Vratná smyčka - oboustranně průjezdná (analog)

Schémata, zapojení, návody, dotazy a postupy k využití v železničním modelářství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf, 123.marek

Příspěvekod Max » ned 16 kvě, 2010 6:59 pm

S půlstoletým zpožděním konečně i do Česka dorazily řídící vozy. Třeba DR nebo MÁV je používaly už i u parní trakce. Ty naše sice ještě nejsou tak úplně OK, jako třeba u sousední DB, kde si rozumí jak s dieslem tak i s E-loko, ale aspoň něco pro začátek.

Ale jak problém s řídícími vozy vyřešit na českém kolejišti ?
Už jsem zde naznačil, že některé motorové jednotky sbírají proud více vozy soupravy, takže klasický izolák před návěstidlem je jaksi na nic. A s řídícími vozy to je přesně to samé, navíc s tím že loko je až na konci soupravy - jak potom řešit zastavení u návěstidla, ať už vjezdového nebo odjezdového ?
Max
 
Příspěvky: 415
Registrován: pát 08 led, 2010 3:34 pm

Příspěvekod Renoš » ned 16 kvě, 2010 8:02 pm

Myšpulín: Děkuji za vysvětlení :wink:
Renoš
 
Příspěvky: 50
Registrován: ned 09 kvě, 2010 12:46 pm

Příspěvekod Ferda » ned 16 kvě, 2010 10:31 pm

Třeba Vindobona sbírá proud opravdu na obou koncích, ale finta je v tom, že najednom konci sbírá levou kolej a na druhém pravou (vždy jen jedním vozem). :wink: :wink: :wink: Pohon má uprostřed soupravy. Tím je dosaženo, že když první vůz najede na izolkolej, tak souprava korektně zastaví.

Nejsou v tom žádná kouzla :wink:
H0 III-IV. Dokonalost je sen!
Uživatelský avatar
Ferda
 
Příspěvky: 1583
Registrován: stř 07 říj, 2009 3:34 pm
Bydliště: Ostrava

Příspěvekod D » ned 16 kvě, 2010 10:54 pm

Max
> klasický izolák před návěstidlem je jaksi na nic
Stačí úsek prodloužit na délku soupravy a odpínat kontaktem na jeho konci. Takto.
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1356
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Příspěvekod D » ned 16 kvě, 2010 11:17 pm

Ferda
> Tím je dosaženo, že když první vůz najede na izolkolej, tak souprava korektně zastaví.
Pouze za předpokladu správné orientace izolované kolejnice. Pro každý směr musí být na jiné straně.

Obrázek
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1356
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Příspěvekod Myšpulín » pon 17 kvě, 2010 5:12 am

Max píše:Ale jak problém s řídícími vozy vyřešit na českém kolejišti ?
Už jsem zde naznačil, že některé motorové jednotky sbírají proud více vozy soupravy, takže klasický izolák před návěstidlem je jaksi na nic. A s řídícími vozy to je přesně to samé, navíc s tím že loko je až na konci soupravy - jak potom řešit zastavení u návěstidla, ať už vjezdového nebo odjezdového ?

Tady si musíš pomoci stejně jako při indikaci obsazení kolejí. Toto se dá udělat i v analogu (nejen DCC), ovšem metod je mnoho. Kolejové kontakty, optozávory (horizontální, vertikální odrazné), různé tónové generátory, VF obvody apod.

Staniční kolej necháš v celku a její napájení je přes relé, jehož odpadnutí řídíš některou už zmíněnou metodou.

Víc se k tomu v tuto chvíli říci nedá, znamená to si jednu metodu vybrat a samo domo realizovat, protože tovární řešení asi neexistuje (nevím, co řešení V. B.).
H0, III až IV, ČSD, nemodelář
Myšpulín
 
Příspěvky: 1506
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Příspěvekod yurax » pon 17 kvě, 2010 9:30 am

[quote="D"]
Pouze za předpokladu správné orientace izolované kolejnice. Pro každý směr musí být na jiné straně.
[quote]

A co sbirat na obou stranach soupravy komplet, ale mit reverzni diody tak, ze pri jizde vpred je zadni sber neaktivni?

Mimochodem by me zajimalo, jak resili ridici vozy u parni trakce... To byla loko robotizovana? A co se tyce sunuti vlaku na kolejisti, moderni modely na modernim svrsku uz umoznuji bezproblemove sunuti velkou rychlosti?
yurax
 
Příspěvky: 112
Registrován: úte 02 úno, 2010 8:56 am

Příspěvekod D » pon 17 kvě, 2010 12:44 pm

yurax
> A co sbirat na obou stranach soupravy komplet, ale mit reverzni diody tak, ze pri jizde vpred je zadni sber neaktivni?
Nemůžeš sbírat proud po celé délce na obou stranách, má-li souprava zastavit prvním vozem v úseku.

Přišel jsem jen na dvě (teoreticky) možná zapojení s diodami. Žádné z nich není ideální. Jestli máš na mysli nějaké jiné, tak ho prosím načrtni.

A) řešení pro úseky na jedné straně; nevhodné, protože záleží na směru položení soupravy na koleje (dána obráceně vůbec nezastaví)
B) řešení, kdy snímá pouze první vůz podle směru

Obě řešení mají podstatnou nevýhodu. Vlak stojící v krátkém úseku je zastaven pouze v jednom směru. Přepólováním napájení se rozjede nazpátek, protože snímání trakce přebírají vozy na druhé straně soupravy. Zapojení bez diod je výhodnější (to, co popisoval Ferda).

Obrázek
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1356
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Příspěvekod Max » pon 17 kvě, 2010 1:06 pm

D píše:Mimochodem by me zajimalo, jak resili ridici vozy u parni trakce... To byla loko robotizovana? A co se tyce sunuti vlaku na kolejisti, moderni modely na modernim svrsku uz umoznuji bezproblemove sunuti velkou rychlosti?

Hlavním ovládacím orgánem tam byl telefon. A přední fíra komandoval toho zadního asi stejným způsobem, jako by měl u sebe nového v zácviku. Brzdu měl ten přední, ale o rozjezd a jízdu se staral ten vzadu. samozřejmě musel perfektně znát trať, aby nejel naplno tam, kde je třeba třicítka (což ale u MÁV až tak nehrozilo, hranici za Štúrovem člověk poznal, to bylo jako když u TV vypne zvuk a jde jen obraz).
Osobáky Budapest-Štúrovo měly vpředu mašinu, a ta zpět domů vlak sunula.

Jak kdo má kvalitní svršek na svém kolejišti, to by asi ten sunutý vlak důkladně ověřil. Ona 854+Btn+954 (nebo 843+943) není zas tak mnoho, to by třeba jezdilo. Ale 10tivozové ícéčko sunout plnou rychlostí -- nevím, nevím.....
Max
 
Příspěvky: 415
Registrován: pát 08 led, 2010 3:34 pm

Příspěvekod Max » pon 17 kvě, 2010 1:19 pm

Myšpulín píše:Tady si musíš pomoci stejně jako při indikaci obsazení kolejí. Toto se dá udělat i v analogu (nejen DCC), ovšem metod je mnoho. Kolejové kontakty, optozávory (horizontální, vertikální odrazné), různé tónové generátory, VF obvody apod.

Staniční kolej necháš v celku a její napájení je přes relé, jehož odpadnutí řídíš některou už zmíněnou metodou.


Obávám se, že pouze tohle je možné řešení, jednoduché prostředky zde nestačí. A tohle by řešilo i ten skryťák a v něm vlaky s přípřeží nebo postrkem, jak jsem psal už před pár dny.

Nějaké upřesnění, případně už osvědčené schema by nebylo ?

Snad by nebylo nutné mít to na všech kolejích ,ale jen na těch, kde by takové vlaky měly jezdit. Tedy třeba 2-3 koleje ve stanici i ve skryťáku. Pak by ale nastal problém, když by obsluha "ten vlak" vzala na jinou než na tu správnou (vybavenou) kolej.
Max
 
Příspěvky: 415
Registrován: pát 08 led, 2010 3:34 pm

Příspěvekod D » pon 17 kvě, 2010 1:37 pm

Max
> Nějaké upřesnění, případně už osvědčené schema by nebylo ?
Řešení jsem tu už posílal.
Naposledy upravil D dne pon 12 črc, 2010 8:50 am, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1356
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Příspěvekod yurax » pon 17 kvě, 2010 1:45 pm

D píše:yurax
> A co sbirat na obou stranach soupravy komplet, ale mit reverzni diody tak, ze pri jizde vpred je zadni sber neaktivni?
Nemůžeš sbírat proud po celé délce na obou stranách, má-li souprava zastavit prvním vozem v úseku.


Ja nemyslel sbirat durch celou soupravou. slovem "na obou stranach" jsem myslel strany jako konce vlaku, nikoli boky :) Takze sber prvnim a poslednim vozem/podvozkem - tve reseni obrazkem B. Nutnost posadit soupravu danym smerem me nenapadla :( Ale mas pravdu. Tak aspon pro nesmyckare by to bylo reseni.
yurax
 
Příspěvky: 112
Registrován: úte 02 úno, 2010 8:56 am

Příspěvekod D » pon 17 kvě, 2010 1:58 pm

yurax
> Nutnost posadit soupravu danym smerem me nenapadla.
To se týkalo pouze řešení A. Řešení B je symetrické, nicméně zůstává problém s rozjetím soupravy při přepólování.

Řešení jsou pořád jen dvě:
1) Napájet prvním vozem vpravo a posledním vlevo (viz Ferda) a uzpůsobit podle toho stranu (krátkých) úseků.
2) Použít odpínání kontaktem na konci dlouhého úseku (viz ), což je znatelně složitější na zapojení (zejména obousměrně), ale řeší to i postrk a klidně i oboustranné napájení po celé délce soupravy.
Naposledy upravil D dne pon 12 črc, 2010 8:51 am, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1356
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Příspěvekod yurax » pon 17 kvě, 2010 7:05 pm

jeste mne napadlo,ze je-li cílem sbírat oběma konci soupravy a zároveň "umrtvit" soupravu pri odpojení proudu na jedné straně i pro jízdu vzad,pak by mělo jit zapojit ke každému sběrnému vozidlu paralelní minirele,polarizované bistabilní podobně jako u obrázku B- antiparal. a proud pouštět "křížem" pres ne. ale je to jen nápad,logiku se mi ted kreslit nechce :)
yurax
 
Příspěvky: 112
Registrován: úte 02 úno, 2010 8:56 am

Příspěvekod yurax » pon 17 kvě, 2010 7:10 pm

Pisu z mobilu,mam omez.délku,takze vozidlo jede vpřed,rele 1 v poz.A,rele 2 v poz.B a proud prochází. čelo vjede na izolaci, rele 1 přišlo o přívod.otočí se napájení,rele 2 přeskočí do poz.A a motor je odpojen. pri snaze jet znova vpřed se rel da správně a vlak muze jen čekat na zapojení úseku.
yurax
 
Příspěvky: 112
Registrován: úte 02 úno, 2010 8:56 am

PředchozíDalší

Zpět na Elektrika a elektronika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 11 návštevníků