Stránka 1 z 1

Zapojení návěstidla Piko

PříspěvekNapsal: úte 07 kvě, 2013 5:41 pm
od RadekH0
Dobrý den, chtěl bych se zeptat, jak se zapojují stará mech. návěstidla Piko jako je toto: https://www.google.cz/search?hl=cs&q=me ... B640%3B480

Re: Zapojení návěstidla Piko

PříspěvekNapsal: úte 07 kvě, 2013 8:35 pm
od D
RadekH0:
Návěstidlo má tři kontakty na svorkovnici určené k přestavování a může mít další dva vyvedené dráty jako ohlas. Napájí se ~ 16 V. Má koncové vypínání, přesto se doporučuje ovládat návěstidlo tlačítky a ne přepínačem. Na obrázku 2 jsou označeny vývody:
1 - společná zem
2 - napájení přes tlačítko Stůj
3 - napájení přes tlačítko Volno
4 - ohlas vstup
5 - ohlas výstup
Dráty ohlasu 4 a 5 jsou v poloze stůj rozpojeny a v poloze volno spojeny. Využívá se toho například k napájení kolejového úseku u návěstidla - když je volno, do koleje se pustí proud a vlak odjede. Kompletní elektrické zapojení s úsekem je na obrázku 3.

Re: Zapojení návěstidla Piko

PříspěvekNapsal: stř 08 kvě, 2013 7:07 am
od RadekH0
Moc děkuju za popis. :)

Re: Zapojení návěstidla Piko

PříspěvekNapsal: úte 18 srp, 2020 6:52 am
od oldahotovy
IMG_20200818_082600.jpg

Dobrý den, rád bych se zeptal, zda se návěstidlo na obrázku připojuje na přerušenou kolej nebo u tohoto typu návěstidla musím zastavit lokomotivu sám vypnutím zdroje?
Případně pokud lze poskytnout schéma připojení.
Děkuji.
Olda

Re: Zapojení návěstidla Piko

PříspěvekNapsal: úte 18 srp, 2020 7:59 am
od sidlo

Re: Zapojení návěstidla Piko

PříspěvekNapsal: úte 18 srp, 2020 8:24 am
od oldahotovy


Děkuji za zaslaný odkaz. Bohužel z uvedeného schématu nejsem schopný přečíst jak připojit semafor ke koleji, protože ve schématu jsou vyvedené dva kabilky přímo z těla návěstidla. To já u toho mého nemám.
Mohl byste mi to prosím upresnit

Re: Zapojení návěstidla Piko

PříspěvekNapsal: úte 18 srp, 2020 9:03 am
od sidlo
Návěstidlo nemám/neznám. Nezdbyde než rozmontovat a podívat se dovnitř. Některá návěstidla mají pomocné kontakty vyvedeny, jiná ne.

Obrázek

Je možné, že pomocné kontakty jsou vyvedeny jen na pájecí očka. Je to potřeba proměřit.

s-l1600-male.jpg

Re: Zapojení návěstidla Piko

PříspěvekNapsal: úte 18 srp, 2020 9:12 am
od jipol57
Problém možná bude v tom, že to co máš je předvěst. A u toho se nezastavuje. Předvěst signalizuje co je na dalším návěstidle. Tak asi nemá smysl aby tam byly drátky co vedou ke kolejnicím. Ty jsou na návěstidle. S ramenem. U toho se stojí.

Předvěst signalizuje:
Volno - na následujícím návěstidle je volno
Výstraha - na následujícím návěstidle je stůj. Až tam vlak zastavuje.

Re: Zapojení návěstidla Piko

PříspěvekNapsal: úte 18 srp, 2020 10:31 am
od JendaTT

Re: Zapojení návěstidla Piko

PříspěvekNapsal: úte 18 srp, 2020 1:12 pm
od oldahotovy
To máte asi pravdu, za je to predvestnik. Ten se nedá připojit ke kolejim, aby plnil funkci semaforu(návěstidla?)

Re: Zapojení návěstidla Piko

PříspěvekNapsal: úte 18 srp, 2020 2:40 pm
od sidlo
Trocha terminologie - není to předvěstník - je to předvěst - předvěst je typ návěstidla
https://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%BDelezni%C4%8Dn%C3%AD_tra%C5%A5ov%C3%A9_n%C3%A1v%C4%9Bstidlo
Toto návěstidlo plní svoji funkci návěstidla. Jedná se o proměnné mechanické návěstidlo, tedy může návěstit více než jednu návěst. V tomto případě jsou to dvě návěsti - Výstraha a Volno, jak už psal jipol57 http://diskuze.modely.biz/viewtopic.php?f=7&t=7624#p277749
Před předvěstí zpravidla vlak nezastavuje, pokud k tomu nejsou jiné důvody - zastávka, vlečka, porucha...

Podle všeho ten přestavník pod návěstidlem je společný pro více typů návěstidel a obsahuje v sobě pomocné kontakty. Aby to mělo provozní smysl, tak úsek za předvěstí až po vjezdové návěstidlo by bylo možno osadit odporem pro zpomalení vlaku. Při návěsti Volno by se odpor přemostil a vlak by jel traťovou rychlostí. Jiné využití nevidím.

Re: Zapojení návěstidla Piko

PříspěvekNapsal: úte 18 srp, 2020 4:00 pm
od BohousP
Přestavník pro předvěsti spínací kontakty nemá (alespoň jsem se s tím nepotkal). Má tři hlavní svorky, jednu společnou a pro každou polohu jednu. Kromě toho na spodu zpětný ohlas na pájecích očkách, odvozený od koncového vypínače cívek. Přestavník pro hlavní návěstidla má navrchu svorek pět (novější provedení tři a dva drátové vývody). Ty dva jsou pro spínání proudu do izolovaného úseku. Zp. ohlas je udělán stejně.
Viz příspěvek D: viewtopic.php?f=7&t=7624&p=277780#p127349