Osvětlení dle směru jízdy+kondenzátor (analog)

Schémata, zapojení, návody, dotazy a postupy k využití v železničním modelářství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf, 123.marek

Osvětlení dle směru jízdy+kondenzátor (analog)

Příspěvekod Rocky_MK » sob 07 lis, 2015 6:09 pm

Zdravím,
při testování obvodu osvětlení pro 810 na nepájivém poli vyvstal problém, který mě předtím nenapadl - že při přepnutí polarity ještě diody svítí, i když by dle logiky věci měly být zhasnuty. Jinak řečeno, potřebuju, aby kondenzátor 0,22F napájel obvod osvětlení PŘI ZASTAVENÍ VLAKU, ale ne při přepnutí polarity. Pak totiž svítí na jedné straně koncové i přední světla :x schéma přikládám. Nemám teď žádný nápad, jak tento problém ošetřit (kondenzátor je max na 5,5V). Díky za rady.
osv810.jpg
Nemám na kolejišti sedmivozový RailJet v N a stále ještě dýchám
Uživatelský avatar
Rocky_MK
 
Příspěvky: 1086
Registrován: stř 22 led, 2014 8:51 am
Bydliště: Brno/Hodonín

Re: Osvětlení dle směru jízdy+kondenzátor (analog)

Příspěvekod TomasM » sob 07 lis, 2015 8:22 pm

Zdravím, napadlo mě, že by mohlo pomoc přidání tranzistoru do každé větve, který by vybil kondenzátor. Na výstup 1 IC2 připojit přes odpor bázi NPN tranzistoru, kolektor připojit přes vybíjecí odpor k + C1 a emitor k zemi IC2. A opačně na druhou větev. Funkčnost předpokládám takto: Na začátku je polarita v kolejích tak, že na vstupu 3 od IC1 je kladné napětí a ne výstupu 1 IC1 je +5V. Kondenzátor C1 se nabije a svítí ledky 1 až 4. Při změně polarity bude na výstupu 1 od IC2 +5V které otevřou tranzistor, Přes tento tranzistor by došlo k vybití C1 přes odpor na kolektoru.
Je to jen nápad a v elektronice nejsem až tak kovanej, takže bych ještě počkal na vyjádření od někoho zkušenějšího.

Ještě připomínka k zapojení 7805, před stabilizátorem by měly být (podle datasheetu) kondenzátor 0.33 uf a za stabilizátorem 0.1 uf spojený se zemí to co nejblíž stabilizátoru. Pin 2 by měl jít rovnou na zem: http://html.alldatasheet.com/html-pdf/1 ... 3-G-T.html
TomasM
 
Příspěvky: 89
Registrován: sob 17 led, 2015 2:34 pm

Re: Osvětlení dle směru jízdy+kondenzátor (analog)

Příspěvekod Rocky_MK » sob 07 lis, 2015 9:36 pm

Já spíš spekuluju, jak udělat tu zálohovací kapacitu společnou pro obě větve. Ale díky za příspěvek, dobrý nápad. Až se stydím, že to nenapadlo mě.
Nemám na kolejišti sedmivozový RailJet v N a stále ještě dýchám
Uživatelský avatar
Rocky_MK
 
Příspěvky: 1086
Registrován: stř 22 led, 2014 8:51 am
Bydliště: Brno/Hodonín

Re: Osvětlení dle směru jízdy+kondenzátor (analog)

Příspěvekod TomasM » sob 07 lis, 2015 11:00 pm

A co použít RS klopný obvod? Napájení dvoucestně usměrnit a k němu přes stabilizátor připojit zálohovací kondenzátor. Správné světla by mohli být spínané tranzistorem, který by byl ovládán RS obvodem. Na vstup RS by bylo přivedeno napětí z kolejí přes diody, na každý vstup z jedné koleje..., akorát by to přeplo až při určitém napětí (není podstatné u PWD).
TomasM
 
Příspěvky: 89
Registrován: sob 17 led, 2015 2:34 pm

Re: Osvětlení dle směru jízdy+kondenzátor (analog)

Příspěvekod radula63 » ned 08 lis, 2015 10:49 am

Rocky_MK píše:Já spíš spekuluju, jak udělat tu zálohovací kapacitu společnou pro obě větve. Ale díky za příspěvek, dobrý nápad. Až se stydím, že to nenapadlo mě.

Co se inspirovat zde... viewtopic.php?f=7&t=5666#p107823
BISTABILNÍ relé se přestaví změnou polarity a svůj stav si pamatuje i po vypnutí napájení a zároveň ti stačí usměrňovač i kondenzátor jeden na vše.
Raďula63
MPK - moduly plzeňského kraje
KŽM Praha 3
KŽM cH0TTěboř
Psi štěkají, karavana jede dál
Uživatelský avatar
radula63
 
Příspěvky: 1308
Registrován: čtv 28 kvě, 2009 6:15 pm
Bydliště: kraj Vysočina - okres H.B.

Re: Osvětlení dle směru jízdy+kondenzátor (analog)

Příspěvekod Rocky_MK » ned 08 lis, 2015 11:31 am

A kruci, to vypadá výborně! Díky moc!! Seženu relátko a vyřízené :)
Nemám na kolejišti sedmivozový RailJet v N a stále ještě dýchám
Uživatelský avatar
Rocky_MK
 
Příspěvky: 1086
Registrován: stř 22 led, 2014 8:51 am
Bydliště: Brno/Hodonín

Re: Osvětlení dle směru jízdy+kondenzátor (analog)

Příspěvekod Rocky_MK » ned 29 lis, 2015 3:26 pm

Po několika experimentech jsem se rozhodl doplnit své schéma spínacími tranzistory, které vybíjí ty supercapy. Jediná nevýhoda toho zapojení je, že bázový odpor určuje vybíjení nejen druhé větve, ale také svojí větve. Takže když je moc malý, tak se sice při přepnutí polarity rychle vybije ,,nesprávné" osvětlení, ale zase se při zastavení ve stanici vybije rychle i ,,správné" osvětlení. Zvolil jsem Rb=470K. Sice vybíjení nesprávné větve trvá trochu dýl, ale k přepínání polarity dochází v SN (jezdím kyvadlově). Takže než vyjedu z tunelu, tak se nesprávné osvětlení vybije.

Ten nápad s relátkem není vůbec zlý, ale mám v 810 poměrně málo místa, abych ho tam rozumně nacpal. Díky všem za nápady ;)
Nemám na kolejišti sedmivozový RailJet v N a stále ještě dýchám
Uživatelský avatar
Rocky_MK
 
Příspěvky: 1086
Registrován: stř 22 led, 2014 8:51 am
Bydliště: Brno/Hodonín

Re: Osvětlení dle směru jízdy+kondenzátor (analog)

Příspěvekod TomasM » pon 30 lis, 2015 4:34 pm

Rocky_MK píše:Jediná nevýhoda toho zapojení je, že bázový odpor určuje vybíjení nejen druhé větve, ale také svojí větve.


Tohle by se mělo vyřešit použitím FET tranzistoru. U něj přes bázi neprotéká téměř žádný proud.
TomasM
 
Příspěvky: 89
Registrován: sob 17 led, 2015 2:34 pm

Re: Osvětlení dle směru jízdy+kondenzátor (analog)

Příspěvekod Rocky_MK » pon 30 lis, 2015 4:53 pm

Dík za tip, něco v šuplíku mám, tak pozkouším :)
Nemám na kolejišti sedmivozový RailJet v N a stále ještě dýchám
Uživatelský avatar
Rocky_MK
 
Příspěvky: 1086
Registrován: stř 22 led, 2014 8:51 am
Bydliště: Brno/Hodonín

Re: Osvětlení dle směru jízdy+kondenzátor (analog)

Příspěvekod vvitty » pon 30 lis, 2015 6:59 pm

LED se neradi paralelne bez odporu v serii ...
Stavebnice, díly, nářadí pro modeláře, - [url]https://www.pojezdy.eu/eshop[/url]
vvitty
 
Příspěvky: 2627
Registrován: pát 28 pro, 2007 7:11 pm
Bydliště: Praha

Re: Osvětlení dle směru jízdy+kondenzátor (analog)

Příspěvekod michal.kubista » pon 30 lis, 2015 10:05 pm

Já teď přemýšlel, proč vybíjíš kondenzátor přes tranzisor. Ty používáš dvě samostatný větve včetně kondenzátorů a ty přepínáš relátkem? A proč neuděláš jednu větev s jedním kondenzátorm a relátkem nepřepínáš pouze LEDky? Nic nemusíš vybíjet a ušetříš na objemu i hmotnosti součástek, což se v omezeném prostoru hodí. Nebo to má ještě jiný důvod řešit samostatně?
michal.kubista
 
Příspěvky: 387
Registrován: úte 06 říj, 2009 1:48 pm
Bydliště: Břeclavsko

Re: Osvětlení dle směru jízdy+kondenzátor (analog)

Příspěvekod Pavel-HP » pon 30 lis, 2015 11:42 pm

Podle mého názoru, by sada osvětlovacích diod stačila jedna. Před 5-ti voltový stabilizátor bych dal usměrňovací můstek.
TT, epocha III. - V., U profil
www.vlakytt.cz
Uživatelský avatar
Pavel-HP
 
Příspěvky: 1024
Registrován: čtv 11 pro, 2008 2:47 pm
Bydliště: Praha

Re: Osvětlení dle směru jízdy+kondenzátor (analog)

Příspěvekod fulda » úte 01 pro, 2015 8:30 am

Ahoj,

Moc to tu nečtu, tak se nechci vyjadřovat nějak konkrétně, ale ve schématu nahoře je klasická chyba která se jmenuje "reverse voltage". Většinu kapacity toho kondenzátoru úspěšně převedeš na teplo právě na tom stabilizátoru.
Další slovo které hledáš se jmenuje bistabilní klopný obvod (nebo bistabilní relé).
Jako řídící vstup bude nárůst napětí v pravé/levé kolejnici nad nějakou hranici, nejlépe se asi bude realizovat 0,7 nebo 0,3V (úbytek na diodě nebo tranzistoru)

Jindra
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 4891
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: Osvětlení dle směru jízdy+kondenzátor (analog)

Příspěvekod Pavel-HP » úte 01 pro, 2015 8:58 am

fulda píše:Ahoj,

Moc to tu nečtu, tak se nechci vyjadřovat nějak konkrétně, ale ve schématu nahoře je klasická chyba která se jmenuje "reverse voltage". Většinu kapacity toho kondenzátoru úspěšně převedeš na teplo právě na tom stabilizátoru.
Další slovo které hledáš se jmenuje bistabilní klopný obvod (nebo bistabilní relé).
Jako řídící vstup bude nárůst napětí v pravé/levé kolejnici nad nějakou hranici, nejlépe se asi bude realizovat 0,7 nebo 0,3V (úbytek na diodě nebo tranzistoru)

Jindra


S usměrňovacím můstkem to bude fungovat i bez relátka a úplně bude stačit předřadný odpor ke každé leddkodě jeden kondenzátor hned za můstkem.
TT, epocha III. - V., U profil
www.vlakytt.cz
Uživatelský avatar
Pavel-HP
 
Příspěvky: 1024
Registrován: čtv 11 pro, 2008 2:47 pm
Bydliště: Praha

Re: Osvětlení dle směru jízdy+kondenzátor (analog)

Příspěvekod fulda » úte 01 pro, 2015 9:22 am

Pavel-HP píše:S usměrňovacím můstkem to bude fungovat i bez relátka a úplně bude stačit předřadný odpor ke každé leddkodě jeden kondenzátor hned za můstkem.

Nechtěl bych se hádat, ale není otázkou řešení (jako už stokrát předtím), jak zařídit, aby v analogu vlak svítil ve směru jízdy a po zastavení ještě svítil nějakou dobu?
Pochybuju o tom, že sežene kondenzátor 0,22F který chce použít sežene na 16V aby ho dal před stabilizátor.

BTW - místo lineárního stabilizátoru 7805 použij odpor a zenerku, tím ti odpadne řešení toho nekonečně velkého proudu, který odebírá vybitý kondenzátor.

P.S. a pokud si projdeš stará vlákna na stejné téma, tak si ušetříš nějaké pokusy. (třeba TADY)
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 4891
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Další

Zpět na Elektrika a elektronika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 35 návštevníků