Renovace osvětlení rychlíkových vozů BTTB

Schémata, zapojení, návody, dotazy a postupy k využití v železničním modelářství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf, 123.marek

Re: Renovace osvětlení rychlíkových vozů BTTB

Příspěvekod PetrL » pon 26 bře, 2012 3:35 pm

petr6043 píše: jj to vím ale diky :-) akorád by mě teda zajímalo k čemu je na kondenzátoru napsáno na jedny straně VENT (většinou) 85 nebo 105°C (podle kapacity)(v překladači mě z toho vylezlo ventilovat ) jinak u toho osvětlení bych udělal asi podobny jako na volny.cz/masinky2003 nebo pomocí LED pásků jak bylo zde zmiňováno :) (cenově to je skoro podobné jestli dám 2X 15 Kč za čiré LED nebo 40 Kč za pásky z GME) ale už nebudu psát kraviny aby toto vlákno neuzamkli :)

Už tu bylo psáno, že elektrolytický kondenzátor nehřeje. Může být ale ohříván jinou součástkou vyzařující teplo. V některých zařízeních je tato teplota dost značná. Kondenzátor je proto konstruován pro různou odolnost vůči těmto teplotám. Ta je pak na plášti elytu vyznačena a ovlivňuje také jeho cenu. Nejlevnější teplotám moc neodolává (mimo jiné), jeho elektrolyt brzy vyschne a přestane tak plnit funkci kondenzátoru.
Myslím, že bys měl prostudovat nějaký elektrotechnický slabikář (než používat z nepochopitelných důvodů nějaký překladač). Základní znalosti elektrotechniky při stavbě kolejiště potřebuješ stejně jako základní zručnosti. Bez toho se prostě neobejdeš.
TT-Analog, IIIc/IVa
Uživatelský avatar
PetrL
 
Příspěvky: 331
Registrován: čtv 02 lis, 2006 4:32 pm
Bydliště: Cheb

Re: Renovace osvětlení rychlíkových vozů BTTB

Příspěvekod petr6043 » pon 26 bře, 2012 3:51 pm

Kód: Vybrat vše
 Může být ale ohříván jinou součástkou vyzařující teplo. V některých zařízeních je tato teplota dost značná. Kondenzátor je proto konstruován pro různou odolnost vůči těmto teplotám.
Diky moc vím že už to tu bylo psáno ale nevěděl jsem to :( ale diky teď už to vím :-)
Uživatelský avatar
petr6043
 
Příspěvky: 38
Registrován: ned 21 lis, 2010 3:00 pm

Re: Renovace osvětlení rychlíkových vozů BTTB

Příspěvekod Miloš_P » čtv 29 bře, 2012 1:10 am

Sandy píše:Jistý hobbymarket prodává LED pásky v barvách žlutá, bílá a teple bílá.
Pásek je možno stříhat po modulech. Modul je dlouhý 60 mm a obsahuje tři diody a omezovací odpor. Napájení 12V DC.
Jsou připraveny body na připájení kondenzátoru. Pásek je samolepicí, jeho šířka je 5,7 mm, tlouštka 0,7 mm, s diodou 2,6 mm.
Jeden modul stojí 22 Kč.
Typ LEDek je , zdá se, stejný jako u originálu Digirails.
Po doplnění diodovým můstkem , trimrem a kondenzátorem ( v ceně cca 15 Kč) dostaneme set , odpovídající originálu.
Cena pak bude cca 100.- Kč (4 x modul a 22.- + 15.-)
Pro digitál použitelné prakticky ihned, pro analog bude třeba doplnit diodový můstek. A při pulsním napájení to bude svítit podobně jako v DCC.

Otestoval jsem LED pásek z GME http://www.gme.cz/led-pasky/led-psek-fl ... -p960-111/
Použil jsem ho v délce 20 cm, tedy 4 segmenty po 3 LED (celkem 12 LED), pro analog, takže s můstkem a kondenzátorem 1000M/25V. Žádný předřadný odpor jsem nazapojoval, protože je součástí pásku.
Když jsem vagón postavil na koleje, tak moc pěkně svítil, ale při rozjezdu lokomotivy světlo téměř zhaslo.
Začal jsem tedy měřit a zjistil jsem, že odběr vagónu je 40mA, což je ok, ale při rozjezdu lokomotivy (kdekoliv na kolejišti, napájené ze stejného zdroje) odběr vagónu klesl na 4-5 mA a LEDky v podstate přestaly svítit.
Po delším bezvýsledném laborování jsem zkusil na každém segmentu pásku odpojit jednu diodu, přidal předřadný odpor 1k a vše se začalo chovat naprosto normálně.
Ještě doplním, že se to projevovalo u různých lokomotiv různě a to jak při pulzním, tak při normálním napájení. Používám stabilizovaný zdroj a při rozjezdu lokomotivy jsem v kolejích naměřil pokles napětí přibližně o 0,3V.
Pokud byl na koleji pouze vagón, tak svítil i při nepatrně vytočeném pulzním regulátoru, ale jakmile tam byla jedoucí lokomotiva, tak se intenzita svitu podstatně snížila a docházelo k výraznému poblikávání (i tehdy, když vagón jenom stál na stejné koleji s jedoucí lokomotivou).
Možná někdo z přítomných bude znát podstatu problému, ale moje hlava to zatím nebere :shock: :shock: :shock:
Uživatelský avatar
Miloš_P
 
Příspěvky: 625
Registrován: stř 20 pro, 2006 9:40 pm
Bydliště: Praha

Re: Renovace osvětlení rychlíkových vozů BTTB

Příspěvekod BorgMcz » čtv 29 bře, 2012 4:32 am

A jak velké napětí meříš na kolejišti?
další věci zde - http://www.dccmm.cz nebo http://dcc.zde.cz
BorgMcz
 
Příspěvky: 189
Registrován: ned 06 zář, 2009 3:52 pm
Bydliště: Karlovarský Kraj

Re: Renovace osvětlení rychlíkových vozů BTTB

Příspěvekod Miloš_P » čtv 29 bře, 2012 8:39 am

BorgMcz píše:A jak velké napětí meříš na kolejišti?

Tento důležitý údaj mě nějak z dotazu vypadl.
V kolejích digi měřák ukazuje kolem 7V (pulzní regulátor vytočený zhruba do poloviny), je to ale pulzní, tak tam jdou obdelníky 12V.
Co necápu, je že bez jedoucí mašiny je tam těch 7V taky a svítí to ok a při jedoucí mašině to spadne přibližně o 0,3V na 6,7V.
Ty hodnoty jsou samozřejmě ujetý, protože měřím obdélníkový průběh.
Měřil jsem i na kondenzátoru za můstkem ve vagónu a tam je kolem 9V (při naměřených 7V v kolejích) a když jede mašina, tak to spadne na 8,5). Poz.: I na jetou 9V baterku ten pásek svítí jako sviňa :o
Uživatelský avatar
Miloš_P
 
Příspěvky: 625
Registrován: stř 20 pro, 2006 9:40 pm
Bydliště: Praha

Re: Renovace osvětlení rychlíkových vozů BTTB

Příspěvekod BorgMcz » čtv 29 bře, 2012 3:26 pm

Miloš_P píše:
BorgMcz píše:A jak velké napětí meříš na kolejišti?

Tento důležitý údaj mě nějak z dotazu vypadl.
V kolejích digi měřák ukazuje kolem 7V (pulzní regulátor vytočený zhruba do poloviny), je to ale pulzní, tak tam jdou obdelníky 12V.
Co necápu, je že bez jedoucí mašiny je tam těch 7V taky a svítí to ok a při jedoucí mašině to spadne přibližně o 0,3V na 6,7V.
Ty hodnoty jsou samozřejmě ujetý, protože měřím obdélníkový průběh.
Měřil jsem i na kondenzátoru za můstkem ve vagónu a tam je kolem 9V (při naměřených 7V v kolejích) a když jede mašina, tak to spadne na 8,5). Poz.: I na jetou 9V baterku ten pásek svítí jako sviňa :o


Bohuzel bílé led potřebují ke svícení vetší napětí než ostatní barvy, kdyz se ještě připočítá stráta min. 1,2V na můstku, budeš pod prahovou urovní potřebnou pro LED. To že měříš za můstkem je OK, protože ve své podstatě ti pulzní regulátor vytváří střídavé napětí , které můstkem usměrňuješ a kondenzátorem vyhlazuješ. Pokud to půjde, zkus zvednout napětí na pulzním regulátoru o 1V a myslim, že to bude OK.
další věci zde - http://www.dccmm.cz nebo http://dcc.zde.cz
BorgMcz
 
Příspěvky: 189
Registrován: ned 06 zář, 2009 3:52 pm
Bydliště: Karlovarský Kraj

Re: Renovace osvětlení rychlíkových vozů BTTB

Příspěvekod Miloš_P » čtv 29 bře, 2012 3:57 pm

BorgMcz píše:
Miloš_P píše:
BorgMcz píše:A jak velké napětí meříš na kolejišti?

Tento důležitý údaj mě nějak z dotazu vypadl.
V kolejích digi měřák ukazuje kolem 7V (pulzní regulátor vytočený zhruba do poloviny), je to ale pulzní, tak tam jdou obdelníky 12V.
Co necápu, je že bez jedoucí mašiny je tam těch 7V taky a svítí to ok a při jedoucí mašině to spadne přibližně o 0,3V na 6,7V.
Ty hodnoty jsou samozřejmě ujetý, protože měřím obdélníkový průběh.
Měřil jsem i na kondenzátoru za můstkem ve vagónu a tam je kolem 9V (při naměřených 7V v kolejích) a když jede mašina, tak to spadne na 8,5). Poz.: I na jetou 9V baterku ten pásek svítí jako sviňa :o


Bohuzel bílé led potřebují ke svícení vetší napětí než ostatní barvy, kdyz se ještě připočítá stráta min. 1,2V na můstku, budeš pod prahovou urovní potřebnou pro LED. To že měříš za můstkem je OK, protože ve své podstatě ti pulzní regulátor vytváří střídavé napětí , které můstkem usměrňuješ a kondenzátorem vyhlazuješ. Pokud to půjde, zkus zvednout napětí na pulzním regulátoru o 1V a myslim, že to bude OK.

Díky za odpověď. Myslel jsem si, že by problém mohl být v tom, že se to celé pohybuje na nějaké mezní napěťové hodnotě LEDek a ten pokles pokles napětí o 0,5V za můstlem je kritický.
Jak jsem už psal, vyřešil jsem to snížením počtu LEDek v serii. Ve výsledku to nějak nesnižuje výsledný efekt. V regulátorech má stabilizátory na 12V, takže tudy cesta nevede. Až budu mít možnost, tak se mrknu osciloskopem na průběh pulzů zatíženého regulátoru.

Jinak ten pásek doporučuju, je s tím pohodová a rychlá práce (když zrovna nebudete půl dne řešit, proč to nesvítí :cry:) . Za 30 minut byl jeden vagón hotový. A náklady na 3 vozy, včetně můstků a kondenzátorů, byly necelých 200,-Kč.
Uživatelský avatar
Miloš_P
 
Příspěvky: 625
Registrován: stř 20 pro, 2006 9:40 pm
Bydliště: Praha

Předchozí

Zpět na Elektrika a elektronika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 21 návštevníků