Stránka 1 z 2
Specifikace lokomotiv TT, napájení

Napsal:
pon 30 čer, 2014 8:21 pm
od jakuceli
Ahoj,
já se musím zeptat, pač prostě nevím, hledám hledám a nějak nemohu najít odpovědi.
1. Na jaké napětí jezdí mašinky? Mám třeba starou parní posunovačku, a na motorku je 9VDC, ale trakční napětí je 12VDC, vadí ji to?
2. Jaký odebírají proud? Vím, že každá jinak, ale řádově třeba. Na to navazuje otázka, jaký průřez vodiče použít pro napájení kolejí? Stačí drátky z UTP kabelu na úsek maximálně 70cm?
3. Jak spojit staré "U" kolejivo NEVODIVĚ? Existují na to nějaké spojky? Řešil někdo něco takového? Nebo jak a čím je řežete?
To je otázek co. Kdyžtak dík moc Kuba
Re: Specifikace lokomotiv TT, napájení

Napsal:
úte 01 črc, 2014 1:26 am
od D
jakuceli:
- Pokud není v mašince digitální dekodér, tak jezdí na stejnosměrné napětí, pro měřítko TT v rozmezí 0 - 12 Voltů. Většina mašinek je však zpřevodována tak, že při napětí 12 V značně přesahují maximální rychlost svých předloh, tudíž při správné modelové rychlosti do ní nikdy 12 V pouštět nebudeš. Devítivoltový motorek krátkodobě 12 V snese. Lepších jízdních vlastností, pozorovatelných při nízkých rychlostech, lze dosáhnout napáječem na principu pulzně šířkové modulace (PWM).
- Mašinky v TT mi běžně za plynulé jízdy odebírají kolem 150 - 250 mA, při rozjezdu až 600 mA. Napájet kolejnice UTP kabelem samozřejmě lze, ale nedělal bych to. Vyplatí se investovat do pořádného kabelu, řekněme licna průměru 1,5 mm bude dostatečně dimenzovaná na napájení kolejiště o třech současně jedoucích lokomotivách; třeba jedničkou bych táhl vodiče k úsekům. Nepodceňuj to, jde o spolehlivost a bezpečnost.
- Na kolejivu BTTB existují přímo továrně vyráběné přerušené koleje, buď nenapájené nebo i s kontakty pro připojení vodičů. Pro nevodivé spojení libovolných kolejí se prodávaly kuprextitové spojky, které se po vyndání původní kovové spojky nasunuly mezi spojované koleje – asi bych je ještě někde našel. Kolejnice lze řezat žiletkovou pilkou.
Re: Specifikace lokomotiv TT, napájení

Napsal:
úte 01 črc, 2014 4:43 am
od jakuceli
D:
Děkuji mnohokrát, krásná odpověď. Kuba
Re: Specifikace lokomotiv TT, napájení

Napsal:
úte 01 črc, 2014 5:53 am
od fulda
D píše:... řekněme licna průměru 1,5 mm bude ...
Průřezu. Dráty se prodávají na průřez a nikoli na průměr. To je třeba u té licny dost velkej rozdíl.
Re: Specifikace lokomotiv TT, napájení

Napsal:
úte 01 črc, 2014 8:42 am
od D
fulda:
Jasně. Zrovna u té 1,5 mm je to jedno.

Re: Specifikace lokomotiv TT, napájení

Napsal:
úte 01 črc, 2014 9:34 am
od fulda
D píše:fulda:
Jasně. Zrovna u té 1,5 mm je to jedno.

Pokud nemá vzduch mezi vláknama. Licna má větší průměr než drát stejného průřezu.
Viz počítání průměr / průřez / AWG.
Ale jinak je to akademická debata o |-| 0 \/ |\| ě, takže bych v ní nepokračoval.
Závěr je jasnej - UTP nebrat.
Re: Specifikace lokomotiv TT, napájení

Napsal:
úte 01 črc, 2014 11:55 am
od vvitty
no a potom jeste vyrobni tolerance typu +-10%, az obdivuhodne casto smerujici do toho -

Re: Specifikace lokomotiv TT, napájení

Napsal:
úte 01 črc, 2014 6:12 pm
od BohousP
fulda píše:D píše:... řekněme licna průměru 1,5 mm bude ...
Průřezu. Dráty se prodávají na průřez a nikoli na průměr. To je třeba u té licny dost velkej rozdíl.
Dokonce i na váhu - v kovošrotu

. V obchodě je to nejčastěji tak, že v elektroinstalačních potřebách jsou na průřez, v radioamatérských obchodech (GES, GEM a pod.) dráty na průměr. Ale lícny (=lanka) na průřez.
http://www.ges.cz/cz/kabely-konektory/draty/SCM.htmlhttp://www.ges.cz/cz/kabely-konektory/lanka/lanka-cu-s-pvc-izolaci/SCNP.html Takže, babo, raď ! A MODELÁŘI PŘEMÝŠLEJ.
http://www.masinky.info/2011/08/napajeci-vodice/
Re: Specifikace lokomotiv TT, napájení

Napsal:
úte 30 pro, 2014 10:28 pm
od jakuceli
Jasně, lícna bude mít matematicky vetší průměr, ale v praxi to zas takovej rozdíl není, nedávno jsem to studoval na netu a vlastně jsem nic nezjistil. Z hlediska elektro nás zajímá průřez, protože elektrický proud teče průřezem, průřez se pak používá v propočtech. Takže pro cca metrovej úsek mě bude asi stačit 1,5mm2 (klubko mám doma) vodič i kdyby tekl proud 1A při napětí 12V. Z hlavy to vypočítat neumím, ale myslím, že aji s úbytkem napětí to bude v pohodě.
Díky
Re: Specifikace lokomotiv TT, napájení

Napsal:
sob 10 led, 2015 11:01 am
od JaroHo
Takže když koupim klukovi na TTčka ovladač ROCO jehož zdroj je na 18V musim mu na ovladači asi udělat zarážku, aby to neotočil moc,aby to nedávalo víc jak oněh 12V?
Já mám H0 v digitálu, nemám nikde kolejiště a kluk vyštrachal starý TT a chci mu koupit loko a ovladač s trafem. Na rozbití stačí a nezabere to prostor.
Na bazaru jsem našel loko PIKO a ovladač ROCO se zdrojem 18V.
Tak se ptám:-)
Díky za odpovědi pánové.
Re: Specifikace lokomotiv TT, napájení

Napsal:
sob 10 led, 2015 11:24 am
od BohousP
elvis.jarous píše:Takže když koupim klukovi na TTčka ovladač ROCO jehož zdroj je na 18V musim mu na ovladači asi udělat zarážku, aby to neotočil moc,aby to nedávalo víc jak oněh 12V?
Já mám H0 v digitálu, nemám nikde kolejiště a kluk vyštrachal starý TT a chci mu koupit loko a ovladač s trafem. Na rozbití stačí a nezabere to prostor.
Na bazaru jsem našel loko PIKO a ovladač ROCO se zdrojem 18V.
Tak se ptám:-)
Díky za odpovědi pánové.
Jaký ovladač? Trochu víc informací by nebylo? Zdroj je stejnosměrný, nebo střídavý?
Re: Specifikace lokomotiv TT, napájení

Napsal:
sob 10 led, 2015 11:32 am
od BohousP
jakuceli píše:Jasně, lícna bude mít matematicky vetší průměr, ale v praxi to zas takovej rozdíl není, nedávno jsem to studoval na netu a vlastně jsem nic nezjistil. Z hlediska elektro nás zajímá průřez, protože elektrický proud teče průřezem, průřez se pak používá v propočtech. Takže pro cca metrovej úsek mě bude asi stačit 1,5mm2 (klubko mám doma) vodič i kdyby tekl proud 1A při napětí 12V. Z hlavy to vypočítat neumím, ale myslím, že aji s úbytkem napětí to bude v pohodě.
Díky
Docela určitě. S velkou rezervou. Úbytek nula celá, nula nula, nic.
http://usporyvm.sweb.cz/pomucky/pomucky_01.htm - bez záruky, kontrolovat se mi to nechce.
Re: Specifikace lokomotiv TT, napájení

Napsal:
sob 10 led, 2015 11:36 am
od JaroHo
BohousP píše:elvis.jarous píše:Takže když koupim klukovi na TTčka ovladač ROCO jehož zdroj je na 18V musim mu na ovladači asi udělat zarážku, aby to neotočil moc,aby to nedávalo víc jak oněh 12V?
Já mám H0 v digitálu, nemám nikde kolejiště a kluk vyštrachal starý TT a chci mu koupit loko a ovladač s trafem. Na rozbití stačí a nezabere to prostor.
Na bazaru jsem našel loko PIKO a ovladač ROCO se zdrojem 18V.
Tak se ptám:-)
Díky za odpovědi pánové.
Jaký ovladač? Trochu víc informací by nebylo? Zdroj je stejnosměrný, nebo střídavý?
18 VDC. Ovladač je modrej, tip z fotek nevyčtu..
Re: Specifikace lokomotiv TT, napájení

Napsal:
sob 10 led, 2015 11:52 am
od BohousP
http://www.roco.cc/en/product/161262-0-0-0-0-0-0-004005/products.htmlKdyž se podíváš na zvětšené foto na druhém obrázku, má to označený výstup 14 V usměrněných (vzadu vedle černé svorky). Takže nic neřeš. Případně zkontroluj voltmetrem (ale při zátěži lokomotivou nebo autožárovkou 12V/5W).
Edit: druhý odkaz vymazaný, byl to jen zvětšený obrázek z prvního odkazu. Zřejmě se generuje dynamicky.
Re: Specifikace lokomotiv TT, napájení

Napsal:
sob 10 led, 2015 12:08 pm
od JaroHo
ok, díky moc za pomoc.
druhý odkaz nefachčí. Nevadí.
Změřím si to při nějaké zátěži(žárovka dobrej nápad), měřidel mám dost

jo už jsem si všiml, 14 DC V
