Automatizace provozu v analogu
Napsal: pon 30 bře, 2015 7:09 pm
Přátelé "elektrikáři", mám tu jeden praštěnej nápad a pro vás jednu intelektuální rozcvičku. Dokázali byste navrhnout 100% automatizaci následujícího pidikolejiště TT výhradně s pomocí továrně vyráběných analogových prvků na morálně-technické úrovni "elektroniky" 70. let minulého století? Přednost bych dal předpotopním prvkům typu "relé" Zeuke & Wegwerth, ale kdyby bylo nejhůř, i diodu dokážu připojit...
Toto je ono pidikolejiště:
Máme skrytou stanici H, "hlavní" trať H - P, "vedlejší" trať H - S a skryté fiktivní koncové stanice P a S, mezi nimi je odbočka O. Veškerý provoz obstarávají dva sólo motorové vozy, které pendlují ze stanice H do stanice P resp S, vždy jednu trať obsluhuje jeden a tentýž vůz, nestřídají se. Počáteční a koncová poloha vozů na začátku a konci modelového dne: Vůz M 1 - stanice P, vůz M 2 - kolej H 2. Sekvence provozu je dána napevno v následujících skupinách vlaků:
vlak 10 - vůz M 2 - H2 -> S
vlak 11 - vůz M 2 - S -> H2
vlak 1 - vůz M 1 - P -> H 1
vlak 12 - vůz M 2 - H 2 -> S
vlak 2 - vůz M 1 - H 1 -> P
vlak 13 - vůz M 2 - S -> H 2
Těchto 6 pohybů se bude opakovat v pevné sekvenci pořád dokolečka až do zblbnutí (pro vzdělance: ad nauseam ). Kdyby ke zjednodušení řešení napomohlo sekvenci pozměnit, navrhněte to, posoudím.
Moje otázka zní: Jak byste to zapojili v analogu, aby to šlo spustit jediným čudlíkem, aby se to tímtéž čudlíkem vypnulo, až mě to přestane bavit, a mezitím to jezdilo úplně samo? (Poznámka: Zastavení provozu by se mělo provést až po samočinném umístění vozů M 1 a M 2 do výchozích poloh. Ale jestli je to těžko řešitelná komplikace, na této podmínce netrvám.)
"Samo" znamená: Samo se to bude rozjíždět, zastavovat a měnit směr jízdy, samo si to bude házet veksle, samo si to bude dávat správné návěsti. Výhybky O 1 a O 2 chodí spolu, tj. vždy jsou obě současně postaveny buď přímo nebo do odbočky.
Osazení návěstidly: Od stanice H třísvětlové ž-č-z, přímo se návěstí vždy jen zelená, vjezd do odbočky vždy jen žlutá se zelenou. Od stanic P a S obě stejná dvousvětlová č - z, návěsti jsou zřejmé.
Poraďte mi prosím - kromě schématu zapojení "pro blbýho" - i druhy/značky továrních či malosériových prvků, především tedy které typy výhybek, přestavníků a návěstidel byste použili. Epocha je V - VI, tj. "klacky" by měly být typu AŽD.
Pro zjednodušení: Vlaky jezdí pořád stejně rychle (spíš pomalu, jsme na lokálce...). Prodlevy mezi vlaky jsou všechny stejně dlouhé.
Snad jsem na nic důležitého nezapomněl. Jestli už to nebo něco podobného někdy někdo někde řešil, stačí mi odkaz na knihu, časopis nebo na webové stránky, čtu kromě češtiny a slovenštiny i anglicky, německy a rusky.
Post scriptum: Pájku už jsem si pořídil, dokonce dvě, hrotovou i pistolovou...
Toto je ono pidikolejiště:
Máme skrytou stanici H, "hlavní" trať H - P, "vedlejší" trať H - S a skryté fiktivní koncové stanice P a S, mezi nimi je odbočka O. Veškerý provoz obstarávají dva sólo motorové vozy, které pendlují ze stanice H do stanice P resp S, vždy jednu trať obsluhuje jeden a tentýž vůz, nestřídají se. Počáteční a koncová poloha vozů na začátku a konci modelového dne: Vůz M 1 - stanice P, vůz M 2 - kolej H 2. Sekvence provozu je dána napevno v následujících skupinách vlaků:
vlak 10 - vůz M 2 - H2 -> S
vlak 11 - vůz M 2 - S -> H2
vlak 1 - vůz M 1 - P -> H 1
vlak 12 - vůz M 2 - H 2 -> S
vlak 2 - vůz M 1 - H 1 -> P
vlak 13 - vůz M 2 - S -> H 2
Těchto 6 pohybů se bude opakovat v pevné sekvenci pořád dokolečka až do zblbnutí (pro vzdělance: ad nauseam ). Kdyby ke zjednodušení řešení napomohlo sekvenci pozměnit, navrhněte to, posoudím.
Moje otázka zní: Jak byste to zapojili v analogu, aby to šlo spustit jediným čudlíkem, aby se to tímtéž čudlíkem vypnulo, až mě to přestane bavit, a mezitím to jezdilo úplně samo? (Poznámka: Zastavení provozu by se mělo provést až po samočinném umístění vozů M 1 a M 2 do výchozích poloh. Ale jestli je to těžko řešitelná komplikace, na této podmínce netrvám.)
"Samo" znamená: Samo se to bude rozjíždět, zastavovat a měnit směr jízdy, samo si to bude házet veksle, samo si to bude dávat správné návěsti. Výhybky O 1 a O 2 chodí spolu, tj. vždy jsou obě současně postaveny buď přímo nebo do odbočky.
Osazení návěstidly: Od stanice H třísvětlové ž-č-z, přímo se návěstí vždy jen zelená, vjezd do odbočky vždy jen žlutá se zelenou. Od stanic P a S obě stejná dvousvětlová č - z, návěsti jsou zřejmé.
Poraďte mi prosím - kromě schématu zapojení "pro blbýho" - i druhy/značky továrních či malosériových prvků, především tedy které typy výhybek, přestavníků a návěstidel byste použili. Epocha je V - VI, tj. "klacky" by měly být typu AŽD.
Pro zjednodušení: Vlaky jezdí pořád stejně rychle (spíš pomalu, jsme na lokálce...). Prodlevy mezi vlaky jsou všechny stejně dlouhé.
Snad jsem na nic důležitého nezapomněl. Jestli už to nebo něco podobného někdy někdo někde řešil, stačí mi odkaz na knihu, časopis nebo na webové stránky, čtu kromě češtiny a slovenštiny i anglicky, německy a rusky.
Post scriptum: Pájku už jsem si pořídil, dokonce dvě, hrotovou i pistolovou...