Kde sehnat drát na madla v TT a jaký přesně?

Zkušenosti, tipy, informace, návody a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Kde sehnat drát na madla v TT a jaký přesně?

Příspěvekod xxvojtikxx » čtv 13 bře, 2008 3:43 pm

Viz téma, může někdo poradi kde se dají koupit nějaké tenké dráty na madla? Může být všeobecně, i v Praze přesně, pokud máte tip. Koukal jsem třeba v Hornbachu a tam mají jen do 1 mm. A materiál je nějaký nejlepší?

BTW když už ty madla budu usazovat, platí asi, že díra by měla mít stejný průměr jako drát, nebo lepší udělat větší díru a zakápnout vteřiňákem?

Sháněl jsem nějaké tenké vrtáky, viz zase Hornbach - zase 1 mm minimum, to bude asi moc?! V jednom MPM mi nabízeli sadu od 0,3 mm do 1 mm za 200 (to mi přijde zbytečný) a ve druhým kroutili hlavou že nevedou...
xxvojtikxx
 
Příspěvky: 124
Registrován: čtv 07 úno, 2008 10:32 am
Bydliště: Praha

Příspěvekod badliner » čtv 13 bře, 2008 4:33 pm

Co dírku pro madlo vypálit vhodným špendlíkem?Pokud to teda nebudeš implantovat do leptu :D
badliner
 
Příspěvky: 237
Registrován: pon 30 říj, 2006 8:37 pm

Příspěvekod xxvojtikxx » čtv 13 bře, 2008 4:38 pm

no to je dobrej nápad :) to jde i do epoxidu nebo polyuretanu? to asi moc ne, co? to bude spíš na plastik...
xxvojtikxx
 
Příspěvky: 124
Registrován: čtv 07 úno, 2008 10:32 am
Bydliště: Praha

Příspěvekod Houmr » čtv 13 bře, 2008 5:42 pm

Vrtat do resinu a plastu se dá docela i injekční jehlou. Ty můžeš koupit za pár korun v různých velikostech. Na madla bych doporučil strunu do kytary u tebe tedy "E" pro TT a "B" pro HO.
"HO" - DCC - III - IV
Uživatelský avatar
Houmr
 
Příspěvky: 1324
Registrován: sob 07 říj, 2006 5:44 pm
Bydliště: Bukovice

Příspěvekod Petr Zatrepalek » čtv 13 bře, 2008 6:07 pm

Já kupoval taky struny do kytary... Jinak ty vrtáčky se dají sehnat na burzách s plastikovými modely. Zkus kouknout na modelbazar nebo na modelforum pro plastikáře - čas od času je tam někdo nabízí! Rozsah je od 0,2 do 0,8mm. Koukni taky na nabídku artur-modelcentrum - http://www.artur-m-c.cz/inshop/ měli je tam před časem v katalogu.

Ještě k tomu drátu - na minulé burze v Opletalce jsem dostal typ použít na madla odporový drát...
Uživatelský avatar
Petr Zatrepalek
 
Příspěvky: 2622
Registrován: pát 07 zář, 2007 11:20 pm
Bydliště: Sázava - Černé Budy

Příspěvekod kisa » čtv 13 bře, 2008 6:26 pm

Pokud máš ve svém okolí GES electronics, tak vrtáky můžeš koupit tam. Viz odkaz
kisa
 
Příspěvky: 26
Registrován: úte 16 led, 2007 4:56 pm
Bydliště: Téměř Brno

Příspěvekod drlo » čtv 13 bře, 2008 7:34 pm

čo tak vyskúšať mosadzné drôty od fy. Evergren, sú rôzne priemery a práca s nimi je úplne jednoduchá
Uživatelský avatar
drlo
 
Příspěvky: 99
Registrován: stř 09 led, 2008 10:26 am
Bydliště: Piešťany

Příspěvekod dan » čtv 13 bře, 2008 9:40 pm

Já jsem kupoval mosazný drát 0,3 mm v potřebách pro umělce špulka 60 m za cca 70 Kč
Uživatelský avatar
dan
 
Příspěvky: 512
Registrován: úte 10 říj, 2006 10:33 pm
Bydliště: Strašín, Říčany

Příspěvekod Jirka1 » pát 14 bře, 2008 6:23 am

Pro vrtání malých děr (pod 0,5 mm) používám přímo stejnou ocelovou strunu, ze které madla či další detaily dělám.
Jinak kupuji (no spíš nekupuji, protože mě dostatečně zásobují kamarádi již použitými) struny na kytaru.
Kousek rovné struny upnu do vrtačky a pak vrtám při malých otáčkách - abych se lépe trefil. Pokud je třeba hlubší díru např. v bloku materiálu, pak po prvotním navrtání lze otáčky zvýšit. Abych se trefil, tak místo otvoru označím vpichem zpravidla ostrým hrotem skalpelu a pak už to jde jako po másle.
Původně jsem to začal používat na papír, ale funguje to i na polystyren, plexi (u obou pozor na to, aby otáčky nebyly vysoké, jinak se to začne tavit, ale to je jako u vrtáků), rezin a dokonce i na mosazný plech.
Pak stačí madlo nasunout a zakápnout řídkou vteřinkou.
Chce to jen trochu cviku. :D
Uživatelský avatar
Jirka1
 
Příspěvky: 534
Registrován: pon 28 led, 2008 6:30 pm
Bydliště: Ústeckoorlicko

Příspěvekod Tomáš » pát 14 bře, 2008 8:02 am

xxvojtikxx píše:no to je dobrej nápad :) to jde i do epoxidu nebo polyuretanu? to asi moc ne, co? to bude spíš na plastik...


hele do epoxidu co jsou z něj odlitky tak de propálit dírka nažhaveným špendlíkem..vlastní zkušenost
"TT" - NYNÍ UŽ DCC - IV 1985-1995 (pád ČSD)
Uživatelský avatar
Tomáš
 
Příspěvky: 3148
Registrován: pon 02 črc, 2007 8:36 pm
Bydliště: Brno - Bosonohy

Re: Kde sehnat drát na madla v TT a jaký přesně?

Příspěvekod michal_n_cz » pát 14 bře, 2008 9:35 am

xxvojtikxx píše:Viz téma, může někdo poradi kde se dají koupit nějaké tenké dráty na madla? Může být všeobecně, i v Praze přesně, pokud máte tip. Koukal jsem třeba v Hornbachu a tam mají jen do 1 mm. A materiál je nějaký nejlepší?

BTW když už ty madla budu usazovat, platí asi, že díra by měla mít stejný průměr jako drát, nebo lepší udělat větší díru a zakápnout vteřiňákem?

Sháněl jsem nějaké tenké vrtáky, viz zase Hornbach - zase 1 mm minimum, to bude asi moc?! V jednom MPM mi nabízeli sadu od 0,3 mm do 1 mm za 200 (to mi přijde zbytečný) a ve druhým kroutili hlavou že nevedou...


Nedávno jsem pořídil ocelové poměděné dráty od Sommerfeldt. 0,35 , 0,4 , 0,5 , 0,7 , 1 , dělají se i silnější. Škoda že nejsou třeba 0,25 a 0,3 . Je to měkčí než ocelová struna, ale zároveň pevnější než mozaz. Je to poměděné, takže se to výbotně pájí a dobře na tom drží barva. Kupoval jsem zde:
http://www.njmodely.cz/trolejova-vedeni-h0/
Cena je za balení 20ks.

Ocelové struny do kytary - to tady již někdo zmínil. Mám dotaz - zkoušel někdu strunu nějak popustit aby nebyla tak tvrdá, případně upravit povrch (naleptat kyselinou?), aby lépe chytala barva?

Michal N.
Uživatelský avatar
michal_n_cz
 
Příspěvky: 739
Registrován: stř 09 led, 2008 9:17 pm
Bydliště: Olomouc

Re: Kde sehnat drát na madla v TT a jaký přesně?

Příspěvekod marwin » pát 14 bře, 2008 1:06 pm

xxvojtikxx píše:Viz téma, může někdo poradi kde se dají koupit nějaké tenké dráty na madla? Může být všeobecně, i v Praze přesně, pokud máte tip. Koukal jsem třeba v Hornbachu a tam mají jen do 1 mm. A materiál je nějaký nejlepší?

BTW když už ty madla budu usazovat, platí asi, že díra by měla mít stejný průměr jako drát, nebo lepší udělat větší díru a zakápnout vteřiňákem?

Sháněl jsem nějaké tenké vrtáky, viz zase Hornbach - zase 1 mm minimum, to bude asi moc?! V jednom MPM mi nabízeli sadu od 0,3 mm do 1 mm za 200 (to mi přijde zbytečný) a ve druhým kroutili hlavou že nevedou...


ja na madla a zabradli pouzivam mosazne draty. Daji se koupit napr u pana Litomyskeho. viz. http://www.litomysky.cz/mat/msop.htm#ms
Nerekl bych, ze u mosazi je problem jeji tuhost(je dostatecna), spis je to vyhodou pri ohybani.
Zde je fotka cmelaka(H0), ktery ma vyrobene zabradli z mosazneho dratu prumeru 0.5. Omluvte jeho kvalitu, stavel jsem ho pred 5 lety a nebyl jsem nejzrucnejsi:)
Obrázek
Ted na madla pouzivam drat prumeru 0,4mm, viz stavba meho krasina.
Obrázek
Vrtaky kupuji u Brendy viz. http://www.brenda.cz/. Meli od 0,35mm. Mensi se daji sehnat na burze v opletalce.
Uživatelský avatar
marwin
 
Příspěvky: 536
Registrován: úte 28 lis, 2006 10:09 am
Bydliště: Praha

Příspěvekod Petr Zatrepalek » pát 14 bře, 2008 1:16 pm

Pro průměr 0,5 mm a více lze k vrtání do resinu a plastu v pohodě použít i injekční jehly! Navíc když se nařežou na kroužky, skvěle s nima uděláš i funkční průchodky.

Jinak ten mosazný drát je super, ale jak řešíš aby se ti zábradlí neprohlo nešetrným dotykem? Mě se to stalo na mé T334, hodinová práce byla v pr.... a zpětné naohýbání nevedlo k tomu aby zábradlí bylo znovu perfektně rovné. Pak jsem musel použít tu strunu, sice se blbě ohýbá a pájí, ale zas se nebojím že se mi zábradlí či madlo náhodou prohne.
Uživatelský avatar
Petr Zatrepalek
 
Příspěvky: 2622
Registrován: pát 07 zář, 2007 11:20 pm
Bydliště: Sázava - Černé Budy

Příspěvekod marwin » pát 14 bře, 2008 1:34 pm

Petr Zatrepalek píše:Pro průměr 0,5 mm a více lze k vrtání do resinu a plastu v pohodě použít i injekční jehly! Navíc když se nařežou na kroužky, skvěle s nima uděláš i funkční průchodky.

Jinak ten mosazný drát je super, ale jak řešíš aby se ti zábradlí neprohlo nešetrným dotykem? Mě se to stalo na mé T334, hodinová práce byla v pr.... a zpětné naohýbání nevedlo k tomu aby zábradlí bylo znovu perfektně rovné. Pak jsem musel použít tu strunu, sice se blbě ohýbá a pájí, ale zas se nebojím že se mi zábradlí či madlo náhodou prohne.


neresim to nijak, zatim se mi na zadne masince nepovedlo ohnout to zabradli, madla snad ani nejdou. S ocelovymi dratky jsem to zkousel, ale to pajeni byl opravdu porod. Pak je resenim ten dratek jak psal michal.
Uživatelský avatar
marwin
 
Příspěvky: 536
Registrován: úte 28 lis, 2006 10:09 am
Bydliště: Praha

Příspěvekod Petr Zatrepalek » pon 17 bře, 2008 10:27 am

Tak tady je kontakt na sadu vrtáčků za rozumnou cenu:
http://www.peckamodel.cz/cz/produkt/867 ... tacku.aspx
Uživatelský avatar
Petr Zatrepalek
 
Příspěvky: 2622
Registrován: pát 07 zář, 2007 11:20 pm
Bydliště: Sázava - Černé Budy

Další

Zpět na Materiály ke stavbě modelů, kolejišť a diorámat

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník