Modelové rozjetí/zastavení soupravy

Schémata, zapojení, návody, dotazy a postupy k využití v železničním modelářství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf, 123.marek

Modelové rozjetí/zastavení soupravy

Příspěvekod jakuceli » úte 01 črc, 2014 6:32 am

Ahoj,
ještě dotaz. Kdysi se to tu řešilo viewtopic.php?f=7&t=1770, ale už je to dlouho, dnes doba pokročila, třeba někdo ví i něco nového.

Řeším kolejiště TT analog řízené pomocí PLC, takže dost otevřené možnosti operací (někteří už ví :-))

Jde mi o to aby vlak když vjede na nádraží postupně zastavil vždy na stejném místě, nezávisle na rychlosti. Případně bude k dispozici i nějaký koncový senzor co vypne napětí do úseku v zastávce. Našel jsem různá zapojení:
http://www.kolejiste-zdar.cz/web/postup ... aveni.html
http://www.mtbbus.cz/basic/elbrzd.htm
Ale úplně to asi neřeší můj problém, přece jenom vlak nebude mít vždy stejnou rychlost, jednou to bude rychlík (který jen projede) a jednou to bude nějaká pára, která pojede pomaličku. Napadlo mě asi jedině to, že vlak jakmile vjede na úsek v nádraží sniží rychlost, a zastaví až vypnu napětí, pak se ale musí pomale rozjet, vím že nedocílím toho aby to spomalení bylo v měřítku s reálem, ale bude to lepší než když zastaví na místě.

Také to chi použít při vjezdu na nádraží, záleželo by na návěsti. To bych chtěl řídit tím, že když mašina najede na senzor (s podmínkou, že bude návěst nepovolovat vjezd) začne pomale zastavovat.

Já nevím jestli jsem to řekl nějak pochopitelně, protože moc nevím jak by se to mělo chovat tak aby to splnilo moje požadavky. Máte někdo nějaký nápady?


Dík Kuba
Přílohy
56559.png
Nějakej plánek jak bych si to představoval
jakuceli
 
Příspěvky: 13
Registrován: pát 20 čer, 2014 7:11 pm

Re: Modelové rozjetí/zastavení soupravy

Příspěvekod fulda » úte 01 črc, 2014 7:24 am

Mohu ti říct, jak se to dělá v digitálu.
Tam se sleduje BEMF, to jest elektrická energie vzniklá pohybem vodiče v magnetickém poli.
Podle toho se dá poznat u stejnosměrných motorů počet "přeskočení" komutátoru. Pak už ti stačí jedna konstanta, která zahrnuje počet pólů komutátoru, převodovej poměr a průměr kolečka a z toho určíš, kolikrát má komutátor přehodit než lokomotiva zastaví.

V analogu to má několik drobných nedostatků.
- celkem těžko se přes koleje sleduje BEMF, protože je mimo jiné ovlivněná "drncáním" lokomotivy
- vzhledem k toku, že řídíš kolej a nikoli lokomotivu, tak ta konstanta není úplně konstantní, ale je pro každou mašinu jiná.

Snad jedině že by jsi si změřil rychlost na nějakém meziúseku a pak podle toho upravoval brzdnou křivku.
Stejně pokud budeš kolejiště řídit pomocí PLC nebo PLCC, tak bude praktičtější využír PWM regulaci, kterou ty PLC na sobě běžně mají.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 4873
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: Modelové rozjetí/zastavení soupravy

Příspěvekod jakuceli » úte 01 črc, 2014 11:27 am

No digitál ten jaksi neřeším ;-) S tím PWM je to moc dobrý nápad, ale PLC S5 100U to neumí, možná nějaká přídavná karta pro řízení motoru by byla dobrá, ale tu nemám. Asi to vyřeším analogovýma kartama, ty mě budou ovládat pulsní regulátor na DPSce.
jakuceli
 
Příspěvky: 13
Registrován: pát 20 čer, 2014 7:11 pm

Re: Modelové rozjetí/zastavení soupravy

Příspěvekod Mafry » stř 09 črc, 2014 12:40 pm

No dokud jsem si nepřečetl typ PLC, tak mi to nepřišlo nějak komplikované (dělám S7-300,400)

Pokud by to mělo být automatizované, stačilo by teoreticky před vjezdem na kolej pomocí dvou čidel (a jejich známé vzdálenosti) změřit čas (za meměnné rychlosti vlaku) a z toho rychlost vlaku. Délku koleje víš, rampu zpomalení si určíš a z toho ti vyjde místo, kde musíš začít zpomalovat. Z délky koleje a zjištění kdy vjel na kolej vypočteš čas za jak dlouho musí začít zpomalovat. Bude to mít lehký rozptyl, ale nemyslím si, že by to bylo na škodu. A myslím, že modelově by to působilo lépe než projíždět celou kolej pomalu a pak "zastavit na fleku". Případně to jde použít vše. Vjíždět normálně, zpomalit rampou s náskokek a za pomalé jízdy zastavovat na čidle.

Ale pětistovky jsem nikdy nedělal, tak nevím, jak moc reálně a snadně či nesnadně realizovatelné to tam je. v 300 je to otázka 10ti minut.

Jiná možnost PLC asi není, co? nabízela by se S7-1200, ale ta by cenově už ais byla jinde. toto vypadá na nějaký použitý výzisk, co? ;-)
http://kzm.lokomotivy.net (DDM Havířov, H0)
Mafry
 
Příspěvky: 141
Registrován: stř 27 lis, 2013 10:44 am
Bydliště: Ostravsko

Re: Modelové rozjetí/zastavení soupravy

Příspěvekod jakuceli » čtv 10 črc, 2014 1:38 pm

Jo no, je to stará hirošima, ale užitečná.
Zastavit na fleku určitě ne. Jo je to výzisk. Udělám to tak, že na vstupních analogových kartách budu mít asi čtyři ovladače (potenciometry), PLC to přechroustá a výstupní analogový karty budou řídit impulsní regulátory, takže automatika je zajištěna. A manuální řízení jde přes karty proto, že třeba někdy by se to dalo využít v budoucnu (zatím, ale neplánuji řízení pomocí PC), teď musím hlavně udělat kolejiště, pozapojovat elektriku, atd. Potom už bude možné dělat takřka cokoli, když to bude všechno hnané přes PLC.

Doufám, že není nějak omezen počet digitálních karet, protože jich bude dost, nevíš jestli (třeba i u té S7) je to nějak omezený, myslím aby to zvládalo proudově to PLC, plácnu 10x vstupní karta a 10x výstupní + jedna analog? Vím, že je omezen počet Bytů, toje myslím 255 celkem nebo 255 input a 255 vstup nebo celkem i s flekama.
To taky teď moc neřeším, musím udělat základ, koleje, natahat úseky, ty zatím spojím, a budu testovat s jedním regulátorem no asi tak nějak, furt mě to všechno koluje v hlavě :-)
jakuceli
 
Příspěvky: 13
Registrován: pát 20 čer, 2014 7:11 pm

Re: Modelové rozjetí/zastavení soupravy

Příspěvekod jakuceli » čtv 10 črc, 2014 1:47 pm

Jo vlastně:
Ručně je to jasný, budu vlak řídit já (když si budu hrát :-))
Automaticky se mě nejvíc zamlouvá, že jak vlak vjede ve stanici na vstupní senzor tak začne zpomalovat a zastaví úplně na posledním senzoru. Teď jde o to jestli teda bude funkce jedna univerzální, tak si program musí vypočítat jakou jede vlak rychlostí a podle toho zastavit co nejrealističněji. Když bude vědet, že kolej 1 je dlouhá takhle a 2 zase takhle,... No teď stavím teprve impulsní regulátor :-D Abych vyzkoušel jak mašinka pojede, protože je prej jiný kafe než napájet mašinku třeba FZ1.
jakuceli
 
Příspěvky: 13
Registrován: pát 20 čer, 2014 7:11 pm

Re: Modelové rozjetí/zastavení soupravy

Příspěvekod Mafry » pát 11 črc, 2014 5:44 am

jakuceli píše:Jo vlastně:
Ručně je to jasný, budu vlak řídit já (když si budu hrát :-))
Automaticky se mě nejvíc zamlouvá, že jak vlak vjede ve stanici na vstupní senzor tak začne zpomalovat a zastaví úplně na posledním senzoru. Teď jde o to jestli teda bude funkce jedna univerzální, tak si program musí vypočítat jakou jede vlak rychlostí a podle toho zastavit co nejrealističněji. Když bude vědet, že kolej 1 je dlouhá takhle a 2 zase takhle,... No teď stavím teprve impulsní regulátor :-D Abych vyzkoušel jak mašinka pojede, protože je prej jiný kafe než napájet mašinku třeba FZ1.


Dělal bych to tak, jak píšeš. Univerzální funkce + známé délky kolejí.


K tomu ostatnímu:
S5 jsem nikdy nedělal, ale našel jsem nějaké chytré manuály.
http://www.simlogic.pl/pubapp/repositor ... -0UB23.pdf
Na stranách 32,33 máš něco o max. konfiguraci PLC. Ono nejde ani tak o proudové zatížení, jako spíše o to vykomunikování. Nevím jak je to u 500, ale 300 mají karty napájené nezávisle. Resp. výstupy karet a vstupy do karet. Elektronika karty sama tak moc žrát nebude.
Podle té tabulky si minimálně těmi analogy dost "místa" zabereš.

S7 mají omezení na 8 karet na racku (celkem 11 pozic, ale PLC a zdroj). Ale existuje modul na propojení dvou racků - opět nevím, zda něco takového je u S5, případně zda k tomu máš přístup.
http://kzm.lokomotivy.net (DDM Havířov, H0)
Mafry
 
Příspěvky: 141
Registrován: stř 27 lis, 2013 10:44 am
Bydliště: Ostravsko

Re: Modelové rozjetí/zastavení soupravy

Příspěvekod jakuceli » ned 27 črc, 2014 12:35 pm

Super manuál, dík, takovej nemáme, podobný jo, ale tady je zas něco nového.

Karta má vlastně v sobě tranzistory, né relé, takže jedno vnitřní napájení jako signál pro tranzistory, a druhé které je externě přivedeno a to ovládá ty spotřebiče které je potřeba napájet (cívky ventilů, relé, stykače, atd.)

U pětky taky existují karty co mohou propojovat racky. Tady třeba je rozdíl že S5 95U a S5 100, které mají rack dělán způsobem propojení dvoumodulových racků za sebou (http://www.all4sps.com/bilder/produkte/ ... MBLOCK.jpg) a S5 115 je úplně jiná velikost a používá typyzované racky různých velikostí (http://www.classicautomation.com/images ... -0LB11.jpg).

Uvidíme jak to vyjde.
jakuceli
 
Příspěvky: 13
Registrován: pát 20 čer, 2014 7:11 pm


Zpět na Elektrika a elektronika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 návštevníků