Elektromotory vhodné pro stavbu pojezdů či remotorizaci

Schémata, zapojení, návody, dotazy a postupy k využití v železničním modelářství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf, 123.marek

Elektromotory vhodné pro stavbu pojezdů či remotorizaci

Příspěvekod dan » stř 01 lis, 2006 9:23 pm

Vzhledem k tomu, že jsem i letecký modelář zjistil jsem zdroj elektromotorů mabuchi 12 V dva druhy otáčky 14000 a 16000 za min.
cena cca 70 Kč za kus oboustraná hřídel
dají se koupit na www.megamotor.cz už jsem je zahlédl na modelbazaru či aukru a byly dost předražené cca 250 Kč,- za kus
Tak abyste nenalítli nějakému vyčůránkovi
dan
 
Příspěvky: 516
Registrován: úte 10 říj, 2006 10:33 pm
Bydliště: Strašín, Říčany

Příspěvekod dan » stř 01 lis, 2006 9:25 pm

dan
 
Příspěvky: 516
Registrován: úte 10 říj, 2006 10:33 pm
Bydliště: Strašín, Říčany

Re: Elektromotory vhodné pro stavbu pojezdů či remotorizaci

Příspěvekod Zdenek Valter » čtv 02 lis, 2006 8:43 am

dan píše:Vzhledem k tomu, že jsem i letecký modelář zjistil jsem zdroj elektromotorů mabuchi 12 V dva druhy otáčky 14000 a 16000 za min.
cena cca 70 Kč za kus oboustraná hřídel
dají se koupit na www.megamotor.cz už jsem je zahlédl na modelbazaru či aukru a byly dost předražené cca 250 Kč,- za kus
Tak abyste nenalítli nějakému vyčůránkovi


Dík za info. Mě tam bohužel chybí prarametr o počtu pólů. Řekl bych, že se jedná o JEN třípólové motory. :cry:
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2754
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Příspěvekod dan » čtv 02 lis, 2006 10:02 pm

Zjistím to a dám vědět
dan
 
Příspěvky: 516
Registrován: úte 10 říj, 2006 10:33 pm
Bydliště: Strašín, Říčany

Příspěvekod dan » pát 03 lis, 2006 8:49 am

jsou to motory dvoupolove a trilamelove
Toto je odpověď od dovozce motorů
dan
 
Příspěvky: 516
Registrován: úte 10 říj, 2006 10:33 pm
Bydliště: Strašín, Říčany

Příspěvekod Zdenek Valter » pát 03 lis, 2006 6:07 pm

dan píše:jsou to motory dvoupolove a trilamelove
Toto je odpověď od dovozce motorů


:o Dvoupolové ??? :o to slyším poprvé.
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2754
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Příspěvekod dan » pát 03 lis, 2006 8:08 pm

Vzhledem k tomu že mi odpovídal přímo majitel firmy, který vyrábí modelářské motory stejnosměrné a střídavé už asi 15 let předpokládám že to je údaj pravdivý, já sám nemohu posoudit já v modelech letadel používám motory střídavé (vedou do nej 3 dráty) a motorům stejnosměrným mnoho nerozumím
dan
 
Příspěvky: 516
Registrován: úte 10 říj, 2006 10:33 pm
Bydliště: Strašín, Říčany

Pro MaHa

Příspěvekod Zdenek Valter » sob 04 lis, 2006 10:27 am

MaHa píše:
Zdenek Valter píše:
MaHa píše:Alfou a omegou každého el.motorku je hysterezní křivka permanentních magnetů která je závislá na teplotě. Je-li hysterezní křivka měkká pak se magnetické pole magnetů po zahřátí sníží a zůstává takové i po snížení teploty - takovémuto motorku pak výrazně klesne výkon a při dalším použití se něco spálí(komutátor, kotva, vyteče držák ložiska). Je-li hysterezní křivka tvrdá pak se po zahřátí motoru magnetické pole magnetů nepatrně sníží či zůstává na stejné hodnotě jako i po následovném snížení teploty motoru. Výsledná cena motorku hovoří do
jisté míry o kvalitě magnetů(dráhoví automodeláři platí sa sadu magnetů 2000,-- Kč - motorky si pak skládají sami).


Ano je to tak jak říkáš, jenže tihle hoši mají trochu jiné dimenze.
Výkody těhle motorků jsou někde jinde než potřebujeme my.
Nás zajímá - tichý chod, výdrž ale především jej nepoužíváme v oblasti MAX ale cca 1/3 až 1/2 výkonu.
Jaké zkušeností jsou třeba s CORELESS motory ? (Faulhaber, MAXXON)


S výše uvedenými motory zkušenosti nejsou protože mi je nikdo nenabídl,
nicméně si myslím, že výrobců magnetů je podstaně méně něž výrobců mororů - tedy že pro automodeláře, pro železniční mod. a ostatní se použijí "stejné magnety" ale kotva, kartáče a velikost vzduchové mezery mezi kotvou a magnety jsou jiné protože výroba magnetů a její tech. vývoj je výrazně dražší než motání kotev a výroba kartáčů.


1. Obávám se, že se naše povídání trochu míjí - Ty doporučuješ globálně bez nějakých dílčích dat či odkazů na stránky Tebou chváleného Buehlera.
Takže se můžete podívat sami:

http://www.buehlermotor.de/cgi-bin/sr.exe/indexus

Je jasné že Buehler nenabízí takovou škálu motorů jako Mashima.
Takže např. H0e či N-kaři přijdou zkrátka.

2. Jedné kriterium, které zde propaguješ je pro Tebe, spolehlivost a životnost při trvalém provozu. To je sice velmi zajímavé a poučné, ovšem mne zajímá i hlučnost takového motoru, jak se chová v malých otáčkách.

Například mám-li nějakou páru a chci-li aby mi rovnoměrně jezdila i rychlostí milimetry za minutu, pak toho obtížne dosáhnu moterm Igarasi za 10 kaček a s modulem zubu na převodu 0,5 či větším a vůlí 0,5 mm jako v pojezdu Pleticha.

3. Co se týče magnetů je tvrzení o hysterezi pravdivé, ale cenu motoru a jeho vlastnosti ovlivňují i jiné faktory.

Především se motory dělí dle použité kotvy (rotoru)
I. s jáderm - zde je důležitý počet pólů (5 a více zpravidla stačí)
II. Bez jádra - rotor tvoří pouze cívka (hrníčkový motor)

U motorů s kotvou je velmi důležitý i tvar magnetického obvodu
a) standard - magnety jou umístěny v bocích válce
b) CAN - magnetický obvod je uzavřen do kovové schránky motoru (v hrnci ;-)
c) open frame magnetický obvod je otevřen

Další podsatnou kategorií je použitý způsob napájení kotvy.
1) klasickým komutátorem s kartáči (uhlíky)
2) brushless - elektronickým komutátorem tedy bez uhlíků

Kategorie coreless + brusless motorů je vřádu 100 EUR za kus a nikdo ze výrobců velkých seríí je do modelů nedává. Maloseriový je však celkem běžně používaji.

Chápu, že i modelový svět je bussines a tak se hledají modely za co nejméně peněz s co nejlepší životností.
Těžko by jste tam provozovili model ca zca 20 000 CZK či více.

Co se týče těch motorů MAXON a Faulhaber - dají se sehnat ale není to tak easy.
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2754
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Pro MaHa - continued

Příspěvekod Zdenek Valter » sob 04 lis, 2006 10:40 am

MaHa píše:Jestli je Mashima v hektorovi, pak v životnosti v Modelovém světě prohrála 2 : 12 a více v počtu měsíců provozu. :(


Dobře ale co se na tom hektru pokazilo ? Byl to opravdu motor ?
Mužes být konkretnější ?

MaHa píše:Co se týče toho Bühlera tak mám na mysli vozidla fy. ROCO (tam, kde je použit) a LGB, která jsou vcelku tichá a mají velmi dlouhou životnost (u ROCA se rozsype obvykle jako první motor, u LGB pak převodovka)


Můžeš posat blíž to rozsypání motoru ?
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2754
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Pro Z.Valtera

Příspěvekod MaHa » sob 04 lis, 2006 9:59 pm

Naše příspěvky se svým způsobem skutečně míjí :lol: :lol: :lol: .
1. Co se týče kvality Bühlera v loko. ROCO odkazuji od začátku na Brněnskou zkušebnu - Modelový svět, http://www.modelovysvet.cz/
kde mají dnes už letité zkušenosti s provozem těchto motorů.
Jestliže provozovatel Modelového světa-můj dobrý známý řekne: Ano
ROCO s Bühlerem je to nejlepší z důvodů těch a těch(životnost, dostupnost, tichý chod, atd), pak já mu nemám důvod nevěřit.
(Mně osobně některá jejich odhalená fakta taky rozhodila, ale to je život!)
2. Chceš-li vědět další podrobnosti co a jak vydrželo dlouho jezdit, pak je potřeba zavolat na tel. číslo, uvedené na jejich stránkách a zeptat se na podrobnosti potíží s Hektorem či jinými modely které zde neobstály nebo si domluvit schůzku třeba s p.Ing Strakou který Ti dá v tomto směru vyčerpávající odpověď.
3.Máš-li pocit že motory Bühler v modelech ROCO jsou příliš hlučné, pak si je nekupuj :!: :wink:
4.Co se týče velikosti HOe a N & řady motorů Bühler mám jako HOe-čkař
skutečně jistý handicap - tak jak jsi napsal: přijdu prostě zkrátka :cry: .
5.Uplatnění motorů typu colreless+bruseless na našem trhu nepřipadají téměr v úvahu neboť věřím tomu, že počet sběratelů ochotných utratit za model cca 50 000,-- a více Kč za zadaný typ modelu je velmi málo.
6.Co se týče značek MAXON a Faulhaber- zkus se zeptat normálního modeláře zda by čekal na nedostupný materiál nebo by se spokojil s tím
co je reálně dostupné.
7.Budeš-li mít rozumný dotaz milerád jej zodpovím, avšak kritické připomínky k motorům Bühler používaným v modelech ROCO a jejich srovnávání s ostaními je lépe směrovat na stránky Modelového světa nebo dotazy o podrobnostech smrti Hektorů a jejich motorků dávat tamtéž: http://www.modelovysvet.cz/
8.Stále jsi mi neodpověděl na otázku kdo je dodavatelem mot. Mashima
v ČR :?: (Prosím zdvořile o adresu nebo www a tel. číslo) :D
9.Ještě jeden problém se vyskytl právě u Hektorů a je zřejmě zapříčiněn ( já tento fakt netvrdím - nejsem uživatelem DCC) právě údajně použitým motorem: a to programování dekodéru u DCC - problém je popsán v Pandoře v sekci DCC z 26.6.2006 autor: Ing Ivo Kučera a článek se jmenuje Digitalizace T435. Autor zde také popisuje že s ostatními modely nebyly problémy a přitom je jisté že v některém z modelů KŽM-BrnoI se zn Bühler nachází.
Vzhledem k tomu, že digitál neprovozuji, prosím Zdenku směrovat další dotazy k tomuto problému na Pandoru DCC. Odpověď , kde je v tomto případě skutečně "zakopaný pes" si však i jako neuživatel DCC milerád přečtu. :lol:
MaHa
 
Příspěvky: 240
Registrován: stř 01 lis, 2006 10:09 pm
Bydliště: Šalingrad-Brno

Re: Pro Maha

Příspěvekod Zdenek Valter » ned 05 lis, 2006 10:39 am

MaHa píše:Naše příspěvky se svým způsobem skutečně míjí :lol: :lol: :lol: .


Ano míjí a dost zásadně bohužel :(

Vysvětlím dále.
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2754
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Re: Pro Z.Valtera

Příspěvekod Zdenek Valter » čtv 09 lis, 2006 11:50 am

MaHa píše:Naše příspěvky se svým způsobem skutečně míjí :lol: :lol: :lol: .
1. Co se týče kvality Bühlera v loko. ROCO odkazuji od začátku na Brněnskou zkušebnu - Modelový svět, http://www.modelovysvet.cz/
kde mají dnes už letité zkušenosti s provozem těchto motorů.
Jestliže provozovatel Modelového světa-můj dobrý známý řekne: Ano
ROCO s Bühlerem je to nejlepší z důvodů těch a těch(životnost, dostupnost, tichý chod, atd), pak já mu nemám důvod nevěřit.
(Mně osobně některá jejich odhalená fakta taky rozhodila, ale to je život!)


Jenže problém je v tom, že já jsem měl dojem (možná jsem byl sám), že jsi zde sděloval zkušenost vlastní. Tedy, že jsi přímý zdroj těchto informací.

Já jsem si například vzal dva motory jeden Buehler (Rosnička VACEK H0) a jednu Mashimu (Hektor) a zkoušel jsem je na různá napětí.
(Obě loko vlastním)
Oba motory se chovali dobře - a jak jsem psal jen Buehler byl hlučnější.

MaHa píše:2. Chceš-li vědět další podrobnosti co a jak vydrželo dlouho jezdit, pak je potřeba zavolat na tel. číslo, uvedené na jejich stránkách a zeptat se na podrobnosti potíží s Hektorem či jinými modely které zde neobstály nebo si domluvit schůzku třeba s p.Ing Strakou který Ti dá v tomto směru vyčerpávající odpověď.


Samozřejmě podrobnosti mne zajímají, ovšem bylo by určitě mnohem lepší kdybys svému kamarádovi zavolal Ty. Tobě spíš věnuje svuj čas než někomu neznámému z ulice na zavolání.
Mužeš tedy prosím zjistit které modely od ROCO vydržely nejvíc ?
Můžeš se jej zeptat na podrobnosti o těch Hektorech ?

MaHa píše:3.Máš-li pocit že motory Bühler v modelech ROCO jsou příliš hlučné, pak si je nekupuj :!: :wink:


Promiň tohle jsem NIKDY NEŘEKL :!: :!: :!:

Bohužel z této odpovědi by si případný čtenář mohl také myslet, že jsem zaujat proti motrů Buehler.

Ne nejsem :!: :!: :!: Buehler jsou VELMI DOBRÉ motory.
Jen podle toho co píše MaHa :wink: příiš drahé.:cry: SORRY

MaHa píše:4.Co se týče velikosti HOe a N & řady motorů Bühler mám jako HOe-čkař
skutečně jistý handicap - tak jak jsi napsal: přijdu prostě zkrátka :cry:

:lol: Koukám, že tu MASHIMA nějak nevzals na milost. Měl si jí někdy v ruce ?
Máš také hektora v H0 ?

MaHa píše:5.Uplatnění motorů typu colreless+bruseless na našem trhu nepřipadají téměr v úvahu neboť věřím tomu, že počet sběratelů ochotných utratit za model cca 50 000,-- a více Kč za zadaný typ modelu je velmi málo.


Uplatnění "na trhu" je spíš pojem pro ekonomy než modeláře ne ? :wink:
A co se týče drahých modelu je to asi jak jsem pral již dříve - máš asi špatné kamarády :lol:

MaHa píše:6.Co se týče značek MAXON a Faulhaber- zkus se zeptat normálního modeláře zda by čekal na nedostupný materiál nebo by se spokojil s tím
co je reálně dostupné.


Je mi to moc líto MaHa, ale já žádného NORMÁLNÍHO modeláře neznám. Co se týče těhle motorů, jsou stejně dostupné jako ostatní kvalitní motory - tedy obtížně. Ve vetších modářských komunitách či klubech mají lidé i své kanály a kontakty do zahraničí. Tudy pak tyto kvaliní motory putují i k nám.

MaHa píše:7.Budeš-li mít rozumný dotaz milerád jej zodpovím, avšak kritické připomínky k motorům Bühler používaným v modelech ROCO a jejich srovnávání s ostaními je lépe směrovat na stránky Modelového světa nebo dotazy o podrobnostech smrti Hektorů a jejich motorků dávat tamtéž: http://www.modelovysvet.cz/


Nevím o žádných mých kritických připomíkách vůči motorům a modelům od ROCO, protože si nenapsal, které konkrétní modely mají z hlediska žvotnosti tak skvělé vlastnosti. Misto ní jsem dostal kontakt na pana Straku.
Uvědom si prosím, že Tvé informace ohledně životnosti mají bídnou vypovídací hodnotu jsou-li příliš obecné - jsme modeláři takže buď prosím konkrétní, nebo informaci prosím doplň. Dokonce v této své odpovědi snížíš váhu svých informací tím, žes přiznáš, že jsou zprostředkované.
Takže mé kritické připomínky jsou jenom na Tvuj způsob interpretace informací, ne na Tebe osobně.

MaHa píše:8.Stále jsi mi neodpověděl na otázku kdo je dodavatelem mot. Mashima v ČR :?: (Prosím zdvořile o adresu nebo www a tel. číslo) :D


Sorry já žádný kontakt nemám. Já jsem je koupil v ČR jako náhradní díl.
Od pana Kubíčka.

MaHa píše:9.Ještě jeden problém se vyskytl právě u Hektorů a je zřejmě zapříčiněn ( já tento fakt netvrdím - nejsem uživatelem DCC) právě údajně použitým motorem: a to programování dekodéru u DCC - problém je popsán v Pandoře v sekci DCC z 26.6.2006 autor: Ing Ivo Kučera a článek se jmenuje Digitalizace T435. Autor zde také popisuje že s ostatními modely nebyly problémy a přitom je jisté že v některém z modelů KŽM-BrnoI se zn Bühler nachází.
Vzhledem k tomu, že digitál neprovozuji, prosím Zdenku směrovat další dotazy k tomuto problému na Pandoru DCC. Odpověď , kde je v tomto případě skutečně "zakopaný pes" si však i jako neuživatel DCC milerád přečtu. :lol: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!:


MaHo, Maho :cry: Bohužel zase píšeš něco co jsi slyšel z doslechu. Ověř si prosím Ty sám informace, které píšeš. Především spojovat motory a DCC zvlášt když s DCC nemáš zkušenosti a píšeš osobě která je do problému osobně vtažena (pochopitelně to jsi nemohl vědět), se mi zdá jako přinejmenším hloupost a plácání do vody.
Co se týče Ivošova problému - motor sám a jeho vlastnosti nejsou příčinou jeho problému - sám jsem to s klukama testoval :!: :!: :!: :!: :!:
BTW - Problém je v konkrétní kombinaci - pojezd-dekodér-centrála při programování dekodéru.

Co se týče ostatních co vlastní Hektora s DCC dekodérem v okruhu mých známých, jsme již cca 6 let naprosto spokojeni.

PS: Chcešli-li MASHIMA motor trápiti mužu Ti ho půjčiti :wink:
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2754
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Pro Z.Valtera

Příspěvekod MaHa » sob 11 lis, 2006 8:56 pm

Milý Zdenku na Tvůj předchozí příspěvek zatím nebudu reagovat, protože není asi určen pro mě (v hlaviče je výslově napsáno pro Z.Valtera).
PS: Dlouhá slohová cvičení se nevyplácejí - člověk obvykle potom na něco zapomene.
MaHa
 
Příspěvky: 240
Registrován: stř 01 lis, 2006 10:09 pm
Bydliště: Šalingrad-Brno

Něco o motorech pro nás železniční modeláře

Příspěvekod Zdenek Valter » ned 19 lis, 2006 4:31 pm

Něco o motorech typech najdete zde : http://www.zababov.cz/wiki/index.php/Motory_-_druhy

Slibovaná tabulka Mashima motorů je zde:
http://www.zababov.cz/wiki/index.php/Mo ... v_modelech
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2754
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Příspěvekod Zdenek Valter » ned 19 lis, 2006 4:45 pm

dan píše:Vzhledem k tomu že mi odpovídal přímo majitel firmy, který vyrábí modelářské motory stejnosměrné a střídavé už asi 15 let předpokládám že to je údaj pravdivý, já sám nemohu posoudit já v modelech letadel používám motory střídavé (vedou do nej 3 dráty) a motorům stejnosměrným mnoho nerozumím


Díval jsem se i na stránky výrobce a opravdu tam píší o dvou pólech. :o

Jinak na http:///www.megamotor.cz nabízejí i motory s oboustranou hřídelí

1. to by byl jenen OF-ík :wink:

http://www.megamotor.cz/new/script/mega ... f=products

2. a jeden typický hrnec (CAN) :wink: typ MIG 2025 BS 12V

http://www.megamotor.cz/new/script/mega ... f=products

Oba tyhle motory ovšem dvoupólové nejsou ale typicky třípólové.
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2754
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Další

Zpět na Elektrika a elektronika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 13 návštevníků