Stránka 1 z 13

spínací kontakt na kolejích

PříspěvekNapsal: čtv 02 srp, 2007 4:42 pm
od Tomáš
stojím na problému jak u flexi kolejiva udělat kolejový kontakt kterým budu např. ovládat závory nebo semafory..u starýho kolejiva na to byly ty spínací koleje,ale jak se to dělá u kolejiva novýho..našel jsem sice návody který používají techniku pomocí fotodiod,ale to je trochu složitý je nějakej jednodušší a spolehlivý návod jak na to?...mě osobně napadla jedna věc,ale nevím jak se na to bude tvářit motorek,přeříznout kolejnice obě vedle sebe a pak ještě jednou za sebou na délku kolečka jak tam najede kolo lokotky tak tento malinkej úsek sepnou kolečka přez motorek

Re: spínací kontakt na kolejích

PříspěvekNapsal: čtv 02 srp, 2007 5:38 pm
od kisa
Tomáš píše:stojím na problému jak u flexi kolejiva udělat kolejový kontakt kterým budu např. ovládat závory nebo semafory..u starýho kolejiva na to byly ty spínací koleje,ale jak se to dělá u kolejiva novýho..našel jsem sice návody který používají techniku pomocí fotodiod,ale to je trochu složitý je nějakej jednodušší a spolehlivý návod jak na to?...mě osobně napadla jedna věc,ale nevím jak se na to bude tvářit motorek,přeříznout kolejnice obě vedle sebe a pak ještě jednou za sebou na délku kolečka jak tam najede kolo lokotky tak tento malinkej úsek sepnou kolečka přez motorek


Co třeba použít pod loko magnet a mezi pražce použít jazýčkové relé?

Re: spínací kontakt na kolejích

PříspěvekNapsal: čtv 02 srp, 2007 7:17 pm
od Tomáš
kisa píše:
Tomáš píše:stojím na problému jak u flexi kolejiva udělat kolejový kontakt kterým budu např. ovládat závory nebo semafory..u starýho kolejiva na to byly ty spínací koleje,ale jak se to dělá u kolejiva novýho..našel jsem sice návody který používají techniku pomocí fotodiod,ale to je trochu složitý je nějakej jednodušší a spolehlivý návod jak na to?...mě osobně napadla jedna věc,ale nevím jak se na to bude tvářit motorek,přeříznout kolejnice obě vedle sebe a pak ještě jednou za sebou na délku kolečka jak tam najede kolo lokotky tak tento malinkej úsek sepnou kolečka přez motorek


Co třeba použít pod loko magnet a mezi pražce použít jazýčkové relé?


to se dělá tak malý aby se vlezlo mezi pražce TT?

PříspěvekNapsal: pát 03 srp, 2007 3:48 am
od Radek Mende
Podívej se sem ,tady si určitě vybereš. http://www.meder.com/cs/index.php?page=595&prod=rsw
Já je taky používám,zasypeš je štěrkem a není nic vidět.

Re: spínací kontakt na kolejích

PříspěvekNapsal: pát 03 srp, 2007 2:48 pm
od Zdenek Valter
Tomáš píše:stojím na problému jak u flexi kolejiva udělat kolejový kontakt kterým budu např. ovládat závory nebo semafory..u starýho kolejiva na to byly ty spínací koleje,ale jak se to dělá u kolejiva novýho..našel jsem sice návody který používají techniku pomocí fotodiod,ale to je trochu složitý je nějakej jednodušší a spolehlivý návod jak na to?...mě osobně napadla jedna věc,ale nevím jak se na to bude tvářit motorek,přeříznout kolejnice obě vedle sebe a pak ještě jednou za sebou na délku kolečka jak tam najede kolo lokotky tak tento malinkej úsek sepnou kolečka přez motorek


No spínání se dá dělat podobně jako dřív.
Ovšem pokud někdo používá kola s různými profily [NEM 311, 311.1]
musel by se postarat o to aby se pružinka kontaktu najustovala tak aby dosáhla i na nen nižší z profilů.

Nemyslím si, že reflexní technika pomocí fotodiod a fototranzistorů je složitá síše naopak. A hlavně při jejím použití nemusím řešit problém poteciálu proti spínané kolejnici :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!:

Nápad s přeřezaným kouskem koleje jak detekce je realizovatelný ovšem to jak popisuješ sepnutí takového kontaktu je trochu mimo.

1. Kolo sepne takový úsek když na něj vjede se sousední kolejnicí
2. přes motor se na kontakt mnoho nedostane neboť málokterá lokomotiva sbírá jen z jedné nápravy. :wink: :wink: :wink:
Pokud bys takovou lokoměl musel bys toto místo ošetřit tak aby projela :wink: :wink: :wink:
Spíš se tento izolovaný kousek při styku s kolem dostane na stejný potenciál sousedního přes vnitřní propojení sběračů z kol.

PříspěvekNapsal: ned 05 srp, 2007 8:07 am
od Tomáš
Radek Mende píše:Podívej se sem ,tady si určitě vybereš. http://www.meder.com/cs/index.php?page=595&prod=rsw
Já je taky používám,zasypeš je štěrkem a není nic vidět.


a mohl bys mi tu nějak nastínit jak to funguje zní to zajímavě...jestli to chápu tak magnet na loko přitáhne ty dva jazýčky kontakt se spojí a sepne obvod,jak ale potom dojde zase k rozpojení.?dojde k němu hned jak magnet opustí ty kontakty?

PříspěvekNapsal: ned 05 srp, 2007 10:10 am
od Radek Mende
Ano ,hned po opuštění magnetu se kontakt rozepne.
Musíš ale dát pozor aby kontaktem neprocházel větší proud než je přípustné(0.4A-3A podle druhu kontaktu),jinak by došlo k napálení kontaktů.Nejlepší je spínat příslušenství přes nějaké relé.

PříspěvekNapsal: ned 05 srp, 2007 11:17 am
od Tomáš
Radek Mende píše:Ano ,hned po opuštění magnetu se kontakt rozepne.
Musíš ale dát pozor aby kontaktem neprocházel větší proud než je přípustné(0.4A-3A podle druhu kontaktu),jinak by došlo k napálení kontaktů.Nejlepší je spínat příslušenství přes nějaké relé.


jo to bude asi ideální řešení sepnout tím jazýčkovým kontaktem relátko a na relátko pak napojit už nějaký zařízení....mimo jiné když s tím máš zkušenost jakej ten typ teda používáš na TT abych použil už ověřený typ..případně jak silnej musí být ten magnet ..stačí jen nalepit kousíčky(pilinky) nebo by měl být vědší kousek

PříspěvekNapsal: ned 05 srp, 2007 2:18 pm
od Radek Mende
Já používám tuším KSK-1A46, jde hlavně o to aby průměr skleněné trubičky byl 1.8-2 mm aby se vešel mezi pražce a délka do 12mm.
Magnet to chce silnější,vzhledem k tomu ,že ho musíš umístnit nad temeno kolejnice aby mašina při průjezdu přes výhybky neškrtala.
Musíš najít nějaký ,který snadno skryješ pod mašinou.
Já používám válcové průměr 3x12mm.

PříspěvekNapsal: pon 06 srp, 2007 1:27 pm
od Tomáš
Radek Mende píše:Já používám tuším KSK-1A46, jde hlavně o to aby průměr skleněné trubičky byl 1.8-2 mm aby se vešel mezi pražce a délka do 12mm.
Magnet to chce silnější,vzhledem k tomu ,že ho musíš umístnit nad temeno kolejnice aby mašina při průjezdu přes výhybky neškrtala.
Musíš najít nějaký ,který snadno skryješ pod mašinou.
Já používám válcové průměr 3x12mm.


hm hm díky za odpovědi...kdybys náhodouměl nějaký obrázky mohl bys mi je pls.poslat mailem ono vždycky je lepší to vidět...hlavně to uchycení magnetu na loko

PříspěvekNapsal: ned 17 úno, 2008 8:27 am
od Martin HO
Ještě by to chtělo říct, jaká může být maximální svislá vzdálenost čela magnetu od jazýčkového kontaktu aby to spolehlivě fungovalo a pro někoho také, jak musí být jazýčkový kontakt orientován směrem k magnetu (asi musí být plochy kotnaktů rovnoběžné s čelem magnetu).
A válcový kontakt musí být orientován svoji osou svisle, ne?

PříspěvekNapsal: ned 17 úno, 2008 9:48 pm
od Miloš_P
Mrkni na http://www.kolejiste-zdar.ic.cz/web/pos ... obvod.html

Jazýčkové kontakty používám taky (stejně umístěné jako na fotkách v odkazu), ale nepoužívám ten obvod s tranzistorem, ale spínám přímo relátko (miniaturní M4-12H), které má velmi malý odběr proudu a nehrozí upečení jazýčkového kontaktu.
Kontakt spolehlivě spíná při vzdálenosti magnetu 1cm.

Ještě doplním: pokud nechceš, aby ti relé (při podélném umístění jazýčkového kontaktu) spínalo 2x, tak stačí zapojit k jeho vinutí paralelně kondenzátor tak 100M a jazýček připojit přes odpor 1k.

PříspěvekNapsal: pon 18 úno, 2008 6:05 am
od Martin HO
Miloš_P píše:Mrkni na http://www.kolejiste-zdar.ic.cz/web/pos ... obvod.html

Jazýčkové kontakty používám taky (stejně umístěné jako na fotkách v odkazu). Kontakt spolehlivě spíná při vzdálenosti magnetu 1cm.

Ještě doplním: pokud nechceš, aby ti relé (při podélném umístění jazýčkového kontaktu) spínalo 2x, tak stačí zapojit k jeho vinutí paralelně kondenzátor tak 100M a jazýček připojit přes odpor 1k.


Dík za informaci!
Radek Mende měl ale zřejmě na mysli jiný způsob uložení trubičkového kontaktu, mezi pražce, tak aby nebyl vidět (t.j. napříč koleje ve štěrkovém poli). (Ještě jej zasypával vrstvičkou štěrku.) Nicméně orientační hodnota 1 cm je pro instalaci magnetů a jazýčkového relé je pro mne zásadní.

PříspěvekNapsal: pon 18 úno, 2008 11:06 am
od PetrL
Vyzkoušel jsem leccos.
1) Klasické kolejové kontakty padly pro nespolehlivost a téměř nemožnost použití v obloucích.
Doplnění tranzistorovým zesilovačem zvýšilo spolehlivost a snížilo opalování koleček ale s nástupem celokovových koleček vagonů bylo jejich použití de facto znemožněno.

2) Optokontakty IR: dobré a citlivé, ale vcelku zbytečná vybavovací elektronika s trvalým odběrem proudu a hlavně pracná výroba modulu s IR prvky a nastavením správného úhlu. Občas docházelo k nechtěnému sepnutí, způsobenému např. sběrnými kontakty osvětlení vozů z fosforbronzu - vše lesklé se muselo zatřít barvou. Problém byl také s umístěním vzdálenosti „zrcátka“ pro správnou funkci a jeho potřebnou velikostí. Bezvýznamu není ani situování vysílacího paprsku tak, aby nezasahoval do očí pozorujících osob.

3) Jazýčkové kontakty ovládané magnetem. Právě jimi všechny optokontakty nahrazuji. Považuji je za naprosto ideální. Mohou pracovat spolehlivě i v oblouku. Reagují i na nejkratší impulz při max. rychlosti. Kdykoliv je lze dodatečně zabudovat - stačí odstranit šterk mezi dvěma pražci a jazýčkový kontakt vsunout ze strany. Vodiče zásadně neohýbám - rádo se vyštípne sklo baňky. Jen je zkrátím a vodiče prostrčené zdola a „zaháknuté“ na vývody kontaktu zapájím. Magnety situuji na ovládacím voze raději příčně (rovnoběžně s kontaktem) - citlivost se mi zdá větší a hlavně doba sepnutí o něco delší. Při podélné orientaci kontakt sepne velmi rychle a tedy krátce dvakrát za sebou. Jazýčkovými kontakty ovládám relé s vhodným odběrem proudu, která mohou vybavovat spoustu dalších akcí. Např. kompletní nastavení vlakové cesty a návěstidel mám napojené přes rozpínací kontakt malého pomocného relé. Pro projetí vlaku přes spínač pomocného relé dojde ke „shození“ všech navolených funkcí - návěstidla přejdou na stůj a odpojí se napájení všech výhybek. Stejně tak ovl. závor atd. Mechanické provedení - jaz. kontakt můžeš klidně zasypat štěrkem, a magnet lepím na podvozek loko. Kde je moc nízko (V221 apod) profrézuji v podvozku podlouhlý otvor asi 2mm široký a magnet do něj vlepím zevnitř. Naopak, je-li podvozek vysoko (M152 nalepím chemoprénem kousek mechovky potř. tloušťky -výborně se hodí z podložky pod myš- do ní vyříznu žlábek a do něj vlepím magnet a pak to celé černě zabarvím. Používám jazýčky KSK1A87 (0,5A, 2x10mm) a magnety 3x12mm. Popsal jsem to trochu podrobněji, protože se domnívám, že nic jednoduššího a spolehlivějšího není. Když budeš potřebovat, tak se zeptej přes SZ.

PříspěvekNapsal: pon 18 úno, 2008 3:53 pm
od Radek Mende
Petře ,koukám,že používáme stejné magnety a téměř stejné kontakty.
Před nedávnem jsem si pořídil několik neodymových magnetů na zkoušku.Zatím jsem se nedostal k montáži na loko,ale při testování na stole mají stejnou spínací schopnost jako ty válcové 3x12mm.
Ale podstatně lepší rozměr na přilepení k podvozku 8x4x1,2mm .
Mám ještě 4x4x1,5mm 10x2x1mm a průměr 3x1mm.Ty kulaté jsou dost slabé,spínají tak při 2mm vzdálenosti ,ale ty 10x2x1mm už v 8 mm a když dám dva na sebe (takže 10x2x2)tak spínají při 11mm.V každém případě se budou lépe montovat a budou nenápadnější.