Stránka 6 z 8

Re: Zhlaviky MTBBUS

PříspěvekNapsal: stř 19 úno, 2014 11:05 am
od radula63
jirie123 píše:Koupil jsem sériový port. Připájel podle návodu a chtěl připojit. Teprve při důkladnější pohledu na zdířku v počítači jsem si uvědomil, že je to už dlouho, co jsem opustil zvláštní školu. V počítači sice modrý port je , ale tem má cca 15 pinů :evil:

Tak jsem začal zase znovu. Tentokráte ne na notebooku, ale normálním PC. Konstruktér a autor manuálu asi nepočítal, že se montáže chopí i modelář i nižším IQ. Nastavení portu je asi to nejdůležitější pro oživení a nastavení modulu. Tak se stalo, že jsem náhodou zjistil, že port, který je nutno nastavit není 1 ani 2 nýbrž 3 (zřejmě záleží, do které "dírky" se konvertor USB zastrčí) :D
Pak už to byla skutečně hračka. Pájení drátků do kontaktů konektorů zapůsobilo jako terapie, a po montáži do kolejiště jsem už byl na sebe opravdu hrdý :mrgreen:

:lol: hlavně, že se zadařilo.
A ještě jedna důležitá věc - sériový port připojuj vždy do stejného USB portu - jinak zas bude mít přiřazen jiné číslo a budeš tam kde jsi byl. Částečně jsi to už zjistil. Konstruktér a autor manuálu dělal konstrukci v době, kdy drtivá většina pc měla sériový port. To, že dnes není tak častý (nahradil ho na většinu věcí USB) je druhá stránka věci. Proto musíš dokupovat na elektroniku mtbbus virtuální port.

Re: Zhlaviky MTTBUS

PříspěvekNapsal: stř 19 úno, 2014 12:06 pm
od Beda
Podle mne po spravne instalaci driveru prislusneho USB/COM konvertoru ma konkretni kus konvertoru
stale STEJNE cislo COM portu na VSECH USB portech pocitace.
Jiny port bude mit az dalsi instalovane zarizeni... Cislo portu je dano prvnim volnym pri instalaci driveru.
Instalace dalsiho konvertoru ho zvysuje (hleda se dalsi volny)..

Re: Zhlaviky MTTBUS

PříspěvekNapsal: stř 19 úno, 2014 8:16 pm
od smekac
Já to mám podobně, při prvním připojení do PC se nainstaloval virtuální COM3 a poté kamkoliv ho připojím, je to COM3.

Re: Zhlaviky MTTBUS

PříspěvekNapsal: stř 19 úno, 2014 8:49 pm
od jirie123
Dnes slavnostní otevření přejezdu. Bez šampusu, chlebíčků i mažoretek. První paseku nadělal lustr se stowattovou žárovkou :shock:
Po změně intenzity osvětlení bylo vše O.K. a malý syn se mohl konečně kochat.

Po dvou hodinách intenzivního prožitku nevýslovného štěstí byl celý upocený odpreparován od ovladače a za velkého řevu odnesen do koupelny.
Někdy si připadám, že to dělám jen pro tenhle úžasný pocit.

Re: Zhlaviky MTTBUS

PříspěvekNapsal: stř 17 pro, 2014 12:21 pm
od zavovi
Zdravím,
nemáte někdo schéma DET2 z MTBBUS? Rád bych se podíval na to, jak je to udělané.

Případně dokáže mi někdo vysvětlit tyto otázky:
1. Když vysílám DCC data do kolejí, tak vysílám pouze PWM informaci?
2. Data z detektorů běží po sběrnici S88? Jak je udělané to, aby se data nezničili při vyslání více detektorama zaráz? Řídí to nějak master?

Díky

Re: Zhlaviky MTBBUS

PříspěvekNapsal: stř 17 pro, 2014 12:49 pm
od vvitty
radula63 píše:
jirie123 píše:...Tentokráte ne na notebooku, ale normálním PC...Tak se stalo, že jsem náhodou zjistil, že port, který je nutno nastavit není 1 ani 2 nýbrž 3 (zřejmě záleží, do které "dírky" se konvertor USB zastrčí) :D ..

...Konstruktér a autor manuálu dělal konstrukci v době, kdy drtivá většina pc měla sériový port. To, že dnes není tak častý (nahradil ho na většinu věcí USB) je druhá stránka věci. Proto musíš dokupovat na elektroniku mtbbus virtuální port.


Krabicove pocitace maji velice casto seriovy port i dnes. Jen bohuzel konci patici na zakladni desce a neni tam propojeni ven ze skrine pocitace (cca 150 Kc). Holt kazdy cent v nakladech se pocita a tohle je rychle ustupujici technologie...

Re: Zhlaviky MTTBUS

PříspěvekNapsal: stř 17 pro, 2014 2:08 pm
od fulda
zavovi píše:1. Když vysílám DCC data do kolejí, tak vysílám pouze PWM informaci?

Ne, posílá se tam celkem hodně balastu a každej si z něho odebírá co se mu hodí.
Pokud to hodně zjednoduším, tak se posílá:
Pro lokomotivy a vozy informace o směru a rychlosti, informace o stavu funkcí (světla, zvuky, kouře), informace o hlasitosti, ...
Pro soupravy příkazy pro zapojení vozu do soupravy a nebo jeho odpojení, konfigurace pro vozy v soupravách (zhasnutí koncových světel u vozu, který není koncový).
Pro příslušenství jednoduché příkazy (výhybka doleva/doprava, závory nahoru/dolů), nebo komplexní informace (požadovaná poloha točny).
A pak ještě všeobecnaj maglajz jako třeba modelovej čas, informace o globální hlasitosti, ...

zavovi píše:2. Data z detektorů běží po sběrnici S88? Jak je udělané to, aby se data nezničili při vyslání více detektorama zaráz? Řídí to nějak master?

S88 je jen jeden z příkladů (asi nejprimitivnější)
Zrovna u S88 je serializace vyřešená topologií - moduly se zapojují jeden za druhej a dohromady tvoří jen dlouhej posuvnej registr. To je dost patrné ze schématu.
Jiná podobná sběrnice je třeba RS8. Tam je centrála arbitrem, který se dotazuje na stav jednotlivejch modulů.

Re: Zhlaviky MTBBUS

PříspěvekNapsal: stř 17 pro, 2014 2:22 pm
od fulda
vvitty píše:Krabicove pocitace maji velice casto seriovy port i dnes. Jen bohuzel konci patici na zakladni desce a neni tam propojeni ven ze skrine pocitace (cca 150 Kc). Holt kazdy cent v nakladech se pocita a tohle je rychle ustupujici technologie...

... a nebo mají vyvedenou sběrnici LPC (náhrada staré ISA, jen má méně nožiček -> low pin count) a na tu se docela snadno sériové porty roubujou. Mám tu jeden čtyřport LPC-01G. Funguje v pohodě.
Jen si je nikdo moc nekupuje, takže je v Alze nevedou. Ale ten co mám jsem koupil na objednávku v CZC. (nejsem si jistej, jestli někdo z obchodníků vůbec tušil co mi to prodává)
Ještě se dá koupit LPC-02, ten podporuje dokonce i RS-485.

Jo a mám k němu kompletní SDK, takže pokud by to někoho zajímalo, tak jsem třeba psal drivery pro FreeBSD.

Re: Zhlaviky MTTBUS

PříspěvekNapsal: čtv 18 pro, 2014 12:37 pm
od zavovi
fulda píše:Ne, posílá se tam celkem hodně balastu a každej si z něho odebírá co se mu hodí.


Díky za info. Tohle je mi celkem jasné. Mě spíš zajímalo, co fyzicky běží po drátech. Naměřil jsem jen digitální data. A oni nejsou nijak modulované? Kde se bere ten střídavý signál na kolejích, který potom usměrňují dekodery v lokomotivach.

Snažím se to pochopit do detailů, protože si chci postavit nějakou část vlastní, ale za použití stejného protokolu.

Díky

Re: Zhlaviky MTTBUS

PříspěvekNapsal: čtv 18 pro, 2014 12:58 pm
od BohousP
zavovi píše:
fulda píše:Ne, posílá se tam celkem hodně balastu a každej si z něho odebírá co se mu hodí.


Díky za info. Tohle je mi celkem jasné. Mě spíš zajímalo, co fyzicky běží po drátech. Naměřil jsem jen digitální data. A oni nejsou nijak modulované? Kde se bere ten střídavý signál na kolejích, který potom usměrňují dekodery v lokomotivach.

Snažím se to pochopit do detailů, protože si chci postavit nějakou část vlastní, ale za použití stejného protokolu.

Díky


Velmi zjednodušeně: V DCC se energie pro napájení i informace přenáší tím samým napětím. Celý DCC signál (napětí) vzniká spínáním (správněji přepínáním polarity) stejnosměrného napětí. A toto spínání probíhá v rytmu signálu, který již obsahuje informaci. Výsledkem je střídavé napětí s pravoúhlým průběhem a měnící se délkou impulzů. Není to PWM (myšleno ve významu regulace přenesené energie), i když to na první zevrubný pohled připomínat může. V dekodéru se z něho získá řídící informace platná pro danou adresu mašiny, napětí se usměrní a spíná se jako pulzně modulované (tady to už je PWM) do motoru podle příkazů pro rychlost, směr atd. Průběh signálu najdeš na webu na mnoha stránkách, např. http://www.masinky.info/2011/01/analog-versus-digital/.
Nepřenáší se tedy výkon ve formě střídavého sinusového napětí a na něm nějakým způsobem namodulovaná digitální informace (to se dělá někdy v energetice).

Re: Zhlaviky MTTBUS

PříspěvekNapsal: čtv 18 pro, 2014 2:14 pm
od D
zavovi:
Třeba na Wikipedii je obrázek, jak takový signál vypadá.

Obrázek

Je střídavý, hranatý. Lokomotivy si z něj berou po usměrnění napájecí proud. Před usměrněním z nich dekodér poznává úzké a široké pulzy, převádí je na jedničky a nuly a dekódovanou informací se řídí.

Re: Zhlaviky MTTBUS

PříspěvekNapsal: čtv 18 pro, 2014 3:26 pm
od fulda
zavovi píše:Snažím se to pochopit do detailů, protože si chci postavit nějakou část vlastní, ale za použití stejného protokolu.

To snad nemyslš že tady poskládáš na fóru? A navíc ve vlákně které k tomu opravdu není určeno.
TADY máš kompletní popis.

Re: Zhlaviky MTTBUS

PříspěvekNapsal: pát 19 pro, 2014 9:56 am
od zavovi
Všem díky za pomoc. Teď je mi to všechno úplně jasné.

A jen pro info. Měl jsem to nastudované, jen mi to nebylo úplně jasné. Na to abych si to vyrobil sám mi nepomůže jen forum, ale můžu se tady na cokoliv zeptat. A proč v tomto vlákně? Protože jsem tady původně chtěl jen schéma na detektor obsazení úseků 2. A rovnou jsem se zeptal na pár věcí, které jsem si chtěl ujasnit.

Díky všem, co poradili :)

Re: Zhlaviky MTTBUS

PříspěvekNapsal: pát 19 pro, 2014 12:59 pm
od vvitty
A co to bude, az to bude? :)

Re: Zhlaviky MTTBUS

PříspěvekNapsal: pát 27 úno, 2015 12:07 pm
od zavovi
Ahoj,
tak jsem zase tady. Podařilo se mi vytvořit funkci na ovládání DCC zařízení DCC signálem. Nyní pracuju na vlastním ovládacím SW i HW pro kolejiště. Chci aby to šlo ovládat i přes internet, tabletem a podobně...

No každopádně bych potřeboval poradit. Mám zatím jen na testování PIKO DIGI1, který umí naprogramovat jen adresu, ale potřebuju i další CV registry. Nechci stavět nic hotového a proto si naprogramuju jen nějaké pakety na programování. Jen nemůžu nikde najít, jaké data by měli při programování jít, poradí mi někdo?

Děkuji