LocoNet v ČR?

Zdenův pŕispěvek o jeho centrále mne přivedl na myšlenku otevŕit téma LocoNetu v Českě republice.
Sběrnice LocoNet je v ČR dosud málo rozšířená, znají ji zejména členové modulářských klubů, v nichž se ale uplatňuje jen jedna z jejích výhod - možnost vytvoření sběrnice, kterou lze rozvést i po značně rozsáhlém kolejišti a v kterěmkoli místě k ní připojit ovladač. Tahle sběrnice ale umí mnohem víc, předvším umožňuje obousměrný přenos, tedy přenos povelů do kolejiště i zpětné hlášení k centrále - není nutné tahat samostatné vedení pro zpětné hlášení. Bohužel u této sběrnice nastal klasický případ co bylo dŕív, slepice nebo vejce. V ČR ovládly v počátcích digitalizace systémy Roco a Lenz, které jsou do určité míry kompatibilní a některě příslušenství lze použít u obou. Z tohoto důvodu přišla řada odborníků (třeba známý Jindra Fučík) schopných navrhnout a vyrobit jak kompatibilní příslušenství, tak i centrály. Do vývoje komponent pro LocoNet se nechtěli pouštět, protože se báli malého odbytu, způsobeného malým počtem uživatelů centrál pro LocoNet, jenže protože na trhu nebyly (ze shora uvedeného důvodu ) k dispozici dostupné komponenty, nebyl zájem uživatelů pořizovat si centrály se sběrnicí LocoNet. Situace se trochu změnila když Roco pŕišlo s centrálou Z21, která LocoNet podporuje, dosud ale tento fakt nepadl do oblasti zájmu českých konstruktérů a výrobců příslušenství. Je to škoda a je dobře, že nyní třeba Zdeno pŕišel se svou centrálou a nabízí i ovladače, jak ovladač pro jednu lokomotivu s možností ovládat až 29 funkcí (F0 až F28), tak ovladač pro dvě lokomotivy, umožňující kromě samostatného ovládaní jedné nebo druhé takě současné ovládání obou společně jedním regulátorem, což lze využít pro přípřež nebo postrk. Lze doufat, že se přidají i další čeští výrobci a konstruktéři a přijdou s dekodéry pro výhybky, přejezdy, návěstidla, detekci obsazení a zpětné hlášení. Není to pro konstruktéry výzva ukázat že na to mají schopnosti a že se nebojí riskovat, že budou mít malý odbyt?
Sběrnice LocoNet je v ČR dosud málo rozšířená, znají ji zejména členové modulářských klubů, v nichž se ale uplatňuje jen jedna z jejích výhod - možnost vytvoření sběrnice, kterou lze rozvést i po značně rozsáhlém kolejišti a v kterěmkoli místě k ní připojit ovladač. Tahle sběrnice ale umí mnohem víc, předvším umožňuje obousměrný přenos, tedy přenos povelů do kolejiště i zpětné hlášení k centrále - není nutné tahat samostatné vedení pro zpětné hlášení. Bohužel u této sběrnice nastal klasický případ co bylo dŕív, slepice nebo vejce. V ČR ovládly v počátcích digitalizace systémy Roco a Lenz, které jsou do určité míry kompatibilní a některě příslušenství lze použít u obou. Z tohoto důvodu přišla řada odborníků (třeba známý Jindra Fučík) schopných navrhnout a vyrobit jak kompatibilní příslušenství, tak i centrály. Do vývoje komponent pro LocoNet se nechtěli pouštět, protože se báli malého odbytu, způsobeného malým počtem uživatelů centrál pro LocoNet, jenže protože na trhu nebyly (ze shora uvedeného důvodu ) k dispozici dostupné komponenty, nebyl zájem uživatelů pořizovat si centrály se sběrnicí LocoNet. Situace se trochu změnila když Roco pŕišlo s centrálou Z21, která LocoNet podporuje, dosud ale tento fakt nepadl do oblasti zájmu českých konstruktérů a výrobců příslušenství. Je to škoda a je dobře, že nyní třeba Zdeno pŕišel se svou centrálou a nabízí i ovladače, jak ovladač pro jednu lokomotivu s možností ovládat až 29 funkcí (F0 až F28), tak ovladač pro dvě lokomotivy, umožňující kromě samostatného ovládaní jedné nebo druhé takě současné ovládání obou společně jedním regulátorem, což lze využít pro přípřež nebo postrk. Lze doufat, že se přidají i další čeští výrobci a konstruktéři a přijdou s dekodéry pro výhybky, přejezdy, návěstidla, detekci obsazení a zpětné hlášení. Není to pro konstruktéry výzva ukázat že na to mají schopnosti a že se nebojí riskovat, že budou mít malý odbyt?