UTP kabely pro napájení kolejiště?

Schémata, zapojení, návody, dotazy a postupy k využití v železničním modelářství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf, 123.marek

Re: UTP kabely pro napájení kolejiště?

Příspěvekod vvitty » úte 14 pro, 2010 8:15 pm

Myspulin: Tak to mas docela odvahu, doporucovat takovou prasarnu verejne na foru, kde se podle toho muze zaridit i nekdo veci neznaly a casem se mu ve spleti kabelu podari prohodit rozvod trakce s rozvodem 230V :evil:
A ze pouzivat konektor tak jasne spjaty se sitovou zasuvkou na nizkonapetovy rozvod je velka prasarna... :!:
Stavebnice, díly, nářadí pro modeláře, - [url]https://www.pojezdy.eu/eshop[/url]
vvitty
 
Příspěvky: 2626
Registrován: pát 28 pro, 2007 7:11 pm
Bydliště: Praha

Re: UTP kabely pro napájení kolejiště?

Příspěvekod Jirka1 » úte 14 pro, 2010 8:53 pm

vvitty píše:Myspulin: Tak to mas docela odvahu, doporucovat takovou prasarnu verejne na foru, kde se podle toho muze zaridit i nekdo veci neznaly a casem se mu ve spleti kabelu podari prohodit rozvod trakce s rozvodem 230V :evil:
A ze pouzivat konektor tak jasne spjaty se sitovou zasuvkou na nizkonapetovy rozvod je velka prasarna... :!:
Nejenže to je čuňárna, ale norma to vysloveně zakazuje! :idea:
Zásuvky a zástrčky pro určité napětí musí být konstruovány tak, se nemohly v žádném případě dát zaměnit se zásuvkami a zástrčkami určenými pro jiná napětí!
Proto jsou zásuvky na 230 V a i když jsou jim podobné zásuvky na 24 V, není možné je mezi sebou propojit. A proč? Kvůli bezpečnosti!
Takže toto je hrubé porušení bezpečnosti práce. :!:
Uživatelský avatar
Jirka1
 
Příspěvky: 534
Registrován: pon 28 led, 2008 6:30 pm
Bydliště: Ústeckoorlicko

Re: UTP kabely pro napájení kolejiště?

Příspěvekod Myšpulín » úte 14 pro, 2010 9:14 pm

To vvitty: Psal jsem, že nikde nemám 230V, takže to do zásuvky strčit nemůžu. A nepoužívám klasickou vidličku, ale ty úzký, co jsou u PC. Nevím jak ty, ale já je doma nepoužívám (mimo PC), takže bych nějakou volnou musel nejprve někde sehnat. A jinak, volný konec je pouze 15 cm dlouhý a dá akorát do vedlejšího segmentu do protikusu. Takže bohužel nemám co s čím prohodit a zaměnit. Od zdroje je na kabelu vícekolíkový konektor, který zase nikam jinam nepasuje. A zdroj je mimo kolejiště.

Pokud tedy vadí možná záměna, lze použít jednoduchou úpravu. Do samce z boku mezi krajní kolíky se co nejvíc u kraje vyvrtá dírka, vyřízne se závit a zašroubuje šroubek. V samici se naopak vyfrézuje drážka. Pak už se nic jiného do takto upraveného konektoru nestrčí.

To Jirka: Jasně, že to není ideální řešení. Nic nebrání tomu zakoupit origo zástrčky, zásuvky a udělat to z nich. Pak to může autor nechat ve zkušebně otestovat. Ale to se týká i původní otázky, tedy použití UTP kabelů pro napájení úseků kolejiště. Má je každý dimenzovaný podle normy? Že nehrozí žádné nebezpečí? Omyl. Necháš jezdit vlak a někam si odskočíš, loko někde vyskočí a způsobí takový zkrat, že bude těsně pod rozlišovací hodnotou proudové ochrany. A náhle jsou z kabílku kamínka, polystyren, překližka a dál nemusím pokračovat.

Kolejiště je věc, kterou každý staví s jistou mírou nedodržení norem, neb to nej řešení by bylo cenově asi někde trochu jinde. A ty ostatní věci se snaží eliminovat jiným způsobem.

Takže beru zpět, použijte pouze přívodní kabel a zakupte si koncovky na 24V.
Naposledy upravil Myšpulín dne úte 14 pro, 2010 9:30 pm, celkově upraveno 1
H0, III až IV, ČSD, nemodelář
Myšpulín
 
Příspěvky: 1506
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Re: UTP kabely pro napájení kolejiště?

Příspěvekod Jirka1 » úte 14 pro, 2010 9:29 pm

Myšpulín píše:To vvitty: Psal jsem, že nikde nemám 230V, takže to do zásuvky strčit nemůžu. A nepoužívám klasickou vidličku, ale ty úzký, co jsou u PC. Nevím jak ty, ale já je doma nepoužívám (mimo PC), takže bych nějakou volnou musel nejprve někde sehnat. A jinak, volný konec je pouze 15 cm dlouhý a dá akorát do vedlejšího segmentu do protikusu. Takže bohužel nemám co s čím prohodit a zaměnit. Od zdroje je na kabelu vícekolíkový konektor, který zase nikam jinam nepasuje. A zdroj je mimo kolejiště.

Pokud tedy vadí možná záměna, lze použít jednoduchou úpravu. Do samce z boku mezi krajní kolíky se co nejvíc u kraje vyvrtá dírka, vyřízne se závit a zašroubuje šroubek. V samici se naopak vyfrézuje drážka. Pak už se nic jiného do takto upraveného konektoru nestrčí.

To jsou běžné přístrojové koncovky na 230 V a vůbec nevadí, že si myslíš, že je doma jinde nemáš (a stejně máš). Viz můj předchozí příspěvek.
A úprava pomocí šroubku na tom nic neřeší! (Lze snadno vyšroubovat.) Takže je to nebezpečné a v rozporu s normou!
Uživatelský avatar
Jirka1
 
Příspěvky: 534
Registrován: pon 28 led, 2008 6:30 pm
Bydliště: Ústeckoorlicko

Re: UTP kabely pro napájení kolejiště?

Příspěvekod michal.kubista » úte 14 pro, 2010 10:03 pm

To Myšpulín: Přidám se k ostatním. Ty zásuvky jsou pěkná prasárna a pokud se ti kolem kolejiště pohybují jiné osoby, zejména děti, tak jediná rada je - tohle předělej tak, aby to jednoznačně nešlo zaměnit. Jestli to jednou zabije tebe, pak to bude jen tvoje chyba, ale jestli někoho jinýho ...
A srovnávat to s použitím UTP, se kterým mám taky problém, ale spíš z důvodu spolehlivosti než bezpečnosti, tak to se nedá. UTP nedoporučuji, ale zásuvky (všechny konektory) zaměnitelné s 230V či jinými soustavami mimo bezpečné napětí bych nikdy nedovolil!!! :evil:

Jo a pokud si myslíš, že doma podobnou šňůru nemáš, pusť k tomu nějaké dítě tak kolem 5ti let a nebudeš se stačit divit.
michal.kubista
 
Příspěvky: 387
Registrován: úte 06 říj, 2009 1:48 pm
Bydliště: Břeclavsko

Re: UTP kabely pro napájení kolejiště?

Příspěvekod vvitty » úte 14 pro, 2010 10:15 pm

Myspulin: tohle vazne neni "neidealni reseni", tohle je prasarna. Nicmene, doma si pro me za me delej co chces, to Ti nidko zakazovat nemuze, ale nerad to na verejnem foru ! Udelat tohle elektrikar, ma nakroceno do kriminalu, kdyby se nekomu neco stalo. A ruzne upravy zasuvek sroubkem nejsou resenim.

Stejne tak to nelze srovnavat s tim, ze nechas kolejiste bez dozoru, nebo s pouzivanim zasuvek UTP - kdyz do nich nekdo omylem strci Ethernet, tak se celkem nic nestane, prinejhorsim odslehne nejaky tranzistor nebo sitovou kartu. Aktualne odhaduji stav techto STANDARDNICH EURO snur u me doma na 20ks... a pribyvaji.
Stavebnice, díly, nářadí pro modeláře, - [url]https://www.pojezdy.eu/eshop[/url]
vvitty
 
Příspěvky: 2626
Registrován: pát 28 pro, 2007 7:11 pm
Bydliště: Praha

Re: UTP kabely pro napájení kolejiště?

Příspěvekod pekl024 » úte 14 pro, 2010 10:26 pm

Jako začínající modelář, ale otec a slaboproudař (cca 18 let) se nestačím divit co se dá propojit a po čem , byť v domácích podmínkách. Také stavím synovi kolejiště, ale v době kdy se dá koupit asi tak 160 druhů konektorů který se v domácnosti nepužívají, tak to nechápu. Co se týče 220V v žádném případě bych nedoporučoval ho vůdec na panel přivést.
Uživatelský avatar
pekl024
 
Příspěvky: 900
Registrován: čtv 11 lis, 2010 2:40 pm
Bydliště: Plzeň

Re: UTP kabely pro napájení kolejiště?

Příspěvekod Jirka1 » úte 14 pro, 2010 10:28 pm

Myšpulín píše:To Jirka: Jasně, že to není ideální řešení. Nic nebrání tomu zakoupit origo zástrčky, zásuvky a udělat to z nich. Pak to může autor nechat ve zkušebně otestovat. Ale to se týká i původní otázky, tedy použití UTP kabelů pro napájení úseků kolejiště. Má je každý dimenzovaný podle normy? Že nehrozí žádné nebezpečí? Omyl. Necháš jezdit vlak a někam si odskočíš, loko někde vyskočí a způsobí takový zkrat, že bude těsně pod rozlišovací hodnotou proudové ochrany. A náhle jsou z kabílku kamínka, polystyren, překližka a dál nemusím pokračovat.
No řekl bych, že na omylu jsi ty.
Norma řeší především záležitosti z pohledu bezpečnosti osob před úrazem elektrickým proudem a pak teprve ostatní...
Pokud ti loko udělá zkrat, pak se buď vybaví pojistka, nebo nevybaví.
Pokud se nevybaví, protože, jak píšeš, že je zkratový proud pod rozlišovací hodnotou proudové ochrany, pak je to pojistka k ničemu. Zpravidla je zkratový proud mnohonásobně větší než provozní a v podstatě je nepřímo úměrný pouze odporu vedení. Takže to tvé tvrzení je samo o sobě nesmysl.

A požár se může stát, i když u toho budeš stát... :shock:
Mě se nedávno zasekl přestavník a došlo ke šlusu. Nejdřív smrad a pak vypadla pojistka.
A přestože mi tam teklo kolem odhadem do 6 A (hodnota pojistky), tak se vedení nic nestalo. Podotýkám, že to mám ze zvonkáčů o průměru 0,5 mm. :roll:

Kolem UTP (nebo zvonkáčů, to je stejné), mají průměr 0,5 mm, z toho vyplývá průřez 0,2 mm2 (přesně 1,9625 mm2).
Vedení na 230 V o průřezu 1,5 mm2 se jistí na 10 A, z toho plyne, že pro zvonkáč 0,2 mm2 je odpovídající proud 1,3 A.
Takže to je běžný proud, který by to mělo v pohodě zvládnout. Vzhledem k tomu, že odběr loko jsou řádově desítky až stovky mA, přestavníky cca do 1 A.
A není potřeba vše tahat vodiči dimenzovanými průřezem na zkrat, to se v praxi nedělá. :idea:

Myšpulín píše:Takže beru zpět, použijte pouze přívodní kabel a zakupte si koncovky na 24V.
Zase špatně. Ty máš vláčky na 24 V?
Uživatelský avatar
Jirka1
 
Příspěvky: 534
Registrován: pon 28 led, 2008 6:30 pm
Bydliště: Ústeckoorlicko

Re: UTP kabely pro napájení kolejiště?

Příspěvekod Ferda » úte 14 pro, 2010 10:35 pm

Pánové, případně dámy,
v souvislostí s touto debatou mě napadá otázka:

Nikdo z vás ještě nevyhořel?

Při případném zkratu dokážou i ty naše "hračky" docela zajímavé věci a pojistka od české státní mi patrně nové kolejiště nepostaví. Viděl jsem co dokáže obyčejná FZ1, a to by měla být nastavena na 1,2 A. Kabelový svazek telefonních drátů shořel na uhel během dvou vteřin!
H0 III-IV. Dokonalost je sen!
Uživatelský avatar
Ferda
 
Příspěvky: 1583
Registrován: stř 07 říj, 2009 3:34 pm
Bydliště: Ostrava

Re: UTP kabely pro napájení kolejiště?

Příspěvekod Jirka1 » úte 14 pro, 2010 10:46 pm

Ferda píše:Viděl jsem co dokáže obyčejná FZ1, a to by měla být nastavena na 1,2 A. Kabelový svazek telefonních drátů shořel na uhel během dvou vteřin!
Jenže jsi Ferdo zapomněl, že to je jištěno bimetalem, který reaguje až po určité době, resp. když vůbec zjistí, že se něco děje. Tedy, zjistí-li vůbec.
A těch 1,2 A je hodnota, na kterou by to ještě nemělo reagovat, takže to tam napere, co se tam vejde (dle Ohmova zákona), bez ohledu na uvedených 1,2 A.
Já osobně bimetaly nepoužívám.
Uživatelský avatar
Jirka1
 
Příspěvky: 534
Registrován: pon 28 led, 2008 6:30 pm
Bydliště: Ústeckoorlicko

Re: UTP kabely pro napájení kolejiště?

Příspěvekod Ferda » úte 14 pro, 2010 11:21 pm

Máš naprostou pravdu. Navíc bimetal po chvilce zchladne a pustí to tam znovu. Ona žádná pojistka není 100% spolehlivá.
Nicméně i tak mám pocit, že ušetřit pár korun na nepravém místě rozhodně není rozumné. I s ohledem na výše zmíněnou spolehlivost.
Kolejiště není maličkost za pár kaček! Zato bývá pekelně hořlavé!

Navíc by mě opravdu zajímalo, zda má někdo z vás osobní zkušenost s plamenem na kolejišti.
H0 III-IV. Dokonalost je sen!
Uživatelský avatar
Ferda
 
Příspěvky: 1583
Registrován: stř 07 říj, 2009 3:34 pm
Bydliště: Ostrava

Re: UTP kabely pro napájení kolejiště?

Příspěvekod yurax » stř 15 pro, 2010 8:08 am

To uz chce nove tema do hlavniho proudu a to "Shořelá kolejiště" :D
yurax
 
Příspěvky: 112
Registrován: úte 02 úno, 2010 8:56 am

Re: UTP kabely pro napájení kolejiště?

Příspěvekod MirekTT » stř 15 pro, 2010 8:15 am

Ikdyž debata značně uhla od UTP a chudák Myšpulín, byť s dobrým úmyslem, dostal vynadáno (a buchví kolik z vás, co se nepřiznají, používají také nestandardní konektory - apropo, víte že obyčejný nízkonapěťový banánek používaný např. v modulovce pasuje jako kolík do zásuvky 220V? a pro děcka může být daleko svůdnější, než eurozásuvka?), chtěl bych se zeptat na jištění koncových spotřebičů na kolejišti vratnými pojistkami>>>>>Prosím odpovídejte v tomto tématu: viewtopic.php?p=65898#p65898
Naposledy upravil MirekTT dne čtv 16 pro, 2010 8:28 pm, celkově upraveno 1
Upozornění! Toto je diskuzní fórum, a ne vševědopedie absolutních pravd!
www.ModulyBrno.cz
MirekTT
 
Příspěvky: 2573
Registrován: stř 03 pro, 2008 7:39 pm

Re: UTP kabely pro napájení kolejiště?

Příspěvekod Myšpulín » čtv 16 pro, 2010 7:29 pm

Děkuji všem diskutujícím za vaše šampónování. Uznávám, že malá děcka mohou být problém. Ovšem zde je problém vůbec je nechávat bez dozoru v místnosti, kde je kolejiště, které obsahuje množství malých dílů, které je možné kdykoli ulomit a třeba sníst.
Doufám, že všichni si taktéž zametají i před vlastním prahem.
Víc se k tomuto tématu na tomto vlákně nebudu věnovat, bylo určeno UTP kabelům a omlouvám se zakladateli vlákna za zaplevelení a uhnutí někam úplně jinam. Pokud má ještě někdo něco, prosím na SZ.
H0, III až IV, ČSD, nemodelář
Myšpulín
 
Příspěvky: 1506
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Re: UTP kabely pro napájení kolejiště?

Příspěvekod Tomáš » sob 18 pro, 2010 9:39 am

A já bych to tu znova otevřel....co říkáte na kabely USB? tedy přesněji použití těch prodlužovacích kabelů.Kabel o délce 1,5m přeříznu na půlku.Každý konec(bez koncovky) přivedu k jednomu rozvodnému místu (v mém případě,dílku hada) a druhou stranou k koncovkama propojím mezi sebou.
Jsou tam sice jen čtyři drátky,ale to mi bohatě stačí.Jeden pár na trakci druhý na příslušenství.
"TT" - NYNÍ UŽ DCC - IV 1985-1995 (pád ČSD)
Uživatelský avatar
Tomáš
 
Příspěvky: 3152
Registrován: pon 02 črc, 2007 8:36 pm
Bydliště: Brno - Bosonohy

PředchozíDalší

Zpět na Elektrika a elektronika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 17 návštevníků