Stránka 1 z 1

Obsazení úseku

PříspěvekNapsal: úte 19 kvě, 2015 4:30 am
od Blazinek
Zdravím, chtěl bych se zeptat, jakým způsobem vytvořit automatickou indikaci obsazenosti úseku během provozu kolejiště v reléovém analogu . Používá to třeba pan Wimmer ze Žďáru.

Re: Obsazení úseku

PříspěvekNapsal: úte 19 kvě, 2015 5:38 am
od Pavel-HP
Vhodný obvod najdeš na Digi - CZ,po výměně optočlenu funguje i v analogu.

Re: Obsazení úseku

PříspěvekNapsal: úte 19 kvě, 2015 6:17 am
od vvitty
A nebo si pockej na nove moduly ktere budou mit vhodny optoclen uz z vyroby... :-) Budou tam tak po prazdninach.

Re: Obsazení úseku

PříspěvekNapsal: úte 19 kvě, 2015 6:48 am
od BohousP
Na stránkách DIGI-CZ najdeš aktuálně obvody zpětné vazby s výstupem na sběrnici S88-N (http://www.digi-cz.info/s88n-detektory-obsazeni/ , http://www.digi-cz.info/detektor-obsazeni-s88-2015/). To je pro analog zbytečné. Popis dalších hledej u Fuldu, u DIGI-CZ se i tyto obvody dají objednat na zakázku http://www.fucik.name/masinky/zv/.

Re: Obsazení úseku

PříspěvekNapsal: úte 19 kvě, 2015 1:24 pm
od RadekH0
Pan Wimmer konkrétně používá pro obsazení úseků obvody s jazýčkovým kontaktem. Pod každou lokomotivou má přilepený magnet, který po přejetí lokomotivou kontakt sepne.

Celý popis a návod na stavbu obvodu zde: http://www.kolejiste-zdar.cz/web/postup ... obvod.html

Re: Obsazení úseku

PříspěvekNapsal: úte 19 kvě, 2015 1:28 pm
od Blazinek
RadekH0 píše:Pan Wimmer konkrétně používá pro obsazení úseků obvody s jazýčkovým kontaktem. Pod každou lokomotivou má přilepený magnet, který po přejetí lokomotivou kontakt sepne.

Celý popis a návod na stavbu obvodu zde: http://www.kolejiste-zdar.cz/web/postup ... obvod.html


A jak se pak řeší situace, když lokomotiva na koleji nechá soupravu a sama odjede?

Re: Obsazení úseku

PříspěvekNapsal: úte 19 kvě, 2015 3:12 pm
od RadekH0
Všechny skryté části jsou sledované kamerami. Navíc takovéto rozpojení se panu Wimmerovi stává málokdy, jelikož si na pokládce a úpravě kolejí a výhybek nechal dost záležet. To samé platí o úpravě vagonů.

Samozřejmě že se tento problém jednou za čas stane, ale v tomto koníčku to asi bez nějaké té nehody nejde.

Re: Obsazení úseku

PříspěvekNapsal: úte 19 kvě, 2015 4:04 pm
od Blazinek
Ale jak je to řešeno třeba ve Wimmerových Karlovicích, což není skrytá stanice, tímpádem tam k posunu dochází?

Re: Obsazení úseku

PříspěvekNapsal: úte 19 kvě, 2015 4:20 pm
od RadekH0
Ano, posun je možný ve všech viditelných stanicích.

Re: Obsazení úseku

PříspěvekNapsal: stř 20 kvě, 2015 8:42 am
od michal.kubista
Radku, Blazinek se ptá, jak detekovat odstavené vagóny ve stanici třeba při posunu. Já se obávám, že na tento případ jazíčková relé a magnety nejsou uzpůsobeny. V tom případě bude lepší proudový detektor viz příspěvky výše.

Re: Obsazení úseku

PříspěvekNapsal: stř 20 kvě, 2015 9:16 am
od BohousP
michal.kubista píše:Radku, Blazinek se ptá, jak detekovat odstavené vagóny ve stanici třeba při posunu. Já se obávám, že na tento případ jazíčková relé a magnety nejsou uzpůsobeny. V tom případě bude lepší proudový detektor viz příspěvky výše.


Ano, toto je základní problém při projektování kolejiště (jeden ze základních problémů, ono jich je samozřejmě víc). Jazýčkový kontakt indikuje pohyb vozidla (lokomotivy, případně i vagonů, pokud mají magnet) nad ním. Na informaci o obsazení/uvolnění úseku potřebuje zjistit, zda "to, co vjelo" také vyjelo ven. Tedy potřebuje bistabilní klopný obvod, ať reléový, polovodičový nebo jako logickou proměnnou v software. Ještě lépe čítač, pak spočítá vozy a ví, jestli v úseku něco nezbylo ...
Proudový detektor vyhodnocuje odběr z úseku (motor, dekodér, osvětlení nebo odpor na nápravě vagonku). Neřeší směr a počet vozidel, ale přítomnost v úseku. Je jednodušší, ale má také své nectnosti (náchylnost na rušení, někdy při špatných kontaktech chybná indikace). Nic není dokonalé - viz nehoda v Moravanech, kde se také "ztratil" celý vlak.