Pájení kolejí - provrtání

Schémata, zapojení, návody, dotazy a postupy k využití v železničním modelářství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf, 123.marek

Re: Pájení kolejí - provrtání

Příspěvekod mpinta » ned 21 srp, 2016 6:56 am

Martin (LokoPin)
Uživatelský avatar
mpinta
 
Příspěvky: 783
Registrován: úte 08 led, 2008 11:55 am
Bydliště: Písek

Re: Pájení kolejí - provrtání

Příspěvekod Jirka_US » ned 21 srp, 2016 3:24 pm

Pajeci kapalina s obsahem kyselin (zejmena HCL) na pajeni leptu mozna pouzitelna po velmi peclivem ocisteni, ale v zadnem pripade nepatri na kolejiste a uz vubec ne na pajeni kolejnic.!!!. Kyselina obsazena v takove pajeci kapaline vytvari z dlouhodobeho hlediska velmi zakernou korozi ( a to i po dukladnem omyti), ktera se temer neda vizualne poznat. Brunyrovane kolejnice od Tilliga jsem pajel po mirnem mechanickem ocisteni brusnym kotouckem trubickovou pajkou jak pise Michal. A po vice nez 15 letech provozu zatim bez problemu.
Naposledy upravil Jirka_US dne pon 22 srp, 2016 4:21 am, celkově upraveno 2
Jirka
Jirka_US
 
Příspěvky: 1155
Registrován: sob 08 kvě, 2010 5:56 am

Re: Pájení kolejí - provrtání

Příspěvekod Pavel-HP » ned 21 srp, 2016 4:03 pm

To se pozná odborník. Pájení a letování bude zřejmě Tvůj CHLEBA. Různejch pájecích kapalin je v současné době značné množství, stačí si jen vybrat. A pokud chci mít jistotu, tak pájený spoj omyji pomocí štětečku, jarovou vodou ... .
TT, epocha III. - V., U profil
www.vlakytt.cz
Uživatelský avatar
Pavel-HP
 
Příspěvky: 1024
Registrován: čtv 11 pro, 2008 2:47 pm
Bydliště: Praha

Re: Pájení kolejí - provrtání

Příspěvekod Jirka_US » ned 21 srp, 2016 4:46 pm

Pavel-HP píše:To se pozná odborník. Pájení a letování bude zřejmě Tvůj CHLEBA. Různejch pájecích kapalin je v současné době značné množství, stačí si jen vybrat. A pokud chci mít jistotu, tak pájený spoj omyji pomocí štětečku, jarovou vodou ... .

Pajeni je muj "chleba" 40 let, o letovani jsem nic nepsal nebot toto vlakno je o zeleznicnim modelarstvi nikoliv o technikach pouzivanych v klempirstvi. Doporucuji nejdrive cist, nejlepe nekolikrat, zjistit si o cem je diskuze (pajeci kapalina na nerez s obsahem HCL, coz jsem take uvedl) a pak mozna psat pokud mam k danemu tematu co rici, ale rozhodne ve slusne spolecnosti se pouziva ponekud jiny styl vyjadreni nesouhlasu nez konfrontacni styl, ktere casto vede k flameware.
Dukladne omyti at uz cimkoliv, ktere jsem mimo jine rovnez zminil, je jen iluze ve smyslu zabraneni vytvoreni koroze po nekolika letech, ale nato mozna prijdes s lety praxe stejne jako ja. Vice nez dobre minenou radou ti bohuzel nedokazi pomoci.
Abychom to diskuzi nejak uzavreli, muzes mne prosim te jen pripomenout, ktera pajeci kapalina z tech "ruznych" se da pouzit na brunyrovanou kolejnici od Tilliga (a mas to vyzkousene rekneme 15 a vice let) a neobsahuje agresivni kyselinu, ktera vytvari korozi.
Naposledy upravil Jirka_US dne pon 22 srp, 2016 4:23 am, celkově upraveno 2
Jirka
Jirka_US
 
Příspěvky: 1155
Registrován: sob 08 kvě, 2010 5:56 am

Re: Pájení kolejí - provrtání

Příspěvekod jamik22 » ned 21 srp, 2016 6:01 pm

ktera pajeci kapalina z tech "ruznych" se da pouzit na brunyrovanou kolejnici

Já používám CFH Nr. 53276 Weichlöt und Verzinnungspaste. Má to být pájecí pasta na plechy karoserie.
Zakoupeno kdysi v Hornbachu, šedá pasta, nanáším ji špendlíkem a spolehlivě pájí i brunýrované koleje. Zatím nejstarší spoje staré tři roky bez problémů.
jamik22
 
Příspěvky: 480
Registrován: pát 22 úno, 2008 9:05 pm

Re: Pájení kolejí - provrtání

Příspěvekod Pavel-HP » ned 21 srp, 2016 6:19 pm

Jirka_US píše:
Pavel-HP píše:To se pozná odborník. Pájení a letování bude zřejmě Tvůj CHLEBA. Různejch pájecích kapalin je v současné době značné množství, stačí si jen vybrat. A pokud chci mít jistotu, tak pájený spoj omyji pomocí štětečku, jarovou vodou ... .

Pajeni je muj "chleba" 40 let, o letovani jsem nic nepsal nebot toto vlakno je o zeleznicnim modelarstvi nikoliv o technikach pouzivanych v klempirstvi. Doporucuji nejdrive cist, nejlepe nekolikrat, zjistit si o cem je diskuze (pajeci kapalina na nerez s obsahem HCL, coz jsem take uvedl) a pak mozna psat pokud mam k danemu tematu co rici, ale rozhodne ve slusne spolecnosti se pouziva ponekud jiny styl vyjadreni nesouhlasu nez konfrontacni styl, ktere casto vede k flameware.
Dukladne omyti at uz cimkoliv, ktere jsem mimo jine rovnez zminil, je jen iluze ve smyslu zabraneni vytvoreni studeneho spoje po nekolika letech, ale nato mozna prijdes s lety praxe stejne jako ja. Vice nez dobre minenou radou ti bohuzel nedokazi pomoci.
Abychom to diskuzi nejak uzavreli, muzes mne prosim te jen pripomenout, ktera pajeci kapalina z tech "ruznych" se da pouzit na brunyrovanou kolejnici od Tilliga (a mas to vyzkousene rekneme 15 a vice let) a neobsahuje agresivni kyselinu, ktera vytvari studene spoje.


Máš výborná doporučení a měl by jsi začít sám u sebe - s tím čtením. Nějak se Ti ty dva příspěvky rozcházejí.
Univerzální pájecí kapalina, opláchnout a už mi to vesele funguje 7 let - na modulech a už toho dost nacestovaly.

... a neobsahuje agresivni kyselinu, ktera vytvari studene spoje... - a to jsi si tam ten studeňák vytvořil už při pájení, pouze časem dozrál.
Už je to zkrátka tak, Každej holt neumí všechno.
TT, epocha III. - V., U profil
www.vlakytt.cz
Uživatelský avatar
Pavel-HP
 
Příspěvky: 1024
Registrován: čtv 11 pro, 2008 2:47 pm
Bydliště: Praha

Re: Pájení kolejí - provrtání

Příspěvekod Jirka_US » ned 21 srp, 2016 6:45 pm

Pavel-HP píše:
Jirka_US píše:
Pavel-HP píše:To se pozná odborník. Pájení a letování bude zřejmě Tvůj CHLEBA. Různejch pájecích kapalin je v současné době značné množství, stačí si jen vybrat. A pokud chci mít jistotu, tak pájený spoj omyji pomocí štětečku, jarovou vodou ... .

Pajeni je muj "chleba" 40 let, o letovani jsem nic nepsal nebot toto vlakno je o zeleznicnim modelarstvi nikoliv o technikach pouzivanych v klempirstvi. Doporucuji nejdrive cist, nejlepe nekolikrat, zjistit si o cem je diskuze (pajeci kapalina na nerez s obsahem HCL, coz jsem take uvedl) a pak mozna psat pokud mam k danemu tematu co rici, ale rozhodne ve slusne spolecnosti se pouziva ponekud jiny styl vyjadreni nesouhlasu nez konfrontacni styl, ktere casto vede k flameware.
Dukladne omyti at uz cimkoliv, ktere jsem mimo jine rovnez zminil, je jen iluze ve smyslu zabraneni vytvoreni studeneho spoje po nekolika letech, ale nato mozna prijdes s lety praxe stejne jako ja. Vice nez dobre minenou radou ti bohuzel nedokazi pomoci.
Abychom to diskuzi nejak uzavreli, muzes mne prosim te jen pripomenout, ktera pajeci kapalina z tech "ruznych" se da pouzit na brunyrovanou kolejnici od Tilliga (a mas to vyzkousene rekneme 15 a vice let) a neobsahuje agresivni kyselinu, ktera vytvari studene spoje.


Máš výborná doporučení a měl by jsi začít sám u sebe - s tím čtením. Nějak se Ti ty dva příspěvky rozcházejí.
Univerzální pájecí kapalina, opláchnout a už mi to vesele funguje 7 let - na modulech a už toho dost nacestovaly.

... a neobsahuje agresivni kyselinu, ktera vytvari studene spoje... - a to jsi si tam ten studeňák vytvořil už při pájení, pouze časem dozrál.
Už je to zkrátka tak, Každej holt neumí všechno.


Takze zacneme s tim cteni, reagoal jsem na tento prispevek:
http://lokopin.wz.cz/body.php/ruzne/kapalina.htm
zde je chemicke slozeni pajeci kapaliny na nerez (viz kapitola 3.2)
http://www.elchemco.cz/userfiles/bezpec ... -NEREZ.pdf
Jinak mechanicka pevnost a elektricka vodivost jsou 2 naprosto rozdilne fyzikalni principy....to ze to mechanicky drzi neznamena, ze je to elektricke vodive...
Jen pro zajimavost z ceho jsi usoudil,ze jsem nekde delal studenak, ty jsi u toho snad byl ?
Naposledy upravil Jirka_US dne pon 22 srp, 2016 4:24 am, celkově upraveno 1
Jirka
Jirka_US
 
Příspěvky: 1155
Registrován: sob 08 kvě, 2010 5:56 am

Re: Pájení kolejí - provrtání

Příspěvekod BohousP » ned 21 srp, 2016 6:58 pm

Studený spoj nevznikne nikdy dodatečně a už vůbec ne působením pájecí kapaliny. Vždy vznikne hned při pájení, byť ho těžko na počátku rozeznáme. Slovo studený je tam proto, že pájka bývá nedostatečně ohřátá, aby měla požadované povrchové síly vůči pájenému materiálu. A to dokonce i v US ...
Jiná věc je, že některé (ne všechny) pájecí kapaliny mohou způsobovat dodatečnou korozi. Zejména ty, které obsahují HCl (kyselinu chlorovodíkovou, alias solnou), nebo naopak silné zásady (NaOH, KOH ...). Ale existují i neutrální pájecí kapaliny, i když i ty mohou korozi minimálně podporovat. A ne vždy je to oplachování 100% účinné.
Ale zaměňovat špatné pájení a vliv koroze je nesmysl.
TT, DCC, NanoX-2017, TC8, ... http://masinky.info
Uživatelský avatar
BohousP
 
Příspěvky: 2931
Registrován: stř 12 kvě, 2010 9:17 am
Bydliště: Praha - Malešice

Re: Pájení kolejí - provrtání

Příspěvekod Jirka_US » pon 22 srp, 2016 4:27 am

BohousP píše:Studený spoj nevznikne nikdy dodatečně a už vůbec ne působením pájecí kapaliny. Vždy vznikne hned při pájení, byť ho těžko na počátku rozeznáme. Slovo studený je tam proto, že pájka bývá nedostatečně ohřátá, aby měla požadované povrchové síly vůči pájenému materiálu. A to dokonce i v US ...
Jiná věc je, že některé (ne všechny) pájecí kapaliny mohou způsobovat dodatečnou korozi. Zejména ty, které obsahují HCl (kyselinu chlorovodíkovou, alias solnou), nebo naopak silné zásady (NaOH, KOH ...). Ale existují i neutrální pájecí kapaliny, i když i ty mohou korozi minimálně podporovat. A ne vždy je to oplachování 100% účinné.
Ale zaměňovat špatné pájení a vliv koroze je nesmysl.

Diky za doplneni. Nejaky odkaz, kdy se pouziva silna zasadita kapalina pro pajeni v ZM? Jen se ptam, neocekavam "vedecky" vyklad.
Jirka
Jirka_US
 
Příspěvky: 1155
Registrován: sob 08 kvě, 2010 5:56 am

Re: Pájení kolejí - provrtání

Příspěvekod BohousP » pon 22 srp, 2016 1:16 pm

Jirka_US píše:... Nejaky odkaz, kdy se pouziva silna zasadita kapalina pro pajeni v ZM? Jen se ptam, neocekavam "vedecky" vyklad.

Neočekávej ani odpověď, byla by OT, já nepsal o ZM (což má asi být železniční modelářství ???), ale o pájení obecně.
TT, DCC, NanoX-2017, TC8, ... http://masinky.info
Uživatelský avatar
BohousP
 
Příspěvky: 2931
Registrován: stř 12 kvě, 2010 9:17 am
Bydliště: Praha - Malešice

Re: Pájení kolejí - provrtání

Příspěvekod BohousP » stř 24 srp, 2016 12:18 pm

Pro ty, koho tavidla a pájecí kapaliny vážně zajímají, doporučuji: http://www.sluvis.wz.cz/chemie.html
TT, DCC, NanoX-2017, TC8, ... http://masinky.info
Uživatelský avatar
BohousP
 
Příspěvky: 2931
Registrován: stř 12 kvě, 2010 9:17 am
Bydliště: Praha - Malešice

Re: Pájení kolejí - provrtání

Příspěvekod michal_n_cz » stř 24 srp, 2016 1:29 pm

BohousP píše:Pro ty, koho tavidla a pájecí kapaliny vážně zajímají, doporučuji: http://www.sluvis.wz.cz/chemie.html

Tu je další seznam - nějaký český výrobce pájek - http://www.marmot.cz/Produkty/Obecne.html#tavidla některé jsou právě v jejich pájkách a jsou vhodné pro pájení elektroniky. Marmot jsem zatím nezkoušel. Požívám toto:
P8215716.JPG

Ty 2 vlevo jsou Stannol - v sobě mají výborné tavidlo - ty používám nejraději - výborné výsledky. Jsou navíc legované Cu takže by to teoreticky mělo méně rozpuštět pájecí hroty. Vpravo kovohutě příbram je v tom MTL 408 což by mělo být výborný, ale v praxi se mi to moc neosvědčuje - buď je tam toho málo nebo je tam něco jinýho - v každým případě se to rychleji přepálí a nejsou s tím tak dobrý výsledky.

V každým případě hodně znečištěné nebo zaoxidované povrchy je vhodné předem očistit - pak se není potřeba používat právě ty více či méně agresivní vodičky. Použít se dá kdeco ale zase - pěkné výsledky jsou s tímto - je to štěteček se skleněnými vlákny - škrabátko na pauzáky - stavitelé leptů možná znají - doporučuji:
FB.JPG


Pak samozřejmě Tilligem prodávaná guma na koleje - je fakticky produkt v Klingspor což je významný producent velkého sortimentu brusiv. Ve specializovaných firmách se dá objednat i ve větší drsnosti ,většinou cca o třetinu až polovinu levněji než v pytlíku o Tilliga.
P8215717.JPG
Uživatelský avatar
michal_n_cz
 
Příspěvky: 844
Registrován: stř 09 led, 2008 9:17 pm
Bydliště: Olomouc

Předchozí

Zpět na Elektrika a elektronika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 29 návštevníků