Stránka 1 z 5
Vratná smyčka - oboustranně průjezdná (analog)

Napsal:
ned 09 kvě, 2010 12:58 pm
od Renoš
Potřebuji poradit. Na kolejišti budu mít vratnou smyčku se skrytým nádražím. Část ji bude vedena jako viditelná část jednokolejné tratě. A bylo by pochopitelně špatné, aby po ní jezdily vlaky jen v jednom směru. Jak to zapojit, abych ji mohl projíždět oboustranně? Nikde nic určitého na toto téma nemohu najít. Dík za seriozní rady, či případný plánek.

Napsal:
ned 09 kvě, 2010 1:26 pm
od Patrik Novák
proč oboustranně ? bude v ní nádraží (viditelné )- odstavné koleje ?

Napsal:
ned 09 kvě, 2010 3:02 pm
od Renoš
Nádraží vidět nepujde, jen cca 3 m tratě a odbočka. (Rozvětvení smyčky). No a jde mi o to projíždět přes odbočku v obou směrech. Jasně, když půjdem do důsledků je nesmysl že vlak se po čase vrátí na odbočku po jiné koleji než ji opustil. Ostatně jako u každé viditelné smyčky. Bude tam však velká časová prodleva. Proto mám mezitím ještě skryté nádraží, kde se budou vlaky střídat.... Ale o to teď nejde. Chci jen poradit, jak zapojit tu smyčku tak, ať ji můžu projíždět oběma směry. Nechci nějakou moc složitou elektriku. Nejlépe vyřešit to nějak pomocí diod v závislosti na postavení výhybky......? Je to možné?

Napsal:
ned 09 kvě, 2010 3:35 pm
od Miloš_P
Renoš píše:Nádraží vidět nepujde, jen cca 3 m tratě a odbočka. (Rozvětvení smyčky). No a jde mi o to projíždět přes odbočku v obou směrech. Jasně, když půjdem do důsledků je nesmysl že vlak se po čase vrátí na odbočku po jiné koleji než ji opustil. Ostatně jako u každé viditelné smyčky. Bude tam však velká časová prodleva. Proto mám mezitím ještě skryté nádraží, kde se budou vlaky střídat.... Ale o to teď nejde. Chci jen poradit, jak zapojit tu smyčku tak, ať ji můžu projíždět oběma směry. Nechci nějakou moc složitou elektriku. Nejlépe vyřešit to nějak pomocí diod v závislosti na postavení výhybky......? Je to možné?
Pokud bude ve smyčce skryté odstavné nádraží, tak nejjednodušší způsob řešení by byl přepínač, který by napájení celého nádraží připojil podle potřeby k levému nebo pravému zhlaví, tedy na tu stranu, ze které by se zrovna vjíždělo nebo odjíždělo. Ostatní zapojení stanice by bylo tak, jak se to v analogu obvykle dělá. Obejde se to bez relátek, bez diod bude stačit pouze jeden dvoupólový přepínač

.

Napsal:
ned 09 kvě, 2010 4:40 pm
od Renoš
Miloš_P píše:Renoš píše:Nádraží vidět nepujde, jen cca 3 m tratě a odbočka. (Rozvětvení smyčky). No a jde mi o to projíždět přes odbočku v obou směrech. Jasně, když půjdem do důsledků je nesmysl že vlak se po čase vrátí na odbočku po jiné koleji než ji opustil. Ostatně jako u každé viditelné smyčky. Bude tam však velká časová prodleva. Proto mám mezitím ještě skryté nádraží, kde se budou vlaky střídat.... Ale o to teď nejde. Chci jen poradit, jak zapojit tu smyčku tak, ať ji můžu projíždět oběma směry. Nechci nějakou moc složitou elektriku. Nejlépe vyřešit to nějak pomocí diod v závislosti na postavení výhybky......? Je to možné?
Pokud bude ve smyčce skryté odstavné nádraží, tak nejjednodušší způsob řešení by byl přepínač, který by napájení celého nádraží připojil podle potřeby k levému nebo pravému zhlaví, tedy na tu stranu, ze které by se zrovna vjíždělo nebo odjíždělo. Ostatní zapojení stanice by bylo tak, jak se to v analogu obvykle dělá. Obejde se to bez relátek, bez diod bude stačit pouze jeden dvoupólový přepínač

.
Řešení je to dobré a jednoduché. Je tu ale nebezpečí, že zapomenu teoreticky přepnout nádraží, a pošlu vlak do zkratu. Jak to pojistit? Respaktive, jak zajistit napájení nádraží v závislosti na postavení výhybky v odbočce? Tu už asi bude třeba relé nebo je nějaký návrh jak to pojistit diodami? A případně že použiju relé jaké a jak to zapojit? Elektrika není můj koníček, já jsem spíš krajinář


Napsal:
ned 09 kvě, 2010 5:05 pm
od Patrik Novák
úsek před zhlavím udělat odizolovaný napájený přes usměrňovací diodu(y) pojedeš li správně , projedeš , pojedeš li proti obrácené olaritě , do zkratu , zůstaneš v izolovaném úseku stát
teda když to bude bez postrku

Napsal:
ned 09 kvě, 2010 5:17 pm
od Renoš
Patrik Novák píše:úsek před zhlavím udělat odizolovaný napájený přes usměrňovací diodu(y) pojedeš li správně , projedeš , pojedeš li proti obrácené olaritě , do zkratu , zůstaneš v izolovaném úseku stát
teda když to bude bez postrku
Aha, to by snad šlo. Musím si to ještě hodit na papír ať to pochopím
Každopádně díky za tip!

Napsal:
ned 09 kvě, 2010 5:47 pm
od pepe
Kúp si slučkový modul od fm.STE elektronic, pripoj a nemusiš sa starať o nič.Mám dva na slučkách a idú aj v digitále aj v analogu.

Napsal:
ned 09 kvě, 2010 6:19 pm
od Renoš
pepe píše:Kúp si slučkový modul od fm.STE elektronic, pripoj a nemusiš sa starať o nič.Mám dva na slučkách a idú aj v digitále aj v analogu.
Opravdu se to dá použit i u analogu? V informacích od výrobce které jsem vygoglil jsem to nenašel. Zapojení vypadá velice jednoduše. Pokud to chápu správně, pokud vlak vjede ve smyčce do zkratu, tak modul automaticky za 0.25 s změní polaritu, což nemá na jízdu vliv. Výhoda - dá se projet smyčka bez zastavení. Jenže když tentýž vlak smyčku opouští, vjíždí opět do zkratu. Takže modul tentokrát změní polaritu v trati, je to tak? To je však pro mé potřeby nežádoucí

Napsal:
ned 09 kvě, 2010 6:43 pm
od pepe
Tak sa omlúvam,vyskúšal som to v analogu a nefunguje to.Ale kamarát tvrdí,že by sa to dalo prispôsobiť.Chce to len zručného elektomaniaka ako je on.Sorry.

Napsal:
ned 09 kvě, 2010 7:03 pm
od Renoš
pepe píše:Tak sa omlúvam,vyskúšal som to v analogu a nefunguje to.Ale kamarát tvrdí,že by sa to dalo prispôsobiť.Chce to len zručného elektomaniaka ako je on.Sorry.
Jo tak zručného elektromaniaka! Tak to je přesně to co nejsem


Napsal:
ned 09 kvě, 2010 7:19 pm
od Patrik Novák
mejlovku posílat nemusíš , našel jsem to
co použít tohle a stanici dát do izolovaného úseku napájeného diodou
http://www.mtbbus.cz/basic/smycka1.htm

Napsal:
ned 09 kvě, 2010 8:04 pm
od Miloš_P
To je pro průjezd pouze jedním směrem a on požaduje jízdu v obou směrech...

Napsal:
ned 09 kvě, 2010 8:12 pm
od Max
Mám něco podobného, ze smyčky č.1 a č.3 jede vlak po viditelné části, čárkované, také jen jedním směrem. Uvažuji o tom, ve smyčce 3 směr jízdy otočit, než jsou tam namalovány šipky, aby toho tolik nejezdilo stejným směrem.
Smyčka č.2 je klasická, oba směry jízdy po viditelné trati. Na každé koleji ve smyčkách by měly být aspoň dva oddíly.
http://img229.imageshack.us/img229/649/koleho3u.jpg

Napsal:
ned 09 kvě, 2010 8:14 pm
od Max
zapomněl jsem doplnit, že zatím to jen maluji na papír, takže rád se přiučím...