Čelní osvětlení jednotky 451

Schémata, zapojení, návody, dotazy a postupy k využití v železničním modelářství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf, 123.marek

Čelní osvětlení jednotky 451

Příspěvekod Norbit » čtv 12 črc, 2012 4:41 pm

Zdravím všechny modeláře.
Potřeboval bych pomoci vymyslet přepínání osvětlení do modelu příměstské jednotky 451. Jednotka svítí červeně i žlutě stejnými vrchními reflektory. Vymyslel jsem to tak, že do odlitku jsem přilepil optická vlákna. Na druhou stranu vláken bych přilepil jednu dvoubarevnou a nebo dvě jednobarevné diody, které by zajistili přepínání jako v reálu.
Až doteď bych si byl schopen poradit sám. Jenže potom jsem si přečetl článek na:
http://www.kolejiste-zdar.cz/web/postup ... zicni.html

Ta myšlenka, že vlak zastaví a pořád svítí, mě úplně učarovala. Potřeboval bych dva tištěné spoje (do kazdého koncového vozu jeden), který by přepínal barvu diody (nebo dvou diod těsně u sebe) v závislosti na aktuální polaritě v kolejích a když by vlak zastavil a vyplo se napájení v kolejích, aby zůstala z toho záložního kondenzátoru svítit poslední nastavená barva. Pokud by došlo k zapnutí opačné polarity aby došlo k přehození barvy. Každý vůz si sbírá proud sám. Z důvodu úspory místa v kastli (v jednom z těchto vozů bude i motor) bych potřeboval, aby u jednoho tištěného spoje byl jen jeden kondenzátor. Jde mi o to vymyslet přepínání polarity toho kondenzátoru právě proto, aby tam mohl být jen jeden.
Doufám že to není úplný nesmysl a že by to šlo sestavit.
Je tu někde nějaký machr na elektroniku?
Norbit
 
Příspěvky: 9
Registrován: čtv 12 črc, 2012 4:27 pm

Re: Čelní osvětlení jednotky 451

Příspěvekod Vladimír_B » čtv 12 črc, 2012 6:33 pm

Zdravím, machr zrovna nejsem, ale mám nápad. Obvod se doplní o greatzův můstek a aby LED nesvítili všechny najednou, tak je bude spínat bistabilní klopný obvod (paměť) pomocí tranzistorů... Problém může být větší spotřeba a větší zástavbové rozměry. To se musí vyzkoušet. A měřítko jste neuvedl.
http://vladimirb.rajce.idnes.cz/Moduly#prepsmeru.jpg
(Je to jen ideový náčrtek, chybí tam např. rezistory k tranzistorům a jiné.)

Edit.: nakonec by ty LEDky mohl spínat přímo BKO...
>H0< Nejde? To slovo neznám. :-)
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 1224
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Čelní osvětlení jednotky 451

Příspěvekod male zvire » čtv 12 črc, 2012 7:08 pm

Vladimír: tohle mě napadlo taky, jenom se mi to nechtělo kreslit :) A má to jeden háček - když vypneš proud v kolejích, tak se tranzistor zavře a k čemu ti bude nabitý kondenzátor? Tam by se musel místo tranzistorů použít třeba tyristor který se udrží otevřený i po odpojení báze.

PS: zlatej digitál...
Nejvyšší forma života je člověk. Nejnižší formou života je člověk který si hraje s vláčky.Holly
Uživatelský avatar
male zvire
 
Příspěvky: 232
Registrován: stř 08 zář, 2010 4:35 pm

Re: Čelní osvětlení jednotky 451

Příspěvekod michal.kubista » čtv 12 črc, 2012 8:17 pm

Kolega Vladimír zřejmě myslel bystabilní obvod, tedy pamatuje si poslední stav. Můj dotaz je proč to tak komplikovat a navíc si snížit napájecí napětí 5V o úbytek napětí na tranzistoru (tyristoru) a zvyšovat odběr z kondenzátoru? Je to kvůli ceně kondenzátoru? Vždyť by byl jeden kondezátor pro jeden směr jízdy. V GESu jsem jej objevil za 69 Kč.
michal.kubista
 
Příspěvky: 387
Registrován: úte 06 říj, 2009 1:48 pm
Bydliště: Břeclavsko

Re: Čelní osvětlení jednotky 451

Příspěvekod Norbit » pát 13 črc, 2012 4:18 am

No kdyby u každého obvodu byly kondíky dva, tak by to bylo asi jednodušší. A co tohle:
http://www.kolejiste-zdar.cz/web/novink ... obona.html

Je tam relé které přepíná světla při jízdě vzad (velikostně možná větší než druhý kondík). Má dva stavy a když se vypne napájení, tak zůstává sepnutý poslední stav. A úbytek napětí na něm vzniká jen při přehození napájení jen než se přepne, ne?
Jde o TT s pulsní regulací.
Norbit
 
Příspěvky: 9
Registrován: čtv 12 črc, 2012 4:27 pm

Re: Čelní osvětlení jednotky 451

Příspěvekod michal.kubista » pát 13 črc, 2012 9:40 am

Asi se mi nedaří odevřít správný obrázek, ale předpokládám, že použiješ bistabilní relé. Pokud se ti ho podaří sehnat levněji než ten kondík, pak to možná má smysl, ale stejně narazíš na další problém - rozměr.

Já bych použil dva obdobné obvody tak, jak jsou na stránkách pana Wimmera, jen bych je zapojil antiparalelně, tedy jedny diody se rozsvítí v jednom směru jízdy a druhé obrázeně. Myslím, že to bude nejjednodušší a nejspolehlivější řešení.
Až na jednu maličkost, upozorňuju na to pokaždé. Při paralelním řazení LED diod dávejte ke každé LEDce vlastní odpor, vždyť stojí 1Kč a místo taky moc nesebere.
michal.kubista
 
Příspěvky: 387
Registrován: úte 06 říj, 2009 1:48 pm
Bydliště: Břeclavsko

Re: Čelní osvětlení jednotky 451

Příspěvekod Norbit » pát 13 črc, 2012 2:14 pm

Jj. Dva obvodny antiparalelně. Ale nebudou v jednu chvíli svítit obě barvy (než se po přehození polarity první kondík vybije)? Nešlo by to nějak nakreslit?
Norbit
 
Příspěvky: 9
Registrován: čtv 12 črc, 2012 4:27 pm

Re: Čelní osvětlení jednotky 451

Příspěvekod radula63 » pát 13 črc, 2012 2:23 pm

Norbit píše:Jj. Dva obvodny antiparalelně. Ale nebudou v jednu chvíli svítit obě barvy (než se po přehození polarity první kondík vybije)? Nešlo by to nějak nakreslit?

Já bych to spíše viděl na můstek, stabilizátor, jeden! kondenzátor + připojit bistabilní relé (ovládané polaritou v kolejích). To relé by cívku mělo napojenou na koleje (ke sběračům v modelu) a přes přepínací kontakty by přepínalo barvy na světlech.
Raďula63
MPK - moduly plzeňského kraje
KŽM Praha 3
KŽM cH0TTěboř
Psi štěkají, karavana jede dál
Uživatelský avatar
radula63
 
Příspěvky: 1308
Registrován: čtv 28 kvě, 2009 6:15 pm
Bydliště: kraj Vysočina - okres H.B.

Re: Čelní osvětlení jednotky 451

Příspěvekod Vladimír_B » pát 13 črc, 2012 3:31 pm

male zvire píše:PS: zlatej digitál...
tsss

michal.kubista píše:navíc si snížit napájecí napětí 5V o úbytek napětí na tranzistoru (tyristoru) a zvyšovat odběr z kondenzátoru? Je to kvůli ceně kondenzátoru?
LED dioda potřebuje 2V - červená, jiné od 1,5V. Svit se řídí proudem. Takže i kdy byste měli k dispozici 48V, tak stejnak vytopíte na odporu 46V a LEDka si vezme 2V.
Není to kvůli ceně.
Norbit píše:Jde mi o to vymyslet přepínání polarity toho kondenzátoru právě proto, aby tam mohl být jen jeden.
Vy nečtete? Je to kvůli prostoru.
Norbit píše:Ale nebudou v jednu chvíli svítit obě barvy (než se po přehození polarity první kondík vybije)?
Budou.
radula63 píše:To relé by cívku mělo napojenou na koleje (ke sběračům v modelu) a přes přepínací kontakty by přepínalo barvy na světlech.
A bez napětí v kolejích Vám to svítit nebude.
Chtěl bych vidět jak do TT žabáku nacpete relátko, Jde to, ale zabere to 1/4 vozu. :D Tahle aplikace si přímo říká o smd provedení. 8)
>H0< Nejde? To slovo neznám. :-)
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 1224
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Čelní osvětlení jednotky 451

Příspěvekod michal.kubista » pát 13 črc, 2012 4:57 pm

michal.kubista píše:navíc si snížit napájecí napětí 5V o úbytek napětí na tranzistoru (tyristoru) a zvyšovat odběr z kondenzátoru? Je to kvůli ceně kondenzátoru?
LED dioda potřebuje 2V - červená, jiné od 1,5V. Svit se řídí proudem. Takže i kdy byste měli k dispozici 48V, tak stejnak vytopíte na odporu 46V a LEDka si vezme 2V.
Není to kvůli ceně.[/quote]

Máš pravdu jen částečně.
1. červená LEDka má nejmenší úbitek napětí ze všech, a při použití LED bílé se uvažuje 4V.
2. výhodnější, než řadit LED paralelně a zvětšovat odběr (tím zkracovat dobu svícení), je zapojit je sériově - jedna větev má stejnou spotřebu bez ohledu na počet LED v sérii, záleží pouze na odporem nastaveném proudu.


Dále antiparalelní zapojení opravdu může způsobit současný svit obou barev LED. Dalo by se to vyřešit zapojením vybíjecího tranzistoru a odporu ke kondenzátoru, který by sepnul jen při obrácení polarity napětí v kolejích. Z prostorových důvodů já osobně bych to celé řešil v SMD (plný souhlas s Vladimírem). Zapojení s relátkem by bylo sice elektricky jednodušší, ale bohužel rozměrnější.

Jinak se nesnažím kritizovat, spíše pomoct. Já sám provozuju DCC a tyto problémy nemám.
michal.kubista
 
Příspěvky: 387
Registrován: úte 06 říj, 2009 1:48 pm
Bydliště: Břeclavsko

Re: Čelní osvětlení jednotky 451

Příspěvekod Norbit » pát 13 črc, 2012 5:39 pm

Na elektroniku vážně hlavu nemám. Ale není to tak, že čím víc odporů a kondenzátorů, tím více tepla (do odlitku ne moc vhodné)?
SMD by bylo super, ale mám na něj moc "velký ruce".
Napadlo mě, jestli někdo něco podobného nevyrábí do továrních výrobků. V německu přece jezdí spousta řídících vozů (v těch tohle snad musí být) do kterých se určitě dají pořídit nějaké náhradní díly. Jenže tam asi nikdo nedává záložní PC kondenzátor.
Norbit
 
Příspěvky: 9
Registrován: čtv 12 črc, 2012 4:27 pm

Re: Čelní osvětlení jednotky 451

Příspěvekod radula63 » pát 13 črc, 2012 5:41 pm

Vladimír_B píše:
radula63 píše:To relé by cívku mělo napojenou na koleje (ke sběračům v modelu) a přes přepínací kontakty by přepínalo barvy na světlech.
A bez napětí v kolejích Vám to svítit nebude.
Chtěl bych vidět jak do TT žabáku nacpete relátko, Jde to, ale zabere to 1/4 vozu. :D Tahle aplikace si přímo říká o smd provedení. 8)


Chcete říct, že tohle se tam nevejde? http://lhotsky-elektro.kabel1.cz/index. ... 1&Itemid=3
Jedná se o miniaturní IMPULSNÍ relé - buď jedno nebo dvoucívkového typu (jednocívkový typ mění svůj stav po impulsu na svoji cívku vždy se změnou polarity a je lhostejno či to bude impuls nebo trvalé napájení - tudíž se dá použít na kolejišti do vozu!!!!!!!!!!) Jeho zapojení i rozměry si tam stáhněte v .pdf formátu - rozměry 14x9x5mm. Co se týče zástavby, tak lze klidně umístit pod podlahu vozu jako např. nějakou barerii a vývody relé prostrčit podlahou dovnitř. Takže i když zastavíte a v koleji napájení nebude, tak relé zůstane v posledním stavu před vypnutím napájení!!!
Mimochodem, tyto relé lze s úspěchem použít jako alternativu za impulsní bistabilní relé BTTB a to i při 16Vstřídavých - stačí do série s cívkou vřadit diodu (na usměrnění) - to ale odbočuji od tématu.
V odkazu je relé na 12V - po zkušenostech mění svůj stav už na cca 6V spolehlivě, pokud používáte pulsní regulaci, tak se bude přestavovat ihned těsně s rozjezdem. No a jak jsem psal už výše - na jeho přepínací kontakty napojte barvy osvětlení a bude se Vám přepínat barva při změně směru jízdy a při zastavení bude svítit posledně zvolený směr. Snad tento popis stačí, pokud ne, tak budu muset namalovat na papír a scenovat do pc.

EDIT:
A pokud se nepletu tak na http://www.kolejiste-zdar.cz/web/novink ... obona.html Radek Wimer ve fotce použit na přepínání směru také impulsní bistabilní relé (sice k jinému účelu než světla, ale to není podstatné. Radek W. tím přepíná směr jízdy atím pólování kondenzátoru u motorku) - viz. příloha.
a omlouvám se za použití Radkovo fotky, kterou jsem stáhnul z jeho stránek.
P1028502.JPG
Raďula63
MPK - moduly plzeňského kraje
KŽM Praha 3
KŽM cH0TTěboř
Psi štěkají, karavana jede dál
Uživatelský avatar
radula63
 
Příspěvky: 1308
Registrován: čtv 28 kvě, 2009 6:15 pm
Bydliště: kraj Vysočina - okres H.B.

Re: Čelní osvětlení jednotky 451

Příspěvekod Norbit » pát 13 črc, 2012 8:08 pm

Radula63: Myslel jsem si, že dát tam přepínací relátko je nejlepší nápad. Potřeboval bych to ale určitě nakreslit...
Norbit
 
Příspěvky: 9
Registrován: čtv 12 črc, 2012 4:27 pm

Re: Čelní osvětlení jednotky 451

Příspěvekod radula63 » pát 13 črc, 2012 10:16 pm

Norbit píše:Radula63: Myslel jsem si, že dát tam přepínací relátko je nejlepší nápad. Potřeboval bych to ale určitě nakreslit...

OK. V neděli, nejpozději v pondělí to tady máš.
Radek
Raďula63
MPK - moduly plzeňského kraje
KŽM Praha 3
KŽM cH0TTěboř
Psi štěkají, karavana jede dál
Uživatelský avatar
radula63
 
Příspěvky: 1308
Registrován: čtv 28 kvě, 2009 6:15 pm
Bydliště: kraj Vysočina - okres H.B.

Re: Čelní osvětlení jednotky 451

Příspěvekod radula63 » stř 18 črc, 2012 10:23 am

Omluva za zpoždění.
poziční světla-analog.JPG

Jak už jsem psal výše:
Relé se přestaví podle polarity napětí v kolejích a svůj stav si pamatuje i po vypnutí napájení v kolejích. Přes usměrňovač a stabilizátor se nabíjí kondenzátor a přepínací kontakt relé volí barvu světel na čelech. Odpory (rezistory) u LEDek vol podle typy použitých svítivých diod, žádaného jasu a počtu připojených svítivých diod.
Raďula63
MPK - moduly plzeňského kraje
KŽM Praha 3
KŽM cH0TTěboř
Psi štěkají, karavana jede dál
Uživatelský avatar
radula63
 
Příspěvky: 1308
Registrován: čtv 28 kvě, 2009 6:15 pm
Bydliště: kraj Vysočina - okres H.B.

Další

Zpět na Elektrika a elektronika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 28 návštevníků