Čelní osvětlení jednotky 451

Schémata, zapojení, návody, dotazy a postupy k využití v železničním modelářství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf, 123.marek

Re: Čelní osvětlení jednotky 451

Příspěvekod Remi » pon 05 led, 2015 10:50 am

Já spíš myslel, jestli je funkční to přepínání polarity toho velkého kondíku tím relátkem. Když se to všechno hodí na tišták, tak by to nemuselo být tak velké. 1F kondík má průměr 2cm a to se do TT v pohodě vejde. Přemýšlím, že bych si to postavil a tišťák přilepil (zevnitř (-: ) na střechu.
Remi
 
Příspěvky: 7
Registrován: sob 03 led, 2015 10:05 am

Re: Čelní osvětlení jednotky 451

Příspěvekod Myšpulín » pon 05 led, 2015 4:05 pm

Remi píše:Už to někdo vyzkoušel?? Je to funkční?

Myslel jsem samozřejmě tohle Radulovo schéma.

To zapojení je nějaké divné. Asi tam opravdu chybí dioda. Nebo to relé je polarizované, pak ale stejně. Jediný smysl, i když sporný, je při použití pulzního napájení.

Takto, pokud bude dostatečné napětí v kolejích na přítah relé, nezávisle na směru, rozsvítí se diody pro nějaký směr. Pokud tam nic nebude nebo bude napětí menší, bude to svítit opačně, takže nepoužitelné.

Přidám-li k relé diodu, pak to pracuje obdobně, jen s tím rozdílem, že relé sepne při daném směru ale až při nějakém vyšším napětí. Takže pojedu-li pomalu, bude v předu svítit červená, rozjedu-li to, pak se přepne na bílou, při zpomalení opět vpředu červená a při stání taktéž. To nedává smysl.

Při pulzním napájení a polarizovaném relé nebo relé s diodou (a kondenzátorem) by relé muselo spínat jen při jízdě zpět (tedy jen u parních mašin). Ve všech ostatních případech by to bez sepnutí relé svítilo dopředu. Takže při jízdě páry uhlím napřed by sice svítil tendr bíle, ale v okamžiku zastavení by se rozsvítila červená světla, po rozjetí opět přeblikla na bílá apod.

Nebo mám ve svých úvahách chybu?
H0, III až IV, ČSD, nemodelář
Myšpulín
 
Příspěvky: 1506
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Re: Čelní osvětlení jednotky 451

Příspěvekod Remi » pon 05 led, 2015 4:52 pm

Myšpulín píše:
Remi píše:Už to někdo vyzkoušel?? Je to funkční?

Myslel jsem samozřejmě tohle Radulovo schéma.

To zapojení je nějaké divné. Asi tam opravdu chybí dioda. Nebo to relé je polarizované, pak ale stejně. Jediný smysl, i když sporný, je při použití pulzního napájení.

Takto, pokud bude dostatečné napětí v kolejích na přítah relé, nezávisle na směru, rozsvítí se diody pro nějaký směr. Pokud tam nic nebude nebo bude napětí menší, bude to svítit opačně, takže nepoužitelné.

Přidám-li k relé diodu, pak to pracuje obdobně, jen s tím rozdílem, že relé sepne při daném směru ale až při nějakém vyšším napětí. Takže pojedu-li pomalu, bude v předu svítit červená, rozjedu-li to, pak se přepne na bílou, při zpomalení opět vpředu červená a při stání taktéž. To nedává smysl.

Při pulzním napájení a polarizovaném relé nebo relé s diodou (a kondenzátorem) by relé muselo spínat jen při jízdě zpět (tedy jen u parních mašin). Ve všech ostatních případech by to bez sepnutí relé svítilo dopředu. Takže při jízdě páry uhlím napřed by sice svítil tendr bíle, ale v okamžiku zastavení by se rozsvítila červená světla, po rozjetí opět přeblikla na bílá apod.

Nebo mám ve svých úvahách chybu?





Jde o bipolární, paměťové, polarizované relé. Viz. http://lhotsky-elektro.kabel1.cz/index. ... 1&Itemid=3


Je to tak, že z můstku leze cca 6V , stabilizátor to seřízne na 5V a tím se nabijí kondík co je na 5,5V. A po odpojení napětí v kolejích svítí poslední barva podle kontaktů relé?
Remi
 
Příspěvky: 7
Registrován: sob 03 led, 2015 10:05 am

Re: Čelní osvětlení jednotky 451

Příspěvekod D » pon 05 led, 2015 5:24 pm

Remi:
Při napájení 0 - 12 V z můstku leze 0 - 10,7 V. Stabilizátor to seřízne na 0 - 5 V (pětivoltový stabilizuje od 7 V). Když si dáš kondenzátor na vstup, můžeš zvýšit vstupní napětí až 1,4 ×, takže zvýšíš rozsah stabilizace.

S bipolárním relé to fungovat asi bude. Doporučuji to s nominálním napětím 6 V, přepínat bude od 4,2 V a máš rezervu maximálního napětí do 15 V. Pětivoltové bych neriskoval.
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1357
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: Čelní osvětlení jednotky 451

Příspěvekod Remi » pon 05 led, 2015 6:02 pm

D píše:Remi:
Při napájení 0 - 12 V z můstku leze 0 - 10,7 V. Stabilizátor to seřízne na 0 - 5 V (pětivoltový stabilizuje od 7 V). Když si dáš kondenzátor na vstup, můžeš zvýšit vstupní napětí až 1,4 ×, takže zvýšíš rozsah stabilizace.

S bipolárním relé to fungovat asi bude. Doporučuji to s nominálním napětím 6 V, přepínat bude od 4,2 V a máš rezervu maximálního napětí do 15 V. Pětivoltové bych neriskoval.




Uf. Nějak se to komplikuje. Zapomněl jsem dodat, že jde o kolejiště s tou zmiňovanou pulsní regulací, takže relé bude přecvakávat ihned.

No a jak to tedy upravit na nabíjení kondenzátoru 4,2V? Jiným stabilizátorem??
Remi
 
Příspěvky: 7
Registrován: sob 03 led, 2015 10:05 am

Re: Čelní osvětlení jednotky 451

Příspěvekod Myšpulín » pon 05 led, 2015 6:14 pm

Tak bipolární relé je něco jiného. Pak to dává smysl. Ale nevím, proč se tu řeší napětí relé a napětí diod, když to spolu nesouvisí. Proč potřebuješ 4,2V? LEDky stejně potřebují srážecí odpor a je jedno, jestli zdrojem je 5V nebo 4,2V. A relé je napájeno maximálním napětím pulzního zdroje a to musí snést trvale. Tady se žádné snížení napětí nekoná. Ale neznám všechny možnosti bipolárních relé, třeba jsou s diodami a po přestavení se odpojí a čekají až na napětí opačné polarity. A nebo, jak píše D, mají dosti velký rozsah pracovních napětí.
H0, III až IV, ČSD, nemodelář
Myšpulín
 
Příspěvky: 1506
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Re: Čelní osvětlení jednotky 451

Příspěvekod Remi » pon 05 led, 2015 7:53 pm

No, někdo tu psal, že ze stabilizátoru na 5V může lézt až 7V. A to by se asi kondíku, kde se udává max. 5,5 V nelíbilo.

Jen bych rád věděl, jestli v tom původním schématu od Raduli, včetně seznamu součástek, na které dával odkazy, není chyba.

Nechci aby se mi po položení panťáku na koleje z něj začoudilo.....
Remi
 
Příspěvky: 7
Registrován: sob 03 led, 2015 10:05 am

Re: Čelní osvětlení jednotky 451

Příspěvekod BohousP » pon 05 led, 2015 8:46 pm

Několik poznámek, které asi nepotěší:
1.) většina stabilizátorů (klasických) 7805 potřebuje alespoň 2V rozdílu mezi vstupem a výstupem. Tedy, pokud chceme těch 5V na výstupu, vstup musí být minimálně 7V. K tomu musíme připočítat úbytek na můstku (1,4 - 2V), tedy minimální vstupní napětí bude cca 9V. (Vycházím z poznámky, že se jedná o impulzní ovladač rychlosti, nejde tedy o střídavý proud a žádný koeficient 1,4 se neuplatní.)
Proto (pokud chceme jezdit na nižším napětí) je lepší volit low-drop stabilizátory, které často mají úbytek kolem 0,5-1V. (LD117V50, LD117S50)
2.) Pokud používáme superkondenzátor, zdá se mi nerozumné větší část energie plýtvat na sériových odporech. Už to tu bylo zmíněno, že bílé diody nové generace mají úbytek kolem 2,7 V. Nechat 2,3V na odporu je nerozumné a neefektivní (to nemluvím vůbec o červených, tam to ale můžeme kompenzovat dvěma diodami v sérii s jedním odporem). Použitím proudového zdroje (existují i 10 mA - např. NSI50010YT1G,viz zde: http://www.masinky.info/2014/10/moderni-diodova-zkousecka/) sice lze vynechat odpor, ale výkon jde stejně do kytek. Jak napsal vvitty, 10 mA je stejně ješte moc. Nabízí se možnost PWM, tedy svítivost (a tím i odběr z kondenzátoru) regulovat změnou šířky pulzu. To sice dokonale využije akumulovanou energii v kondenzátoru, ale komplikuje elektroniku. Místo odporů musí být klopný obvod 555 v CMOS provedení, nebo něco podobné.
3.) Zvyšovat napětí supercap-u na 5,5V doporučit nelze, je to jeho maximální hodnota, při které se snižuje jeho životnost. To už tu zaznělo.
A to už začínám mít obavy, že bez SMD to do vagonu nedostanete.
Nechci být hnidopich, ale DCC to řeší bez problémů. Mašinka stojí třeba týden a svítí pořád. Ale supercap je také použitelný - aby vagonky neblikaly na výhybkách. http://www.fucik.name/masinky/uc_dec/
TT, DCC, NanoX-2017, TC8, ... http://masinky.info
Uživatelský avatar
BohousP
 
Příspěvky: 2931
Registrován: stř 12 kvě, 2010 9:17 am
Bydliště: Praha - Malešice

Re: Čelní osvětlení jednotky 451

Příspěvekod D » pon 05 led, 2015 10:40 pm

Remi:
Možná kdybys už v úvodu napsal, že relé je bipolární, kondenzátor že má omezené napětí a používáš jen impulzní napájení, mohli jsme být dál.

Takže ano, fungovat to bude. Relé použij aspoň na 6 Voltů (raději 9).

Opakuji kolegu, že napájení relé v tomto zapojení nemá se stabilizátorem a diodami nic společného, vždy jede na 12 V.

Pálení výkonu na odporech bych asi neřešil, takhle je to jednodušší. Žluté a červené LED můžeš dát do série po dvou, ale případné bílé budeš muset dát každou s vlastním odporem zvlášť (paralelně). Nepsal jsem, že stabilizátor dává 7 V, ale že je potřebuje na vstupu ke stabilizaci. Ty máš impulzních 12 V, takže tě to příliš nezajímá.

A teď jedna zákeřná otázka. Bude to napájet jen čelní světla nebo i interiér vozu?
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1357
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: Čelní osvětlení jednotky 451

Příspěvekod vvitty » pon 05 led, 2015 10:51 pm

BohousP: v digitalu na pokryti vyhybek staci 100uF kondik za kacku, neni potreba supercap ;-) Overeno na mnoha kusech interierovych osvetleni, podrzi to dostatecne dlouho diody i procesor.

Jak mi napsal Fulda, ty proudove zdroje se daji poridit i v 0.1 mA (a dalsich odstupnovanych) provedenich. Kus 2.5 EUR... ale tak da se to resit i tranzsitorem s odporem za kacku, pokud je misto...
kdyz tak koukam jak postupne narusta soupiska tak ve finale to bude stat vic nez komplet digitalni dekoder i s deskou osvetleni...
Stavebnice, díly, nářadí pro modeláře, - [url]https://www.pojezdy.eu/eshop[/url]
vvitty
 
Příspěvky: 2627
Registrován: pát 28 pro, 2007 7:11 pm
Bydliště: Praha

Re: Čelní osvětlení jednotky 451

Příspěvekod radula63 » pon 05 led, 2015 11:54 pm

Koukám, že jsem se nějak zapomněl začíst do tohoto staršího tématu a nějak se to tu rozjelo.
Předně, už to tady někdo psal, ale O PAMĚŤOVÉM BIPOLÁRNÍM RELÉ NA 5V už jsem psal zde: viewtopic.php?f=7&t=5666&start=15#p107839 . Ano, vyzkoušené to mám a to v analogu ve spojení s pulsní regulací. Proto relé přestavuje takřka ihned. Samozřejmě, netvrdím, že tak jak jsem to namaloval je to nej. Je více možností - už tu byly jmenovány jinými. Mne to však takto vyhovuje a model, kde jsem to měl jsem prodal a v úvaze je toto použít do nově dostavěné 4-vozové soupravy Bpjo , nebo zlenivím a koupím od Zejmiho hotové DPS :lol: . Nejsem si jist jak to má Zejmi řešeno, ale uvádí, že vydrží svítit cca 2-5minut svítit po zastavení. Ne že bych na to schéma co jsem dával obrázek součástky doma v šuplíku neměl, ale člověk je od přírody tvor lenivý... Proč bastlit co můžu koupit. Aneb - kdyby nebylo lidské lenosti, tak bychom stále prali na valše v neckách - byť i to už byl vynález :mrgreen: .
Raďula63
MPK - moduly plzeňského kraje
KŽM Praha 3
KŽM cH0TTěboř
Psi štěkají, karavana jede dál
Uživatelský avatar
radula63
 
Příspěvky: 1308
Registrován: čtv 28 kvě, 2009 6:15 pm
Bydliště: kraj Vysočina - okres H.B.

Re: Čelní osvětlení jednotky 451

Příspěvekod Remi » úte 06 led, 2015 5:28 am

"Nepsal jsem, že stabilizátor dává 7 V, ale že je potřebuje na vstupu ke stabilizaci. Ty máš impulzních 12 V, takže tě to příliš nezajímá."

Tohle jsem předtím nějak blbě přečetl. (-:

Ano, jde mi taky jen o čelní/koncové osvětlení panťáku. A na každém tišťáku jen jedna žlutá a jedna červená dioda a od nich optická vlákna. Jinak nejde udělat to, aby svítil stejný pár reflektorů.
Přílohy
wp_ss_20150106_0003.png
wp_ss_20150106_0002.png
Remi
 
Příspěvky: 7
Registrován: sob 03 led, 2015 10:05 am

Re: Čelní osvětlení jednotky 451

Příspěvekod Jirka_US » úte 06 led, 2015 6:49 am

1) jednoduchy, levny a vyzkouseny zdroj proudu (2 transistory + 2 resistory) pro LED pro pulsni regulaci byl publikovan v casopise ME ca. v roce 1987-88 jehoz variantu lze nalezt napr. zde:
http://home.cogeco.ca/~rpaisley4/xCurrentReg.html
2) Pro modely zeleznic na "analogu" je vyhodnejsi (pro obvykle domaci jezdeni) pouzivat miniaturni zarovky 1.5V s resistorem (podobne jako LED) jako zdroj "bile", protoze potrebuji mensi napeti "Uf" nez bile LED.

Par poznamek k predeslym prispevkum.
D píše:Pálení výkonu na odporech bych asi neřešil, takhle je to jednodušší.

Resit to doporucuji, protoze minimalne predradny resistor je treba vzdy dimenzovat podle vztahu P=U x I respektive P= R x I x I, podobne plati pro transistory. Jinak se lehce muze zacit "kourit" i ze soucastek u kterych to clovek neceka, tedy resistoru.

BohousP píše:Pokud používáme superkondenzátor, zdá se mi nerozumné větší část energie plýtvat na sériových odporech. Už to tu bylo zmíněno, že bílé diody nové generace mají úbytek kolem 2,7 V. Nechat 2,3V na odporu je nerozumné a neefektivní (to nemluvím vůbec o červených, tam to ale můžeme kompenzovat dvěma diodami v sérii s jedním odporem).

Tady bych si dovolil opravit tento pomerne casty omyl. Zacinajici elektronici by si nato meli dat pozor, jinak to zavani "kourem". Vymena resistoru za transistor nebo diody nema na ztratovy vykon vliv. Ztratovy vykon (vyplytvana energie) bude vzdy napeti na techto soucastkach nasobeno proudem. Jinak receno je uplne jedno jestli mensi cast vykonu "spalim" na stabilizatoru 9V (napr. pri napajeni 12V) a zbytek na resistoru nebo vetsi cast spalim na stabilizatoru napr. v pripade verze 3.3V (12V napajeni) a zbytek na resistoru. Vzdy to v souctu musi vyjit stejne (pri zanedbani samotne spotreby stab.). No a pokud budeme uvazovat i samotnou spotrebu stabilizatoru pro pripad proudu LED ca.1-2mA, tak pouziti takoveho stabilizatoru vyjdy "pekne" draho z pohledu energetickeho nebot samotny stabilizator spotrebuje radove nekolik mA jen sam pro sebe. Takze ucinnost takoveho reseni je velmi nizka.

P.S. "bypolarni rele" - to cestina dostava docela na frak...
Jirka
Jirka_US
 
Příspěvky: 1155
Registrován: sob 08 kvě, 2010 5:56 am

Re: Čelní osvětlení jednotky 451

Příspěvekod Bedlisch » úte 06 led, 2015 9:29 am

Hmm, to jsou zase výplody :roll: kouřové efekty při ztrátovém výkonu cca 0,04W na odporu. No comment.
Bedlisch
 
Příspěvky: 329
Registrován: úte 09 lis, 2010 8:43 pm
Bydliště: Liberec

Re: Čelní osvětlení jednotky 451

Příspěvekod Jirka_US » úte 06 led, 2015 11:09 am

Bedlisch píše:Hmm, to jsou zase výplody :roll: kouřové efekty při ztrátovém výkonu cca 0,04W na odporu. No comment.

1) Pokud to nekdo napocita na max. proud (zaznelo zde cislo 20mA) cervenou LED diodou, tak je to 10Vx0.02A=0.2W, no a pokud nekoho napadne dat 2 LED diody paralelne se spolecnym resistorem (jak se zde obcas objevi, popr. v ruznych LED kalkulackach) tak dostaneme 0.4W a to uz 1/4W resistor bude docela dost horky...To je varianta pouze resistor a LED dioda.
2) Nicmene vratime se k variante s 5V stabilizatorem. Pokud budeme uvazovat opet 20mA LED diodou a mame 5ks (3 bile + 2 cervene), tj. celkem 100mA. No a pri 12V na vstupu a 5V na vystupu se ztraci na stabilizatoru 7V x 0.1A = 0.7W a to uz muze byt pro klasicke male pouzdro (TO-92) take dost, zalezi na proudeni vzduch atd.
Jirka
Jirka_US
 
Příspěvky: 1155
Registrován: sob 08 kvě, 2010 5:56 am

PředchozíDalší

Zpět na Elektrika a elektronika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 33 návštevníků