÉ PODLOŽÍ

PříspěvekNapsal: ned 19 led, 2020 3:50 pm
od dnovy
Bohužel pokud zašterkuješ tak asi neutlumíš. Nebo dělám něco blbě...

Re: ÚČINNĚ TLUMÍCÍ KOLEJOVÉ PODLOŽÍ

PříspěvekNapsal: pon 01 čer, 2020 4:41 pm
od Ferys
Použil jsem jako podloží pro TT mikropryž tl. 3 mm, odhlučnění je znatelné oproti korku. Na viditelné trati pod tím bude ještě 1 mm silný pás - širší než ztvrdlý štěrk, takže oddělí štěrkovou krustu od překližky. Není to nic nového, někde jsem na toto řešení narazil na netu. Kolejiště mám ve výstavbě zatím bez štěrku, takže nemůžu hodnotit výsledek.

Re: ÚČINNĚ TLUMÍCÍ KOLEJOVÉ PODLOŽÍ

PříspěvekNapsal: stř 23 pro, 2020 7:37 pm
od Kout
jirie123 píše:http://www.modulybrno.cz/guma
https://www.gumex.cz/tlumici-elasticke- ... 0-00554050


Tu podložku Gumex - dát ji na celou desku a pak pod koleje nebo jen pod koleje na překližku v pásech?

Re: ÚČINNĚ TLUMÍCÍ KOLEJOVÉ PODLOŽÍ

PříspěvekNapsal: sob 26 pro, 2020 6:53 pm
od jirie123
Řekl bych, že jen pruhy pod kolejemi :wink: