Stránka 1 z 1

Obousměrný provoz na analogu

PříspěvekNapsal: stř 27 čer, 2007 6:32 am
od Bohosek
Chtěl bych se zeptat, jak u analogového kolejiště docílit obousměrného provozu? Myslím tím, jak "donutit" aby každá lokomotiva jela jiným směrem?

Re: Obousměrný provoz na analogu

PříspěvekNapsal: stř 27 čer, 2007 6:55 am
od salamek
Bohosek píše:Chtěl bych se zeptat, jak u analogového kolejiště docílit obousměrného provozu? Myslím tím, jak "donutit" aby každá lokomotiva jela jiným směrem?


Na jednom úseku se Ti to nepovede :), máš-li více úseků, pak by měl stačit 2-polohový přepínač pro určování směru. Jeden směr zapojíš normálně, druhému zapojíš drátky naopak.

PříspěvekNapsal: stř 27 čer, 2007 7:09 am
od Bohosek
To mě taky napadlo, ale takhle mi to nestačí. Napadlo mě připojit na koleje generátor a do lokomotiv namontovat usměrňovač (gretz) a tranzistor, který by se otvíral v závislosti na frekvenci. Ale musím to ještě odzkoušet.

PříspěvekNapsal: stř 27 čer, 2007 8:34 am
od PetrL
Bohosek píše:... a tranzistor, který by se otvíral v závislosti na frekvenci...

Tomu nerozumím - to by bylo vlastně pulzní napájení a řídila by se tím jen rychlost, nikoliv směr - pokud jsem tomu dobře rozuměl. Můžeš to upřesnit?

PříspěvekNapsal: stř 27 čer, 2007 8:58 am
od Zdenek Valter
Bohosek píše:To mě taky napadlo, ale takhle mi to nestačí. Napadlo mě připojit na koleje generátor a do lokomotiv namontovat usměrňovač (gretz) a tranzistor, který by se otvíral v závislosti na frekvenci. Ale musím to ještě odzkoušet.


Není tedy možné použít DCC ??

Tím co píšeš vyřadíš takto upravené stroje od použití jinde.

PříspěvekNapsal: stř 27 čer, 2007 10:31 am
od Bohosek
DCC možné použít je. Jen bych chtěl zkusit toto vyřešit i analogem, ale bude to asi dost velký problém.

PříspěvekNapsal: stř 27 čer, 2007 10:36 am
od Bohosek
PetrL píše:
Bohosek píše:... a tranzistor, který by se otvíral v závislosti na frekvenci...

Tomu nerozumím - to by bylo vlastně pulzní napájení a řídila by se tím jen rychlost, nikoliv směr - pokud jsem tomu dobře rozuměl. Můžeš to upřesnit?

To je jen teoretický poznatek. Pokusím se to upřesnit a nakreslit.

PříspěvekNapsal: stř 27 čer, 2007 11:29 am
od Zdenek Valter
Bohosek píše:DCC možné použít je. Jen bych chtěl zkusit toto vyřešit i analogem, ale bude to asi dost velký problém.


No já Ti pochopitelně nemůžu mluvit do toho co hodláš podnikat, ale myslím si, že v podstatě vymýšlíš to co už je překonané.
Není lépe ztrávit čas instalací již ověřeného, které splní ba i překoná Tebou nastíněné požadavky ?

PříspěvekNapsal: stř 27 čer, 2007 3:15 pm
od emis-cz
Nevím, proč to chcete řešit tak komplikovaně. Prostě tu lokomotivu nasaďte opačně a ona pojede na druhou stranu. Případně jen přepólujte kontakty na motorku.

PříspěvekNapsal: stř 27 čer, 2007 4:13 pm
od Bohosek
Ale to by jezdila opačně pořád.

PříspěvekNapsal: stř 27 čer, 2007 6:02 pm
od emis-cz
V tom případě na to můžete zapomenout. Pokud do toho chcete montovat elektroniku, tak je lepší rovnou použít digitál.

PříspěvekNapsal: stř 27 čer, 2007 9:46 pm
od Miloš_P
V analogu stačí změnit polaritu napětí v kolejích a jede to na druhou stranu 8) .
Zatím jsem nepochopil, čeho chce autor dotazu vlastně dosáhnout.
Každému vlaku je potřeba nejdříve postavit cestu odkud kam má jet, to znamená nastavit výhybky, návěstidla, připojit jednotlivé úseky vlakové cesty k napáječi a teprve pak může vlak vyjet na trať. To se dá udělat buď ručně nebo automaticky. Je nesmysl, aby se po postavené cestě pohybovaly dva vlaky současně každý jiným směrem. To se nesmí stát ani na skutečné železnici.
Pokud je cílem automatizace provozu v analogu, tak je potřeba, aby řídící program zajistil nejprve postavení požadované vlakové cesty a potom uvedl do pohybu příslušný vlak požadovaným směrem, a to zajistí např. relé přepínající polaritu napětí v kolejových úsecích. Na kolejišti může být postaveno současně více vlakových cest, které do sebe nesmí zasahovat a po každé cestě se může vlak pohybovat jiným směrem (záleží na poloze relátka).
Velmi podrobně řeší tyhle věci publikace "Automatizace modelové železnice, Zdenek Zaoral, 1988". Je dobré si taky prostudovat např. sešity "Malá železnice", kde jsou vysvětleny základní principy analogového ovládání kolejiště. Taky je potřeba mít alespoň základní znalosti o provozu na železnici, abychom neřešili nesmyslné požadavky, které nemohou nastat.
V současné době je nejlepší použít digitální ovládání a automatizaci řešit na softwarové úrovni pomocí PC.

Re: Obousměrný provoz na analogu

PříspěvekNapsal: pát 10 srp, 2007 2:23 pm
od Pivrnec78
Bohosek píše:Chtěl bych se zeptat, jak u analogového kolejiště docílit obousměrného provozu? Myslím tím, jak "donutit" aby každá lokomotiva jela jiným směrem?


Pokud myslíš 2-kolejku, tak musíš v nádraží odizolovat na kříži všechny koleje, co jsou "spojeny" okruhy - vše, co propojuje vnitřní a vnější okruh. A pokud bys chtěl přejíždět z vnitřního na vnější, tak musíš mít stenou polaritu, jinak dojde ke skratu.