Čelní osvětlení jednotky 451

Schémata, zapojení, návody, dotazy a postupy k využití v železničním modelářství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf, 123.marek

Re: Čelní osvětlení jednotky 451

Příspěvekod vvitty » stř 18 črc, 2012 10:46 am

michal.kubista píše:...
1. červená LEDka má nejmenší úbitek napětí ze všech, a při použití LED bílé se uvažuje 4V.
2. výhodnější, než řadit LED paralelně a zvětšovat odběr (tím zkracovat dobu svícení), je zapojit je sériově - jedna větev má stejnou spotřebu bez ohledu na počet LED v sérii, záleží pouze na odporem nastaveném proudu.
.... Já sám provozuju DCC a tyto problémy nemám.


ad 1. - Obecne to plati, ale pri konkretni realizaci doporucuji vychazet z katalogu. Mam tady bile LED co krasne sviti na 2.7V ;-)
ad 2. - Ano i ne. V digitalu a PWM napajecich systemech jasne ano, v analogu si tim zvednete minimalni napeti, od ktereho to cele zacne fungovat.
... a zlate DCC :-)

Radula: na schematu je vice nez vhodne doplnit na vstup 7805 keramicky kondenzator 100nF kvuli stabilite obvodu a pripadne jeste 10-100 uF/35V pro vypadky na kolejich.
Stavebnice, díly, nářadí pro modeláře, - [url]https://www.pojezdy.eu/eshop[/url]
vvitty
 
Příspěvky: 2631
Registrován: pát 28 pro, 2007 7:11 pm
Bydliště: Praha

Re: Čelní osvětlení jednotky 451

Příspěvekod radula63 » stř 18 črc, 2012 10:52 am

vvitty
Na výstupu tam mám 100nF nakreslen. Na vstupy by až tak býti nemusel (alespoň podle domněnky, že na výstupu je kondenzátor s kapacitou 1Farad!!), jinak k funkci stabilizátoru je vhodný. Alevšak v modelu se bojuje s každým místem, tak ho zakreslený nemám.
Vycházel jsem ze zdroje zde: http://www.kolejiste-zdar.cz/web/postup ... index.html - poslední obrázek.
Raďula63
MPK - moduly plzeňského kraje
KŽM Praha 3
KŽM cH0TTěboř
Psi štěkají, karavana jede dál
Uživatelský avatar
radula63
 
Příspěvky: 1311
Registrován: čtv 28 kvě, 2009 6:15 pm
Bydliště: kraj Vysočina - okres H.B.

Re: Čelní osvětlení jednotky 451

Příspěvekod vvitty » stř 18 črc, 2012 5:27 pm

1F? :shock: to je docela dost, to uz se musi dooost blbe shanet. Ja tam cetl 1uF, ktery tam davam normalne :-)
Jinak ty keramiky 100 nF na vstup i vystup zakaznikum doporucujeme davat kvuli vnitrni funkci regulatoru, ne vnejsi...
Stavebnice, díly, nářadí pro modeláře, - [url]https://www.pojezdy.eu/eshop[/url]
vvitty
 
Příspěvky: 2631
Registrován: pát 28 pro, 2007 7:11 pm
Bydliště: Praha

Re: Čelní osvětlení jednotky 451

Příspěvekod radula63 » stř 18 črc, 2012 6:03 pm

radula63 píše:Omluva za zpoždění.
poziční světla-analog.JPG

Jak už jsem psal výše:
Relé se přestaví podle polarity napětí v kolejích a svůj stav si pamatuje i po vypnutí napájení v kolejích. Přes usměrňovač a stabilizátor se nabíjí kondenzátor a přepínací kontakt relé volí barvu světel na čelech. Odpory (rezistory) u LEDek vol podle typy použitých svítivých diod, žádaného jasu a počtu připojených svítivých diod.

Ještě dodávám, asi bude nejvhodnější použít relé bipolární paměťové na 5V - http://lhotsky-elektro.kabel1.cz/index. ... t&Itemid=3 - podle .pdf souboru s katalogovými údaji (možno stáhnout ze stránek - viz. odkaz)- jmenovité napětí cívky je 5V= - dále maximální napětí cívky je 14.5V a minimální napětí, při kterém spolehlivě přestavuje je 3,5V. Což si myslím, že takto by to bylo pro analog nejvíce vyhovující.
:wink:
Radek - Raďula63
Raďula63
MPK - moduly plzeňského kraje
KŽM Praha 3
KŽM cH0TTěboř
Psi štěkají, karavana jede dál
Uživatelský avatar
radula63
 
Příspěvky: 1311
Registrován: čtv 28 kvě, 2009 6:15 pm
Bydliště: kraj Vysočina - okres H.B.

Re: Čelní osvětlení jednotky 451

Příspěvekod radula63 » stř 18 črc, 2012 6:13 pm

vvitty píše:1F? :shock: to je docela dost, to uz se musi dooost blbe shanet. Ja tam cetl 1uF, ktery tam davam normalne :-)
Jinak ty keramiky 100 nF na vstup i vystup zakaznikum doporucujeme davat kvuli vnitrni funkci regulatoru, ne vnejsi...

1Farad kapacity slouží pro napájení světel i několik minut (podle počtu a typu použitých LEDek) po zastavení vlaku. viz. stránky Radislava Wimera.
poziční světla-analog.JPG

Přibližná kalkulace:
Kondenzátor: 1F/5,5V = 132,- = http://lhotsky-elektro.kabel1.cz/index. ... t&Itemid=3
Stabilizátor: 78L05 - tj.5V = 6,- = http://lhotsky-elektro.kabel1.cz/index. ... t&Itemid=3
Relé: bistabilní paměťové 5V = 76,- = http://lhotsky-elektro.kabel1.cz/index. ... t&Itemid=3
Rezistory (odpory), diody a keramický kondenzátor jsou korunové položky.

R.Wimer ještě doporučuje odpor 220ohmů k minusovému vývodu stabilizátoru - pro zvýšení napětí z 5V na 5,5V - ten 1F kondenzátor je na 5,5V - ale myslím si, že na 5V to bude fungovat taky spolehlivě. Právě mám u sebe na stole "zbastlen" (zatím s cca 3000mikroFarady kapacity) prototyp a až seženu kondík 1F , tak to asi nabastlím do mých motoráků v TT.

pozn.
1) Ono podle výrobcem doporučeného zapojení monolitických stabilizátorů patří na vstup kondenzátor elektrolyt cca 500-1000mikroF, na vstup i výstup keramický 100nF a na výstup elyt. cca 10-50mikroF. Ovšem takovouto "kaskádu" kondíků asi běžně do mašinky nedostaneš a není to k funkci tolik potřebné.
2) Souhlas s kondíky 100nF (alespoň výstupní) - mají funkci proti zákmitům regulátoru napětí, který je uvnitř stabilizátoru - tj. proti zákmitům.
Raďula63
MPK - moduly plzeňského kraje
KŽM Praha 3
KŽM cH0TTěboř
Psi štěkají, karavana jede dál
Uživatelský avatar
radula63
 
Příspěvky: 1311
Registrován: čtv 28 kvě, 2009 6:15 pm
Bydliště: kraj Vysočina - okres H.B.

Re: Čelní osvětlení jednotky 451

Příspěvekod vvitty » stř 18 črc, 2012 7:16 pm

Me je jasne k cemu tam je tak velky kondik :-)
Jinak pokud je na 5.5V, tak bych tam rozhodne nenastavoval 5.5V... to je maximalni napeti. A regulator ma +-5%, v lepsim pripade 2%...
Keramiku na vstup povazuji za stejnou nutnost, jako na vystup. Kdyz nebude mit regulator kde brat rychle energii, muze kmitat taky...
Stavebnice, díly, nářadí pro modeláře, - [url]https://www.pojezdy.eu/eshop[/url]
vvitty
 
Příspěvky: 2631
Registrován: pát 28 pro, 2007 7:11 pm
Bydliště: Praha

Re: Čelní osvětlení jednotky 451

Příspěvekod Norbit » stř 18 črc, 2012 7:58 pm

Koukám, že se to tu pěkně rozjelo. Asi nebudu sám, kdo si to bude stavět. :-) Tak schválně, kdo to bude mít první vyrobený a implantovaný v modelu.
Norbit
 
Příspěvky: 9
Registrován: čtv 12 črc, 2012 4:27 pm

Re: Čelní osvětlení jednotky 451

Příspěvekod michal.kubista » stř 18 črc, 2012 8:10 pm

Plný souhlas s vvitty.
Ten keramický kondík na vstupu stabilizátoru stejně jako na výstupu je z důvodu, aby vnitřní obvody stabilizátoru se nerozkmitali. Pozor, pokud tento obvod se rozkmitá, pak na výstupu bývá stření napětí jeho jmenovité (tady 5V), ale maximální může mít hodnotu až napájecího napětí. To by ten 1F elektrolit mohl mít problém a zrovna tak LEDky. Jinak Elektrolity jsou navrhované dle velikosti odběru, tam se nemusíš dívat na doporučení výrobce.
100n a ještě v SMD přeci nebere tolik místa, abys musel riskovat :D

A ještě technická. Cena kondíku je nižší, jak už jsem psal.
http://www.ges.cz/cz/spk-1-0f-5-5-GES05 ... listType=1
michal.kubista
 
Příspěvky: 387
Registrován: úte 06 říj, 2009 1:48 pm
Bydliště: Břeclavsko

Re: Čelní osvětlení jednotky 451

Příspěvekod radula63 » stř 18 črc, 2012 9:18 pm

Norbit píše:Koukám, že se to tu pěkně rozjelo. Asi nebudu sám, kdo si to bude stavět. :-) Tak schválně, kdo to bude mít první vyrobený a implantovaný v modelu.

UWAUUU - pěkně se to rozjelo. To jsem nečekal.
No jo no - tržní hospodářství - rozdíl ceny toho kondíku :shock: . Já hodil odkaz jako náhled toho co myslím a dal jsem odkazy co mi jako první nabídl vyhledávač seznamu.

Ještě malé odbočení od tématu: Stabilizace jasu osvětlení v analogu (lze použít i v digi, ale tam to ztrácí svůj původní záměr - v mot.voze to mám napojeno na digi rozhraní, ale jezdím v analogu)
Načrtnuto narychlo (takže jen vnitřní osvětlení, ve skutečnosti tam je zakomponováno i čelní osv.):
Jedná se o modely ČD 842 + ČD 943 ve velikosti TT. - Lept KUBER, komponenty pojezdu z Tilligovo V100.
A osvětlení.JPG

Nevýhoda - zhasíná dost brzo po zastavení modelu. Výhoda - svítí konstantním jasem už při rozjezdu modelu.
Použit stabilizátor LM317 - výstupní napětí minimálně 1,25V - výstupní se nastavuje poměrem odporového děliče - odpor cca 330ohmů, trimr cca 1Kohm. Pozor na maximální napětí použitých LEDek!!! Svítí interiér plným jasem už při rozjezdu modelu. Na pozičních světlech jsou SMD LED teple bílá / červená v pouzdrech 0603 a v interiéru SMD LED studená bílá.
Foto např. zde: http://radula63.rajce.idnes.cz/Vlastni_ ... 020246.JPG
Video např. zde: http://www.youtube.com/watch?v=eAI6m44pEbE
Raďula63
MPK - moduly plzeňského kraje
KŽM Praha 3
KŽM cH0TTěboř
Psi štěkají, karavana jede dál
Uživatelský avatar
radula63
 
Příspěvky: 1311
Registrován: čtv 28 kvě, 2009 6:15 pm
Bydliště: kraj Vysočina - okres H.B.

Re: Čelní osvětlení jednotky 451

Příspěvekod patejl » úte 05 bře, 2013 3:07 pm

Zdravim,
predem se omlouvam ze pisu bez diakritiky, profesionalni deformace po 25 letech IT.

Nejsem tak zbehlej v elektronice ale neslo by v tomto pripade pouzit nejaky maly NiCD clanek, AAA nebo knoflik a dobijet z koleji ?
Mel jsem na mysli vykuchat neco z tech cinskejch zahradnich solarnich svetel kde je i clanek a misto solarniho clanku prizpusobit na nabijeni z koleji ?

Nabijte mne, jen napad.
patejl
 
Příspěvky: 32
Registrován: úte 05 bře, 2013 12:27 pm

Re: Čelní osvětlení jednotky 451

Příspěvekod Jojo » čtv 07 bře, 2013 5:51 pm

1Farad kapacitu nema cela zemegula. :D
H0 ,bez epochy,Traincontroler 7 Silver originál,len digitál.
Uživatelský avatar
Jojo
 
Příspěvky: 408
Registrován: úte 03 čer, 2008 7:58 am
Bydliště: Trenčín,Slovensko

Re: Čelní osvětlení jednotky 451

Příspěvekod Zx1974 » čtv 07 bře, 2013 9:04 pm

Zx1974
 
Příspěvky: 380
Registrován: úte 17 říj, 2006 10:01 am
Bydliště: Písek

Re: Čelní osvětlení jednotky 451

Příspěvekod Remi » sob 03 led, 2015 6:50 pm

Už to někdo vyzkoušel?? Je to funkční?

Myslel jsem samozřejmě tohle Radulovo schéma.
Přílohy
C__Data_Users_DefApps_AppData_INTERNETEXPLORER_Temp_Saved Images_poziční_20světla-analog.JPG
Remi
 
Příspěvky: 7
Registrován: sob 03 led, 2015 10:05 am

Re: Čelní osvětlení jednotky 451

Příspěvekod D » ned 04 led, 2015 8:29 pm

Remi:
Proč tak složitě?

Relé potřebuje mít před sebou diodu, aby spínalo jen na jeden směr, jinak bude sepnuté pro oba směry. Dále má něco jako minimální napětí k sepnutí. Třeba osm a půl voltů, plus ta dioda, takže by 12V relé fungovalo teprve od 9 V. To už má vlak docela rychlost. Nehledě k velikosti relé s přepínacím kontaktem. Také stabilizátor ti bude fungovat asi od devíti voltů v kolejích.

Představím ti jednu součástku. Jmenuje se Proud omezující dioda CL20M45, vlastně jde o proudový zdroj 20 mA řazený do série s LED místo odporu. Pájet se musí opatrně a rychle, je hodně háklivá na přehřátí. Omezující v tomto případě bude prahové napětí LED (červené a žluté), jinak by se dala použít jen jedna stabilizační dioda s můstkem pro úplně všechny, takhle jsem ve schématu aspoň spojil po dvou za sebe. Bílé LED mají otevírací napětí trochu vyšší, proto by měly mít pro svícení v nízkých rychlostech každá z nich vlastní stabilizátor (jako další paralelní větev).

Trochu hůře by se zapojovaly dvoubarevné LED v jednom pouzdře, ale řešení by se jistě našlo.
Přílohy
osvetleni-lokomotivy-analog.png
osvetleni-lokomotivy-analog.png (8.25 KiB) Zobrazeno 5566 krát
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1357
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: Čelní osvětlení jednotky 451

Příspěvekod vvitty » pon 05 led, 2015 8:02 am

Zajimava soucastka... ale osobne zustanu u odporu omezujicich proud, i kdyz je pak jas svetlometu zavisly na rychlosti (aspon do cca poloviny napajeni, pak uz se moc rozdil v jasu nepozna). Mimo jine proto ze do LED co osazuji poustim 1mA (bila) a 3mA (cervena, zluta), jinak to sviti spis jako reflektor pro osvetleni nadrazi, a ne celni svetlo lokomotivy. Obdobne se chova vetsina soucasnych vysocesvitivych LED...
Stavebnice, díly, nářadí pro modeláře, - [url]https://www.pojezdy.eu/eshop[/url]
vvitty
 
Příspěvky: 2631
Registrován: pát 28 pro, 2007 7:11 pm
Bydliště: Praha

PředchozíDalší

Zpět na Elektrika a elektronika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 návštevníků