Vratná smyčka - oboustranně průjezdná (analog)

Schémata, zapojení, návody, dotazy a postupy k využití v železničním modelářství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf, 123.marek

Příspěvekod Miloš_P » úte 18 kvě, 2010 8:22 pm

Renoš píše:
Miloš_P píše:
Renoš píše:Nádraží vidět nepujde, jen cca 3 m tratě a odbočka. (Rozvětvení smyčky). No a jde mi o to projíždět přes odbočku v obou směrech. Jasně, když půjdem do důsledků je nesmysl že vlak se po čase vrátí na odbočku po jiné koleji než ji opustil. Ostatně jako u každé viditelné smyčky. Bude tam však velká časová prodleva. Proto mám mezitím ještě skryté nádraží, kde se budou vlaky střídat.... Ale o to teď nejde. Chci jen poradit, jak zapojit tu smyčku tak, ať ji můžu projíždět oběma směry. Nechci nějakou moc složitou elektriku. Nejlépe vyřešit to nějak pomocí diod v závislosti na postavení výhybky......? Je to možné?

Pokud bude ve smyčce skryté odstavné nádraží, tak nejjednodušší způsob řešení by byl přepínač, který by napájení celého nádraží připojil podle potřeby k levému nebo pravému zhlaví, tedy na tu stranu, ze které by se zrovna vjíždělo nebo odjíždělo. Ostatní zapojení stanice by bylo tak, jak se to v analogu obvykle dělá. Obejde se to bez relátek, bez diod bude stačit pouze jeden dvoupólový přepínač :wink: .

Řešení je to dobré a jednoduché. Je tu ale nebezpečí, že zapomenu teoreticky přepnout nádraží, a pošlu vlak do zkratu. Jak to pojistit? Respaktive, jak zajistit napájení nádraží v závislosti na postavení výhybky v odbočce? Tu už asi bude třeba relé nebo je nějaký návrh jak to pojistit diodami? A případně že použiju relé jaké a jak to zapojit? Elektrika není můj koníček, já jsem spíš krajinář :wink:

Tady je schéma jednoduchého řešení, které řeší i ochranu při jízdě "nesprávným" směrem, stačí k tomu jeden přepínač a dvě relátka.
Přepínač P jedním kontaktem ovládá přestavník výhybky (ovládání přestavníku není zakresleno) a druhým kontaktem spíná dvojici relé A a B, která připojují k napájení vždy úsek smyčky (1 nebo 2) na který je přehozena výhybka a úsek nádraží. Opačný usek smyčky je bez napájení, takže v případě odjezdu z nádraží "nesprávným" směrem najede lokomotiva do odpojeného úseku a zastaví. Spínání úseků staničních kolejí je zakresleno pouze zjednodušeně.
Dioda a kondenzátor slouží k usměrnění napájecího napětí pro relé.
Obrázek
Relé: M4-12H
Dioda: běžná usměrňovací (minimálně 25V/0,1A)
Odpory: 680 ohm
Kondenzátor: 470M/25V
Uživatelský avatar
Miloš_P
 
Příspěvky: 625
Registrován: stř 20 pro, 2006 9:40 pm
Bydliště: Praha

Příspěvekod D » čtv 17 čer, 2010 8:00 am

Miloš_P
K předchozímu schématu lze doplnit zpětné diody, které, když už tedy vlak projede na chráněný úsek, dovolí po přepólování trakce vlaku návrat.



Jednoduché schéma manuální obousměrné vratné smyčky

Obrázek

Navazuji na schéma, které v minulém příspěvku poslal Miloš_P. Trochu jsem to zjednodušil co do počtu úseků, potřebných kontaktů na relátku a hlavně v potřebné kabeláži vedoucí ke kolejím.

Princip je stejný jako v minulém příspěvku. Na vjezdovou výhybku smyčky je navěšeno relé, které podle její polohy připíná ke kolejím ve smyčce trakci (výhybka směřuje vlevo = trakce jde ke kolejím vlevo a naopak). Třetí kontakt přepíná trakci k odstavným úsekům (úseky jsou napájeny z obou stran, ale nesmí být propojeny přímo, aby se vjezdový a odjezdový úsek neovlivňovaly, a právě o to oddělení se kontakt stará).

Kontakty ke spínání úseků jsou opět zjednodušeny (o nich níže).


Jak to funguje:

1) Vjezd vlevo.
Výhybku přestavíme vlevo. Relé odepne (stav kontaktů podle schématu). Kontakt a přivádí do horní vnější kolejnice (úsek A) mínus (-). Kontakt b přivádí plus (+) do vnitřní kolejnice (úsek D). Kontakt c přivádí mínus (-) přes spínače do úseků B1 a B2. Vlak tedy může projet úsekem A a podle sepnutí i jedním úsekem B. Úsek C není napájen, takže pokud vlak na něj vjede, tak zastaví.

2) Odjezd zleva.
Výhybku přestavíme vlevo. Relé odepne (stav kontaktů podle schématu). Kontakt a přivádí do úseku A plus (+). Kontakt b přivádí mínus (-) do úseku D. Kontakt c přivádí plus (+) přes spínače do úseků B1 a B2. Proud z kontaktu c (+) navíc přes diodu (tu vpravo) napájí úsek C. Vlak tedy může projet úsekem A a C a podle sepnutí i jedním úsekem B.

3) Vjezd vpravo.
Výhybku přestavíme vpravo. Relé sepne (stav kontaktů proti schématu - dole). Kontakt a přivádí do úseku D mínus (-). Kontakt b přivádí plus (+) do úseku C. Kontakt c přivádí plus (+) přes spínače do úseků B1 a B2. Vlak tedy může projet úsekem C a podle sepnutí i jedním úsekem B. Úsek A není napájen, takže pokud vlak na něj vjede, tak zastaví.

4) Odjezd zprava.
Výhybku přestavíme vpravo. Relé sepne (stav kontaktů proti schématu - dole). Kontakt a přivádí do úseku D plus (+). Kontakt b přivádí mínus (-) do úseku C. Kontakt c přivádí mínus (-) přes spínače do úseků B1 a B2. Proud z kontaktu c (-) navíc přes diodu (tu vlevo) napájí úsek A. Vlak tedy může projet úsekem A a C a podle sepnutí i jedním úsekem B.



Obousměrný automatický úsek

Obrázek

Vlak, který projíždí smyčkou, by měl ve smyčce umět zastavit bez toho, abychom ho viděli. U jednosměrné smyčky to není problém: před výjezdem z koleje je krátký úsek, na kterém lokomotiva zastaví, a zbytek smyčky (pod vagóny) je klidně dál napájen.

V obousměrné smyčce si musíme trochu pomoci. Rozdělil jsem samotný úsek na tři části. V první a poslední zastavuje lokomotiva, prostřední část je trvale napájena. Aby lokomotiva projela ve svém směru prvním úsekem, tak je potřeba ho automaticky aktivovat. K tomu slouží kolejové kontakty spínající bistabilní relátko. Relé může být pro jednoduchost napájeno i z trakce v kolejích a spínáno vodivými kontakty proti druhé kolejnici.

Lokomotiva přijíždí zleva. Sepne levý kolejový kontakt. Relé se přestaví do polohy vlevo a zůstane tak. Úsek vlevo je napájen. Lokomotiva projede levým úsekem, středním trvale napájeným úsekem a na pravém úseku zastaví. Teprve sepnutím (zdvojeného) vypínače se vlak rozjede.

Vypínač úseku může být nahrazen i tlačítkem (držím, dokud lokomotiva nevyjede z toho jednoho úseku, ve kterém právě zastavila). Je vhodné úseky doplnit detektorem obsazení, abychom na panelu viděli použité úseky a nejlépe i s rozlišením směru stojícího vlaku.

Do předchozího schématu vratné smyčky se tento obvod zakomponuje místo úseku B1 a jeho vypínače. Pro úsek B2 (B3, B4) je třeba toto schéma opakovat. Kabel napájející středovou část úseku a kontakt relátka je možno použít společný.

Schéma lze použít i jinde na kolejišti k automatickému zastavení, třeba ve stanici či zastávce místo klasického souvislého úseku. Nebude tak třeba zapínat úsek pro vjezd do stanice.

Výhody:
- jednoduché a spolehlivé (kolejový kontakt ale musí fungovat)
- lze vyjet i pozpátku

Nevýhody:
- jen pro soupravy tažené jedinou lokomotivou
- pro soupravy tlačené nebo napájené jiným než prvním vozem nelze použít
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1357
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Předchozí

Zpět na Elektrika a elektronika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 38 návštevníků