ovládání výstražného zařízení na přejezdu

Schémata, zapojení, návody, dotazy a postupy k využití v železničním modelářství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf, 123.marek

ovládání výstražného zařízení na přejezdu

Příspěvekod Téčkař » stř 15 zář, 2010 7:56 pm

Ahoj, prosím nemá někdo radu nebo návod jak ovládat závory nebo výstražné zabezpečovací zařízení na dvojkolejné trati? Díky
Téčkař
 
Příspěvky: 8
Registrován: ned 18 črc, 2010 9:48 pm

Re: ovládání výstražného zařízení na přejezdu

Příspěvekod harmi » čtv 16 zář, 2010 6:30 pm

Identifikacia vlaku jazyckove rele alebo fotobunky v kolajach, dokonca ak to teren ci zastavba dovoluje, fotobunka by mohla byt aj vodorovne a kolmo na trat, aby luc pretinal obe kolaje. Kedze su dve kolaje, mozeme mat dva zakladne pristupy. V prvom chranime obe kolaje samostatnymi obvodmi, ale maju spolocny vystup na zavory a blikanie. Druhy je o tom, ze zapojime snimace pre obe kolaje vzdy paralelne a pokial je co len jedina fotobunka ci jazyckove rele aktivovane, zavory su dole. Uplne najjednoduchsie je mat len obvod s casovacom, ktory da zavory dole hned pri aktivovani akehokolvek snimaca, ale da ich hore az po napriklad 10 sekundach od uvolnenia vsetkych snimacov, pricom 4 snimace su v oboch kolajach napriklad 20cm od priecestia na kazdu stranu (nevyhody su take, ze zavory pojdu po 10 sekundach hore aj keby vlak na priecesti zastavil a zavory su dole este 10 sekund po tom, co vlak uz je davno 20cm za priecestim, je to cele vhodne preto asi len na siru trat, kde vlak navyse isto nezastavuje).

Poziadavky na modelovost mozeme skomplikovat tym, ze najprv chceme len blikanie svetiel (ak je vlak este daleko od priecestia) a zavory idu dole az po chvili, kedy je uz vlak pomerne blizko. Zavory by mali ist hore hned ako vlak opusti priecestie, cize by sme mali vediet smer vlaku, co sa da zistit dvojicou snimacov (ak je najprv aktivovany snimac blizsie k priecestiu a potom vzdialenejsi, tak vlak odchadza).

Toto da relativne jednoducho naprogramovat s PIC, mozno to aj niekto vyraba ako hotovy modul. Analogovy obvod, ktory nie je velmi jednoduchy, ale splnajuci aj poziadavky na modelovost, je na http://home.cogeco.ca/~rpaisley4/AGC008.html (druhy a treti obrazok odspodu). Navyse sa daju zavory i svetla aktivovat rucne. Treba si vsak navrhnut plosny spoj alebo objednat od autora ;-).
TT moduly, Wintrack (aj cz).
harmi
 
Příspěvky: 125
Registrován: pon 09 bře, 2009 6:48 pm
Bydliště: Marianka, SK

Re: ovládání výstražného zařízení na přejezdu

Příspěvekod D » čtv 16 zář, 2010 7:32 pm

Téčkař:
Nemám s tím zkušenosti, ale v nabídce mají i dvoukolejnou verzi: http://www.modely-tt.cz/cze/elektronika/
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1357
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: ovládání výstražného zařízení na přejezdu

Příspěvekod radula63 » čtv 16 zář, 2010 7:37 pm

Téčkař píše:Ahoj, prosím nemá někdo radu nebo návod jak ovládat závory nebo výstražné zabezpečovací zařízení na dvojkolejné trati? Díky


Případně si přečti téma o pár řádků dole viewtopic.php?f=7&t=3213
Tam je popisováno zařízení ze stránek MTBbus - http://www.mtbbus.cz/basic/prejezd3b.htm - i toto zařízení lze zapojit jak na jednokolejný, tak dvojkolejný provoz.
Na jednokolejnou trať vyjde zařízení na cca 1.000,- (700,- modul přejezdu + optosnímače). Pak výstražníky cca 400,- + případné závory. Tedy ne moc levné zařízení, ale věrně dle skutečnosti!
Sám mám toto zařízení na svém kolejišti a k plné spokojenosti. Jen sluníčko při osvitu optosnímače ho přesvětlí a zařízení nefakčí tak jak má :lol:
Raďula63
MPK - moduly plzeňského kraje
KŽM Praha 3
KŽM cH0TTěboř
Psi štěkají, karavana jede dál
Uživatelský avatar
radula63
 
Příspěvky: 1308
Registrován: čtv 28 kvě, 2009 6:15 pm
Bydliště: kraj Vysočina - okres H.B.

Re: ovládání výstražného zařízení na přejezdu

Příspěvekod radula63 » čtv 16 zář, 2010 7:46 pm

Ještě dodám - já ho na 1kolejné trati ovládám třemi snímači, dle stránek MTBbus výše popsaných se 2kolejný přejezd zapojuje na 4 snímače - tj. 2 na každou trať v dostatečné vzdálenosti od přejezdu.
Raďula63
MPK - moduly plzeňského kraje
KŽM Praha 3
KŽM cH0TTěboř
Psi štěkají, karavana jede dál
Uživatelský avatar
radula63
 
Příspěvky: 1308
Registrován: čtv 28 kvě, 2009 6:15 pm
Bydliště: kraj Vysočina - okres H.B.

Re: ovládání výstražného zařízení na přejezdu

Příspěvekod petr.machy » ned 26 črc, 2015 7:06 pm

Ahoj, toto téma je už pár let aktivní a uživatelé zde přispívající jistě už svůj problém s přejezdy vyřešili. Pokud by však někdo chtěl vodítko a nebojí se TTL logiky, našel jsem návod v příručce Malá železnice C-4. Ještě si to ozkouším v Multisimu - circuit simulation a pak na nepájivém poli. Příručky jsem umístil na web s odkazem http://ulozto.cz/x48X4zo4/publikace-zip kde je možno je stáhnout ve formátu PDF.
Machy
Uživatelský avatar
petr.machy
 
Příspěvky: 36
Registrován: úte 29 lis, 2011 2:30 pm
Bydliště: Tábor

Re: ovládání výstražného zařízení na přejezdu

Příspěvekod Dancer » úte 05 bře, 2024 8:33 pm

petr.machy píše:Ahoj, toto téma je už pár let aktivní a uživatelé zde přispívající jistě už svůj problém s přejezdy vyřešili. Pokud by však někdo chtěl vodítko a nebojí se TTL logiky, našel jsem návod v příručce Malá železnice C-4. Ještě si to ozkouším v Multisimu - circuit simulation a pak na nepájivém poli. Příručky jsem umístil na web s odkazem http://ulozto.cz/x48X4zo4/publikace-zip kde je možno je stáhnout ve formátu PDF.


Vím, že už je to dlouho, ale mohl bych ještě poprosit o nasdílení odkazu pro stažení?
TT, centrála DR5000, sw- Traincontroller 7 gold
Dancer
 
Příspěvky: 162
Registrován: sob 28 črc, 2012 6:58 pm



Zpět na Elektrika a elektronika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 24 návštevníků