Automatické PLYNULÉ zastavení na nástupišti

Schémata, zapojení, návody, dotazy a postupy k využití v železničním modelářství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf, 123.marek

Příspěvekod Michal Dalecký » stř 12 zář, 2007 6:23 pm

Zdenek Valter píše: Jenže s publikováním celé knihy (díla) opravdu může nastat problém.
To jsem ale psal na jiném fóru:
http://www.k-report.net/discus/messages ... 1189613518
Presne tak jsem to myslel (sdilim se Zdenkem a prislevkem na k-reportu stejny nazor) a Honzo, v zadnem pripade jsem to nemyslel zle (viz. veta Bacha na to), takze to neber z me strany jako nejakou konkurencni zalezitost. Bohuzel mam vlastni spatnou zkusenost s uredniky v teto veci. I kdyz z jineho oboru, ale divil by ses jak jsou podobne veci kontrolovany. I kdyz nas obor je mozna z tohoto hlediska nezajimavy, tak bych cele knihy v zadnem pripade nepublikoval bez souhlasu. Myslim, ze je lepsi jit vlastni cestou a pouzit pouze citace a odkazy na knihy.
:: H0, DCC, III-IV :: http://www.ambmodely.cz :: http://diskuze.modely.biz
Uživatelský avatar
Michal Dalecký
 
Příspěvky: 1821
Registrován: pát 23 lis, 2007 8:50 pm
Bydliště: Praha 6

Příspěvekod ondrejSitar » stř 12 zář, 2007 7:23 pm

Pánové, jsem jiný člověk :D , byl jsem právě přemluven jít do digitálu.

Jó ještě jak to všechno bude fungovat, mrknu na to takže původní myšlenka plnynulého zastavení je tímto vyřešena. :)

... ale jak pro koho :?
Uživatelský avatar
ondrejSitar
 
Příspěvky: 82
Registrován: úte 04 zář, 2007 2:33 pm

Příspěvekod Zdenek Valter » stř 12 zář, 2007 8:40 pm

ondrejSitar píše:Pánové, jsem jiný člověk :D , byl jsem právě přemluven jít do digitálu.

Jó ještě jak to všechno bude fungovat, mrknu na to takže původní myšlenka plnynulého zastavení je tímto vyřešena. :)

... ale jak pro koho :?


No dobrá, přejdi do sekce DCC. :wink: :wink: :wink:
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2647
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Příspěvekod Juklino » stř 12 zář, 2007 9:30 pm

ondrejSitar píše:Pánové, jsem jiný člověk :D , byl jsem právě přemluven jít do digitálu.

Jó ještě jak to všechno bude fungovat, mrknu na to takže původní myšlenka plnynulého zastavení je tímto vyřešena. :)

... ale jak pro koho :?


Smim se zeptat na ten rozhodující argument Tvé přeměny? :shock: Jsem člověk, který chce jít z dobou, ale DCC mne zatím nedostalo - stále váhám.
Co jsem schopen vytvořit (pochopit) - to jsem schopen opravit.
Další, poze můj pohled je, že za dobu, než budu schopen dostavět zamýšlené kolejiště, se DCC ovládání (komponenty) změní tak že co dnes nakoupím můžu zahodit.
Pokud je tento pohled špatný, rád se nechám poučit.
Juklino
 
Příspěvky: 8
Registrován: úte 11 zář, 2007 5:18 pm
Bydliště: Valašské Meziříčí

Příspěvekod ondrejSitar » stř 12 zář, 2007 9:48 pm

Juklino píše:Smim se zeptat na ten rozhodující argument Tvé přeměny? :shock: Jsem člověk, který chce jít z dobou, ale DCC mne zatím nedostalo - stále váhám.
Co jsem schopen vytvořit (pochopit) - to jsem schopen opravit.
Další, poze můj pohled je, že za dobu, než budu schopen dostavět zamýšlené kolejiště, se DCC ovládání (komponenty) změní tak že co dnes nakoupím můžu zahodit.
Pokud je tento pohled špatný, rád se nechám poučit.

Poučování bych určitě přenechal modelářům digitálně zdatným, přec mám nyní základní "úvodní" informace a něco mi říká že budu muset rozdýchat i tu špatnou stránku - hlavně ceny...

No - proč digitál, nějvětší výhodou je že celé kolejiště je zásobeno z jednoho trafa a odpadá povinnost izolovat na nádražích jednotlivé koleje apod. Na digitálu oslovíš ovladačem tu mašinu se kterou chceš jet, nastavíš cestu (pravděpodobně využiješ něco jako jízdní řád) a jede. Takto je značně ulehčena elektroinstalace ale na druhou stranu vykompenzována penězy. Ještě mi není jasné jak je to se světelnými semafory...

NECHCE SE TU DIGITÁLNÍ MODELÁŠ ZAPOJIT DO DISKUZE :D
Uživatelský avatar
ondrejSitar
 
Příspěvky: 82
Registrován: úte 04 zář, 2007 2:33 pm

Příspěvekod Zdenek Valter » čtv 13 zář, 2007 12:10 pm

ondrejSitar píše:
Juklino píše:Smim se zeptat na ten rozhodující argument Tvé přeměny? :shock: Jsem člověk, který chce jít z dobou, ale DCC mne zatím nedostalo - stále váhám.
Co jsem schopen vytvořit (pochopit) - to jsem schopen opravit.
Další, poze můj pohled je, že za dobu, než budu schopen dostavět zamýšlené kolejiště, se DCC ovládání (komponenty) změní tak že co dnes nakoupím můžu zahodit.
Pokud je tento pohled špatný, rád se nechám poučit.

Poučování bych určitě přenechal modelářům digitálně zdatným, přec mám nyní základní "úvodní" informace a něco mi říká že budu muset rozdýchat i tu špatnou stránku - hlavně ceny...

No - proč digitál, nějvětší výhodou je že celé kolejiště je zásobeno z jednoho trafa a odpadá povinnost izolovat na nádražích jednotlivé koleje apod. Na digitálu oslovíš ovladačem tu mašinu se kterou chceš jet, nastavíš cestu (pravděpodobně využiješ něco jako jízdní řád) a jede. Takto je značně ulehčena elektroinstalace ale na druhou stranu vykompenzována penězy. Ještě mi není jasné jak je to se světelnými semafory...

NECHCE SE TU DIGITÁLNÍ MODELÁŠ ZAPOJIT DO DISKUZE :D


Promiňte hoši nechce ;-) neb na to je jiná sekce tohoto fóra.
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2647
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Příspěvekod ondrejSitar » čtv 13 zář, 2007 12:24 pm

OK TAK SLEDUJTE NOVÉ TÉMA V DCC
Uživatelský avatar
ondrejSitar
 
Příspěvky: 82
Registrován: úte 04 zář, 2007 2:33 pm

Re: Automatické PLYNULÉ zastavení na nástupišti

Příspěvekod HonzaS » stř 04 led, 2012 4:38 pm

Ahoj kolegové modeláři,
potřeboval bych poradit s jedním problémem.
Chtěl bych zkombinovat plynulé zastavení vlaku ve stanici s tím, že po automatickém zastavení vlaku, se mi tento již nerozjede opačným směrem ( při otočení regulátoru na opačnou stranu - posílám proti němu jiný vlak, samozřejmě na jinou kolej :P ), přitom úsek, kde chci aby vlak plynule zastavil, vlak v opačném směru normálně projížděl .

Zapojení, která jsem našel vždy neřešila obě věci.

např. zapojení na http://www.volny.cz/mtbbus/basic/elbrzd.htm sice vlak plynule zastaví a umožní průjezd opačným směrem, ale bohužel umožní i to, že po zastavení vlaku a otočení ovladače opačným směrem, loko díky diodě vesele odcouvá. Nejradši bych to nějak zkombinoval se zapojením Miloše Palečka na masinky2003, kde přídržná relátka úseky po zastavení vlaku zcela odpojí.

Je to blbost nebo to řešíte nějak elegantněji ?
Samozřejmě to bastlím v analogu.

Díky za nápady

Honza
HonzaS
 
Příspěvky: 28
Registrován: stř 27 říj, 2010 11:08 am

Re: Automatické PLYNULÉ zastavení na nástupišti

Příspěvekod lajblt » pát 06 led, 2012 3:59 pm

Kdysi jsem tenhle problém řešil taky. Nakonec po dlouhém a obtížném mozkovém hloubání a dloubání mě napadlo schémátko na obrázku. Je to insiprováno zapojeními z knížky "Automatizace modelové železnice" a "Styk dvou napaječů na kolejišti" (Trainmania.cz). K napájení měla sloužit FZ1 upravená na dvojité napájení, tj. +0- (tři výstupní svorky s nulou, kladným a záporným napětím). Měl jsem připravené už i pulsní ovladače do každé větve, ale nakonec kolem mě šly hodně levně dva Roco DCC start sety, tak jsem to už nedodělal a stavím digitál. :)

Dvojitý napaječ má jednu zásadní výhodu - pro elektrická zapojení stačí řezat jen jednu kolejnici a všechny přepínače trakce jsou jenom jednopólové (na nedělenou kolejnici můžeš zapojit "nulu" od všech napáječů na kolejišti), přepíná se jen druhá svorka.

A teď k zapojení:

Základem je to, že napájíš vždy bod v záhlaví před rozvětvením staničních kolejí. Pomocí relátek zapojených na zpětný ohlas výhybek napájíš z tohoto bodu jen kolej, na kterou je postavená vlaková cesta. Vlak na jejím konci zastaví automaticky, pokud odjezdové návěstidlo ukazuje "Stůj". Po přehození polarity lokomotiva z posledního úseku nikam neodjede, protože diody jsou pólované tak, že se tam napětí z původního napájecího bodu nedostane. Pokud tohle propojíš se zabezpečovacím zařízením staničním i traťovým, bude to vysoce blbuvzdorné (třeba blokování odjezdu do chvíle, než má trať správnou polaritu, aby vlak na "Volno" nezačal od návěstidla couvat atd.). Lze to dokonce zapojit na dva různé napáječe - na každém zhlaví jeden. Diody zajistí oddělení napáječů mezi sebou, takže přejezd bude automatický a bez zkratů.

Relé ReA1+, ReA1-, ReB1+ a ReB1- zajišťují přepínání polarity na daném úseku. Relé S1 a L1 jsou relé odjezdových návěstidel příslušného úseku, relé 1 a 2 přepínají napájení na kolej, kam je postavena vlaková cesta. Pokud by se podařilo postavit protisměrné vlakové cesty na tutéž kolej (z téže koleje), dojde ke zkratu, proto je dobře toto ošetřit v SZZ (ostatně skutečné SZZ má současné vjezdy na tutéž kolej blokovány).

Svorky "+" a "-" slouží k připojení kladného a záporného napětí, ke svorce W se připojuje ovladač pro napájení posunu (obyčejná FZ1).

Myslím, že by to šlo upravit i pro tvůj případ (jeden neupravený napáječ), jenom budeš muset uvažovat relé se dvěma přepínacími kontakty tam, kde je kreslený jeden spínací kontakt.
Přílohy
styk_dvou_napaječů.jpg
Naposledy upravil lajblt dne úte 10 led, 2012 9:19 pm, celkově upraveno 1
lajblt
 
Příspěvky: 873
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Automatické PLYNULÉ zastavení na nástupišti

Příspěvekod lajblt » pát 06 led, 2012 4:36 pm

Ještě jsem dokreslil variantu, která tě asi bude zajímat víc - pro jednu neupravenou FZ1. V tomto případě nelze provozovat protisměrnou současnou jízdu (ani na různé koleje!), protože dojde ke zkratu napáječe přes kostru! Lze to vyřešit dvěma napáječi, pro každé zhlaví jeden. Souhlasné svorky napáječů se připojí na nedělenou kolej.
Přílohy
styk_dvou_napaječů_2.JPG
lajblt
 
Příspěvky: 873
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Automatické PLYNULÉ zastavení na nástupišti

Příspěvekod HonzaS » ned 08 led, 2012 9:22 am

Díky, zkusím zda bych z toho něco nepoužil.
Honza
HonzaS
 
Příspěvky: 28
Registrován: stř 27 říj, 2010 11:08 am

Re: Automatické PLYNULÉ zastavení na nástupišti

Příspěvekod peter_vy » ned 08 led, 2012 3:29 pm

Na úvodné pokusy, kôli jednoduchosti, by som najprv doporučoval iba zaradiť do série k modulu automatikého plynulého zastavenia/rozjazdu jednu diódu v priepustnom smere.

Zdravím,
P.V.
TT analog, ČSD ep. III.-IV.
peter_vy
 
Příspěvky: 280
Registrován: pon 08 srp, 2011 3:50 pm
Bydliště: Bratislava

Re: Automatické PLYNULÉ zastavení na nástupišti

Příspěvekod lajblt » ned 08 led, 2012 6:08 pm

Když nad tím tak uvažuju, tak pro mezilehlou stanici stačí jen dva moduly elektronické brzdy (jeden pro každé zhlaví) a pár optosnímačů na vhodných místech dopravních kolejí pro jejich aktivaci. Aby to všechno fungovalo, stačí mít zhlaví napájená z jednoho bodu a staniční koleje připojená přes relátka zpětného ohlasu výhybek. Je zbytečné, aby každá dopravní kolej měla dva moduly elektronické brzdy (pro každý směr jeden).
lajblt
 
Příspěvky: 873
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Automatické PLYNULÉ zastavení na nástupišti

Příspěvekod HonzaS » pon 09 led, 2012 1:11 pm

Ahoj, díky, že se někdo zapojil do debaty

Zařazení diody do série v propustném směru v sérii s obvodem pro plynulé zastavení sice zabrání odcouvání vlaku při změně polarity napájení, ale zase mi nepojede automaticky přes tento úsek vlak v opačném směru (samozřejmě, když už bude kolej prázdná).

Chtěl bych nasimulovat jednoduchý případ.

Jedna kolej s návěstidlem. V poloze návěstidla na stůj před ním vlak automaticky plynule zastaví. Následně musí být zabezpečeno jeho nerozjetí opačným směrem. Přepnutím návěstidla na volno se vlak automaticky rozjede. V opačném směru je úsek s návěstidlem průjezdný bez ohledu na stav návěstidla.
Toť vše

Pořád ješte přemýšlým obvod el. brzdy zkombinovat se zapojením, které uvádí Miloš Paleček na masinky 2003 .Jeho zapojení s můstky používám - před návěstidly zastavuji ručně sám. V opačném směru vlak návěstidlem projede bez ohledu na stav návěstidla. Chtěl bych ale na určitých částech kolejiště (zastávky na jednokolejce), aby mi vlaky zastavovaly plynule automaticky. (Teď např. když zastavuji vlak ve stanici, musím zastavit, protože používám jeden ovladač, všechny vlaky i ty co jedou na volných tratích, což vypadá ..)

Honza
HonzaS
 
Příspěvky: 28
Registrován: stř 27 říj, 2010 11:08 am

Re: Automatické PLYNULÉ zastavení na nástupišti

Příspěvekod Luděk » pon 09 led, 2012 2:41 pm

A co použít před návěstidlem směrové infračidlo (http://www.mtbbus.cz/basic/infra2.htm ve spodní části stránky) které po zastavení vlaku sepne relé, čímž odpojí napájení koleje. Napájení koleje by se obnovilo po přepnutí návěstidla na volno. V opačném směru infračidlo nereaguje.
Uživatelský avatar
Luděk
 
Příspěvky: 200
Registrován: pát 09 pro, 2011 5:29 pm
Bydliště: Brno

PředchozíDalší

Zpět na Elektrika a elektronika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 návštevníků