Vratná smyčka - oboustranně průjezdná (analog)

Schémata, zapojení, návody, dotazy a postupy k využití v železničním modelářství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf, 123.marek

Příspěvekod Myšpulín » pon 10 kvě, 2010 5:58 am

Obávám se, že žádné jednoduché a automatické řešení neexistuje. Vždy je totiž nebezpečí, že i když to přepínání spojíte s polohou výhybky, pojedete nakonec na "druhou stranu" a k výhybce přijedete opačně. Pak se teoreticky vnucuje myšlenka použít kolejový kontakt a výhybku přehodit. To ovšem v důsledku znamená přepojení polarity ve smyčce a lokomotiva nyní od správně postavené výhybky bude odjíždět a přijede k ní opět na druhé straně, kdy je opět špatně postavena a cyklus se opakuje.

Něco mne dloube v hlavě, pokusím se na tom ještě zapřemýšlet a namalovat si to. Pak se ozvu. Ale zcela určitě to nebude na průjezd. Jestli máš tedy ve smyčce nádraží, kde se nebude provádět posun na zhlaví, snad by to mohlo dopadnout.
H0, III až IV, ČSD, nemodelář
Myšpulín
 
Příspěvky: 1506
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Příspěvekod Max » pon 10 kvě, 2010 11:57 am

Ve smyčce jak píšu na každé koleji 2 oddíly pro odstavení vlaků, tedy se zastavením na nějakou dobu (10-20´).
Průjezd by byl z hlediska věrnosti provozu téměř blbost, když by se vlak co "někam" odjel, hned za krátkou dobu (pár vteřin) zase vracel.
Max
 
Příspěvky: 415
Registrován: pát 08 led, 2010 3:34 pm

Příspěvekod Renoš » pon 10 kvě, 2010 5:14 pm

Myšpulín píše:Obávám se, že žádné jednoduché a automatické řešení neexistuje. Vždy je totiž nebezpečí, že i když to přepínání spojíte s polohou výhybky, pojedete nakonec na "druhou stranu" a k výhybce přijedete opačně. Pak se teoreticky vnucuje myšlenka použít kolejový kontakt a výhybku přehodit. To ovšem v důsledku znamená přepojení polarity ve smyčce a lokomotiva nyní od správně postavené výhybky bude odjíždět a přijede k ní opět na druhé straně, kdy je opět špatně postavena a cyklus se opakuje.

Něco mne dloube v hlavě, pokusím se na tom ještě zapřemýšlet a namalovat si to. Pak se ozvu. Ale zcela určitě to nebude na průjezd. Jestli máš tedy ve smyčce nádraží, kde se nebude provádět posun na zhlaví, snad by to mohlo dopadnout.

Tak jak to dopadlo, přišel jsi kolego na něco? Já se trápil nad tou variantou přepínatelné stanice s tím, že vjezd pojistit diodami jak navrhoval Patrik Novák, ale úplně jsem se do toho zamotal. Průjezd smyčky řešit netřeba, bylo by to provozně nereálné jak píše kolega výše. Od toho tam ta stanice je aby se vlaky mohly střídat
Renoš
 
Příspěvky: 50
Registrován: ned 09 kvě, 2010 12:46 pm

Příspěvekod Renoš » pon 10 kvě, 2010 5:21 pm

A co vy ostatní modeláři - elektrikáři, nemáte nějaké nápady? Třeba i trochu složitější, ale hlavně spolehlivé a funkční? :wink:
Renoš
 
Příspěvky: 50
Registrován: ned 09 kvě, 2010 12:46 pm

Příspěvekod Jirka1 » pon 10 kvě, 2010 5:50 pm

Podle mě by měla jít udělat obousměrná varianta na základě zapojení na konci článku: http://kolejiste.jbchocen.cz/index.php? ... &Itemid=98 Akorát by navíc byl jeden přepínač v ovládání (+ nějaké další součástky), který by určoval směr jízdy vlaku smyčkou... Mám to kreslit? :?:
Uživatelský avatar
Jirka1
 
Příspěvky: 534
Registrován: pon 28 led, 2008 6:30 pm
Bydliště: Ústeckoorlicko

Příspěvekod Renoš » pon 10 kvě, 2010 5:56 pm

Jirka1 píše:Podle mě by měla jít udělat obousměrná varianta na základě zapojení na konci článku: http://kolejiste.jbchocen.cz/index.php? ... &Itemid=98 Akorát by navíc byl jeden přepínač v ovládání (+ nějaké další součástky), který by určoval směr jízdy vlaku smyčkou... Mám to kreslit? :?:

To bych ti byl vděčný, a myslím že nejen já ;-)
Renoš
 
Příspěvky: 50
Registrován: ned 09 kvě, 2010 12:46 pm

Příspěvekod Jirka1 » pon 10 kvě, 2010 6:57 pm

Renoš píše:
Jirka1 píše:Podle mě by měla jít udělat obousměrná varianta na základě zapojení na konci článku: http://kolejiste.jbchocen.cz/index.php? ... &Itemid=98 Akorát by navíc byl jeden přepínač v ovládání (+ nějaké další součástky), který by určoval směr jízdy vlaku smyčkou... Mám to kreslit? :?:

To bych ti byl vděčný, a myslím že nejen já ;-)

Kouknu na to, prosím o trpělivost.
Uživatelský avatar
Jirka1
 
Příspěvky: 534
Registrován: pon 28 led, 2008 6:30 pm
Bydliště: Ústeckoorlicko

Příspěvekod michal.kubista » pon 10 kvě, 2010 8:08 pm

Renoš píše:A co vy ostatní modeláři - elektrikáři, nemáte nějaké nápady? Třeba i trochu složitější, ale hlavně spolehlivé a funkční? :wink:


Ahoj. Než se dám do vymýšlaní, mám pár dotazů. Chceš smyčku, tedy směr jejím průjezdem ovládat ručně (s ochranou proti zkratu) nebo automaticky? Dále cenové rozmezí ovládání? A ovládání z relátek, tranzistorů a nebo dokoce s procesorem?

Moje základní představa je asi taková - Samostatné přepínání směru jízdy v jednotlivých úsecích (1.trať před smyčkou, 2. trať smyčky a 3. stanice ve smyčce) no a pak přechodové úseky mezi těmi vyjmenovanými úseky. Buď jen hlídání na základě vzájemné polohy přepínačů směru jízdy nebo vyhodnocení napájecích napětí v sousedních úsecích.

Ještě mě napadá, jaké používáš napájení? Myslím tím jedno trafo typu FZ1 s možností změny polarity, nebo pulsní regulátor s přeínačem pro obrácení polarity a nebo dvě napájení každé pro vlastní směr jízdy? A v celém úseku před smyčkou a ve smyčce bude používán jeden ovladač, tedy i pouze jeden možný jedoucí vlak?
michal.kubista
 
Příspěvky: 387
Registrován: úte 06 říj, 2009 1:48 pm
Bydliště: Břeclavsko

Příspěvekod Myšpulín » úte 11 kvě, 2010 5:14 am

Renoš píše:Tak jak to dopadlo, přišel jsi kolego na něco? Já se trápil nad tou variantou přepínatelné stanice s tím, že vjezd pojistit diodami jak navrhoval Patrik Novák, ale úplně jsem se do toho zamotal. Průjezd smyčky řešit netřeba, bylo by to provozně nereálné jak píše kolega výše. Od toho tam ta stanice je aby se vlaky mohly střídat

Zatím jsem se k tomu nedostal, na takové věci musí být trochu víc klidu, než jsem včera měl. Každopádně odpověď na otázky michala pomohou. A ještě se poptám. Jak je (bude) řízen zbytek kolejiště? Jak jsou přestavovány výhybky a jak řízena trakce?
H0, III až IV, ČSD, nemodelář
Myšpulín
 
Příspěvky: 1506
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Příspěvekod yurax » úte 11 kvě, 2010 6:57 am

melo by to jit symetrickym zdvojenim jednosmerneho prujezdu s pojistenim diodami (pokud jsou kolejove kontakty reseny seriovym rele (transistorem) spoustenym trakcnim = proudem). Ale nemam to odzkouseno, jen jsem nad tim taky jednou premyslel.
Proc jsem to zavrhl je to, ze jsem nevymyslel generator dvoustavove nahody, ktery by vlaky poustel jednou tam a pak druhym smerem pokazde nahodne.
yurax
 
Příspěvky: 112
Registrován: úte 02 úno, 2010 8:56 am

Příspěvekod Max » úte 11 kvě, 2010 12:41 pm

Renoš se zmiňuje o analogu, a já ho plánuji taky, spolu s pulsní regulací. Zdrojů více, takže jednosměrky ve smyčce by měly mít samostatný zdroj a traťová kolej ze smyčky ven zase jiný.

A mám takovou představu, že zastavení ve skryťáku by způsobil začátek vlaku, který přeruší světelný paprsek mezi LED a fototranzistorem. Vypnula by se tím okamžikem celá kolej, takže i když by tam byl třeba postrk nebo přípřež, všechny loko by zastavily najednou. Což u obvyklého izoláku jaksi není možné.
Max
 
Příspěvky: 415
Registrován: pát 08 led, 2010 3:34 pm

Příspěvekod Renoš » úte 11 kvě, 2010 6:13 pm

Tak se pokusím odpovědět, aspoň na otázky, kdy vím na co se ptáte :lol: Jak už jsem řekl, elektrika není můj koníček, vnímám ji spíš jako nutné zlo. Chápu tak ještě funkci usměrňovací diody, ale tam mé znalosti končí.
V mém případě bude smyčka ukončením jednokolejné trati, která vede z velkého nádraží, které je žel. uzlem s dvoukolejnou hlavní tratí. Zapojení mám řešeno na úseky, z níž celá tato trať (včetně jedné průjezdné stanice a zmiňované smyčky) je jeden samostatný úsek. V tomto úseku nepočítám s provozem víc než jednoho vlaku, možná vyjimečně že pojedou 2 v dostatečném, několika metrovém odstupu za sebou. (bez postrku) Ve smyčce budou vlaky vždy zastavovat ve skryté stanici. Z ni pak vyjede vlak jiný, libovolným směrem. Potřeboval bych, aby v trati před smyčkou se mi polarita vlivem funkce smyčky neměnila. Zde chci ovlivňovat směr jízdy jen trafem. (V opačném případě by mi to dělalo zmatky v hlavní stanici, ta má 5 úseku pro nezávislý provoz na jednotlivých tratích). Proto se mi zamlouval nápad, že by se měnila polarita až po zastavení vlaku ve skryté stanici. A to podle toho, na kterou stranu příští vlak pojede. Prostě stanici přepínat přepínačem, ale jak to pojistit, aby vlak nevjel do špatně přepnuté stanice. Zastavení vlaku klasicky, izolovanými úseky, s hlášením obsazeného úseku. Výhybku při vjezdu do smyčky bych musel ovládat já, podle požadovaného směru jízdy. Při výjezdu by bylo dobré kdyby se stavěla sama, ale není to nezbytně nutné.
A nebo varianta druhá by teoreticky mohla být i ta, že by se měnila polarita v celém úseku (trati). Ale potom bych musel vymyslet ještě nějaké zabespečení u vjezdového návěstidla do hlavní stanice. Prostě přijede-li vlak před hlavní stanici, ale dle trafa jede na druhou stranu, tak u návěstidla (které bude v poloze stůj) zastaví, a až po přepnutí polarity (návěstidlo volno) může jet dál. Rozumíme si?
Trafa používám klasická, ale přecházím postupně na pulsní. Ovládáni smyčky bych uvítal spíš "ručně" (přepínači). Co se týká případných relátek a i složitějších elektrosoučástek, v zásadě se jim nebráním, ale tady bych už potřeboval podrobné schéma jak to zapojit,a i přesné označení a typ té či oné součástky. Pokud má vliv měřítko, je to v TT, a přestavníky používám jak od Tilliga, tak od BTTB, či Peco. Skrytá stanice bude mít přestavníky nadzemní Tillig, v odbočce ještě není určený, možno dle libosti. Jsou li další dotazy, sem s nimi!
Renoš
 
Příspěvky: 50
Registrován: ned 09 kvě, 2010 12:46 pm

Příspěvekod Patrik Novák » úte 11 kvě, 2010 7:16 pm

kolik kolejí bude ve srytém ? budou vlaky zleva a z prava najíždět na jakoukoli kolej nebo jen na své koleje ?

např 4 koleje sryťáku 1a2 pro vjezd vlaků z leva , 3a4 pro vjetd z prava
(to bych měl teoreticky vyřešeno )

nnebo 4 koleje a vlaky z leva i z prava na jakoukoli kolej (na to nemám nic)
Patrik Novák
 
Příspěvky: 734
Registrován: stř 15 črc, 2009 6:51 pm
Bydliště: Horní Podluží

Příspěvekod Renoš » úte 11 kvě, 2010 7:21 pm

Patrik Novák píše:kolik kolejí bude ve srytém ? budou vlaky zleva a z prava najíždět na jakoukoli kolej nebo jen na své koleje ?

např 4 koleje sryťáku 1a2 pro vjezd vlaků z leva , 3a4 pro vjetd z prava
(to bych měl teoreticky vyřešeno )

nnebo 4 koleje a vlaky z leva i z prava na jakoukoli kolej (na to nemám nic)

Tak lepší by bylo, kdyby byly koleje pro oba směry. Ale není to podmínka. Kolejí bude 5, tak řekněme že budou 2 tam, a 3 zpět. Tak jak na to? :wink:
Renoš
 
Příspěvky: 50
Registrován: ned 09 kvě, 2010 12:46 pm

Příspěvekod Patrik Novák » úte 11 kvě, 2010 7:28 pm

vychází to z toho základního schémata co jsem odkázal
hodím to na papír a naskenuju
Patrik Novák
 
Příspěvky: 734
Registrován: stř 15 črc, 2009 6:51 pm
Bydliště: Horní Podluží

PředchozíDalší

Zpět na Elektrika a elektronika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 28 návštevníků