Stránka 1 z 2

Odstranění kolejí a podloží

PříspěvekNapsal: ned 30 říj, 2016 4:08 pm
od dnovy
Ahojte, cca před rokem jsem přilepil Disperolem k dýhové desce korkové podloží a na to zase dispercolem přilepil koleje PECO. Nyní zjištují že jsem to přehnal s náklonem v oblouku a některé páry tam vykolejují. Proto to chci předělat. Jak nejlépe ty koleje a korek odlepit? Kolem ještě není krajina, jedná se o část kde je jen kolejivo na desce. Díkec.

Re: Odstranění kolejí a podloží

PříspěvekNapsal: ned 30 říj, 2016 4:18 pm
od rawen
Ahoj,
disperkol by měl po navlhčení povolit. Ale s ním navlhne i ta dýha a pohne se nebo rozlepí...

Osobně bych (možná) zachraňoval jen kolejivo, korek oškrábal mechanicky a desku poté přebrousil naplocho.
Jde o to, jaký máš na to vercajk - dláto nebo nabroušená špachtle vhodné šířky plus šmirgl papír na hranolku by mohly stačit,
ale el. renovátor se škrabacím a brusným nástavcem by byl lepší...

Radek

Re: Odstranění kolejí a podloží

PříspěvekNapsal: ned 30 říj, 2016 4:30 pm
od dnovy
díkec. asi zkusim nějak ten korek podřezat. ještě popřemýšlet jak nejjednoduššeji... o kolejivo nejde, je to cce tak pul metru

Re: Odstranění kolejí a podloží

PříspěvekNapsal: ned 30 říj, 2016 5:45 pm
od Polabský
rawen píše:Ahoj,
disperkol by měl po navlhčení povolit. Ale s ním navlhne i ta dýha a pohne se nebo rozlepí...

Osobně bych (možná) zachraňoval jen kolejivo, korek oškrábal mechanicky a desku poté přebrousil naplocho.
Jde o to, jaký máš na to vercajk - dláto nebo nabroušená špachtle vhodné šířky plus šmirgl papír na hranolku by mohly stačit,
ale el. renovátor se škrabacím a brusným nástavcem by byl lepší...

Radek


Ahojky,
kolejivo bych odmočil hadrem s horkou vodou, korek by vlhkost neměl pustit.
No a na korek bych šel ostrou špachtličkou, lépe ale zmiňovaným multi-udělátorem, s nasazenou špachtlí na odstranění lepidla.
Je jedno, jest-li to bude od firmy BOSCH nebo na jiném vlákně zmiňovaný šelmostroj od Lídlů :-).
Hezký den Všem.

P.S. Snaha o znázornění převýšení koleje v oblouku je chyba.
Modely jezdí na velmi malých poloměrech a mají značný valivý odpor. Stane se, že kaloun vozů se rád svalí dovnitř oblouku,
zvláště při rozjezdu. Proto je lepší převýšení neznázorňovat.

Re: Odstranění kolejí a podloží

PříspěvekNapsal: úte 01 lis, 2016 5:25 pm
od dnovy
Chalpi diky, s renovatorem šel korek jak po másle...

Ted ještě vymyslet jak inteligentně udělat oblouk aby se ty koleje napojily...

K tomu PS. Převýšení v oblouku je zase hodně pěkné, jen to nepřehnat...

Polabský píše:
rawen píše:Ahoj,
disperkol by měl po navlhčení povolit. Ale s ním navlhne i ta dýha a pohne se nebo rozlepí...

Osobně bych (možná) zachraňoval jen kolejivo, korek oškrábal mechanicky a desku poté přebrousil naplocho.
Jde o to, jaký máš na to vercajk - dláto nebo nabroušená špachtle vhodné šířky plus šmirgl papír na hranolku by mohly stačit,
ale el. renovátor se škrabacím a brusným nástavcem by byl lepší...

Radek


Ahojky,
kolejivo bych odmočil hadrem s horkou vodou, korek by vlhkost neměl pustit.
No a na korek bych šel ostrou špachtličkou, lépe ale zmiňovaným multi-udělátorem, s nasazenou špachtlí na odstranění lepidla.
Je jedno, jest-li to bude od firmy BOSCH nebo na jiném vlákně zmiňovaný šelmostroj od Lídlů :-).
Hezký den Všem.

P.S. Snaha o znázornění převýšení koleje v oblouku je chyba.
Modely jezdí na velmi malých poloměrech a mají značný valivý odpor. Stane se, že kaloun vozů se rád svalí dovnitř oblouku,
zvláště při rozjezdu. Proto je lepší převýšení neznázorňovat.

Re: Odstranění kolejí a podloží

PříspěvekNapsal: úte 01 lis, 2016 5:32 pm
od milan ferdián
dnovy píše:K tomu PS. Převýšení v oblouku je zase hodně pěkné, jen to nepřehnat...

Hezké to je,ale pro nás nepraktické.Budeš bourat znova a upravovat zpět kolejivo do roviny :wink: .Milan

Re: Odstranění kolejí a podloží

PříspěvekNapsal: úte 01 lis, 2016 7:28 pm
od rawen
- napojení kolejí -
Máš-li vše elektronicky, lze si nechat vypálit laser ze železa naprosto přesnou šablonu (fungující současně jako zátěž), kterou při lepení vložíš mezi pruty. V ELV v Agrcu vyjde cca na stovku, dělám je běžně pro moduly...
Jinak poslouží kousky 12mm taženky vložené mezi pruty na styku starého a nového úseku.

Radek

edit: 12mm samozřejmě pro TT :)

Re: Odstranění kolejí a podloží

PříspěvekNapsal: úte 01 lis, 2016 11:48 pm
od jamik22
nechat vypálit laser ze železa naprosto přesnou šablonu

Můžeš to trošku rozvést? Máš na mysli obloukovou šablonu?
V ELV v Agrcu

Kde?
dík

Re: Odstranění kolejí a podloží

PříspěvekNapsal: stř 02 lis, 2016 5:13 am
od rawen
Šablonu obloukovou nebo jakoukoliv. V CADu nakreslíš osu kolejí a roztáhneš do šířky podle rozchodu. Pro moduly máme vypálené všechny poloměry oblouků. Na roviny požíváme tu taženku - tyč přesné šířky se zápornými mezními úchylkami :)
http://tt-moduly-ol.rajce.idnes.cz/work ... i/#w02.jpg
Zde šablona slouží jen k přilepení korku. Koleje pokládám (na rozdíl od mnoha jiných), až po dotažení terénu do zahliněné formy.

S tazatelem jsme oba z Prostějova. Jedná se o firmu v bývalém areálu Agrostroje. Vchod z Českobratrské ulice.
Ale existuje (existoval) i web, kde se dalo objednat pálení se zasláním poštou.

Radek

Re: Odstranění kolejí a podloží

PříspěvekNapsal: stř 02 lis, 2016 5:06 pm
od Polabský
Hezký den,
lepení pomocí šablony práci zjednoduší, ale !!
Na podloží určitě ale !!
Pokud se neprodyšná šablona použije na kolejové pole, může dojít k korozivně - oxidační reakci. Nejvíce to dělají disperse.
Na kovu kolejnic ale někdy i na plastu podloží se vytvoří neodstranitelné "hnusy".
Na to pozor !!

Re: Odstranění kolejí a podloží

PříspěvekNapsal: stř 02 lis, 2016 5:40 pm
od rawen
Polabský píše:Hezký den,
lepení pomocí šablony práci zjednoduší, ale !!
Na podloží určitě ale !!
Pokud se neprodyšná šablona použije na kolejové pole, může dojít k korozivně - oxidační reakci. Nejvíce to dělají disperse.
Na kovu kolejnic ale někdy i na plastu podloží se vytvoří neodstranitelné "hnusy".
Na to pozor !!

Ahoj.
Položil jsem takto celou Trnávku a dalších deset traťových modulů. Kolejová pole lepím neředěným Duvilaxem. Je pravda, že pod šablonou špatně (pomalu) schne, ale korozi jsem dosud nezaznamenal.

Nechci se hádat, citované tvrzení zní chemicky rozumně, ale u mne to naštěstí nenastalo...

Radek

Re: Odstranění kolejí a podloží

PříspěvekNapsal: stř 02 lis, 2016 8:05 pm
od dnovy
rawen píše:
Polabský píše:Hezký den,
lepení pomocí šablony práci zjednoduší, ale !!
Na podloží určitě ale !!
Pokud se neprodyšná šablona použije na kolejové pole, může dojít k korozivně - oxidační reakci. Nejvíce to dělají disperse.
Na kovu kolejnic ale někdy i na plastu podloží se vytvoří neodstranitelné "hnusy".
Na to pozor !!

Ahoj.
Položil jsem takto celou Trnávku a dalších deset traťových modulů. Kolejová pole lepím neředěným Duvilaxem. Je pravda, že pod šablonou špatně (pomalu) schne, ale korozi jsem dosud nezaznamenal.

Nechci se hádat, citované tvrzení zní chemicky rozumně, ale u mne to naštěstí nenastalo...

Radek


ahoj

ja koleje zatezuju klasickymi zavazimy 2 kg co byly na miskove vahy. kdyz je to tam dyl jak den tak opravdu kolej na tom miste zoxiduje ale vezmu brusnou gumu na cisteni koleji a po 2 prejetich je pryc....
asi mozna zalezi i na materialu vyrobce koleji ja pouzivam peco 100.

david

Re: Odstranění kolejí a podloží

PříspěvekNapsal: čtv 03 lis, 2016 7:02 am
od Petr Zatrepalek
Pánové, kamenujte mě, ale lepit disperzí koleje mi přijde šíleně a zbytečně zdlouhavý. Korkový 4mm podloží a la Bauhaus sice tou disperzí lepím taky /červený Pattex Wood s rychlejší dobou schnutí/, ale koleje samotný ke korku už jen pomocí UHU Power Alleskleber. V trase kde budou koleje udělám na korku dva tenký hady lepidlem, přitisknu na ně kolej, zatížím kouskama žuly co mi tu zbyla z úprav baráku a v obloucích si ještě případně pomůžu fixací boku koleje delšími hřebíčky. Po půl dni je možný zátěž i s pomocnými hřebíčky odstranit a pokračovat na dalším kolejovým úseku. Spoj korek/kolej skvěle drží, a protože UHU je i mírně pružný, tak je na spoj spoleh i v místě styku segmentů kolejiště. V případě potřeby lze koleje zas z korku sundat opatrným "podříznutím" pomocí zlamováku a zbytky lepidla z kolejí i korku seškrábnout starým kuchynským nožem. Stalo se mi to právě v místě navázání dvou segmentů, kdy jsem si vlastní blbostí vytrhl kolejnici z pražců a musel pak ten úsek nahradit novým pražcovým polem Vyzkoušeno na PIKU, PECO a Tillig Elite kolejivu.

Re: Odstranění kolejí a podloží

PříspěvekNapsal: čtv 03 lis, 2016 4:34 pm
od Polabský
Petr Zatrepalek píše:Pánové, kamenujte mě, ale lepit disperzí koleje mi přijde šíleně a zbytečně zdlouhavý. Korkový 4mm podloží a la Bauhaus sice tou disperzí lepím taky /červený Pattex Wood s rychlejší dobou schnutí/, ale koleje samotný ke korku už jen pomocí UHU Power Alleskleber. V trase kde budou koleje udělám na korku dva tenký hady lepidlem, přitisknu na ně kolej, zatížím kouskama žuly co mi tu zbyla z úprav baráku a v obloucích si ještě případně pomůžu fixací boku koleje delšími hřebíčky. Po půl dni je možný zátěž i s pomocnými hřebíčky odstranit a pokračovat na dalším kolejovým úseku. Spoj korek/kolej skvěle drží, a protože UHU je i mírně pružný, tak je na spoj spoleh i v místě styku segmentů kolejiště. V případě potřeby lze koleje zas z korku sundat opatrným "podříznutím" pomocí zlamováku a zbytky lepidla z kolejí i korku seškrábnout starým kuchynským nožem. Stalo se mi to právě v místě navázání dvou segmentů, kdy jsem si vlastní blbostí vytrhl kolejnici z pražců a musel pak ten úsek nahradit novým pražcovým polem Vyzkoušeno na PIKU, PECO a Tillig Elite kolejivu.


Hezký večer,
souhlasím s kolegou.
Můj příspěvek upozorňoval obecně na riziko jakési chemické reakce, způsobené tuhnutím některých nespecifikovaných lepidel, s nedostatečným přístupem vzduchu.
Důsledkem je vytvoření zmiňovaných "hnusů", případně následně i koroze.
K této situaci dochází i při "štěrkování", při použití některých druhů disperzních lepidel.
Mnoho zdaru Všem !!

Re: Odstranění kolejí a podloží

PříspěvekNapsal: čtv 03 lis, 2016 8:01 pm
od Ferda
Položíme pomocí šablon, zafixujem sekunďákem každý pátý až sedmý pražec a pak už jen zaštěrkujem ředěným Duvilaxem.
Jezdit by šlo i bez štěrku a nečekáme na schnoucí lepidlo.