Napájení jazyků Tillig EW3 (TT)

Schémata, zapojení, návody, dotazy a postupy k využití v železničním modelářství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf, 123.marek

Napájení jazyků Tillig EW3 (TT)

Příspěvekod lajblt » úte 03 dub, 2012 2:42 pm

Ahoj všem,

mám dva dotazy:

1) Zda při přepínání polarity srdcovky u Tilligových EW2/EW3 někdo napájíte také nějakým způsobem přilehlý výhybkový jazyk. Nebo to necháváte jen na kontaktu s opornicí?

2) Existuje nějaký způsob, jak (v DCC provozu) zjistit spolehlivě přesnou polohu jazyka výhybky, resp. jestli opravdu přiléhá k opornici? Stává se mi, že i když mi motorický přestavník (konkrétně Hoffmann) dojede do krajní polohy, síla přítlaku pera nestačí na to, aby spolehlivě dotlačilo jazyk až "na doraz" (je tam třeba 0,5 mm mezera) a pak samozřejmě dojde na jazyku bez napájení k zastavení vlaku.
lajblt
 
Příspěvky: 874
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Napájení jazyků Tillig EW3 (TT)

Příspěvekod Jacek » úte 03 dub, 2012 5:34 pm

Ahoj,
U EW2 jsem to vyřešil velmi jednoduše, prostě jsem na každé straně drátkem propojil jazyk s opornicí, není potřeba tam nic přepínat. Pouhý přítlak jazyků je nespolehlivý i když přestavník dost tlačí. Stačí smítko prachu a je to bez proudu.
Uživatelský avatar
Jacek
 
Příspěvky: 888
Registrován: sob 20 led, 2007 10:03 pm
Bydliště: Moravskoslezský kraj

Re: Napájení jazyků Tillig EW3 (TT)

Příspěvekod cernos » stř 04 dub, 2012 11:21 am

Já jsem EW2 od Tilliga stavěl ze stavebnice. Udělal jsem si i kovovou srdcovku, kterou jsem oddělil od jazyků. Ke každé výhybce vedou 4 dráty. Dva na napájení vnější kolejnice s přilehlým jazykem (proletované v nepohyblivé části jazyka), další drát napají srdcovku a další křídlové kolejnice. Jak píše Jacek ani já se nespokojím s přítlakem. Tyhle mechanický spoje vždycky nefungujou když to nejmíň čekáš a potřebuješ ;)
železničním modelářem od roku 2011 - TT, DCC
cernos
 
Příspěvky: 388
Registrován: stř 09 úno, 2011 6:09 am
Bydliště: Prachatice

Re: Napájení jazyků Tillig EW3 (TT)

Příspěvekod Colonel32 » ned 15 dub, 2012 12:42 pm

Ve všech odpovědích vidím jen odpověď na to, jak to udělat, aby výměny byly napájené, a tedy vlaky nezastavovaly ve výhybce. Zopakoval bych ale část druhého dotazu - jak spolehlivě zjistit, že výhybka byla skutečně přestavena? Pokud bych totiž neměl napájené výměny, dalo by se přestavení detekovat právě podle toho že po přestavení bude výměna napájená z dotyku s kolejnicí (pak mám jistotu že přestavení proběhlo). Pokud ale budu výměny rovnou napájet, tak se tím o tuto možnost připravuji, nebo ne?
Colonel32
 
Příspěvky: 862
Registrován: čtv 24 pro, 2009 12:43 pm

Re: Napájení jazyků Tillig EW3 (TT)

Příspěvekod mizl » ned 15 dub, 2012 1:19 pm

Možná ti to nepomůže, ale doufám že bude patrné jak jsem myslel detekci přehození. Umístit pod jazyky mikrospínač. Ovšem je otázkou zda nebude mikrospínač klást velký odpor samotným jazykům. Ještě mě napadlo udělat pomocí optosnímače. Pokud by se jazyky spojili s kolejnicí rozsvítí se LEDka pod panelem a tu by snímal fototranzistor. Existují i takto vybavené součástky které se používají k oddělení obvodů.

Michal
Přílohy
Detekce_V.jpg
Detekce_V.jpg (11.55 KiB) Zobrazeno 3919 krát
TT, III. - IV., DCC -> LENZ, Mikrolayout, Rajče, Staré kolejiště
Uživatelský avatar
mizl
 
Příspěvky: 1726
Registrován: ned 19 čer, 2011 7:17 pm
Bydliště: Chomutice

Re: Napájení jazyků Tillig EW3 (TT)

Příspěvekod cernos » ned 15 dub, 2012 3:50 pm

Ahoj, tak druhý bod jsem nějak přehlídl, nebo spíš nedočetl do konce :)
Tazatel píše že potřebuje detekci přestavení z toho důvodu, že mu s motorickým přestavníkem nedoléhá jazyk ke krajní kolejnici a pak v jazyku nemá napětí. To se stálým napájením jazyků odpadá. Pokud chce ale detekovat polohu jazyků pro klid na duši :) existuje několik možných variant.
Na toto téma jsme se bavili i s lokopinem na semináři a možná to má i na svých stránkách. Vezmu to podle sebe - k přestavení používám serva a přepínám jen srdcovku. Serva mají dost velkou sílu na to, aby jazyk vždy dolehl tam kam má. Nabízí se tedy snímat polohu páky serva třeba mikrospínačem. No ale co když praskne brko k přestavovacímu mechanizmu? Takže dále posunou mikrospínač až k přestavovacímu mechanizmu. No ale co když mechanizmus praskne? Pak teda snímat mikrospínačem polohu jazyku jako má v obrázku mizl a to pro každý jazyk mikrospínačem zvlášť, tady může vejít chyba nepřestavení jazyku jen v případě nečistoty (kamínku) mezi jazykem a kolejnicí. Dále pak nad tím mít nějakou logiku (buď digi nebo třeba reléovou) a dbát tak na tom, aby byly přestavený oba jazyky do správné polohy.
železničním modelářem od roku 2011 - TT, DCC
cernos
 
Příspěvky: 388
Registrován: stř 09 úno, 2011 6:09 am
Bydliště: Prachatice

Re: Napájení jazyků Tillig EW3 (TT)

Příspěvekod maayaa » ned 22 dub, 2012 2:09 pm

Hlavně pak nezapomeňte na pravidelnou západkovou zkoušku :lol:
Mě připadá sledování polohy jazyku celkem zbytečnost.Celý to bude strašně náchylný na dobrý vyladění.A jestli bude porucha přestavníku,nebo vyhybky tak modelová hromada,narozdíl od skutečný napáchá jen minimální,nebo vůbec žádný škody.
TTe moduly,TT,polní dráhy
maayaa
 
Příspěvky: 372
Registrován: stř 20 úno, 2008 7:15 pm
Bydliště: Litoměřice

Re: Napájení jazyků Tillig EW3 (TT)

Příspěvekod lajblt » úte 24 dub, 2012 1:20 pm

Díky všem za nápady. Pochopil jsem, že při řešení čistě elektrickou cestou (což se v digitálu nabízí, když už je v kolejích šťáva pořád) mám na výběr buď detekci polohy jazyka nebo spolehlivé napájení. Takže radši to druhé. :)
lajblt
 
Příspěvky: 874
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm


Zpět na Elektrika a elektronika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 13 návštevníků