Stránka 1 z 1
Vhodná úprava výhybek Peco pro ruční ovládání (DCC provoz)

Napsal:
sob 22 úno, 2014 12:54 pm
od Stanin
Zdravím pánové,
mám v plánu si pro domácí ježdění udělat malé nádraží, vybírám ze dvou návrhů a chystám se objednat výhybky. Budu jezdit jen "na ruku" s MM od Roca. Kolejivo bude Peco Code 75, výhybky s malým poloměrem. Výhybky chci ovládat ručně (levné a jednoduché), na zkoušku jsem si koupil výhybku s vodivou srdcovkou (Peco) a mám tu i Piko A-gleiss s izolovanou srdcovkou. No a o co jde:
1) V základu se Peco chová tak, že ve směru přehození zachová J + K polaritu a ve druhém směru nastaví na obě kolejnice shodnou polaritu (buď J nebo K), což si samozřejmě říká o zkrat.
2) Piko zachová J + K ve všech směrech nezávisle na přehození.
Řešení:
ad 1) Předpokládám, že zde se to řeší pouze izolovanými spojkami ze všech směrů výhybky a tedy přivedením vodičů před a za výhybku.
ad 2) Zde nevidím žádný problém.
Dá se tedy říci, že pro můj účel postačí výhybka s izolovanou srdcovkou a lá Piko? Nebo jsem něco přehlédl a je lepší objednat výhybky s vodivou srdcovkou?
Díky za případné reakce.
S.
Re: Vhodná úprava výhybek Peco pro ruční ovládání (DCC provo

Napsal:
sob 22 úno, 2014 1:05 pm
od Barbucha
Re: Vhodná úprava výhybek Peco pro ruční ovládání (DCC provo

Napsal:
sob 22 úno, 2014 1:08 pm
od BohousP
No, s izolovanou srdcovkou to máš jednodušší ... Ale riziko poskakování nebo nepravidelné jízdy. Řešení druhého problému je izolačními spojkami za výhybkou. (Na kolejnicích vycházejících ze srdcovky.)
Re: Vhodná úprava výhybek Peco pro ruční ovládání (DCC provo

Napsal:
sob 22 úno, 2014 1:10 pm
od Stanin
Jo jo, já vím. To Piko jsem zmínil jen jako zástupce s izolovanou srdcovkou, kterého mám k dispozici na testování. Takže tedy pořídím výhybky s izolovanou srdcovkou. Vodivou jsem řešil proto, že se o ní většinou všude píše, tak jsem předpokládal, že její existence má nějaký větší význam

Díky za reakce.
Edit: Tak teď nevím, jestli jsem normální, ale měl jsem za to, že v Code 75 dělá Peco i nevodivou srdcovku u výhybek a teď sleduju, že nejspíš ne. No to mám ale radost.
Re: Vhodná úprava výhybek Peco pro ruční ovládání (DCC provo

Napsal:
sob 22 úno, 2014 4:24 pm
od Stanin
Takže jsem nakonec po pár pokusech provedl podle
TĚCHTO stránek "Optimální" úpravu s tím, že jsem navíc přivedl napájení na jazyky napřímo. Čili se teď výhybka chová jako s izolovanou srdcovkou (na všech výstupech je J + K ve správné polaritě). Zatím testy vypadají dobře, ale možná nakonec odizoluju srdcovku kvůli nebezpečí zkratu při říznutí.
Re: Vhodná úprava výhybek Peco pro ruční ovládání (DCC provo

Napsal:
ned 23 úno, 2014 5:00 pm
od michal.kubista
A zkusil jsi se zamyslet, proč se dělá výhybka s vodivou srdcovku, když přináší takové komplikace?
Je to proto, že pokud máš vodovou srdcovku, můžeš jí vyvést (elektricky) k ovládání výhybky přivádět na ní požadované napětí (signály J a K). Pak ti žádná lokomotiva na výhybce nebude zastavovat. U nevodivé srdcovky se to dá trochu napodobit tím, že samostatně budeš napájet jazyky výhybky, ale stejně budeš mít krátké úseky, kde napájení nebude. A teď vem v úvahu dvounápravovou lokotku a nedej bože se snímáním napájení jen z jedné nápravy (ať už dáno kostrukcí a nebo závadou), ta ti stoprocentně zastaví nebo cukne budeš to řešit zálohováním dekodéru a možná i motoru. Pokud ale máš všechny lokomotivy šestinápravová se sběrem ze všech kol, pak to řešit nemusíš.
Tímto tě nenutím stavět kolejiště s vodivýma srdcovkama, jen tě vedu k zamyšlení, proč se dělají a používají. Měl jsem pocit, že jsi je ne zcela pochopil.
Re: Vhodná úprava výhybek Peco pro ruční ovládání (DCC provo

Napsal:
ned 23 úno, 2014 5:32 pm
od michal.kubista
Agitaci jsem rozhodně nechtěl dělat, jen upozornit na něco, co mi přišlo, že tazatel nezvážil. Šest náprav jsem myslel samozřejmě obrazně. Navíc ten problém hluchých mít se dá řešit, jak jsem nastínil a chce si to jen rozmyslet, co je pro mě zajímavější a použitelnější. Jen tak mimochodem asi častěji se výpadky budou projevovat na osvícených vagonech ...
Re: Vhodná úprava výhybek Peco pro ruční ovládání (DCC provo

Napsal:
pon 24 úno, 2014 1:38 pm
od Stanin
Už uvažuju o tom, že zachovám vodivou srdcovku. Obě dvě výhybky, které mám, jsem upravil dvěma způsoby na nevodivou srdcovku, ale v jednom případě to bylo pomocí řezání a ve druhém případě jsem jen přerušil připravené vodiče na výhybce a k tomu od sebe odizoloval křídlové koejnice, ale zde je pro změnu o něco delší neizolovaný úsek. Přestavování výhybek plánuji ručně, takže bych to řešil jen izolačními spojkami, VIZ výše. Chci CODE 75, tak nemám na výběr. Ještě bych uvažoval o CODE 83, ale tam jsou výh. dražší.