Automatizace provozu v analogu

Schémata, zapojení, návody, dotazy a postupy k využití v železničním modelářství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf, 123.marek

Automatizace provozu v analogu

Příspěvekod hank » pon 30 bře, 2015 7:09 pm

Přátelé "elektrikáři", mám tu jeden praštěnej nápad a pro vás jednu intelektuální rozcvičku. Dokázali byste navrhnout 100% automatizaci následujícího pidikolejiště TT výhradně s pomocí továrně vyráběných analogových prvků na morálně-technické úrovni "elektroniky" 70. let minulého století? Přednost bych dal předpotopním prvkům typu "relé" Zeuke & Wegwerth, ale kdyby bylo nejhůř, i diodu dokážu připojit... :mrgreen:

Toto je ono pidikolejiště:

odbocka.jpg


Máme skrytou stanici H, "hlavní" trať H - P, "vedlejší" trať H - S a skryté fiktivní koncové stanice P a S, mezi nimi je odbočka O. Veškerý provoz obstarávají dva sólo motorové vozy, které pendlují ze stanice H do stanice P resp S, vždy jednu trať obsluhuje jeden a tentýž vůz, nestřídají se. Počáteční a koncová poloha vozů na začátku a konci modelového dne: Vůz M 1 - stanice P, vůz M 2 - kolej H 2. Sekvence provozu je dána napevno v následujících skupinách vlaků:

vlak 10 - vůz M 2 - H2 -> S
vlak 11 - vůz M 2 - S -> H2
vlak 1 - vůz M 1 - P -> H 1
vlak 12 - vůz M 2 - H 2 -> S
vlak 2 - vůz M 1 - H 1 -> P
vlak 13 - vůz M 2 - S -> H 2

Těchto 6 pohybů se bude opakovat v pevné sekvenci pořád dokolečka až do zblbnutí (pro vzdělance: ad nauseam :mrgreen: ). Kdyby ke zjednodušení řešení napomohlo sekvenci pozměnit, navrhněte to, posoudím.

Moje otázka zní: Jak byste to zapojili v analogu, aby to šlo spustit jediným čudlíkem, aby se to tímtéž čudlíkem vypnulo, až mě to přestane bavit, a mezitím to jezdilo úplně samo? (Poznámka: Zastavení provozu by se mělo provést až po samočinném umístění vozů M 1 a M 2 do výchozích poloh. Ale jestli je to těžko řešitelná komplikace, na této podmínce netrvám.)

"Samo" znamená: Samo se to bude rozjíždět, zastavovat a měnit směr jízdy, samo si to bude házet veksle, samo si to bude dávat správné návěsti. Výhybky O 1 a O 2 chodí spolu, tj. vždy jsou obě současně postaveny buď přímo nebo do odbočky.

Osazení návěstidly: Od stanice H třísvětlové ž-č-z, přímo se návěstí vždy jen zelená, vjezd do odbočky vždy jen žlutá se zelenou. Od stanic P a S obě stejná dvousvětlová č - z, návěsti jsou zřejmé.

Poraďte mi prosím - kromě schématu zapojení "pro blbýho" - i druhy/značky továrních či malosériových prvků, především tedy které typy výhybek, přestavníků a návěstidel byste použili. Epocha je V - VI, tj. "klacky" by měly být typu AŽD.

Pro zjednodušení: Vlaky jezdí pořád stejně rychle (spíš pomalu, jsme na lokálce...). Prodlevy mezi vlaky jsou všechny stejně dlouhé.

Snad jsem na nic důležitého nezapomněl. Jestli už to nebo něco podobného někdy někdo někde řešil, stačí mi odkaz na knihu, časopis nebo na webové stránky, čtu kromě češtiny a slovenštiny i anglicky, německy a rusky.

Post scriptum: Pájku už jsem si pořídil, dokonce dvě, hrotovou i pistolovou... :mrgreen:
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Automatizace provozu v analogu

Příspěvekod fulda » pon 30 bře, 2015 8:02 pm

hank píše:..výhradně s pomocí továrně vyráběných analogových prvků na morálně-technické úrovni "elektroniky" 70. let minulého století?...

Já prosím ano.
Ale musím připomenout, že to nejsou 70. léta východního bloku.

Jenom pro zajímavost - návrh procesoru PIC16 který používáme v dekodérech byl prezentován v roce 1975 ještě pod označením CP1600 a pod původní firmou General Instruments. První procesor s označením Programmable Interface Controller PIC1650 pak byl uvolněn v roce 1976.
(dnes se používá Peripheral Interface Controller).

Ale to jsi asi nechtěl slyšet, tak ti to nebudu kazit.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 4851
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: Automatizace provozu v analogu

Příspěvekod Myšpulín » pon 30 bře, 2015 8:22 pm

Stejnou inteligenci má automatická pračka. Takže stejným zařízením. Jen vačku si budeš muset udělat svou. :D
H0, III až IV, ČSD, nemodelář
Myšpulín
 
Příspěvky: 1506
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Re: Automatizace provozu v analogu

Příspěvekod marfdknl » úte 31 bře, 2015 6:24 pm

Zapojení to půjde, ale bude k tomu potřeba i pár lerátek, pro přenastavení.
Jinak osobně bych se přikláněl k využití nových technologií, pokud už ne přímo procesory, tak místo starých zeuke věcí a kolejovách kontaktů použít nové časové moduly a optické senzory (hlavně kvůli spolehlivosti).
Momentálně řešám takhle automatizaci kolejiště se střídáním tří vlaků na dvou vratných smyčkách.

Ještě by to chtělo vědět zda mají vlaky zastavovat uprostřed na tom nádražíčku?
marfdknl
 
Příspěvky: 56
Registrován: stř 11 pro, 2013 1:27 pm

Re: Automatizace provozu v analogu

Příspěvekod marfdknl » úte 31 bře, 2015 6:33 pm

Jen když tak na to koukám,
Pro úplné zjednodušení bych navrhnul spíše toto střídání:

V1 - H2 do S
V2 - P do H1
V1 - S do H2
V2 - H1 do P

Pro takto zjednodušené bude stačit míň věci.
marfdknl
 
Příspěvky: 56
Registrován: stř 11 pro, 2013 1:27 pm

Re: Automatizace provozu v analogu

Příspěvekod hank » úte 31 bře, 2015 6:58 pm

marfdknl: Odbočka se původně měla projíždět bez zastavení. Nicméně kdybych chtěl v odbočce zastávku, byla by to moc velká komplikace? Pro zjednodušení by všechny vlaky zastavovaly na jednom místě, na "hlavní" trati v úseku mezi výhybkami H a O 1.

Ale přivedls mě na něco důležitého, co jsem zapomněl říct: Já vlastně ani nechci, aby návěstidla ovládala jízdu vlaků, z provozního hlediska bude přepínání návěstí víceméně dekorace, protože v té sekvenci by se vždy měla vlaková cesta postavit sama podle toho, odkud vlak odjíždí a kam jede. Asi by bylo dobře definovat základní postavení výhybek v odbočce - obě přímo - s tím, že do odbočky se přestaví, jen než tam pojede vlak. Takže když jede vlak přímo, neděje se s výhybkami nic, když jede do odbočky, postaví se výhybky do odbočky a po průjezdu zase zpět. V reálu by to bylo tak, že vlak v zastávce zastaví, i když mu svítí zelená (nebo žlutá se zelenou), protože návěstidla nedávají rozkaz k odjezdu, ale "jen" ukazují postavení vlakové cesty.

Nebudu se bránit časovým modulům, světelným závorám ani podobným vychytávkám, vevnitř můžou být složité jak chtějí, jen bych byl rád, kdyby se navenek projevovaly jako černé skříňky se srozumitelnými funkcemi a jednoduchými připojeními k ostatním prvkům.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Automatizace provozu v analogu

Příspěvekod hank » úte 31 bře, 2015 6:59 pm

marfdknl píše:Jen když tak na to koukám,
Pro úplné zjednodušení bych navrhnul spíše toto střídání:

V1 - H2 do S
V2 - P do H1
V1 - S do H2
V2 - H1 do P

Pro takto zjednodušené bude stačit míň věci.


Jo, to by vyhovovalo.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Automatizace provozu v analogu

Příspěvekod marfdknl » úte 31 bře, 2015 7:16 pm

Zastavění je celkem jedno jestli bude na jednom místě nebo aý za vyhýbkou pro každý směr vlastní (jen pokud se bude zastavovat na jednom místě je to jednodužsí na počet komponent (v takovémto případě jeden časovač a jeded optický senzor).

Jinak stavění návěstidel by bylo automatické dle polohy vlaku.
Dej mi chvilku a pošli základní soupis součástek.
marfdknl
 
Příspěvky: 56
Registrován: stř 11 pro, 2013 1:27 pm

Re: Automatizace provozu v analogu

Příspěvekod hank » úte 31 bře, 2015 7:22 pm

marfdknl píše:Zastavění je celkem jedno jestli bude na jednom místě nebo aý za vyhýbkou pro každý směr vlastní (jen pokud se bude zastavovat na jednom místě je to jednodužsí na počet komponent (v takovémto případě jeden časovač a jeded optický senzor).

Jinak stavění návěstidel by bylo automatické dle polohy vlaku.
Dej mi chvilku a pošli základní soupis součástek.


Dík, nehoří... :wink:
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Automatizace provozu v analogu

Příspěvekod marfdknl » úte 31 bře, 2015 7:47 pm

Takže celej cyklus se dá udlat na tyhle součástky:
1x relé pro výhybky (ovládá š výhybky najednou) (M4-12H)
1x bistabilní relé (12v) pro trakci
6x klopný optický senzor
5x relé pro semafory
2x bistabilní relé pro jízdu (12v)
10x usměrňovací dioda
1x časovač

snažil jsem se to zredukovat, ale ještě by se asi něco dalo sloučit.

Tady pak posloupnosti:
Optočlen S – bistabil 1 na Off, bistabil 2 on, relé výhybek on, N1 relé on, průjezd odjezd vlaku do H1
Optočlen H1 – bistabil 2 off, bystabil 1 on, relé vyhýbek off, N3 relé on , přejezd vlaku na H2
Optočlen H2 – bystabil 1 off, bistabilu 2 on, relé vyhýbek on, N4 on, přejezd vlaku na P
Optočlen P – bystabil 2 off, bistabilu 1 on, relé vyhýbek Off, N2 on, přejezd vlaku na do S

Zkratky:
S, H1, H2, P - koncové pozice vlaku
N1, N2, N3, N4 - relé pro návěstidla

Ještě pak v místě zastavení vlaku by měl být optočlen nastavení na spínání časovače, který po uplinutí času přivede napětí do koleje (izolovaný úsek na délku vlaku., optočlen uprostřed)
Dále pak vypnutí světel pro návěstidla (zde je ideální mít přepínací relé dvou kontaktní, kde jeden kontakt bude po sloužit po sepnutí relé jako přídrž napětí).
marfdknl
 
Příspěvky: 56
Registrován: stř 11 pro, 2013 1:27 pm

Re: Automatizace provozu v analogu

Příspěvekod marfdknl » stř 01 dub, 2015 9:43 am

Takhle bych řešil zapojení návěstidel ve směru od S a P
Přílohy
rele navestidla.png
rele navestidla.png (19.54 KiB) Zobrazeno 8316 krát
marfdknl
 
Příspěvky: 56
Registrován: stř 11 pro, 2013 1:27 pm

Re: Automatizace provozu v analogu

Příspěvekod D » stř 01 dub, 2015 11:31 am

hank, marfdknl:
Návěstidla mohou být na systému řízení jízdy naprosto nezávislá. Pro každé stačí jedno bipolární relé (stačily by i s jedním kontaktem). Spínat se budou kolejovými kontakty. O rozlišení směru se starají diody, napájení relé přímo z trakce. Jediná vazba je na polohu výhybky, aby mohla svítit žlutá do odbočky (ve směru z odbočky žlutá svítí vždy se zelenou).

Kolejové kontakty mohou stejným způsobem stavět i všechny výhybky, tím se systém řízení jízdy značně zjednoduší.

marfdknl-rizeni-navestidel.png
marfdknl-rizeni-navestidel.png (13.9 KiB) Zobrazeno 8301 krát


A dnešní době bude poplatné řízení pomocí napáječe Tillig TFI-2. Až na střídání vlaků, které by šlo dodělat pár relátky, umí plynule zastavovat i obracet vlaky jen na základě kontaktů na trati.
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1355
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: Automatizace provozu v analogu

Příspěvekod hank » čtv 02 dub, 2015 6:31 pm

D: Děkuji za odkaz na TFi2, myslím že řeší tak asi polovinu až dvě třetiny mého dotazu...
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Automatizace provozu v analogu

Příspěvekod MIKO-VLAKY » čtv 02 dub, 2015 7:29 pm

Když jsem si přečetl toto nové téma, okamžitě mi to připomenulo, jak jsem si takové hračičky stavěl v dobách hóóódně předrevolučních, kdy nebylo možno zakoupit než výrobky od soudruhů z NDR.
Takový automat jsem řešil s pomocí krokového relé, které kámoši vykuchali z demontované telefonní ústředny. Krokové relé mělo 17 poloh a jeho postupné otáčení ovládal projíždějící vlak kolejovými kontakty (dnes by se to jistě řešilo sofistikovaněji)...
Každé poloze krokového relé byla přiřazena nějaká funkce v kolejišti, čímž se vše zjednodušilo, neboť nebylo nutné vymýšlet vzájemné vazby mezi klasickými dvoupolohovými relátky.
(Asi trochu OT, ale dnes jsem zmíněné "zařízení" vyštrachal na půdě mezi jinými artefakty oné doby - bylo mi asi 12). Vypadá to dost strašidelně - viz foto:
Obrázek
Milan Kovářík
HO (III. epocha)
http://www.miko-vlaky.cz
Uživatelský avatar
MIKO-VLAKY
 
Příspěvky: 69
Registrován: čtv 01 kvě, 2014 10:26 am
Bydliště: Husinec

Re: Automatizace provozu v analogu

Příspěvekod Ferda » čtv 02 dub, 2015 10:20 pm

A to jsem si myslel, že nejhorší hrnce špaget jsem v mládí vytvářel já.

Vidím, že jsem se mýlil!
Smekám a gratuluji vítězi!
H0 III-IV. Dokonalost je sen!
Uživatelský avatar
Ferda
 
Příspěvky: 1583
Registrován: stř 07 říj, 2009 3:34 pm
Bydliště: Ostrava

Další

Zpět na Elektrika a elektronika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků