Infrazávora

Schémata, zapojení, návody, dotazy a postupy k využití v železničním modelářství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf, 123.marek

Re: Infrazávora

Příspěvekod BohousP » stř 02 črc, 2014 5:00 pm

boobika píše:S jednou cívkou stačí prohazovat plus s minus a bude se přepínat obráceně?
Jinak víc by se asi hodila verze se 2 cívkama. Je to třeba tohle http://www.gme.cz/releal-d-12wk-p634-324 ?

U jednocívkového při jedné polaritě (např. "+" ... "-") sepne do druhé polohy, při opačné polaritě ("-" ... "+") se vrátí zpět do první polohy.
Dvoucívkové relé přivedením napětí na první cívku sepne, následným přivedením napětí na druhou cívku rozepne.
Pokud je bez napětí, jedno i dvoucívkové relé si pamatují poslední polohu.
Ten odkaz je správný, zapojení relé máš v dokumentaci (http://www.gme.cz/img/cache/doc/634/324/releal-d-12wk-datasheet-1.pdf), je to typAL-D na str.6.
TT, DCC, NanoX-2017, TC8, ... http://masinky.info
Uživatelský avatar
BohousP
 
Příspěvky: 2931
Registrován: stř 12 kvě, 2010 9:17 am
Bydliště: Praha - Malešice

Re: Infrazávora

Příspěvekod Barbucha » stř 02 črc, 2014 5:02 pm

Vykašli se na mašinky, stojí to moc peněz a času :-). Kolik piv je za jedno bistabilní relé…
DR, H0, epocha III c, v neplánované pauze.
Uživatelský avatar
Barbucha
 
Příspěvky: 2311
Registrován: pát 06 čer, 2008 7:20 am
Bydliště: Brno

Re: Infrazávora

Příspěvekod boobika » stř 02 črc, 2014 5:26 pm

Pivo nepiju a k dokončení vláčků (aspoň po funkční stránce) už moc nechybí, takže to relé risknu :P
Uživatelský avatar
boobika
 
Příspěvky: 116
Registrován: úte 11 bře, 2014 5:59 pm

Re: Infrazávora

Příspěvekod fulda » stř 02 črc, 2014 5:54 pm

boobika píše:Jj, na mašinky :D

Jsem myslel, že náklad se dává na vagónky a né na mašinky. A taky se většinou používají jednodušší materiály - písek, uhl, trubky, ...
Ale proč nějaká relátka?
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 4891
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: Infrazávora

Příspěvekod boobika » stř 02 črc, 2014 6:29 pm

Postavil jsem si relátkovnu, tak musím vozit relátka.
Někdo holt vozí kontejnery, někdo relátka. A aby to nebyla tuctovka, budou to bistabilní relátka.
Uživatelský avatar
boobika
 
Příspěvky: 116
Registrován: úte 11 bře, 2014 5:59 pm

Re: Infrazávora

Příspěvekod Barbucha » stř 02 črc, 2014 6:32 pm

boobika píše:Postavil jsem si relátkovnu, tak musím vozit relátka.
Někdo holt vozí kontejnery, někdo relátka. A aby to nebyla tuctovka, budou to bistabilní relátka.


Hezké téma, dovoz relátek z Číny. Mmch., na Aukru kdosi prodává čínský vozy :D.
DR, H0, epocha III c, v neplánované pauze.
Uživatelský avatar
Barbucha
 
Příspěvky: 2311
Registrován: pát 06 čer, 2008 7:20 am
Bydliště: Brno

Re: Infrazávora

Příspěvekod BohousP » stř 02 črc, 2014 6:36 pm

Barbucha píše:
boobika píše:Postavil jsem si relátkovnu, tak musím vozit relátka.
Někdo holt vozí kontejnery, někdo relátka. A aby to nebyla tuctovka, budou to bistabilní relátka.

Hezké téma, dovoz relátek z Číny. Mmch., na Aukru kdosi prodává čínský vozy :D.


No, postavit si model transsibiřské magistrály bude dost náročné ... :mrgreen:
TT, DCC, NanoX-2017, TC8, ... http://masinky.info
Uživatelský avatar
BohousP
 
Příspěvky: 2931
Registrován: stř 12 kvě, 2010 9:17 am
Bydliště: Praha - Malešice

Re: Infrazávora

Příspěvekod Barbucha » stř 02 črc, 2014 6:38 pm

Proč? Samej strom, medvěd a sem tam pomník legionářů…
DR, H0, epocha III c, v neplánované pauze.
Uživatelský avatar
Barbucha
 
Příspěvky: 2311
Registrován: pát 06 čer, 2008 7:20 am
Bydliště: Brno

Re: Infrazávora

Příspěvekod radula63 » stř 02 črc, 2014 7:16 pm

fulda píše:
Barbucha píše:
boobika píše:Jinak mám ještě drobnou otázku - bistabilní relé. Dělá se takové přepínací, která má spínací (přepínací) 2 vstupy, kterými mohu řídit na kterou stranu se přepne?
Nevím jestli je to takové tajemství, ale nikdo mi to není schopen říct. Dokonce ani v kšeftu se součástkama

Bistabilní relé funguje jako přepínač, v přepnuté poloze zůstává.
Z pohledu přepnání jsou dva druhy - s jednou cvkou a se dvěma cívkama.
S jednou cvkou se přepíná podle polarity.
Se dvouma cvkama se přepná podle toho, do které cívky přivedeš napájení.


Co mám zkušenost, tak bistabilní relé i dvoucívková (mám na mysli např. už uvedeno http://www.gme.cz/img/cache/doc/634/324 ... heet-1.pdf )
nemají rády střídavý proud, vždy jen jednosměrný! Alespoň jsem zatím nenarazil na relé, které by bylo i na střídavý. Tím pádem i reaguje jako relé s jednou cívkou. Takže u dvoucívkového lze ovládat přes 2 cívky i přes jednu! - změnou polarity. Tudíž např. cívkou jedna přehodím na polohu 1, cívkou dva na polohu 2. Změním-li polaritu signálu na vstupu cívek, tak cívka jedna přepne relé na polohu 2 a cívka dva na polohu 1 ! Kotva je totiž magneticky polarizována.
Raďula63
MPK - moduly plzeňského kraje
KŽM Praha 3
KŽM cH0TTěboř
Psi štěkají, karavana jede dál
Uživatelský avatar
radula63
 
Příspěvky: 1308
Registrován: čtv 28 kvě, 2009 6:15 pm
Bydliště: kraj Vysočina - okres H.B.

Předchozí

Zpět na Elektrika a elektronika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 30 návštevníků